Äldrelivs beslut att avsluta sina hemtjänstavtal i Hallstavik, Bergshamra och på Blidö har väckt frågor om framtiden för hemtjänsten i Norrtälje kommun. Hanna Stymne Bratt (S), ordförande för KSON och ledamot i regionfullmäktige Stockholm svarar på frågor från Allt Om Norrtälje.
“Naturligtvis är det tråkigt när en utförare väljer avsluta verksamheten i två områden/zoner. De stannar dock kvar område/zon 3, vilket jag ser som positivt. Som en del av förvaltningens rutiner ingår att hålla ett uppföljnings- eller avslutningsmöte för att fånga upp orsaken. Vi kommer också tillsammans med Äldreliv att säkerställa en smidig övergång så att brukarna som påverkas känner sig trygga och väl omhändertagna under processen framåt.”, skriver Stymne Bratt, i ett mail till Allt Om Norrtälje.
Äldreliv har uppgivit att de nya ersättningsmodellerna har infört begränsningar i vad som kan ersättas. Kan du klargöra varför ni gjort förändringar och hur dessa påverkar leverantörer av hemtjänst?
“Det nya förfrågningsunderlaget har utarbetats utgående från hemtjänstutförarnas synpunkter vid den fördjupade uppföljningen av underlaget från 2020. Förfrågningsunderlaget har förenklat loggning hos kund samt styr mot en tydligare modell där individens behov i centrum (IBIC) förstärks och en tydligare styrning och kontroll av utförda insatser kan följas upp. Förfrågningsunderlaget med modell och ersättningar har samverkats i tät kontakt med hemtjänstutförare, äldreombudsman, kommunala pensionärsrådet och politiken. Förvaltningen har fått i uppgift att utvärdera det nya förfrågningsunderlaget i samband med direktionen i juni 2024 och i december 2024.”
Det har uttryckts oro som vi förstår oro att det nya kravet på remiss för hemsjukvård kan förlänga väntetiderna för äldre i behov av vård. Hur planerar ni att adressera deras oro för att säkerställa att äldreomsorgen förblir snabb och tillgänglig?
”Remissinförandet i hemsjukvården innebär att vi säkerställer att brukarna med störst behov får sina behov tillgodosedda. Informationsmöten har hållits med Norrtälje sjukhus och alla husläkarmottagningar och följs upp med uppföljande möten. Där vi till exempel säkrar att sjukhuset skickar remiss direkt till hemsjukvården för att minimera risk för fördröjning.”
Kommer Tiohundra kunna utföra dessa tjänster mer resultateffektivt än Äldreliv i framtiden, om kunderna väljer just Tiohundra som utförare?
“Alla utförare har samma förutsättningar och utgår från samma förfrågningsunderlag och har därmed samma möjlighet att etablera sig.”
Vilka steg är planerade för att skapa en mer förutsägbar miljö för vårdleverantörer och därmed stärka kontinuiteten i hemtjänsten i syfte att förhindra att fler aktörer säger upp avtal på landsbygden?
“Förvaltningen har fått i uppgift att följa upp effekterna av det nya förfrågningsunderlaget till direktionen i juni och december 2024”
Är det några omedelbara planer på att se över eller justera ersättningsmodellerna i ljuset av feedback från tjänsteleverantörer som Äldreliv, för att undvika liknande situationer i framtiden?
”Förvaltningen har fått i uppgift att följa upp effekterna av det nya förfrågningsunderlaget på direktionen i juni och december 2024.
Vilka åtgärder vidtas för att säkerställa att de äldres behov fortsatt blir tillgodosedda, och vilka alternativ övervägs för att fylla det uppkomna tjänstegapet?
“Förvaltningen har skickat ut information till övriga utförare om möjligheterna till utökning av områden/zoner. Vi har redan fått in indikationer på att flera utförare visar intresse och förmåga att ta över Äldrelivs områden/zoner”