Med mer än 13 år bakom sig har Malin Wallin varit en nyckelperson i Mäklarhuset Norrtäljes framgång. Genom sin outtröttliga passion och sitt starka engagemang har hon inte bara funnit sin rätta plats, utan också varit en motor för kontorets utveckling. Här berättar hon om sin resa, de utmaningar hon mött och vad som gör hennes arbete så otroligt givande.
Malin Wallin inledde sin karriär på Mäklarhuset Norrtälje som mäklare redan 2011. Genom att arbeta med både andrahandsförsäljningar och nyproduktion har hon skaffat sig en djup förståelse för fastighetsbranschen. Denna omfattande erfarenhet har banat väg för hennes nuvarande roll som koordinator, en tjänst som kräver både bredd och djup i kunskap samt en förmåga att anpassa sig till ständigt föränderliga uppgifter.
– Erfarenheterna från min tid som mäklare har gett mig en stabil grund att stå på. Jag har lärt mig vad som krävs för att kunna koordinera affärer, kollegor och kontor och det är otroligt givande att se resultaten.
Arbetsdagarna präglas av variation, något som hon verkligen uppskattar. Ingen dag är den andra lik, vilket gör arbetet både dynamiskt och utmanande.
– Det finns ingen typisk arbetsdag för mig, vilket är precis vad jag älskar. Efter 13 år på Mäklarhuset Norrtälje har jag aldrig kommit till kontoret med vetskapen om hur dagen ska sluta. Den nerven gör att man alltid är alert och på tårna.
Att Malin älskar sitt jobb märks tydligt när hon pratar om sina kollegor och arbetsmiljön på Mäklarhuset Norrtälje. Hon betonar att framgången för kontoret, som är det största i kommunen, uteslutande beror på det engagerade teamet samt deras gemensamma mål om att alltid sätta kunden först.
– Vi har ett fantastiskt team där alla älskar sina jobb och drivs av att få nöjda kunder. Sammanhållningen och det gemensamma engagemanget är vår största styrka.
Den starka teamkänslan och det stödjande arbetsklimatet är något som Malin värderar högt, vilket också resulterade i att hon vann priset “Årets Teamplayer”. Denna prestigefyllda titel, som alla 550 anställda på Mäklarhusets kontor runt om i Sverige tävlar om, är ett bevis på hennes insatser. Alla på kontoret hjälps åt och delar samma mål: att ge kunderna den bästa möjliga upplevelsen.
– Vi delar in oss i geografiska områden för att specialisera vår kompetens gentemot kunden. Vår lokalkännedom gör oss till experter på att matcha rätt kunder med rätt objekt.
Malin hanterar en mängd olika uppgifter i sin roll som koordinator. Hon ansvarar för allt från IT-teknik och inköp till marknadsföring och kundservice, vilket kräver att hon ständigt skiftar fokus och anpassar sig till nya utmaningar. Ett av Malins största intressen har också fått ta mer utrymme på kontoret; nämligen inredning. Malin är den som inreder kontoret och har även varit projektledare för den nybyggnation och renovering som kontoret genomfört nyligen.
– Att arbeta med så många olika ansvarsområden gör mitt jobb otroligt dynamiskt. Det är en glädje att se mäklarna lyckas och att vårt kontor alltid är fullt av aktivitet. Jag känner de numera så pass väl att jag kan urskilja deras sätt att gå i en trappa och öppna dörrar.
De mest minnesvärda upplevelserna är de möten som berör henne på djupet. Som den första tiden på kontoret när hon var helt ny från utbildningen. Då började en annan ny mäklare, bara någon månad efteråt. På högskolan hade nämligen lärarna sagt att alla mäklare var konkurrenter.
– Hon var så otroligt duktig så jag tänkte först att hon skulle sopa mattan med mig och att allt bara skulle handla om konkurrens. Det blev lite tvärtom. Vi blev bästa vänner, vi bor 150 meter ifrån varandra, våra barn är bästa vänner och hon och hennes familj har blivit min Norrtäljefamilj.
Framtiden för Mäklarhuset Norrtälje ser ljus ut. Tidigare i år rullandes det ut en ny grafisk profil och just nu sker det nybyggnation av det kontor som företaget huserar i.
– Jag är stolt över vad de har uppnått och ser fram emot fortsatt tillväxt och utveckling. Det är en spännande tid för oss, och jag ser fram emot vad framtiden har att erbjuda.