Annons

Ung Företagsamhet – En språngbräda för framtidens företagare

publicerad 4 november 2023
- av Tomas Ackelman
Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Det sägs ofta att ungdomen är vår framtid. Men hur förbereder vi dem bäst för den framtid som väntar? Ett svar kan vara att ge dem de verktyg och kunskap som behövs för att bli framtidens företagsledare, innovatörer och visionärer. Här kommer “Ung Företagsamhet” (UF) in i bilden.

Sedan 1980 har UF fungerat som en inkörsport till företagandets värld för svenska gymnasieelever. Genom att ge dem en första inblick i hur det är att driva ett företag, förbereder UF dem för de utmaningar och möjligheter som företagande och entreprenörsskap kan erbjuda. Och nu, när UF även riktar sig till grundskolor, kan vi förvänta oss att fler unga människor kommer att bli inspirerade att ta steget in i företagandets värld. En värld fylld av inspiration, kreativitet och ansvarstagande.

Annons

Men vad innebär det egentligen att vara en del av UF? Det handlar inte bara om att lära sig företagandets grunder. Det handlar om att utveckla kreativitet, samarbetsförmåga och entreprenörskap under mentorskap. Elever får chansen att ta en idé, utveckla den till en affärsplan, och sedan se den blomstra till ett fullt fungerande företag under ett skolår. Erfarenheten, även om den är inom ramen för ett “hobbyföretag”, är ovärderlig, för såväl elev som samhälle.

Att starta ett företag kan vara både utmanande och krävande, men det är också otroligt givande. Att arbeta tillsammans med andra mot ett gemensamt mål kan ge insikter och erfarenheter som varar livet ut. Och för dem som drömmer om att bli egenföretagare i framtiden? Erfarenheten kan vara den språngbräda de behöver, vilket vi skall värna om.

Det är otroligt uppmuntrande att se att UF-företagandet fortsätter att växa, med cirka 25 UF-företag anmälda från gymnasieskolorna i Norrtälje kommun för läsåret 2023-2024. Dessa unga entreprenörer, stöttade av lärare, mentorer, föräldrar och näringslivet, är bevis på att UF:s mission lever och frodas men behöver också förvaltas.

Och… som en liten kuriosa: I december 1983 startade det allra första UF-företaget i Norrtälje kommun. Initiativet, taget av 22 elever från Rodengymnasiet med mig och Bo Lidholm som mentorer, visar att UF:s rötter i Norrtälje är djupa, stadiga och beständiga.

Så när vi tittar på dessa unga företagare, ser vi inte bara framtidens företagsledare. Vi ser framtidens innovatörer, tänkare och ledare. Och med UF som grund för framtidens entreprenörer kan vi vara säkra på att vår framtid är i goda händer.

Annons

Från Lohärad till Schweiz och tillbaka – Madebywiks tar chokladhantverket till nya höjder

Annonssamarbete

publicerad 4 december 2024
- av Roslagen Media Group AB
Efter flera år av framgångsrik pralinproduktion i hemmaköket och en resa till chokladens mecka i Schweiz fortsätter paret att fördjupa sitt engagemang för hållbarhet och kvalitet. Företaget Madebywiks har inte bara vuxit i omsättning utan även i ambitioner, trots utmanande tider.

Hos Tobias och Malin Wik i Lohärad har det aldrig doftat godare av choklad. Efter flera år av framgångsrik pralinproduktion i hemmaköket och en resa till chokladens mecka i Schweiz fortsätter paret att fördjupa sitt engagemang för hållbarhet och kvalitet. Företaget Madebywiks har inte bara vuxit i omsättning utan även i ambitioner, trots utmanande tider.

Tobias berättar om hur deras erfarenheter från besöket på chokladfabriken Felchlin har bekräftat att de är på rätt kurs när det gäller hållbar pralinproduktion.

– För oss blev resan en bekräftelse på att vi använder oss av rätt choklad. Felchlin har en tydlig hållbarhetsprofil, med allt från sjukvårdsprogram för sina kakaobönder till strikt motstånd mot slaveri inom produktionen, vilket givetvis är viktigt för oss, säger Tobias.

