Den unga, blivande entreprenören Pariya Heidaree, 15 år gammal från Norrtälje och studerande på Långsjöskolan, startar sitt eget klädföretag. Genom att välja inhemsk tillverkning i Stockholm säkerställer hon kvaliteten på sina produkter och minskar utsläppen, vilket skapar en miljövänlig affärsmodell.
15-åriga Pariya Heidaree från Norrtälje har tagit steget in i affärsvärlden med sitt klädmärke “Kiana”. Hon började med en affärsidé om dropshipping, men insåg snart att det skulle innebära hinder för hennes mål om att kontrollera produktkvalitén och minimera utsläppen.
– Hela konceptet ändrade sig när jag insåg att jag inte skulle kunna övervaka produkternas tillverkning om de gjordes utomlands, säger Pariya. Jag ville vara säker på att kunna erbjuda högkvalitativa produkter med rimliga priser, och det skulle vara svårt att göra det om jag inte ens kunde se produkterna innan de skickades till kunderna, fortsätter hon.
Beslutet om att tillverka kläderna i Stockholm visade sig vara en vändpunkt för Pariya. Valet gjorde det möjligt för henne att inte bara kontrollera kvaliteten på sina produkter, utan också garantera snabb leverans inom hela Sverige, något som hon hopppas kunna bidra till en bättre kundupplevelse. Dessutom bidrar det till minskad miljöpåverkan, något som 15-åringen värderar högt.
En av de största utmaningarna för Pariya, som för många unga entreprenörer, är marknadsföring och konkurrens. Men med hjälp från sin rådgivare och det stöd hon fått från kommunens Egen sommar, har hon kunnat möta utmaningar med självförtroende, berättar hon.
Pariya hoppas på en framtid där Kiana kommer att bli känt för sina snabba leveranser och miljövänliga produkter till konkurrenskraftiga priser. Men framför allt hoppas hon att företaget ska bli känt för sin utmärkta kundservice.
– Jag förväntar mig att kunderna får snabb och effektiv service. Min vision är att göra kunderna nöjda, berättar hon.
Det är alltså inte bara försäljningssiffror eller marknadsandelar som är essentiellt för Pariya. Hon uppskattar även de lärdomar och värdefulla kontakter hon skapar på sin entreprenörsresa.
– Det bästa med att starta eget är att man får möta intressanta människor och skapa kontakter. Man bär med sig de lärdomar man får hela livet, avslutar Pariya.