I Färsna blomstrar Naturbarnstugan trots att vintern är påtaglig. Barnen får utforska och lära sig i naturens eget klassrum. Genom en unik kombination av friluftsliv, upplevelsebaserat lärande och medvetet ledarskap, skapar förskolan en miljö där barnen får utvecklas med alla sinnen i full frihet.
När jag klev in på Naturbarnstugans förskola i Färsna, omgiven av vinterlandskapet och barnens glada skratt, kände jag genast en känsla av äventyr och upptäckt. I centrum av den levande naturscenen på förskolans innergård, välkomnades jag av ivriga barn och entusiastiska pedagoger till en kåta med öppen eld. Doften av rök i naturen och nybakat pannbröd var påtaglig.
Barnen, fulla av energi och nyfikenhet, var ivriga att dela med sig av sina upplevelser.
– Vi grillar bröd. Vi har varit med och gjort bröden, förklarade den fyraåriga Elis Andersson Engvall, med en stolthet som bara ett barn kan uttrycka. Hans ögon lyste av glädje när han pratade om hur han och hans kamrater deltog i hela processen, från bakning till grillning över öppen eld.
Naturbarnstugan, som är en certifierad I Ur och Skur-förskola, använder med utgångspunkt från läroplaner och skollag, utomhuspedagogik för att främja hållbar utveckling och motverka stillasittande hos barn. Genom att kombinera lek och lärande i naturen stärker man barns relation till miljön och bidrar till en aktiv livsstil. Med fokus på upplevelsebaserat lärande, utforskar barnen världen aktivt, vilket leder till fördjupad kunskap inom språk, matematik, natur- och miljökunskap.
I samtal med Lovisa Nordin, en av förskolans dedikerade pedagoger, blev det tydligt att Naturbarnstugans pedagogik är djupt rotad i en filosofi om upplevelsebaserat lärande med naturen som bas.
– Det handlar om att barnen ska uppleva med alla sina sinnen och hur vi är som pedagoger. Vi är medupptäckande, medupplevande, medundersökande och medagerande, förklarar hon. Metoden, som förenar teori och praktik, genomsyrar varje aspekt av barnens och pedagogernas dagliga rutiner, fortsätter hon.
Kärleken och passionen för naturen och lärandet som personalen förmedlar är omisskännlig. Emma Pasanen, förskolans senaste pedagogiska tillskott, berättar om sitt beslut att arbeta just här.
– Det var en självklarhet för mig att jag skulle jobba på Naturbarnstugan, säger hon. Jag kommer ursprungligen från Åland men studerade till förskollärare i Uppsala. När jag flyttade till Norrtälje, så sökte jag bara ett jobb, vilket var här, säger hon med entusiasm i tonen. Jag vill vara i naturen och jag tycker pedagogiken för I ur och Skur stämmer överens med mina värderingar, tillägger hon.
Engagemanget för naturen återspeglas också i hur pedagogiken används och hur barnen lär sig.
– Vi odlar med barnen och de får se allt från ax till limpa, säger Emma. Hon beskriver hur de nyligen gjort chips från potatis som barnen själva fått plantera, skörda, tillaga och äta. Syftet är att barnen ska få se hur processer fungerar och att de ska känna sig involverade i allt vi gör, tillade hon.
En stund med de äldre barnen avslöjade hur språkutveckling är en annan central del av barnens förberedelse inför skolans värld. Genom sagoäventyr lär sig barnen om språk på ett lekfullt och engagerande sätt.
– Det här är ett bra exempel på hur vi arbetar med språkutveckling genom fantasi och sagornas värld, säger Veronica Fernandez, en av pedagogerna på förskolan om Olles kommentar.
När jag frågade om förskolans inverkan på barnens framtida liv, svarade Kicki, en pedagog som varit med sedan starten för sexton år sedan, att det är tanken att barnen skall få med sig det här synsättet resten av livet.
Vid besöket på förskolan passade jag också på att besöka Annelie, rektor på förskolan. Hon har även haft sina nu vuxna barn på Naturbarnstugan, samt jobbat som pedagog tidigare på förskolan. Annelie berättade också att hennes yngsta son var med och tog det första spadtaget när de skulle bygga ny förskola i Färsna.
Vad är det bästa med I ur och Skur?
– Det är i naturen som vi bedriver vår pedagogiska undervisning och det är inga problem med att få in alla moment ifrån läroplanen utomhus, säger en stolt Annelie. Samt, får man lära sig om naturen tidigt i livet är chansen stor att den kunskapen växer och då har du med dig ett gediget friluftsintesse i framtiden.
Du har ju sett Naturbarnstugan från tre perspektiv – förälder, pedagog och nu rektor – vad är största skillnaden?
– Alla roller har varit jättekul. Nu har jag med mig en gedigen erfarenhet från Friluftsfrämjandet och I ur och skur. Jag har fått med mig hela tänket från början och har såklart förståelse för såväl pedagogernas arbetssituation, barnens och deras föräldrar. Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder, avslutar Annelie.
När jag lämnar naturbarnstugan där solen börjar gå ned bakom de kala träden och skuggorna växer längs lekplatsen, reflekterar jag över att varje dag är ett nytt äventyr för barnen här. Att se dem engagerade i allt från bakning över öppen eld till utforskande av naturens mysterier, är ett tydligt tecken på att Naturbarnstugan inte bara är en förskola, utan en plats där livslång kärlek till lärande och natur är genuin, där nästa generation får sin grund och jag lämnas med en känsla av hopp om framtiden.
Fakta om Naturbarnstugan I Ur och Skur
- Plats: Färsna, nära skogar och ängar.
- Kapacitet: Cirka 55 barn.
- Miljö: Stor gård och lokaler för lek och lärande.
- Pedagogik: Upplevelsebaserat lärande i naturen, certifierad I Ur och Skur förskola.
- Aktiviteter: Friluftsfrämjandets barnverksamhet som Knopp-, Knytte-, Mulle-, skridsko- och skidskola.
- Lärande: Kombinerar inomhus- och utomhusundervisning, fokus på praktisk erfarenhet och reflektion.
- Mål: God hälsa, välbefinnande, tidig utomhusvänlighet, miljömedvetenhet, hållbar livsstil.
- Metod: Aktivt ledarskap baserat på läroplan och Skollagen, där barn och pedagoger utforskar tillsammans.
- Fokus: Friluftsliv, utomhuspedagogik, upplevelsebaserat lärande.
- Genusneutral miljö: Stimulerar lek och lärande.
- Miljöarbete: Källsortering, kompostering, odling, återanvändning.
- Vikt av lek: Central del av verksamheten, ger utrymme för olika typer av lek.
- Utveckling: Fysisk, motorisk, självkänsla, förståelse genom praktiska och lustfyllda upplevelser.