Annons
Annons från Svensk Fastighetsförmedling Norrtälje

Väddö Begravningsbyrå: om tradition, familjekänsla och vikten av att uttrycka sin önskan

Annonssamarbete

  • Lars Lindqvist berättar om hur det är att ta över ett familjeföretag i tre generationer
  • Vad är viktiga egenskaper som begravningsentreprenör
  • Fördelar och nackdelar med traditionell begravning
publicerad 9 november 2023
- av Roslagen Media Group AB
Lars Lindqvist tar emot en kund på kontoret.

På Esplanaden i Norrtälje, hittar vi Väddö Begravningsbyrå – ett familjeföretag som i tre generationer arbetat med att göra den svåra stunden enklare för anhöriga. Lars Lindqvist, nuvarande ägaren,
berättar om vikten av att uttrycka sin önskan för att underlätta för efterlevande och att vi skall tänka “när vi dör” och inte “om vi dör”.

Väddö Begravningsbyrå är ett familjeföretag med tre generationer i ryggsäcken och firar sitt 77:e år, i år.

– Vi är ett familjeföretag som firar 77 år i år. Jag är den första ägaren som inte tillhör familjen, men familjekänslan är fortfarande stark, förklarar Lars Lindqvist. Även om det är jag som äger och driver företaget sedan 2017, så har tidigare personal funnits kvar med Carina och Eva, som är en del av familjen Gustafsson, och nya medarbetare har tillkommit, fortsätter han.

Även om namnet antyder att företaget skulle vara baserat på Väddö, så har de haft sitt kontor i Norrtälje sedan 1981. Lindqvist, som själv varit begravningsentreprenör sedan 80-talet, började på byrån för att avlasta förra ägaren med transporter och det yttre arbetet. Det ena ledde till det andra och Lars tog sedermera över företaget som ny ägare 2017.

Familjekänslan och det faktum att byrån funnits i tre generationer har en djup inverkan på hur byrån fungerar, men har även betydelse för kunderna.

– När man funnits i tre generationer som vi har, så har vi begravt många i en och samma familj, förklarar Lars. Detta kan underlätta begravningsprocessen då nästa person i samma familj avlider, fortsätter han.

Foto 1: Lars sitter vid ingången av kontoret och tar emot kunder.

Foto 2: Väddö begravningsbyrå har ett brett urval av kistor.

Vad är det som skiljer er från konkurrenter i branschen?
– I den här branschen handlar det inte så mycket om att man skall nischa sig eller konkurrera med varandra, utan vi och våra kollegor i branschen är här för att synas och finnas till hands när det värsta har hänt, säger Lars. Vi är alla angelägna om att hjälpa kunderna i sin sorgeprocess och att hjälpa dem att få grepp om situationen med vägledning genom den svåra processen, säger han.

Som begravningsentreprenör är kommunikation och lyhördhet av yttersta vikt.
– Det handlar inte bara om att ordna en begravning. Det handlar om att lyssna, förstå och föra en dialog med de efterlevande och att på rätt sätt verkligen fånga den avlidnes önskemål, säger Lindqvist.

Lars förmedlar att en begravningsbyrå fungerar som en samordnare för alla medverkande i den aktuella begravningen. Det handlar om allt ifrån bokningar av präst, musiker, solist, lokaler, florist, catering och tryckeri till
kyrkogårdsförvaltning. En annan viktig tjänst är också att hjälpa människor att förbereda sig inför döden.

– Vi vill förmedla att man generellt ska tänka: “när jag dör” och inte “om jag dör”. Genom att fylla i exempelvis “Livsarkivet” genom vår webbplats kan man underlätta processen avsevärt för sina efterlevande, säger Lindqvist. Det är en tjänst som är webbaserad och gör det möjligt att fylla i, revidera och alltid hålla aktuell med uppgifter om ekonomi och önskemål kring begravning, säger Lars.

Lindqvist, som är en förespråkare av tradition, har sett ett trendbrott den senaste tiden. Han har observerat att fler väljer en icketraditionell begravning av olika anledningar och uttrycker sina farhågor kring detta.

– Vi märker att det är allt vanligare att man inte har någon begravning alls. Efter pandemin ser vi att många väljer ceremoni kring en urna i stället för kista. Det finns både för- och nackdelar med det. Fördelen för familjen är att kunna välja lokal utifrån egen önskan, då utrymmet för en kista är svårare att tillgodose. Vi har haft ceremonier i trädgårdar och andra platser som betytt mycket för familjen. En annan fördel är att möjliggöra gravsättning av urnan, om en grav finns eller önskas, i samband med ceremonin. Det är mycket uppskattat, då tid tycks vara en bristvara för var och en av oss, säger han.

