Annons

Bistro Magasinet: “Norrtälje är världens vackraste stad”

Annonssamarbete

publicerad 29 december 2022
- av Daniel Rämsell

NORRTÄLJE. Bistro Magasinet tog Medelhavet till Östersjön och öppnande en Italiensk restaurang i Norrtälje. – Vi älskar Norrtälje och vi älskar Italien, så det föll sig naturligt, säger Nisreen Alhabbash, 43 år och VD för Bistro Magasinet.Nisreen, i grunden ekonom och Aladin, kock

har bedrivit flertalet restauranger i Norrtälje kommun tillsammans. Nisreen berättar att de gillar att starta upp verksamheter från grunden men även att förädla redan befintliga restauranger. I många år har Nisreen tillsammans med familjen haft ett specifikt restaurangprojekt som dröm och i sökandet efter den perfekta lokalen kom de över tre lokaler i Norrtälje hamn. 8 Juli, efter flera månader av förberedelser och research i utlandet för att kunna leverera på högsta nivå, såg Bistro Magasinet dagens ljus.

– I många år har vi haft en dröm om ett specifikt restaurangprojekt som jag inte riktigt kan gå in på nuläget. Men i samband med detta letade vi efter en lokal och då kom vi över lokalerna i hamnen som vi gillade och på den vägen är det, säger 43-åringen.

Aladin kom till Sverige som politisk flykting från Kuwait under 80-talet och på en semester i Palestina träffade han Nisreen. Omedelbar kärlek uppstod och Nisreen flyttade till Sverige 2000. Även om ingen av de är från just Italien är det ingen slump att de öppnade en Italiensk restaurang i Norrtälje.

– Det är många faktorer till varför vi driver en Italiensk restaurang i Norrtälje. Dels har vi bred erfarenhet i restaurangbranschen och världens kök. Italienska Köket är vår favorit. Både jag och min man Aladin kommer från medelhavet och vi delar stora delar av den italienska matkulturen. Sedan ville vi ge Norrtäljeborna en så korrekt bild av Italiensk mat som möjligt, till skillnad från traditionella pizzerior och snabbmat. Det är skillnad på Pizza och Pizza, säger Nisreen med ett leende på läpparna.

Familjen lämnar inget åt slumpen. Förutom att de älskar Italien som semesterresmål, så gjorde de ett gediget förarbete inför öppnandet av restaurangen.

– Vi reser ofta till Italien för att semestra men inför öppnandet av Bistro Magasinet åkte vi till Italien i utbildningssyfte och för att få den extra lilla hemligheten till ett perfekt resultat, säger hon.

Nisreen berättar att nöjda kunder genom god service och kvalitet på såväl råvaror som färdig produkt är otroligt viktigt för Bistro Magasinet.

– Vi satsar på kvalitén. Mycket råvaror kommer direkt från Italien. När vi gör pizzor, så gör vi degen själva och det tar tre dagar att få fram en riktigt bra Pizzadeg, säger 43-åringen.

Företagande och friheten som den bär med sig gör att restaurangfamiljen får utlopp för såväl kreativitet som rastlöshet.

– Vi har mycket energi och vi älskar att jobba. Sedan älskar vi att själva få bestämma vad vi vill jobba med och då passar egenföretagande jättebra. Jag tycker att det är väldigt viktigt att man tycker om det man gör och det gör jag, säger hon med ett stort leende på läpparna.

Förutom restaurangen och ett café har de under årstiden då solen står i zenit även en Italiensk gelato. Men varför tog då Bistro Magasinet Medelhavet till Östersjön?

– Vi älskar Norrtälje och vi älskar Italien, så det föll sig naturligt. Vi är en berest familj och Norrtälje är världens vackraste stad avslutar Nisreen Alhabbash.

