Annons

Hjärtstoppstudie inleds av Norrtälje sjukhus

Uppdaterad 2025-08-20, Publicerad 2021-12-07 – av Redaktionen
2 min läsning
Annons

NORRTÄLJE Norrtälje sjukhus inleder nu en hjärtstoppstudie som de hoppas ska kunna ge svar på om utökad läkemedelsbehandling vid hjärtstopp kan ge patienter bättre chanser att överleva.

Det vanligaste förloppet vid ett hjärtstopp på sjukhus är att hjärt-lungräddning på patienten påbörjas. Det här är något som på Norrtälje sjukhus inträffar 40 till 50 gånger per år.

Det viktigaste vid ett hjärtstopp utöver kompressioner och defibrillering är att personalen på sjukhuset ger patienten adrenalin. Detta för att snabbare få igång patientens cirkulation

Annons

Den som drabbas av ett hjärtstopp har betydligt större chans att överleva om personen befinner sig på ett sjukhus än om hjärtstoppet drabbar personen i hemmet, på sin arbetsplats eller utomhus.

Det beror självklart på att sjukhuset har andra resurser i form av välutbildad personal som kan starta livräddande åtgärd snabbt. Åtgärder som gör att idag överlever cirka 35 procent av de som drabbas av ett hjärtstopp.

– Det vi nu vill studera är om ytterligare läkemedelsbehandling i samband med hjärtstoppet kan förbättra överlevnadschanserna för fler patienter, säger Sune Forsberg, på Tiohundras hemsida. Han är överläkare på Norrtälje sjukhus och docent i anestesi och intensivvård. Sune Forsberg är även huvudansvarig för studien som kallas VAST-A

Han driver studien tillsammans med intensivvårdssjuksköterska Frida Lindgren på Norrtälje sjukhus.

Merparten av sjukhusets inlagda patienter kommer i ett första steg att tillfrågas om samtycke till att medverka i studien.

Detta för att patienter som lämnat samtycke snabbare kan få läkemedlet Vasopressin vid eventuellt hjärtstopp.

Utöver att ordinarie personal larmas kommer vid ett hjärtstopp även den sjuksköterska vars uppgift är att hämta ut en särskild ask med läkemedel från akutmottagningens läkemedelsförråd, att larmas. Sjuksköterskan sätter sedan in det extra läkemedlen till patienten som drabbats av hjärtstopp.

Annons

I asken kommer finnas Vasopressin, som bland annat ökar blodflödet i hjärtat och hjärnan, samt kortison, som ökar effekten av det adrenalin som ges i samband med hjärt-lungräddning.

Det har gjorts internationella studier tidigare som påvisat att liknande läkemedelsbehandling kan öka överlevnaden.

 De som kommer att medverka och vara först ut med studien i Sverige är Norrtälje sjukhus, Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg och Södersjukhuset i Stockholm.

– När vi samlat in tillräckligt mycket data, från omkring 150 hjärtstopp, kan det bli aktuellt att vidga studien till resten av Sverige, säger Sune Forsberg på Tiohyndras hemsida.

Mitt Roslagen

Annons
Laddar bokningsbara aktiviteter…

Larm om trafikolycka – påkörd person i Norrtälje

Publicerad Idag 14:07 – av Tobbe Rydsheim
En person blivit påkörd i Norrtälje på måndagsförmiddagen. FOTO: AON
1 min läsning
Annons

Det var på måndagsförmiddagen, klockan 13.54, som en olycka inträffade på en parkeringsplats i närheten av Estunavägen i Norrtälje. Räddningstjänst kallades till platsen för att hantera situationen.

- Det är en person som har blivit påkörd på en parkering, personen är vaken och talbar, uppger en operatör vid räddningstjänstens ledningscentral till Allt om Norrtälje.

Artikeln kan komma att uppdateras.

Annons

Annons

Varnar för falska sms om hantavirustest

Publicerad Idag 12:54 – av Tobbe Rydsheim
Falska sms som påstås komma från Smittskydd Stockholm skickas just nu ut. BILD: AI-Genererad
1 min läsning
Annons
Flygfyren

Falska sms som påstås komma från Smittskydd Stockholm skickas just nu ut. Mottagare uppmanas att inte klicka på länkar eller lämna ut personuppgifter.

Smittskydd Stockholm varnar för falska sms som utger sig för att komma från verksamheten.

Enligt Smittskydd Stockholm handlar meddelandena bland annat om påstådda läkarbesök eller hantavirustest i bostaden. Men sms kommer inte från Smittskydd Stockholm eller Region Stockholm.

Annons

Mottagare uppmanas att inte ringa upp telefonnummer som anges i meddelandena, inte klicka på länkar och inte lämna ut personuppgifter.

Annons

Dags att släppa loss utelivet i Norrtälje

Publicerad Idag 06:00 – av Robert Beronius
2 min läsning
Annons

Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Det finns många absurda regler, inte minst inom alkoholpolitiken. Ändå tar vi många regler för givna, Kanske eftersom vi är vana vid dem.