Lars som arbetat i branschen i över tre decennier ser dock att det finns risker med trendbrottet.

– Att ha en vanlig traditionell begravning kan vara en viktig del i sorgeprocessen. Det är viktigt att man bearbetar sorgen i olika steg, vilket en traditionell begravning med kista möjliggör. Och det är viktigt att inte undvika det som känns obehagligt, berättar Lars av erfarenhet.

Finns det andra aspekter att ta hänsyn till än den bortgångnes önskemål?

– Ja, det är klart att det finns andra saker att ta i beaktande. Många tänker exempelvis inte på att en gravplats skall tas om hand. Det kanske helt enkelt är bättre att ha en askgravplats eller minneslund? Ju mer åren går, desto större är risken att gravplatsen kan bli en börda, vilket kanske inte var tanken från början. Mitt tips är alltså återigen, även om det kanske ligger långt fram i tiden, så kan det vara mycket värdefullt för anhöriga att man har uttryckt sina önskemål, förklarar han.

Vad är det som driver er till att hjälpa människor med detta?

– Det är tacksamheten vi ser hos våra kunder. Att underlätta i någons sorg, är det som driver oss. Och möjligheten att finnas där för någon eller några som behöver det. Det ger en bra magkänsla, avslutar
Lars.

Foto 3: De har också ett brett urval av urnor.

Foto 4: Det går att beställa matchade urna och kista.

Kontaktuppgifter:

Hemsideadress: https://www.vaddobegravningsbyra.se/ 

Mailadress: info@vaddobegravningsbyra.se

Telefonnummer: 0176 - 22 44 80

Annons
Annons från Svensk Fastighetsförmedling Norrtälje

Från UF till åtta anställda: 18-åringarna som driver Roslagens Gårdstjänst

Annonssamarbete

publicerad 20 december 2024
- av Roslagen Media Group AB
– Det är fantastiskt att vi som 18-åringar kan bedriva en fullskalig verksamhet med anställda. Just nu är det mycket fokus på snöskottning, men på sommaren handlar det mycket om gräsklippning och trädgårdsarbete, säger Samuel Lindevall. FOTO: RMG

Roslagens Gårdstjänst, drivet av de två unga entreprenörerna Vilgot Dovander och Samuel Lindevall, har på kort tid blivit ett etablerat namn inom trädgårds- och fastighetsskötsel i Roslagen.

Företaget startades som ett UF-projekt under hösten 2023 och omvandlades till ett aktiebolag i juni 2024. Nu har de unga entreprenörerna åtta timanställda och ett kontor i Sika utanför Norrtälje, och tillsammans driver de verksamheten vid sidan av sina studier på Rodengymnasiets teknikprogram.

– Vi har varit kompisar sedan högstadiet och går i samma klass på Rodengymnasiets teknikprogram. Jag har haft liknande företag i flera år genom “Egen sommar”, och när det var dags för UF startade vi Roslagens Gårdstjänst tillsammans, berättar Vilgot Dovander.

– Det är fantastiskt att vi som 18-åringar kan bedriva en fullskalig verksamhet med anställda.

Företaget erbjuder tjänster som snöskottning på vintern och trädgårdsskötsel under sommaren.

18-åringarna driver ett eget aktiebolag vid sidan av sina studier. På kort tid har de lyckats etablera sig på marknaden. I bild: Samuel Lindevall, vd för Roslagens Gårdstjänst FOTO: Roslagen Media Group

– Det är fantastiskt att vi som 18-åringar kan bedriva en fullskalig verksamhet med anställda. Just nu är det mycket fokus på snöskottning, men på sommaren handlar det mycket om gräsklippning och trädgårdsarbete, säger Samuel Lindevall.

– Vi är mycket för att stötta lokalt.

Deras engagemang för det lokala genomsyrar verksamheten.

– Vi är mycket för att stötta lokalt. När vi lämnar in en maskin på service gör vi det hos en lokal firma istället för ett större bolag, säger Samuel.

Vilgot har givit tillbaka till framtidens entreprenörer genom att nu vara ledare på kommunens satsning Egen sommar två år i rad.

– Jag fick otroligt mycket stöd och kunskap när jag var deltagare och har känt att det är viktigt att kunna ge tillbaka av de erfarenheter jag erhållit – det har varit uppskattat bland deltagarna, säger Vilgot.

