För två veckor sedan lade jag ut en prisjämförelse på vår Facebook för att tydliggöra vissa klinikers oerhört höga priser. Det finns ingen ursäkt att ta nästan 700 kronor för vaccin eller 900 kronor för chip. Det är ocker rätt och slätt.
Denna jämförelse blev bemött med raseri. Inte från djurägare, men från flera veterinärer. De menade att det inte var rättvist att jämföra kattklinikens priser med en ”riktig” klinik. De menade att kattkliniken inte kunde hålla samma standard, med betoning på hygien, som en ”riktig” klinik. De menade att en ”riktig” klinik behövde göra viss vinst för att kunna investera i utrustning, utöka öppettider, vidareutbilda personal. Då kattkliniken inte hade ett vinstsyfte, var det orättvist att göra denna prisjämförelse. Misstron gentemot veterinärbranschen är redan stort, prisjämförelsen spädde på detta ”hat”, sa de.
De menade att kattkliniken drivs enbart av donationer, veterinären arbetar gratis, samt att veterinären dessutom bjuder på läkemedel som används och att läkemedel doneras från allmänheten, var det orättvist att göra denna prisjämförelse.
Vidare påstods att veterinären vi har måste ha en anställning på en annan klinik övriga dagar i veckan, för att ha ekonomi att överleva. Kattkliniken betalar ingen moms, sa de. Därför ansågs denna jämförelse väldigt ohederlig, och att man planerade att anmäla kattkliniken till Länsstyrelsen – igen.
Sanningen är att vi inte har vinstsyfte vid kastrering, eftersom vi vill minska antalet oönskade katter, minska lidandet och öka värdet på katter i förlängningen.
Jämför man med en månadslön på en större klinik, är vår veterinär högre avlönad, då vi värdesätter veterinärens tid och kompetens. Veterinären har inga egna omkostnader. Kattkliniken står för förbrukningsmaterial, läkemedel, samt veterinärens kläder och övrig utrustning. Vi har två avlönade sköterskor som arbetar med veterinären. Vi betalar sociala avgifter, vi betalar moms.
Övriga tjänster utför vi med en viss vinst, för att kunna investera i utrustning och utöka klinikens vårdmöjligheter. Vi vill också bli större, kunna erbjuda fler tjänster. Vinsten går till de oägda katternas vård. Dock är vår prissättning mer rimlig och ligger inte på ockernivå. Det krav vi har för att få nyttja våra låga priser är att katten är kastrerad eller blir kastrerad.
Kattkliniken har omkostnader som andra kliniker. Lokalkostnader, el, försäkringar, telefon, internet, journalsystem, provtagningsutrustning, instrument osv. Dessa kostnader sponsras inte med donationer.
Däremot måste man inte gå med hur mycket vinst som helst. Anicura gick med en vinst på 25,6 miljoner 2022, Evidensia 221,7 miljoner. Med en bråkdel av den vinsten kan man ge veterinärerna och annan personal högre löner, utöka kompetensen och ändå erbjuda vård i toppklass, samtidigt som man gör en mer ödmjuk vinst.
Vi ser baksidan av de stora prishöjningarna som skett senare åren. Som gör att vissa djur inte får vård eller att ägare tvingas avliva för att de inte har råd med vården. Och detta trots att djuret är försäkrat!?
Ett problem som jag ser, är veterinärer som inte vet vad det kostar att köpa in förbrukningsmaterial och läkemedel. Vet de hur mycket pålägg det är på ett vaccin om kliniken tar 800 kronor? Eller på ett chip som man tar 960 kronor för?
En kastration av en tik ligger på runt 8000 kronor beroende på vikt. Om tiken har en livmoderinflammation kostar samma operation 35 000 kr. Operationen i sig är inte så olik en vanlig kastration för att kunna rättfärdiga ett så pass stort prishopp.
Det är absolut orättvist att veterinärerna och annan personal får ta skit för de höjda priserna. Och något måste göras för att priserna inte skall fortsätta skena. En diskussion måste tas om priserna inom veterinärbranschen, en ändring måste ske. Det kan inte fortgå såhär. Det är djuren som blir lidande.
/Cecilia Arnström
Verksamhetschef Norrtälje Kattcenter