Sedan den 1 juni får vinbarer sälja vin utan matservering. Det är en bra reform, men det behövs fler avregleringar.

Är det till exempel rimligt att en bar inte får förbereda drinkar i förväg, utan måste blanda varje cocktail först när kunden beställer? Att en hotellgäst inte får ta med sig en öl från hotellbaren upp till sitt eget hotellrum, trots att exakt samma rum redan har en minibar? Eller att Systembolaget inte får sälja kylda drycker?

Annons
Flygfyren

Och varför är det förbjudet att ta med sitt eget vin till en restaurang? I stora delar av världen är så kallad BYOB – Bring Your Own Bottle – ett självklart koncept. Gästen tar med flaskan, restaurangen tar en avgift för glas, servering och service. Alla vinner. I Sverige är det förbjudet.

Absurdheterna fortsätter.

Den som vill bedriva gårdsförsäljning möts av regler som känns hämtade ur en gammal sketch: bara en kassa får finnas, och särskilda kunskapsprov krävs även för verksamheter som redan har serveringstillstånd.

Levande restauranger och barer skapar tryggare stadsmiljöer, fler mötesplatser och attraktivare stadskärnor. De gör att människor faktiskt möts i verkligheten i stället för att isoleras hemma. Precis som parker, bibliotek och kollektivtrafik är utelivet en del av vår sociala infrastruktur.

Vill vi ha levande städer måste vi också våga ha ett levande uteliv.

Därför är det välkommet att Liberalerna nu vill förenkla flera av de mest orimliga reglerna: tillåta färdigblandade drinkar, göra det möjligt för Systembolaget att sälja kylda drycker, förenkla reglerna för gårdsförsäljning och låta restauranger erbjuda BYOB. Lokalt i Norrtälje kommun vill Liberalerna också avskaffa avgiften för uteserveringar och evenemang.

Det verkligt märkliga är kanske inte förslagen i sig, utan att de ännu inte blivit verklighet.

Annons

Det är dags att släppa loss utelivet och införa en modernare alkoholpolitik.

Annons

Tjejbaciller skadar inte

Publicerad 2026-06-06 – av Sverker Nyman
2 min läsning
Annons

Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Med jämna mellanrum ställer SOM-instititet vid Göteborgs Universitet frågor till en politikerpanel, som nu senast innehöll hela 3 269 respondenter. Frågorna gäller aktuella politiska spörsmål. Svaren ställs mot resultaten av den stora SOM-undersökningen förra året, där befolkningen, dvs väljarna, ger sina uppfattningar tillkänna. 

Resultaten av den senaste pinfärska undersökningen borde vara alarmerande för Tidöblocket. Undersökningen visar tydligt att blockets politiker inte går i takt med sina väljare.

En fråga handlade om vinster i välfärden. Där går oppositionen i takt med väljarna. Men bland moderaterna ansåg 17 % av politikerna att det vore bra att förbjuda vinsterna i välfärden men hela 58 % av väljarna. Motsvarande siffror för SD är 35 % och 64 %. Det finns alltså en mycket stark opinion i SD som vill förbjuda vinster i välfärden. Syns det i partiets timbroistiska politik?

Annons

En annan fråga gällde om den offentliga sektorn borde minskas. Föga förvånande tycker 75 % av politikerna i  moderaterna att det är mycket eller ganska bra, men bara 32 % av moderata väljare. Inom SD är motsvarande siffror  65 % och 34 %. Inte heller här går politikerna/partiledningarna i takt med sina partiers väljare.

Man kan filosofera om vad det beror på. Undersökningen visar också att kvinnorna, som oftare arbetar inom offentlig sektor, är mer skeptiska till vinstuttag i välfärden och mer positiva till den offentliga sektorn. Kvinnor verkar alltså uppskatta den offentliga sektorns satsningar på skola, vård och omsorg mer än män. De kan se konsekvenserna av en minskande offentlig sektor i form av nedskärningar. De drabbas mer än män. De begriper bättre vad en minskning av den offentliga sektorn i verkligheten innebär.

Är det någon som minns förra seklets diskussioner om en närande och en tärande sektor? Den offentliga (eller ofantliga, som det sas) sektorn skulle vara tärande, den privata närande. Med andra ord: en sjuksköterska i en privat inrättning är närande, en sjuksköterska i Tiohundra är tärande. En brandman i en industribrandkår skulle vara närande, en bandman i en kommunal brandkår skulle vara tärande. En lärare på Engelska skolan tär, en på Roden när. Hål i huvet, är väl den tänkbara kommentaren. Men tänkesättet finns kvar hos den nyliberalt anfäktade högern. Och hos partiledningarna, medan väljarna ofta har en annan uppfattning.

Välfärdsfrågorna är centrala i denna valrörelse. Hoppas bara att väljarna följer sina övertygelser i sakfrågor och inte låter grupptillhörigheten avgöra. Och att män börjar tänka litet kvinnligt. Några tjejbaciller skadar inte.

Annons