Utmaningarna som entreprenörer är dock inte få.

– Det är en utmaning att bygga upp ett företag och få det att växa. Kundnöjdhet är något vi prioriterar högt eftersom det är nyckeln till långsiktig framgång, säger Vilgot.

Vilgot Dovander brinner för att stötta det lokala och är numera ledare på Norrtälje kommuns satsning ”Egen sommar”. FOTO: Roslagen Media Group

Vad har ni för vision med företaget?

– Vi vill bli ett etablerat och välkänt företag i Roslagen. Efter det får vi se hur allt utvecklas, säger Samuel. Vi satsar även på att kunna dra på oss större uppdrag där kommunen är en tilltänkt kund, fortsätter han.

Vilgot och Samuel visar att det med hårt arbete och engagemang går att bygga något stort, även som unga entreprenörer.

– Vi brinner för entreprenörskap och det är det som vi tycker är roligt och brinner för. Vi är här för att stanna, avslutar Samuel.

Roslagens Gårdstjänst

📍  Argonvägen 2, 761 97 Norrtälje

📞  Kontakta oss på: +46 79 347 55 14

E-post: Info@roslagensg.se

 

 

Annons
Annons från Svensk Fastighetsförmedling Norrtälje

Från Lohärad till Schweiz och tillbaka – Madebywiks tar chokladhantverket till nya höjder

Annonssamarbete

publicerad 4 december 2024
- av Roslagen Media Group AB
Efter flera år av framgångsrik pralinproduktion i hemmaköket och en resa till chokladens mecka i Schweiz fortsätter paret att fördjupa sitt engagemang för hållbarhet och kvalitet. Företaget Madebywiks har inte bara vuxit i omsättning utan även i ambitioner, trots utmanande tider.

Hos Tobias och Malin Wik i Lohärad har det aldrig doftat godare av choklad. Efter flera år av framgångsrik pralinproduktion i hemmaköket och en resa till chokladens mecka i Schweiz fortsätter paret att fördjupa sitt engagemang för hållbarhet och kvalitet. Företaget Madebywiks har inte bara vuxit i omsättning utan även i ambitioner, trots utmanande tider.

Tobias berättar om hur deras erfarenheter från besöket på chokladfabriken Felchlin har bekräftat att de är på rätt kurs när det gäller hållbar pralinproduktion.

– För oss blev resan en bekräftelse på att vi använder oss av rätt choklad. Felchlin har en tydlig hållbarhetsprofil, med allt från sjukvårdsprogram för sina kakaobönder till strikt motstånd mot slaveri inom produktionen, vilket givetvis är viktigt för oss, säger Tobias.

Trots att chokladpriserna har stigit med 30–40 % på grund av torka, krig och problem inom odlingsindustrin, har paret Wik valt att hålla sina egna priser stabila.

– Vi har låga omkostnader och väljer istället att satsa på våra trygga smaker som vi vet att kunderna älskar. Det gör att vi kan hålla våra kostnader nere, trots de ökade priserna på råvaror, förklarar Tobias.

Tobias berättar att en av de mest spännande nyheterna för paret är att deras efterlängtade gårdsbod nu är på gång att bli verklighet. Planen är att öppna boden under 2025, där kunderna kommer att kunna beställa praliner och hämta upp dem direkt på plats.

– Det blir lite som en minimarknad där vi inte bara kommer att erbjuda våra chokladprodukter, utan också andra lokala delikatesser. Vi vill skapa en levande bod där besökare kan uppleva mer än bara choklad, säger han.

Förutom gårdsboden planerar Tobias och Malin också att starta pralinkurser under nästa år. Kurserna är tänkta för alla, från nybörjare till mer erfarna chokladälskare, med fokus på att ha kul och lära sig pralinhantverket.

– Vi vill att det ska vara en rolig och lärorik upplevelse. Målet är att folk ska få med sig såväl kunskap som glädje när de går härifrån, säger Tobias entusiastiskt.

Tobias och Malin Wik i köket där chokladen förvandlas till praliner. FOTO: RMG

Tobias berättar att den positiva responsen från kunderna är en viktig drivkraft för företaget. Deras fokus på att leverera en njutningsfull upplevelse genom sina produkter förblir kärnan i verksamheten, och de är fast beslutna att låta ännu fler upptäcka deras passion för choklad.