Lär känna Bistro Magasinet
Vilka ingår i restaurangfamiljen? Nisreen, Aladdin, Ahmed, Donja, Ronja och Hassan.
Vilken rätt på BistroMagasinet får man INTE missa? Tryffelpasta
Vilket Italienskt vin står alltid redo att serveras? Chianti Fiasco DOCG, Toscana, ITALIEN, Druva: Sangiovese
Om ni fick bjuda en kändis (vem som helst, död eller levande) på en trerätters middag på restaurangen – vem skulle det vara? Tariq Talior

FOTO: Privat




Annons

Från Lohärad till Schweiz och tillbaka – Madebywiks tar chokladhantverket till nya höjder

Annonssamarbete

publicerad 4 december 2024
- av Roslagen Media Group AB
Efter flera år av framgångsrik pralinproduktion i hemmaköket och en resa till chokladens mecka i Schweiz fortsätter paret att fördjupa sitt engagemang för hållbarhet och kvalitet. Företaget Madebywiks har inte bara vuxit i omsättning utan även i ambitioner, trots utmanande tider.

Hos Tobias och Malin Wik i Lohärad har det aldrig doftat godare av choklad. Efter flera år av framgångsrik pralinproduktion i hemmaköket och en resa till chokladens mecka i Schweiz fortsätter paret att fördjupa sitt engagemang för hållbarhet och kvalitet. Företaget Madebywiks har inte bara vuxit i omsättning utan även i ambitioner, trots utmanande tider.

Tobias berättar om hur deras erfarenheter från besöket på chokladfabriken Felchlin har bekräftat att de är på rätt kurs när det gäller hållbar pralinproduktion.

– För oss blev resan en bekräftelse på att vi använder oss av rätt choklad. Felchlin har en tydlig hållbarhetsprofil, med allt från sjukvårdsprogram för sina kakaobönder till strikt motstånd mot slaveri inom produktionen, vilket givetvis är viktigt för oss, säger Tobias.

Trots att chokladpriserna har stigit med 30–40 % på grund av torka, krig och problem inom odlingsindustrin, har paret Wik valt att hålla sina egna priser stabila.

– Vi har låga omkostnader och väljer istället att satsa på våra trygga smaker som vi vet att kunderna älskar. Det gör att vi kan hålla våra kostnader nere, trots de ökade priserna på råvaror, förklarar Tobias.

Tobias berättar att en av de mest spännande nyheterna för paret är att deras efterlängtade gårdsbod nu är på gång att bli verklighet. Planen är att öppna boden under 2025, där kunderna kommer att kunna beställa praliner och hämta upp dem direkt på plats.

– Det blir lite som en minimarknad där vi inte bara kommer att erbjuda våra chokladprodukter, utan också andra lokala delikatesser. Vi vill skapa en levande bod där besökare kan uppleva mer än bara choklad, säger han.

Förutom gårdsboden planerar Tobias och Malin också att starta pralinkurser under nästa år. Kurserna är tänkta för alla, från nybörjare till mer erfarna chokladälskare, med fokus på att ha kul och lära sig pralinhantverket.

– Vi vill att det ska vara en rolig och lärorik upplevelse. Målet är att folk ska få med sig såväl kunskap som glädje när de går härifrån, säger Tobias entusiastiskt.

Tobias och Malin Wik i köket där chokladen förvandlas till praliner. FOTO: RMG

Tobias berättar att den positiva responsen från kunderna är en viktig drivkraft för företaget. Deras fokus på att leverera en njutningsfull upplevelse genom sina produkter förblir kärnan i verksamheten, och de är fast beslutna att låta ännu fler upptäcka deras passion för choklad.

Handgjorda praliner från Madebywiks. FOTO: RMG

– Vi får fantastisk respons från våra kunder och det är det som driver oss framåt. Vi har inga planer på att bromsa in – vi är här för att stanna och vill att folk ska fortsätta njuta av vår choklad, avslutar Tobias.

Annons

Café Maison är ett stycke Paris i hjärtat av Norrtälje

Annonssamarbete

publicerad 15 november 2024
- av Roslagen Media Group AB

I Norrtäljes nya Hamnpark har Café Maison slagit upp portarna, en plats där passion för mat och kärlek till det parisiska cafélivet möts. Bakom detta charmiga tillskott står Nisreen Alhabbash och hennes man Aladdin Ibrahim, två entreprenörer som har drivit restauranger och kaféer i Norrtälje i över två decennier.

