Annons
Flygfyren

Fler utredningar på BUP i Norrtälje och kortare väntetider

Publicerad 2025-10-08 – av Daniel Rämsell

Med ökade resurser och ett förändrat arbetssätt har kön till neuropsykiatriska utredningar inom BUP i Norrtälje minskat.

2 min läsning
Annons
Flygfyren

Med ökade resurser och ett förändrat arbetssätt har kön till neuropsykiatriska utredningar inom BUP i Norrtälje minskat. Samtidigt är det svårt att få en tydlig bild av hur lång väntetiden faktiskt är.

Under 2025 har Tiohundras barn- och ungdomspsykiatri kunnat genomföra fler neuropsykiatriska utredningar, tack vare prioriteringar i KSON:s budget.

Det handlar bland annat om att skicka fler patienter till privata vårdgivare och att effektivisera det interna arbetet. Enligt Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje (KSON) har kön till utredning minskat från 199 barn i januari till 63 i augusti.

Annons

En av anledningarna är att BUP infört ett strukturerade arbetssätt där flera yrkesgrupper är delaktiga från början.

– Både läkare och psykolog är med i den första bedömningen av barnet, så att rätt vårdnivå kan väljas från början, säger Frida Jakobsson, verksamhetschef för psykiatrin i Tiohundra i ett pressmeddelande.

Däremot finns fortfarande en viss osäkerhet kring vad barn och föräldrar i Norrtälje kan förvänta sig i fråga om väntetider för NPF-utredningar.

Enligt KSON är det svårt att ange en generell siffra, då varje bedömning är individuell och beroende av flera faktorer och att väntetiderna kan förändras snabbt.

"Väntetid grundar sig delvis i individuell bedömning men påverkas av aktuell utredningskapacitet samt aktuellt flöde in. En uppskattad väntetid ger inte ett generellt svar för hur lång väntetiden till utredning är då det kan finnas faktorer som är avgörande för när utredning kan och bör ske", skriver Hanna Stymne Bratt (S), ordförande i direktionen i ett mejl till Allt Om Norrtälje.

Hur arbetar KSON framåt för att korta ned väntetiderna för NPF-utredningar?
"Tät och nära dialog med utförare för att ta del av utvecklingen samt i ett led att i tidigt skede bli uppmärksammade på eventuella förändringar", skriver Stymne Bratt i ett mejl till Allt Om Norrtälje.

Är målsättningen att man ska kunna erbjudas en utredning inom vårdgarantin?

Annons

"Vårdgarantin är en lagstadgad rättighet och målsättningen är att leverera patientsäkerhet, god kvalitet samt tillgänglighet", skriver Stymne Bratt.

I dag genomför och avslutar BUP cirka 26 utredningar varje månad.

Annons
Laddar bokningsbara aktiviteter…

Varnar för falska sms om hantavirustest

Publicerad Idag 12:54 – av Tobbe Rydsheim
Falska sms som påstås komma från Smittskydd Stockholm skickas just nu ut. BILD: AI-Genererad
1 min läsning
Annons
Flygfyren

Falska sms som påstås komma från Smittskydd Stockholm skickas just nu ut. Mottagare uppmanas att inte klicka på länkar eller lämna ut personuppgifter.

Smittskydd Stockholm varnar för falska sms som utger sig för att komma från verksamheten.

Enligt Smittskydd Stockholm handlar meddelandena bland annat om påstådda läkarbesök eller hantavirustest i bostaden. Men sms kommer inte från Smittskydd Stockholm eller Region Stockholm.

Annons

Mottagare uppmanas att inte ringa upp telefonnummer som anges i meddelandena, inte klicka på länkar och inte lämna ut personuppgifter.

Annons
Flygfyren

Dags att släppa loss utelivet i Norrtälje

Publicerad Idag 06:00 – av Robert Beronius
2 min läsning
Annons
Flygfyren

Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Det finns många absurda regler, inte minst inom alkoholpolitiken. Ändå tar vi många regler för givna, Kanske eftersom vi är vana vid dem.

Sedan den 1 juni får vinbarer sälja vin utan matservering. Det är en bra reform, men det behövs fler avregleringar.

Är det till exempel rimligt att en bar inte får förbereda drinkar i förväg, utan måste blanda varje cocktail först när kunden beställer? Att en hotellgäst inte får ta med sig en öl från hotellbaren upp till sitt eget hotellrum, trots att exakt samma rum redan har en minibar? Eller att Systembolaget inte får sälja kylda drycker?

Annons

Och varför är det förbjudet att ta med sitt eget vin till en restaurang? I stora delar av världen är så kallad BYOB – Bring Your Own Bottle – ett självklart koncept. Gästen tar med flaskan, restaurangen tar en avgift för glas, servering och service. Alla vinner. I Sverige är det förbjudet.

Absurdheterna fortsätter.

Den som vill bedriva gårdsförsäljning möts av regler som känns hämtade ur en gammal sketch: bara en kassa får finnas, och särskilda kunskapsprov krävs även för verksamheter som redan har serveringstillstånd.

Levande restauranger och barer skapar tryggare stadsmiljöer, fler mötesplatser och attraktivare stadskärnor. De gör att människor faktiskt möts i verkligheten i stället för att isoleras hemma. Precis som parker, bibliotek och kollektivtrafik är utelivet en del av vår sociala infrastruktur.