Handgjorda praliner från Madebywiks. FOTO: RMG

– Vi får fantastisk respons från våra kunder och det är det som driver oss framåt. Vi har inga planer på att bromsa in – vi är här för att stanna och vill att folk ska fortsätta njuta av vår choklad, avslutar Tobias.

Annons

Café Maison är ett stycke Paris i hjärtat av Norrtälje

Annonssamarbete

publicerad 15 november 2024
- av Roslagen Media Group AB

I Norrtäljes nya Hamnpark har Café Maison slagit upp portarna, en plats där passion för mat och kärlek till det parisiska cafélivet möts. Bakom detta charmiga tillskott står Nisreen Alhabbash och hennes man Aladdin Ibrahim, två entreprenörer som har drivit restauranger och kaféer i Norrtälje i över två decennier.

Nisreen kom till Sverige från Palestina år 2000 och slog snabbt rot i Norrtälje. Tillsammans med Aladdin har hon byggt upp flera framgångsrika verksamheter, från Bistro Magasinet till Edsbro Krog, där de gjorde sig kända för sin fokus på kvalitet och hemlagade rätter. Redan vid 21 års ålder tog Nisreen över sin första restaurang och balanserade företagandet med att vara nybliven mamma och student.

– När vi kom till Norrtälje såg vi att det fanns potential, men vi ville också bidra till att skapa mer liv i stadens centrum. Med Café Maison vill vi ta det ytterligare ett steg och skapa en plats där människor kan samlas och njuta, säger Nisreen.

En touch av Paris vid vattnet

Café Maison är inspirerat av de mysiga kaféerna i Paris – en idé som föddes när Nisreen och Aladdin besökte den franska huvudstaden.

– Det vi älskade i Paris var hur varje café var en plats för möten, gemenskap och lugn. Vi ville ta med den känslan hit till Norrtälje. Här ska du kunna slå dig ner med en perfekt bryggd kaffe, njuta av en färsk macaron och känna att tiden stannar för en stund.

Caféet har snabbt blivit en naturlig samlingsplats, inte minst tack vare sitt unika läge i Hamnparken och samarbetet med coworking-konceptet “Close to Home”.

Kvalitet och hantverk i varje detalj

Nisreen och Aladdin lägger stor vikt vid kvalitet och autenticitet. Allt från bröd till bakverk görs från grunden – inget halvfabrikat hittar vägen till Café Maisons kök.

– Våra baguetter är en stolthet, vi bakar dem färska varje dag och fyller dem med noggrant utvalda råvaror. Vi märkte snabbt att det fanns en efterfrågan på hälsosamma lunchalternativ, så nu erbjuder vi också matlådor för de som har ont om tid men ändå vill äta gott och nyttigt.

En del av hamnens utveckling

Förutom att vara en plats för fika och lunch har Café Maison snabbt blivit en populär destination för de som arbetar i och omkring Hamnparken. Samarbetet med Close to Home innebär att caféet förser coworking-medlemmarna med frukost och fika under möten.

– Det här är ett helt nytt koncept för oss, men vi har älskat att anpassa oss till det. Att kunna servera nybryggt kaffe och frukost till entreprenörer och frilansare känns fantastiskt. Vi vill att Café Maison ska vara en plats där kreativitet och idéer kan frodas.

Visionen framåt

Nisreen och Aladdin ser Café Maison som en långsiktig satsning. De planerar att ständigt utveckla verksamheten för att möta gästernas behov och bidra till Norrtäljes växande kaféscen.

– Vi är inte klara än. Vi lyssnar på våra gäster och anpassar oss efter vad de vill ha. Vår vision är att Café Maison ska vara en central del av grannskapet, där både lokalbor och besökare kan känna sig hemma.

Café Maison är inte bara en plats för kaffe och bakverk, utan också en vital del av Norrtäljes hamnutveckling. Här välkomnas alla – från grannar som tar en morgonpromenad till företagare som behöver en paus i arbetsdagen.

Faktaruta:

📍 Pilgatan 13–15, Hamnparken, Norrtälje

📅 Öppet måndag till lördag

📞 För bokningar och förfrågningar, kontakta oss på: 0176-29 22 80

Annons
Annons från Svensk Fastighetsförmedling Norrtälje

Det gamla möter det nya när Mäklarhuset har renoverat och byggt till

Annonssamarbete

publicerad 13 november 2024
- av Roslagen Media Group AB
Mäklarhuset i Norrtälje har genomgått en omfattande förvandling med såväl varumärkesändring som renovering av sina lokaler. Det gamla möter det nya i en harmonisk blandning när kontoret nu expanderat och fått en ny, modernare prägel.