Nisreen kom till Sverige från Palestina år 2000 och slog snabbt rot i Norrtälje. Tillsammans med Aladdin har hon byggt upp flera framgångsrika verksamheter, från Bistro Magasinet till Edsbro Krog, där de gjorde sig kända för sin fokus på kvalitet och hemlagade rätter. Redan vid 21 års ålder tog Nisreen över sin första restaurang och balanserade företagandet med att vara nybliven mamma och student.

– När vi kom till Norrtälje såg vi att det fanns potential, men vi ville också bidra till att skapa mer liv i stadens centrum. Med Café Maison vill vi ta det ytterligare ett steg och skapa en plats där människor kan samlas och njuta, säger Nisreen.

En touch av Paris vid vattnet

Café Maison är inspirerat av de mysiga kaféerna i Paris – en idé som föddes när Nisreen och Aladdin besökte den franska huvudstaden.

– Det vi älskade i Paris var hur varje café var en plats för möten, gemenskap och lugn. Vi ville ta med den känslan hit till Norrtälje. Här ska du kunna slå dig ner med en perfekt bryggd kaffe, njuta av en färsk macaron och känna att tiden stannar för en stund.

Caféet har snabbt blivit en naturlig samlingsplats, inte minst tack vare sitt unika läge i Hamnparken och samarbetet med coworking-konceptet “Close to Home”.

Kvalitet och hantverk i varje detalj

Nisreen och Aladdin lägger stor vikt vid kvalitet och autenticitet. Allt från bröd till bakverk görs från grunden – inget halvfabrikat hittar vägen till Café Maisons kök.

– Våra baguetter är en stolthet, vi bakar dem färska varje dag och fyller dem med noggrant utvalda råvaror. Vi märkte snabbt att det fanns en efterfrågan på hälsosamma lunchalternativ, så nu erbjuder vi också matlådor för de som har ont om tid men ändå vill äta gott och nyttigt.

En del av hamnens utveckling

Förutom att vara en plats för fika och lunch har Café Maison snabbt blivit en populär destination för de som arbetar i och omkring Hamnparken. Samarbetet med Close to Home innebär att caféet förser coworking-medlemmarna med frukost och fika under möten.

– Det här är ett helt nytt koncept för oss, men vi har älskat att anpassa oss till det. Att kunna servera nybryggt kaffe och frukost till entreprenörer och frilansare känns fantastiskt. Vi vill att Café Maison ska vara en plats där kreativitet och idéer kan frodas.

Visionen framåt

Nisreen och Aladdin ser Café Maison som en långsiktig satsning. De planerar att ständigt utveckla verksamheten för att möta gästernas behov och bidra till Norrtäljes växande kaféscen.

– Vi är inte klara än. Vi lyssnar på våra gäster och anpassar oss efter vad de vill ha. Vår vision är att Café Maison ska vara en central del av grannskapet, där både lokalbor och besökare kan känna sig hemma.

Café Maison är inte bara en plats för kaffe och bakverk, utan också en vital del av Norrtäljes hamnutveckling. Här välkomnas alla – från grannar som tar en morgonpromenad till företagare som behöver en paus i arbetsdagen.

Faktaruta:

📍 Pilgatan 13–15, Hamnparken, Norrtälje

📅 Öppet måndag till lördag

📞 För bokningar och förfrågningar, kontakta oss på: 0176-29 22 80

Annons

Det gamla möter det nya när Mäklarhuset har renoverat och byggt till

Annonssamarbete

publicerad 13 november 2024
- av Roslagen Media Group AB
Mäklarhuset i Norrtälje har genomgått en omfattande förvandling med såväl varumärkesändring som renovering av sina lokaler. Det gamla möter det nya i en harmonisk blandning när kontoret nu expanderat och fått en ny, modernare prägel.

Mäklarhuset i Norrtälje har genomgått en omfattande förvandling med såväl varumärkesändring som renovering av sina lokaler. Det gamla möter det nya i en harmonisk blandning när kontoret nu expanderat och fått en ny, modernare prägel.

Hösten 2023 påbörjade Mäklarhuset en stor renovering av sitt kontor i Gamla stan i Norrtälje. Förvandlingen skedde i etapper, där den äldre delen renoverades först, följt av nybyggnation under våren 2024. Förutom att modernisera lokalerna har företaget som helhet även förnyat sitt varumärke för att stärka sin position på marknaden.

