Rimbokille satsar globalt

publicerad 17 december 2021
- av Redaktionen
Annons:

RIMBO. Håkan Holmgren berättar om sin resa, om hur man går från att växa upp i familjeföretaget Rimbo jord till att starta eget och utveckla en produkt som numera finns i 24 olika länder.
– Jag och Jonas såg ett behov och en efterfrågan i branschen för ett lättanvänt system, med fokus på användarvänlighet för operatörer på fältet, säger Håkan.

I familjeföretaget, dåvarande Rimbo jord, är Håkan fostrad. Uppväxt i en miljö på landet där drivet har varit med honom sedan barnsben. Företaget såldes 2011 till Jehander, en del av Heidelberg Cement Group, och att dom en dag skulle bli en av Håkans största kunder vågade han inte sia om redan då, trots att han alltid har siktat högt.
Håkan arbetade i flera olika roller på Rimbo jord och avslutade som VD de sista åren, innan han övergick till att bli Processutvecklare och Projektledare på Heidelberg när dom köpte företaget.

– Heidelberg Cement hade precis startat ett globalt projekt, där jag ingick i ett team som åkte runt i norra Europa. Vi utvärderade hur vi kunde förbättra arbetssätt för att kunna jobba både smartare och bättre, samt tittade på vilka eventuella investeringar som skulle krävas, berättar Håkan.

Därmed har han många års erfarenhet av branschen och visste alltså vad som saknades när idén föddes om att starta det egna företaget CheckProof tillsammans med barndomskompisen Jonas Pålgård. Jonas jobbade samtidigt i sin frus familjeföretag där dom gjorde mycket rapporteringar och kontroller med penna och papper.

– Vi började diskutera att det måste finnas en enklare lösning, ett bättre sätt att arbeta på och kom fram till att vi borde kunna bygga ett verktyg som är gjort för användare på fältet.

Huvudtanken blev att underlätta arbetet, göra en beteendeförändring och digitalisera rapporteringen generellt hos företag som lägger mycket tid på manuella kontroller. Håkan och Jonas började höra sig för, se sig omkring och scanna av marknaden. Det fanns helt klart en efterfrågan, men inga befintliga system som täckte behovet. Jonas, som var art director började skissa fram olika flöden och utifrån det togs det fram olika testprototyper av det som sedan formades till en färdig app.

– Vi startade slutet 2014, då tog vi beslutet att köra i gång och vi släppte första versionen i juni 2015.

Produkten består dels av en app, där man kan skräddarsy checklistor och ärenderapportering direkt i mobilen. Appen används flitigt på fältet där användaren kan rapportera avvikelser, felärenden och dagliga rutiner. Det finns också en vy för administratörer, där man bygger upp det som sedan speglas av appen. I det webgränssnittet kan man analysera och optimera inrapporterade data. På det sättet kan företag säkerställa vad som gjorts, planera det som ska göras och vad som inte har fungerar.

– Med hjälp av dessa kan företag digitalisera arbetet, få överblick av genomförda kontroller och på så sätt spara både tid, resurser och pengar, samt säkerställa att rutiner utförs på rätt sätt, berättar Håkan.

Men det är inte enbart en dans på rosor att starta företag, tillägger han. Målen och ambitionerna var höga och så här i efterhand förklarar han att man behöver man räkna med att allt tar tre gånger så lång tid mot vad man från början har räknat med. Förutom en unik idé behövs också en stor portion tålamod och mycket teknisk kunskap.

Håkan och Jonas kompletterade varandra och slutligen var Jehander en av de första som fick prova produkten som ett pilotprojekt. Då hade Håkan redan slutat där sen några månader tillbaka och hade fullt fokus på att utveckla det som sedan kom att bli CheckProof.

– Någon ska tro på det du gör och våga prova! Sen sprids det genom att olika företag visar för varandra att det här faktiskt funkar.

Annons:

En av de största utmaningarna längs vägen bedömer Håkan vara att få till en beteendeförändring, att företag ibland kan tro att det räcker med att byta system för att lösa alla problem. Riktigt så ser inte verkligheten ut och för att nå en framgång med digitaliseringen på ett företag så krävs båda delar, dels ett fungerande system, dels också en förändring i djupt rotade rutiner. Alternativt kan man skapa rutiner som tidigare inte existerat.

Idag används CheckProof i 16 olika länder, översatt på 24 olika språk och Håkans forna familjeföretag är en av CheckProofs största kunder. Redan från början var tanken att nå ut internationellt och det fanns ett tydligt fokus om att nå långt, vilket visserligen har gjort allt har tagit längre tid, men idag ser Håkan det som en fördel att dom redan är där.

– Nu känner vi att det börjar det verkligen hända saker. Vi har avtal med ett stort globalt företag som är störst i världen på sin grej, och när en sån kund visar kartan på vilka som faktiskt använder vårt system, då inser man – wow, det är ju faktiskt helt sjukt.

Håkan är en person som alltid har många järn i elden, en driven själ som sällan sitter still. Idag arbetar även Håkans fru Linn i företaget och delar ambitionerna för framtiden.

– Målet nu är bygga ett globalt företag och ta oss upp rejält med hjälp av Midroc, vår interna investerare. Steg ett är att öka marknadsandelar och bli större.

Vad har du för tips till någon som ruvar på en bra idé?
– Våga prova! Våga satsa. Tittar man på dom som blir riktigt stora så behöver man kanske också en investerare för att kunna nå ut.

Håkan återkommer till den överväldigade känslan som sköljer över honom i samband med insikten om att det här faktiskt gick vägen.

– Helt sjuk känsla är när man inser att folk som jag inte har träffat eller någonsin ens sett faktiskt integrerar med CheckProof, lägger ut en Linkedin-post om oss, om det som vi gör och det som vi har skapat.

Sist och slutligen utvecklades CheckProof till en produkt som består av smarta digitala checklistor. Från den branschen där Håkan kommer ifrån- bergmaterial, betong och asfalt, har dom över 1 000 sajter som aktiva användare idag. Det är kunder som Håkan knappt vågat drömma om som har hoppat på tåget och använder produkten som sitt vardagliga system. På bara några år har dom gått från idé till verklighet, och för framgångssagan CheckProof är det här bara början.

– Det är overkligt och en otroligt häftig upplevelse. När jag hör en kund säga att en maskin som har gått igenom en daglig kontroll i systemet har blivit ”Checkproofad”, då kan man inte bli annat än stolt, avslutar Håkan.

Camilla Häggström
Frilansreporter



Annons: