En man i 38-årsåldern har dömts till två månaders fängelse för försök till stöld av ett elcykelbatteri och innehav av narkotika vid Norrtälje bussterminal.
Händelsen inträffade den 10 december 2024 och mannen greps på plats av polis.
Enligt tingsrättens dom konfronterade polispatrullen mannen när han stod och manipulerade vid en parkerad elcykel. Mannen hade verktyg med sig, däribland en kofot, och var i färd med att försöka ta loss cykelns batteri. Vid visitation hittade polisen även narkotika på mannen.
Mannen, som själv uppgav att han vid tillfället befann sig i ett aktivt missbruk och saknade minnesbild av händelsen, erkände inte brotten men ifrågasatte inte heller polisens dokumentation. Tingsrätten konstaterade genom kroppskamerafilm och beslagtagna föremål att mannen gjort sig skyldig till försök till stöld och ringa narkotikabrott.
Mannen har tidigare förekommit i belastningsregistret vid ett 40-tal tillfällen.
Nu har mannen alltså dömts till två månaders fängelse.











