I centrala Norrtälje ligger Montessoriförskolan Bambino, en plats där barns lek och lärande står i centrum, omgivna av en pedagogik som stödjer varje barns unika förutsättningar och utveckling efter bästa förmåga.
I en värld där utbildningens kvalitet aldrig varit viktigare, utmärker sig Montessoriförskolan Bambino med sin djupt rotade Montessoripedagogik och en värdegrund som genomsyrar hela verksamheten. Från de lugna och ljusa inomhusmiljöerna till den rika och inbjudande utomhusmiljön, har man skapat en oas för barnens utveckling och välbefinnande, där pedagogiken är förankrad med vetenskap och beprövad erfarenhet.
-Vi arbetar efter läro- och skolplan och är en förskola som tillämpar Montessoripedagogik. Vår inomhusmiljö har lunga och ljusa färger, det är rum i rummen med anpassade miljöer och material som är tillgängliga för barnen, säger Helén Calmäng, rektor för Bambino. Utformningen av miljön här skapar en känsla av lugn och ordning, vilket är grundläggande i Montessoripedagogiken, fortsätter Calmäng.
Foto: Alice och Maya bakar med pedagogen Monica Höglund. “Det är roligt att baka och få bjuda kompisarna vid mellanmålet”, säger barnen.
“Vi har nycklar som hjälper barnen att öppna dörrar” (Maria Montessori)
Miljön på Bambino är utformad för att inspirera barnen och locka till lek och lärande och personalen förmedlar att kärnan inom Montessoripedagogik är att ta tillvara på barnets nyfikenhet och deras eget driv att lära sig nya saker. Montessoripedagogiken ger barnen bättre möjligheter att utvecklas efter sina egna förutsättningar, genom att de har större frihet att arbeta med de ämnen som intresserar dem. Friheten kräver att barnet tar ansvar tillsammans med pedagogerna för att lära sig om alla ämnesområden och ta hänsyn till sina kamrater. Barnen väljer själva med montessorimaterial som inspirerar, allt från geometriska figurer till sinnesträning, i barnanpassade miljöer.
”Hjälp mig att göra det själv” (Maria Montessori)
– Lärarens roll är att guida, sedan att lära barnen själva med lust som utmanar och utvecklar deras initiativ och ansvar, säger Mia Karlsson, dedikerad pedagog på förskolan.
-Miljön är otroligt viktig för barnen och oss. Den ska uppmuntra till lek och lärande. Här kan barnen utforska, leka, bygga och lära. Barnen väljer fritt genom tillgänglighet. Detta synsätt genomsyrar hela vår verksamhet, där barnens val och självständighet prioriteras och premieras, tillägger Monica Höglund, pedagog på förskolan.
Personalen berättar tillsammans om förskolans uppskattade utomhusmiljö bland såväl besökare som barn och föräldrar.
– Vi får väldigt mycket beröm för vår utomhusmiljö. Vi har stora gräsytor med en fantastisk lekstuga. Här odlar vi mycket med barnen och har en skördefest varje år, säger Mia. Hon fortsätter med att beskriva hur varje morgon inleds med att barnen bakar bröd, en aktivitet som inte bara är rolig utan också bidrar till en känsla av delaktighet och stolthet hos barnen.
Foto: Syskonen Kenan och Fadjer bakar dagens mellanmålsbröd.
Är det något särskilt ni brukar få beröm för på er förskola?
– Det är mera vanligt än ovanligt att barnen kan läsa när de slutar hos oss och börjar i skolan, säger Helén. Detta är ett tydligt tecken på effektiviteten och djupet i Montessoripedagogiken som praktiseras här, fortsätter hon.
Ett annat centralt tema i Montessoripedagogiken som tillämpas på Bambino är genustänk. Man strävar efter att skapa en miljö där alla barn känner sig inkluderade och sedda utan etiketter – en inställning som är avgörande för att forma en jämställd och inkluderande framtid för nästa generation.
– För det första är allt material vi har genusneutralt. Vi pratar mycket med barnen kring jämställdhet och jämlikhet, delar Helén Calmäng. Pedagogerna är väldigt normkritiska i sitt arbete med jämställdhetsuppdraget och det är levande i det systematiska kvalitetsarbetet, fortsätter hon med stolthet i rösten.
Mia Karlsson förklarar vidare hur deras dagliga arbete med genus går till.
– Vi uppmuntrar barnen att välja aktiviteter utifrån intresse och undviker även att ha material som förstärker traditionella könsroller. Det är viktigt för oss att vara goda förebilder och att skapa ett tillåtande klimat så att barnen utvecklar ansvarskänsla och social handlingsberedskap.
Genom att aktivt arbeta med dessa frågor varje dag, bidrar Bambino till en värld där barnen kan växa upp och bli starka individer oberoende av kön.
Hållbarhet och miljömedvetenhet blir också allt viktigare för framtida generationer, och på Bambino tar man ett aktivt grepp om att införliva miljötänket i sina dagliga aktiviter.
-Hållbar utveckling är jätteviktigt och det är extremt viktigt att barnen får lära sig det, säger Monica Höglund. På vår förskola är barnen med och källsorterar. Vi går upp till återvinningen en gång i veckan och barnen lär sig kompostera och tänka på miljön väldigt tidigt, säger hon.
En tidig introduktion till ansvar och aktiva miljöåtgärder skapar inte bara en stark miljömedvetenhet utan också ett engagemang och en stolthet hos barnen över deras bidrag till en bättre värld, berättar pedagogerna.
-Det är nästan så att man måste stoppa dem när vi är ute och går, eftersom de vill plocka allt skräp de ser, tillägger Mia och skrattar.
Det är genom den här typen av vardagliga handlingar och lärdomar som Bambino inte bara förbereder barnen för skolan, utan även för livet.
Foto: Här lär sig barnen om växterna på skolgården.
Hur inkluderas barnens föräldrar i barnens tid på förskolan?
– Under en termin har vi fortlöpande föräldrasamtal och uppföljning av barnets utveckling, delar Helén. Samarbetet med föräldrarna säkerställer en djup förståelse och stöd för varje barns unika behov där föräldrarna är inkluderade och engagerade här, fortsätter hon.
Sammanfattningsvis är Montessoriförskolan Bambino mer än bara en plats för lärande. Det är en gemenskap där barn, pedagoger och föräldrar tillsammans skapar en miljö av respekt, omsorg och nyfikenhet. Med en stark förankring i Montessoripedagogiken och en passion för barnens utveckling fortsätter Bambino att vara en inspirationskälla och en trygg hamn för familjer som söker en plats där deras barn inte bara lär sig om världen utan också om sig själva.
– Det märks att det är föräldrar som har tänkt till och är intresserade när de väljer att ha sina barn hos oss. På så sätt är föräldrarna likasinnade och har gjort ett aktivt val, avslutar Mia.
Faktaruta:
- Plats: Centrala Norrtälje
- Kapacitet: 45 antal barn
- Antal barn per pedagog: 5
- Miljö: Stor gård och lokaler för lek och lärande.
- Pedagogik: Montessoripedagogik
- Mål: Självständiga individer med miljömedvetenhet, hållbar livsstil och genustänk.
- Miljöarbete: Källsortering, kompostering, odling, återanvändning.
- Vikt av lek: Central del av verksamheten, ger utrymme för olika typer av lek.
- Utveckling: Fysisk, motorisk, självkänsla, förståelse genom praktiska och lustfyllda upplevelser.
- Webbplats: https://www.yourvismawebsite.com/bambino-kooperativa-montessori-forskola-ek-fo