Trots att chokladpriserna har stigit med 30–40 % på grund av torka, krig och problem inom odlingsindustrin, har paret Wik valt att hålla sina egna priser stabila.

– Vi har låga omkostnader och väljer istället att satsa på våra trygga smaker som vi vet att kunderna älskar. Det gör att vi kan hålla våra kostnader nere, trots de ökade priserna på råvaror, förklarar Tobias.

Tobias berättar att en av de mest spännande nyheterna för paret är att deras efterlängtade gårdsbod nu är på gång att bli verklighet. Planen är att öppna boden under 2025, där kunderna kommer att kunna beställa praliner och hämta upp dem direkt på plats.

– Det blir lite som en minimarknad där vi inte bara kommer att erbjuda våra chokladprodukter, utan också andra lokala delikatesser. Vi vill skapa en levande bod där besökare kan uppleva mer än bara choklad, säger han.

Förutom gårdsboden planerar Tobias och Malin också att starta pralinkurser under nästa år. Kurserna är tänkta för alla, från nybörjare till mer erfarna chokladälskare, med fokus på att ha kul och lära sig pralinhantverket.

– Vi vill att det ska vara en rolig och lärorik upplevelse. Målet är att folk ska få med sig såväl kunskap som glädje när de går härifrån, säger Tobias entusiastiskt.

Tobias och Malin Wik i köket där chokladen förvandlas till praliner. FOTO: RMG

Tobias berättar att den positiva responsen från kunderna är en viktig drivkraft för företaget. Deras fokus på att leverera en njutningsfull upplevelse genom sina produkter förblir kärnan i verksamheten, och de är fast beslutna att låta ännu fler upptäcka deras passion för choklad.

Handgjorda praliner från Madebywiks. FOTO: RMG

– Vi får fantastisk respons från våra kunder och det är det som driver oss framåt. Vi har inga planer på att bromsa in – vi är här för att stanna och vill att folk ska fortsätta njuta av vår choklad, avslutar Tobias.

Annons

Framgångssagan Note: Peter Jansson om resan från Görla till börsnotering

publicerad 19 november 2024
- av Daniel Rämsell
Peter Jansson tog Note till börsnotering. Nu leder han Företagslabbet och hjälper blivande entreprenörer.

Peter Jansson är en av grundarna till det som sedermera blev företaget Note, en av Roslagens mest framstående företagshistorier inom teknik och produktion. Hans karriär startade i Norrtälje, där han direkt efter gymnasiet och lumpen började arbeta på en liten elektronikfirma, Lintron Elektronik, med 25 anställda. Nu berättar han om sin resa från Görla till börsnotering och om sitt engagemang för Norrtäljes näringsliv.  

Med en bakgrund som gymnasieingenjör tog han plats på företagets utvecklingsavdelning och blev snart produktionsledare. Året var 1986, och detta blev början på en resa som skulle leda till stora förändringar för såväl företaget som för Peter själv och Norrtäljes näringsliv.

När elektronikföretaget som Peter arbetade på var till salu 1990 såg han tillsammans med kollegorna Mats Hultin och John Olov Karlsson en möjlighet att köpa det.

Annons

Sagt och gjort – trojkan inledde en imponerande tillväxtresa som ledde till en tiofaldig expansion på under ett decennium. Bolaget gick från 25 anställda och växte till 350 på nio år – en växtvärk och utveckling som Peter beskriver som intensiv, utmanande och lärorik.

– Det var en enorm resa, där jag fick vara såväl produktionschef som HR-chef. Vi anställde enormt mycket personal under den perioden, vilket var väldigt utmanande. Det gäller att hitta rätt kompetens och ställer höga krav på utbildningar inom företaget, säger Jansson.

Expansionen fortsatte även internationellt. I slutet av 90-talet gick bolaget samman med ett företag som hade en fabrik i Polen och lockade till sig investerare. Detta var ett steg som tog bolaget utanför Sveriges gränser, med fabriker i Litauen, Estland, Finland och Polen, och Peter blev ansvarig för bolagets Östeuropaverksamhet.

– I slutet av 90-talet började det bli väldigt hett att man skulle lägga ut produktionen och outsourca till framförallt Östeuropa. Vi hade ingen erfarenhet av detta, vi som var grundarna, så vi gick ihop med ett annat företag från Stockholm som redan hade en fabrik i Polen. De plockade även med sig investerare till oss som investerade 40 % i vår fabrik. Vi släppte alltså en hel del aktier från vår fabrik, säger Jansson.