– Vi tog klivet att utföra en utbyggnad av vårt kontor i samband med att vi gjorde en rebranding av vårt varumärke och vi behövde fler arbetsplatser. Tidigare hade vi ett temporärt bygglov där syftet var att lösa en platsbrist under tiden som vi jobbade fram ett bra förslag på en ny byggnad, berättar Malin Wallin, koordinator och delägare på Mäklarhuset i Norrtälje.

Mäklarhusets lokaler ligger i Norrtäljes gamla stadsdel, vilket ställde särskilda krav på varsamhet under byggnadsprocessen för att bibehålla områdets karaktär och charm. Det krävdes en noggrann anpassning för att det nya skulle smälta in på ett naturligt sätt i den äldre miljön.

– Eftersom vi ligger i Gamla stan i Norrtälje, har allt fått ske med varsam hand. Sedan i mars blev det klart med vår nya utbyggnad som gör att vi har ungefär 120 kvm större och en totalarea på cirka 300 kvm. Nu har vi bättre kontorsytor och en bättre atmosfär för såväl våra mäklare som kunder, säger Wallin.

Malin Wallin, koordinator och delägare på Mäklarhuset i Norrtälje berättar om förändringen som gjorts av Mäklarhusets lokaler. FOTO: Roslagen Media Group

Arkitekten från Sweco lyckades skapa en byggnad som smälter väl in i den historiska omgivningen, samtidigt som den representerar Mäklarhusets nya identitet.

– Läget är fantastiskt i Gamla stan, precis i anslutning till nya hamnen. Det gamla möter det nya på ett väldigt snyggt sätt, säger Wallin.

Utöver renoveringen av den befintliga byggnaden har Mäklarhuset även två lokaler till, vilket ger en ökad kapacitet och fler konferensytor. En på Sjötullsgatan och en längs parkeringen som är en förlängning av den nya byggnaden. För kunderna innebär detta en trevligare upplevelse med modernare lokaler och en atmosfär som reflekterar den nya, fräscha varumärkesprofilen.

– Kundupplevelsen blir trevligare och det är viktigt för oss. Förutom utbyggnaden har vi också totalrenoverat övriga lokaler. Vi valde att satsa under en period när fastighetsmäklarna gick på knäna. Vår målsättning var att komma ut ännu starkare när branschen och konjunkturen skulle vända, och det har vi lyckats med, förklarar Wallin.

Nominerade till Svenska Designpriset

Mäklarhusets förändring har också fått erkännande på nationell nivå. Företaget är nu nominerat till Svenska Designpriset för bästa remake av varumärket.

– Det är ju en kvalitetsstämpel på jobbet som vi gjort med varumärkesändringen och att vi legat rätt i tid med vår förändring. Det är ett kvitto på att vi är ett företag som ligger i framkant. Nivån på våra mäklare matchar också det nya varumärket, vilket är viktigt för oss, säger Wallin stolt.

Mäklarhuset är nominerat till Svenska Designpriset för bästa remake av varumärket. FOTO: Mäklarhuset

Varumärkesbytet har inte bara varit en visuell förändring utan även inneburit en omfattande intern process där alla aspekter av kundupplevelsen samt interna och externa processer har setts över och förbättrats.

– Varumärkesbytet är en resa där vi har satsat på kvalitet genom alla processer, vilket har grottat in sig ordentligt hos våra mäklare. Vi har varit verksamma i Norrtälje kommun i många år och de senaste åtta åren har vi varit störst. Med det sagt har det alltid varit jätteviktigt för oss att hela tiden satsa på att bli ännu bättre och inte nöja oss bara för att vi är störst, avslutar Wallin.

Kontaktinformation

Adress: Sjötullsgatan 7 761 30 Norrtälje

Telefon 0176-550 50

Annons

Räfsnäs Såg – tradition och framtid i perfekt harmoni

Annonssamarbete

publicerad 12 november 2024
- av Roslagen Media Group AB

Sedan 1917 har Räfsnäs Såg, Bolist Rådmansö, varit en del av lokalsamhället. Vad som en gång var en torvströfabrik har utvecklats till en modern byggvaruhandel. Med kvalitet och service som ledord, fortsätter företaget att leverera förstklassigt material och skräddarsydd service till sina kunder.

Räfsnäs Såg har en rik historia som sträcker sig över ett sekel. Grundad 1917 av August Jansson, nuvarande ägaren Kurt “Kurre” Törnqvists mormors far, har företaget gått i arv i generationer. Från att en gång ha varit en torvströfabrik med maskiner drivna av Pythagorasmotorer, har verksamheten långsamt förvandlats till en modern byggvaruhandel. Den långa traditionen av hantverk och kvalitet lever dock kvar.

– Vi har alltid haft fokus på att erbjuda bra material och samtidigt vara så lyhörda som möjligt för kundernas behov. Det kan vara allt från att leta fram en liten plåtbit till att leverera ett furugolv till London, säger Kurre, som har varit involverad i företaget sedan han var 15 år gammal.

Det är just den här servicen och personalens stora engagemang som uppskattas av kunderna hos Räfsnäs såg. Företaget har också sina egna lastbilar för att säkerställa punktliga leveranser.
– Vi gör vårt bästa för att leverera så nära kundens önskemål som möjligt, oavsett om det handlar om att kapa virke efter mått eller boka leverans till en ö, berättar Kurre.

Trots den moderna omvandlingen har Räfsnäs Såg aldrig tappat sin själ. Företaget ligger fortfarande vackert vid vattnet några minuter från Gräddö, och för Kurre är platsens charm inte bara del av arbetsglädjen, utan det är också där han är uppvuxen och fortfarande bosatt.
– Var och varannan kund säger att det måste vara en dröm att jobba här. Man blir hemmablind, men både personalen och jag själv uppskattar platsen, säger han.

Med åren har sortimentet breddats för att möta kundernas efterfrågan och de senaste trenderna.
– För 20 år sedan sålde vi nästan ingen behandlad innepanel. Idag är 80 procent av det sortimentet behandlat. Trenderna förändras hela tiden, just nu ser vi en förskjutning mot mjuka, varma kulörer igen, menar Kurre.

KL-trä är ytterligare ett exempel på att trä utvecklas med nya funktioner. Räfsnäs såg levererar den produkten till entréerna  på Flygfältets handelsområde.

– I det projektet ingår även en upphandling av impregnerad granpanel. Det är en helt ny produkt med en metod som arbetats fram i Danmark. Att genomimpregnera gran har man tidigare inte lyckats med, menar han.

Framtiden för Räfsnäs Såg ser ljus ut, med ett ökande fokus på miljövänliga och energismarta lösningar.
– Det kommer handla mer om miljö och certifieringar framöver. Vi ser också en ökad efterfrågan på prefabricerat material, både från privat håll och från snickarna, säger Kurre.

Med över 100 års erfarenhet och rötterna djupt i Rådmansö, fortsätter Räfsnäs Såg att leverera kvalitet och service i en föränderlig värld. Och även när Kurre ser fram emot pensionen om några år, kommer hans hjärta alltid att slå för den plats där han vuxit upp.

Personalen på Räfsnäs Såg

När du blivit pensionär, kommer du verkligen kunna hålla dig om du ser att ett virkesupplag ligga lite fel på bygget?

– Haha, det får man ju se, nu kan jag inte det men om jag är pensionär så blir det kanske en utmaning. Men så länge virket inte ligger där och blir förstört kommer jag nog inte att lägga mej i, skrattar Kurre.

Faktaruta: Bolist Rådmansö – Räfsnäs Såg

  • Grundades: 1917, innan dess låg där en torvströfabrik.
  • Nuvarande ägare: Kurt Törnqvist, fjärde generationens ägare.
  • Verksamhet: Byggvaruhandel med fokus på kvalitet och service.
  • Medlem i Bolist: Sedan 2007. Bolist är en inköpsorganisation med över 175 butiker i Sverige.
  • Bolist: Del av Mestergruppen, en ledande byggkoncern baserad i Norge. Mestergruppen äger varumärket men inte de enskilda butikerna. Räfsnäs Såg är fortsatt ett helt fristående företag.
  • Huvudmarknad: Rådmansö-Frötuna med omnejd, inklusive leveranser till skärgården.

Läs mer på deras hemsida.

Send this to a friend