Mäklarhuset i Norrtälje har genomgått en omfattande förvandling med såväl varumärkesändring som renovering av sina lokaler. Det gamla möter det nya i en harmonisk blandning när kontoret nu expanderat och fått en ny, modernare prägel.

Hösten 2023 påbörjade Mäklarhuset en stor renovering av sitt kontor i Gamla stan i Norrtälje. Förvandlingen skedde i etapper, där den äldre delen renoverades först, följt av nybyggnation under våren 2024. Förutom att modernisera lokalerna har företaget som helhet även förnyat sitt varumärke för att stärka sin position på marknaden.

– Vi tog klivet att utföra en utbyggnad av vårt kontor i samband med att vi gjorde en rebranding av vårt varumärke och vi behövde fler arbetsplatser. Tidigare hade vi ett temporärt bygglov där syftet var att lösa en platsbrist under tiden som vi jobbade fram ett bra förslag på en ny byggnad, berättar Malin Wallin, koordinator och delägare på Mäklarhuset i Norrtälje.

Mäklarhusets lokaler ligger i Norrtäljes gamla stadsdel, vilket ställde särskilda krav på varsamhet under byggnadsprocessen för att bibehålla områdets karaktär och charm. Det krävdes en noggrann anpassning för att det nya skulle smälta in på ett naturligt sätt i den äldre miljön.

– Eftersom vi ligger i Gamla stan i Norrtälje, har allt fått ske med varsam hand. Sedan i mars blev det klart med vår nya utbyggnad som gör att vi har ungefär 120 kvm större och en totalarea på cirka 300 kvm. Nu har vi bättre kontorsytor och en bättre atmosfär för såväl våra mäklare som kunder, säger Wallin.

Malin Wallin, koordinator och delägare på Mäklarhuset i Norrtälje berättar om förändringen som gjorts av Mäklarhusets lokaler. FOTO: Roslagen Media Group

Arkitekten från Sweco lyckades skapa en byggnad som smälter väl in i den historiska omgivningen, samtidigt som den representerar Mäklarhusets nya identitet.

– Läget är fantastiskt i Gamla stan, precis i anslutning till nya hamnen. Det gamla möter det nya på ett väldigt snyggt sätt, säger Wallin.

Utöver renoveringen av den befintliga byggnaden har Mäklarhuset även två lokaler till, vilket ger en ökad kapacitet och fler konferensytor. En på Sjötullsgatan och en längs parkeringen som är en förlängning av den nya byggnaden. För kunderna innebär detta en trevligare upplevelse med modernare lokaler och en atmosfär som reflekterar den nya, fräscha varumärkesprofilen.

– Kundupplevelsen blir trevligare och det är viktigt för oss. Förutom utbyggnaden har vi också totalrenoverat övriga lokaler. Vi valde att satsa under en period när fastighetsmäklarna gick på knäna. Vår målsättning var att komma ut ännu starkare när branschen och konjunkturen skulle vända, och det har vi lyckats med, förklarar Wallin.

Nominerade till Svenska Designpriset

Mäklarhusets förändring har också fått erkännande på nationell nivå. Företaget är nu nominerat till Svenska Designpriset för bästa remake av varumärket.

– Det är ju en kvalitetsstämpel på jobbet som vi gjort med varumärkesändringen och att vi legat rätt i tid med vår förändring. Det är ett kvitto på att vi är ett företag som ligger i framkant. Nivån på våra mäklare matchar också det nya varumärket, vilket är viktigt för oss, säger Wallin stolt.

Mäklarhuset är nominerat till Svenska Designpriset för bästa remake av varumärket. FOTO: Mäklarhuset

Varumärkesbytet har inte bara varit en visuell förändring utan även inneburit en omfattande intern process där alla aspekter av kundupplevelsen samt interna och externa processer har setts över och förbättrats.

– Varumärkesbytet är en resa där vi har satsat på kvalitet genom alla processer, vilket har grottat in sig ordentligt hos våra mäklare. Vi har varit verksamma i Norrtälje kommun i många år och de senaste åtta åren har vi varit störst. Med det sagt har det alltid varit jätteviktigt för oss att hela tiden satsa på att bli ännu bättre och inte nöja oss bara för att vi är störst, avslutar Wallin.

Kontaktinformation

Adress: Sjötullsgatan 7 761 30 Norrtälje

Telefon 0176-550 50

Send this to a friend