Kravet från investerarna var börsnotering innan 2005, vilket realiserades under 2004 när Note blev ett publikt bolag.

– Det var mycket jobb men en fantastisk resa och erfarenhet, konstaterar Peter om tiden inför börsintroduktionen.

Med decennier av erfarenhet från bolagsbygge och produktion avslutade han sitt engagemang i Note 2009. Engagemanget för entreprenörskap slutade emellertid inte där och Peter började engagera sig i Norrtäljes näringsliv för att stötta andra entreprenörer.

Han blev en central gestalt inom Nyföretagarcentrum som erbjuder kostnadsfri rådgivning och stöd till personer som vill starta eller nyligen har startat eget företag. Men Peter ansåg att han ville göra mer för blivande entreprenörer med fokus på att bygga långsiktiga och hållbara företag, varför han grundade Företagslabbet, som är en plattform för att stödja nya företagare genom råd och nätverk genom hela uppbyggnadsfasen i ett företagsbygge.

– Jag brinner för entreprenörskap och tycker att det är väldigt roligt att kunna bidra till att andra också lyckas starta och driva företag. Det är så viktigt för Sverige och för Norrtälje att det går bra för våra företagare. Det är detta som är ambitionen med Företagslabbet, säger han.

Företagslabbet och Nyföretagarcentrum har varit två viktiga plattformar för Peter. Genom dem har han kunnat stödja nya företagare med såväl praktiska råd som ovärderliga kontakter.

– Som blivande entreprenör saknar man ofta grundläggande kunskap om företagande. Det kan handla om hur man skall paketera sin produkt, hitta målgruppen eller välja rätt strategier. På Företagslabbet får man den hjälpen, men också tillgång till ett starkt externt och internt nätverk, förklarar han.

Vid sidan av sitt engagemang för entreprenörskap är Peter också aktiv inom idrottsvärlden och har varit ordförande för NIK i över tio år. Hockeyn kom in i hans liv genom familjens intresse för sporten, och Peter engagerade sig snabbt i klubbens arbete.

– Det är klart att min erfarenhet har kommit NIK till gagn, särskilt när det gäller kontakter inom näringslivet och kommunen. Vi har satsat på ungdomsverksamhet under lång tid, men nu börjar vi också satsa mer på A-laget, berättar han.

Trots sin långa och framgångsrika karriär har Peter inte slutat drömma och sträva framåt. Han vill se mer stöd för småföretagare från statens håll och ser ett stort behov av att stärka banden mellan näringslivet och kommunen.

– Jag arbetar tillsammans med kommunen på deras näringslivsstrategi för att förbättra relationen mellan näringslivet och kommunen. Kommunen skall vara en serviceinrättning till näringslivet, och det är det jag arbetar för, säger Jansson.

Med din erfarenhet – kan du ge blivande entreprenörer tre goda råd?

– Ta hjälp! Fakta är att om man tar hjälp så är resultatet att man klarar sig som företag i mycket högre utsträckning. Man måste vara väldigt engagerad och vara lösningsorienterad. Man måste ha mål och handlingsplan, annars driver man snett.

Vilket råd hade du givit till dig själv idag om du fick chansen att backa tiden till 80- och 90-talet?

– Med facit i hand önskar jag att jag tidigare i karriären lagt mer tid på balans mellan arbete, familj och fritid. Jag arbetade nog för mycket. Jag hade nog varit mer effektiv om jag hade haft en bättre balans, säger han.

Peter Jansson är inte bara en framgångsrik entreprenör, utan också en eldsjäl för Norrtäljes näringsliv och idrott. Trots sina framgångar värdesätter han balansen mellan arbete, familj och fritid – något han funnit i sin sommarstuga på Vätö, där han laddar energi för framtida utmaningar.

Annons

Café Maison är ett stycke Paris i hjärtat av Norrtälje

Annonssamarbete

publicerad 15 november 2024
- av Roslagen Media Group AB

I Norrtäljes nya Hamnpark har Café Maison slagit upp portarna, en plats där passion för mat och kärlek till det parisiska cafélivet möts. Bakom detta charmiga tillskott står Nisreen Alhabbash och hennes man Aladdin Ibrahim, två entreprenörer som har drivit restauranger och kaféer i Norrtälje i över två decennier.

Nisreen kom till Sverige från Palestina år 2000 och slog snabbt rot i Norrtälje. Tillsammans med Aladdin har hon byggt upp flera framgångsrika verksamheter, från Bistro Magasinet till Edsbro Krog, där de gjorde sig kända för sin fokus på kvalitet och hemlagade rätter. Redan vid 21 års ålder tog Nisreen över sin första restaurang och balanserade företagandet med att vara nybliven mamma och student.

– När vi kom till Norrtälje såg vi att det fanns potential, men vi ville också bidra till att skapa mer liv i stadens centrum. Med Café Maison vill vi ta det ytterligare ett steg och skapa en plats där människor kan samlas och njuta, säger Nisreen.

En touch av Paris vid vattnet

Café Maison är inspirerat av de mysiga kaféerna i Paris – en idé som föddes när Nisreen och Aladdin besökte den franska huvudstaden.

– Det vi älskade i Paris var hur varje café var en plats för möten, gemenskap och lugn. Vi ville ta med den känslan hit till Norrtälje. Här ska du kunna slå dig ner med en perfekt bryggd kaffe, njuta av en färsk macaron och känna att tiden stannar för en stund.

Caféet har snabbt blivit en naturlig samlingsplats, inte minst tack vare sitt unika läge i Hamnparken och samarbetet med coworking-konceptet “Close to Home”.

Kvalitet och hantverk i varje detalj

Nisreen och Aladdin lägger stor vikt vid kvalitet och autenticitet. Allt från bröd till bakverk görs från grunden – inget halvfabrikat hittar vägen till Café Maisons kök.

– Våra baguetter är en stolthet, vi bakar dem färska varje dag och fyller dem med noggrant utvalda råvaror. Vi märkte snabbt att det fanns en efterfrågan på hälsosamma lunchalternativ, så nu erbjuder vi också matlådor för de som har ont om tid men ändå vill äta gott och nyttigt.

En del av hamnens utveckling

Förutom att vara en plats för fika och lunch har Café Maison snabbt blivit en populär destination för de som arbetar i och omkring Hamnparken. Samarbetet med Close to Home innebär att caféet förser coworking-medlemmarna med frukost och fika under möten.

– Det här är ett helt nytt koncept för oss, men vi har älskat att anpassa oss till det. Att kunna servera nybryggt kaffe och frukost till entreprenörer och frilansare känns fantastiskt. Vi vill att Café Maison ska vara en plats där kreativitet och idéer kan frodas.

Visionen framåt

Nisreen och Aladdin ser Café Maison som en långsiktig satsning. De planerar att ständigt utveckla verksamheten för att möta gästernas behov och bidra till Norrtäljes växande kaféscen.

– Vi är inte klara än. Vi lyssnar på våra gäster och anpassar oss efter vad de vill ha. Vår vision är att Café Maison ska vara en central del av grannskapet, där både lokalbor och besökare kan känna sig hemma.

Café Maison är inte bara en plats för kaffe och bakverk, utan också en vital del av Norrtäljes hamnutveckling. Här välkomnas alla – från grannar som tar en morgonpromenad till företagare som behöver en paus i arbetsdagen.

Faktaruta:

📍 Pilgatan 13–15, Hamnparken, Norrtälje

📅 Öppet måndag till lördag

📞 För bokningar och förfrågningar, kontakta oss på: 0176-29 22 80

Annons

Det gamla möter det nya när Mäklarhuset har renoverat och byggt till

Annonssamarbete

publicerad 13 november 2024
- av Roslagen Media Group AB
Mäklarhuset i Norrtälje har genomgått en omfattande förvandling med såväl varumärkesändring som renovering av sina lokaler. Det gamla möter det nya i en harmonisk blandning när kontoret nu expanderat och fått en ny, modernare prägel.

Mäklarhuset i Norrtälje har genomgått en omfattande förvandling med såväl varumärkesändring som renovering av sina lokaler. Det gamla möter det nya i en harmonisk blandning när kontoret nu expanderat och fått en ny, modernare prägel.

