Efter en längre paus återvänder det uppskattade fly-In evenemanget till Norrtälje Roslagens flygplats och Roslagens flygklubb. Arrangören Per Winberg delar med sig av planer, förväntningar och klubbens viktiga roll i Norrtäljes civilförsvar.
Norrtälje Roslagens flygfält står inför ett myllrande evenemang som bjuder på högtflygande upplevelser. Men bakom evenemangets kulisser finns en hel del planering. Per Winberg, är flygklubbens skolchef och initiativtagaren bakom fly-In evenemanget, berättar att idén inte är helt ny.
– Vi har arrangerat dessa event tidigare om åren, men i juni så besökte jag Skå flygplats på Ekerö, de arrangerade något liknande och då fick jag motivation att även göra något här på hemmaplan, säger han.
Ett vanligt samtalsämne kring flygevenemang är antalet deltagande flygplan.
– Det är svårt att bedöma, men ett tiotal har hört av sig och sagt att de kommer. Sådana här arrangemang är oerhört väderkänsliga, det behöver vara bra väder. Men det kan komma en hel del spontantbesök också, de som inte hör av sig, förklarar Winberg.
Vad är er definition på “bra väder”?
– Det finns säkerhetsbestämmelser för den flygplanstyp som vi kör, och då behöver det vara fem kilometers fri sikt horisontellt och 300 meter upp till moln.
Roslagens flygklubb ingår i den frivilliga flygkåren, som är en del av Sveriges civilförsvar. De kommer under evenemanget visa en flygdemonstration kring om Sverige hamnar i kris eller nödläge.
– Jag vill inte avslöja för mycket men det finns en hel del uppgifter som vi förväntas göra i skarpt läge, såsom besikta vägar och kraftledningar, vara behjälpliga om Missing People är i behov eller kartlägga skador på översvämningar. Vår intention är att visa upp en del av vår förmåga under själva evenemanget.
Hur planerar du för säkerheten, givet att många flygplan kommer att anlända och avgå under kort tid?
– Vi har avdelat en person som är trafiksamordnare via radion, som hanterar flödet in eller ut mot flygplatsen. Uppgiften är att ge direktiv om hur piloterna ska flyga. I vanliga fall behöver vi inte ha det, men idag har vi tagit det säkra före det osäkra.
Säkerheten tas också på största allvar på marknivå, för ett syfte med ett fly-in arrangemang är att besökarna ska kunna vara nära flygplanen. Då ska de kunna parkeras säkert.
– Vi har lite gräs- och asfaltsytor att ställa upp flygplanen på. Folk ska kunna gå runt och titta utan risk att gå in på landningsbanan. Riskmomentet är när propellern är igång, då ska man inte vara nära. Men det är vi mycket vana vid, att ställa upp flygplanen. Vi har hittills aldrig upplevt att det blivit för trångt, men det skulle vara ett lyxproblem såklart, säger Per.
Kommer man kunna få flyga med något av era flygplan under evenemanget?
– Ja, vi har något som kallas för introduktionsflygningar. Då får man sitta med i ett plan och se hur Norrtälje ser ut från luften. Det vi tar då är ett självkostnadspris, vilket är 1000:- för en halvtimme. Vi får inte ta mer än så, för då blir det kommersiell flygning och då behöver man andra typer va certifikat.
För ett antal år sedan kom det en DC3:a på besök på en fly-in, det är ett stort propellerflygplan med anor från andra världskriget.
– Det var mäktigt, för det är verkligen en prestation att landa på vårt flygfält med en sådan maskin. Är man flygnörd så är det en verklig upplevelse, för det är ett stort och vackert flygplan där man kan prata om historiens vingslag.
Men Per Winberg tror inte att det kommer komma några speciella flygplan eller sällsynta modeller till eventet.
– Nej, det tror jag inte, för vi opererar med flygplanen som tillhör medlemmarna i klubben. Det är ordinära flygplan såsom enmotoriga propellerflygplan, av typen Cessna.
Hur ser du på framtiden för fly in-evenemang? Planerar du att göra det till ett återkommande evenemang?
– Ja, det är intentionen. Vi är en hel del personer med detta specialintresse, som gillar flyg och flygplan. Men det här är också ett sätt att visa upp oss för Norrtäljeborna för att påminna att vår klubb finns och kan göra värdefulla insatser för civilsamhället. Vi i klubben brukar säga att det är roligt att flyga, men det är roligare att kombinera det med att göra en viktig insats.