Vill vi ha levande städer måste vi också våga ha ett levande uteliv.

Därför är det välkommet att Liberalerna nu vill förenkla flera av de mest orimliga reglerna: tillåta färdigblandade drinkar, göra det möjligt för Systembolaget att sälja kylda drycker, förenkla reglerna för gårdsförsäljning och låta restauranger erbjuda BYOB. Lokalt i Norrtälje kommun vill Liberalerna också avskaffa avgiften för uteserveringar och evenemang.

Det verkligt märkliga är kanske inte förslagen i sig, utan att de ännu inte blivit verklighet.

Annons

Det är dags att släppa loss utelivet och införa en modernare alkoholpolitik.

Annons

Tjejbaciller skadar inte

Publicerad 2026-06-06 – av Sverker Nyman
2 min läsning
Annons

Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Med jämna mellanrum ställer SOM-instititet vid Göteborgs Universitet frågor till en politikerpanel, som nu senast innehöll hela 3 269 respondenter. Frågorna gäller aktuella politiska spörsmål. Svaren ställs mot resultaten av den stora SOM-undersökningen förra året, där befolkningen, dvs väljarna, ger sina uppfattningar tillkänna. 

Resultaten av den senaste pinfärska undersökningen borde vara alarmerande för Tidöblocket. Undersökningen visar tydligt att blockets politiker inte går i takt med sina väljare.

En fråga handlade om vinster i välfärden. Där går oppositionen i takt med väljarna. Men bland moderaterna ansåg 17 % av politikerna att det vore bra att förbjuda vinsterna i välfärden men hela 58 % av väljarna. Motsvarande siffror för SD är 35 % och 64 %. Det finns alltså en mycket stark opinion i SD som vill förbjuda vinster i välfärden. Syns det i partiets timbroistiska politik?

Annons

En annan fråga gällde om den offentliga sektorn borde minskas. Föga förvånande tycker 75 % av politikerna i  moderaterna att det är mycket eller ganska bra, men bara 32 % av moderata väljare. Inom SD är motsvarande siffror  65 % och 34 %. Inte heller här går politikerna/partiledningarna i takt med sina partiers väljare.

Man kan filosofera om vad det beror på. Undersökningen visar också att kvinnorna, som oftare arbetar inom offentlig sektor, är mer skeptiska till vinstuttag i välfärden och mer positiva till den offentliga sektorn. Kvinnor verkar alltså uppskatta den offentliga sektorns satsningar på skola, vård och omsorg mer än män. De kan se konsekvenserna av en minskande offentlig sektor i form av nedskärningar. De drabbas mer än män. De begriper bättre vad en minskning av den offentliga sektorn i verkligheten innebär.

Är det någon som minns förra seklets diskussioner om en närande och en tärande sektor? Den offentliga (eller ofantliga, som det sas) sektorn skulle vara tärande, den privata närande. Med andra ord: en sjuksköterska i en privat inrättning är närande, en sjuksköterska i Tiohundra är tärande. En brandman i en industribrandkår skulle vara närande, en bandman i en kommunal brandkår skulle vara tärande. En lärare på Engelska skolan tär, en på Roden när. Hål i huvet, är väl den tänkbara kommentaren. Men tänkesättet finns kvar hos den nyliberalt anfäktade högern. Och hos partiledningarna, medan väljarna ofta har en annan uppfattning.

Välfärdsfrågorna är centrala i denna valrörelse. Hoppas bara att väljarna följer sina övertygelser i sakfrågor och inte låter grupptillhörigheten avgöra. Och att män börjar tänka litet kvinnligt. Några tjejbaciller skadar inte.

Annons

Stal för 46 000 kronor i fritidshus på Blidö – döms till fängelse

Publicerad 2026-06-06 – av Tobbe Rydsheim
En man i 40-årsåldern har dömts till fem månaders fängelse för inbrottsstöld vid en fritidsbostad på Blidö. FOTO: AI-genererad
1 min läsning
Annons

En man i 40-årsåldern har dömts till fem månaders fängelse för inbrottsstöld vid en fritidsbostad på Blidö. Mannen erkände gärningen.

Enligt uppgifter från Norrtälje tingsrätt ska mannen ha tagit sig in i en fritidsbostad och stulit saker till ett sammanlagt värde av cirka 46 000 kronor.
Händelsen ägde rum någon gång mellan den 23 och den 25 april 2025 på Blidö.

Mannen erkände gärningen under förundersökningen. Erkännandet stöds av bland annat DNA-analys som hittades på platsen.

Annons

Tingsrätten anser att brottet är förhållandevis allvarligt. Som skäl lyfter domstolen bland annat att fritidshuset används som ägarens primära bostad ungefär halva året, att stöldgodset hade ett betydande värde och att huset lämnades i stor oreda efter inbrottet.

Mannen förekommer under 23 avsnitt i belastningsregistret och har tidigare dömts för bland annat inbrottsstöld.

Tingsrätten bedömer att brottsligheten är ny och nyupptäckt, vilket innebär att gärningarna begicks före en dom som meddelades vid ett senare tillfälle.

Mannen ska betala skadestånd med 8 000 kronor till målsäganden och 46 750 kronor till försäkringsbolaget.

Nu döms mannen till fängelse i fem månader för inbrottsstöld.

Annons