Hösten 2023 påbörjade Mäklarhuset en stor renovering av sitt kontor i Gamla stan i Norrtälje. Förvandlingen skedde i etapper, där den äldre delen renoverades först, följt av nybyggnation under våren 2024. Förutom att modernisera lokalerna har företaget som helhet även förnyat sitt varumärke för att stärka sin position på marknaden.

– Vi tog klivet att utföra en utbyggnad av vårt kontor i samband med att vi gjorde en rebranding av vårt varumärke och vi behövde fler arbetsplatser. Tidigare hade vi ett temporärt bygglov där syftet var att lösa en platsbrist under tiden som vi jobbade fram ett bra förslag på en ny byggnad, berättar Malin Wallin, koordinator och delägare på Mäklarhuset i Norrtälje.

Mäklarhusets lokaler ligger i Norrtäljes gamla stadsdel, vilket ställde särskilda krav på varsamhet under byggnadsprocessen för att bibehålla områdets karaktär och charm. Det krävdes en noggrann anpassning för att det nya skulle smälta in på ett naturligt sätt i den äldre miljön.

– Eftersom vi ligger i Gamla stan i Norrtälje, har allt fått ske med varsam hand. Sedan i mars blev det klart med vår nya utbyggnad som gör att vi har ungefär 120 kvm större och en totalarea på cirka 300 kvm. Nu har vi bättre kontorsytor och en bättre atmosfär för såväl våra mäklare som kunder, säger Wallin.

Malin Wallin, koordinator och delägare på Mäklarhuset i Norrtälje berättar om förändringen som gjorts av Mäklarhusets lokaler. FOTO: Roslagen Media Group

Arkitekten från Sweco lyckades skapa en byggnad som smälter väl in i den historiska omgivningen, samtidigt som den representerar Mäklarhusets nya identitet.

– Läget är fantastiskt i Gamla stan, precis i anslutning till nya hamnen. Det gamla möter det nya på ett väldigt snyggt sätt, säger Wallin.

Utöver renoveringen av den befintliga byggnaden har Mäklarhuset även två lokaler till, vilket ger en ökad kapacitet och fler konferensytor. En på Sjötullsgatan och en längs parkeringen som är en förlängning av den nya byggnaden. För kunderna innebär detta en trevligare upplevelse med modernare lokaler och en atmosfär som reflekterar den nya, fräscha varumärkesprofilen.

– Kundupplevelsen blir trevligare och det är viktigt för oss. Förutom utbyggnaden har vi också totalrenoverat övriga lokaler. Vi valde att satsa under en period när fastighetsmäklarna gick på knäna. Vår målsättning var att komma ut ännu starkare när branschen och konjunkturen skulle vända, och det har vi lyckats med, förklarar Wallin.

Nominerade till Svenska Designpriset

Mäklarhusets förändring har också fått erkännande på nationell nivå. Företaget är nu nominerat till Svenska Designpriset för bästa remake av varumärket.

– Det är ju en kvalitetsstämpel på jobbet som vi gjort med varumärkesändringen och att vi legat rätt i tid med vår förändring. Det är ett kvitto på att vi är ett företag som ligger i framkant. Nivån på våra mäklare matchar också det nya varumärket, vilket är viktigt för oss, säger Wallin stolt.

Mäklarhuset är nominerat till Svenska Designpriset för bästa remake av varumärket. FOTO: Mäklarhuset

Varumärkesbytet har inte bara varit en visuell förändring utan även inneburit en omfattande intern process där alla aspekter av kundupplevelsen samt interna och externa processer har setts över och förbättrats.

– Varumärkesbytet är en resa där vi har satsat på kvalitet genom alla processer, vilket har grottat in sig ordentligt hos våra mäklare. Vi har varit verksamma i Norrtälje kommun i många år och de senaste åtta åren har vi varit störst. Med det sagt har det alltid varit jätteviktigt för oss att hela tiden satsa på att bli ännu bättre och inte nöja oss bara för att vi är störst, avslutar Wallin.

Kontaktinformation

Adress: Sjötullsgatan 7 761 30 Norrtälje

Telefon 0176-550 50

Send this to a friend