Jag är inte ett stort fan av anekdotisk bevisföring. Människor med detta personlighetsdrag dras inte alltför sällan med ett tillhörande surgubbesyndrom. Däremot så slog en sak mig häromveckan när jag snabbt tittade in på Linkedin och scrollade igenom flödet med jobbannonser av ren nyfikenhet för att se om annonser i en storstad är annorlunda gentemot en mindre stad – vilket visade min tes om den rejäla skillnaden på hur jobb i storstäder jämfört med småstäder framställs. I Stockholm är var och varannan annons en ”Business Development Manager” eller ”Performance Analytics Manager”. I Norrtälje hittar vi istället ”Superhjälte inom försäljning” eller ”Digital marknadsförare”. I Stockholm skriver man vilken historia företagen har, vilka visioner framåt som finns här och varför de finns till och till vilka kunder, i Norrtälje pratar vi om att vi har trevliga kolleger och lite friskvårdsbidrag på sin höjd.
Jag säger inte vad som är bra eller dåligt, men jag är övertygad om att jag ser ett symptom på ett större fenomen; att lokala företag inte har samma fokus på hur man vill kommunicera ut vilka man vill vara, vare sig det är mot potentiella kunder eller framtida medarbetare. Jag tror på det lokala företagandet och att Sverige behöver bli mer diversifierat för att vi ska ha ett land som lever utanför storstäderna. Men jobbet måste börja med att de lokala företagen börjar förstå hur man ska tänka kring dessa frågor för att marknadsföra sig själva, både mot kunder och inte minst framtida kolleger.
För det första måste företagen i Norrtälje inse att dagens talanger söker mer än bara ett jobb. De söker en arbetsplats som erbjuder en känsla av syfte och tillhörighet. Företagen måste visa upp sin företagskultur och värderingar i alla aspekter av sin rekryteringsprocess. Det kan innebära att man lyfter fram hur företaget bidrar till den lokala gemenskapen eller miljön, eller hur det stödjer personalens personliga och professionella utveckling. Genom att kommunicera dessa aspekter kan företag i Norrtälje locka till sig individer som söker mer än bara ett arbete – de söker en plats där de kan göra skillnad.
För att förbättra sina chanser att locka talanger måste företagen också se till att de är synliga där talangerna finns. Idag innebär det att ha en stark närvaro på nätet och på sociala medier. Att använda plattformar som ovan, eller varför inte Facebook och Instagram för att inte bara annonsera lediga tjänster utan också för att visa upp företagskulturen, medarbetarnas framgångar och företagets verksamhet kan öka företagets attraktivitet.
Dock så behövs det även en genomtänkt strategi kring varumärket i stort. När företag på lokal nivå ska attrahera kunder och talang; titta på hur attraktiva branschkollegor har gjort i andra lokala sammanhang. Våra fantastiska företag i Norrtälje behöver ta lite inspiration från andra och sätta mer tydliga interna varumärkesstrategier kring hur man vill uppfattas – det är ett extremt kraftfullt verktyg för att växa långsiktigt.
Genom att ta ett holistiskt grepp om rekrytering och anställningsstrategier, och genom att noggrant analysera vad talanger värdesätter, kan företag i Norrtälje bli kraftfulla konkurrenter i kampen om arbetskraften som sipprar till storstäderna. Detta in sin tur kommer att leda till ett mer levande lokalt samhälle som vi alla tjänar på. I framtiden vill jag se lite mer vision och lite mer syfte i annonser även från de lokala företagen, för jag är övertygad om att varje livskraftigt företag har ett sådant!