Polisen har uppmärksammat en våg av telefonbedrägerier där bedragare utger sig för att arbeta på bibliotek och riktar in sig på äldre personer.
Det är flera personer över 80 år i norra Stockholm som blivit kontaktade och utsatta för bedrägeriförsök. Bedragarna påstår att de behöver bekräfta eller betala för bokbeställningar och använder detta som förevändning för att lura till sig bankuppgifter eller få offren att identifiera sig med BankID.
I vissa fall har bedragarna också fjärrstyrt de drabbades datorer för att genomföra stölder.
Polisen uppmanar nu äldre och deras anhöriga att vara särskilt vaksamma och att aldrig lämna ut personlig information till okända personer.
När Allt Om Norrtälje är i kontakt med Carola Wiklund, kommunpolis i Norrtälje, känner hon till problematiken.
– Vi har inte sett något i Norrtälje än, men bedrägerier pågår på daglig basis. I Norrtälje har vi dock inte sett något med det här biblioteksmoduset ännu, säger Carola Wiklund, kommunpolis.
Hur arbetar ni för att förhindra den här typen av kriminalitet?
– Vi arbetar med att informera allmänheten i så stor utsträckning som möjligt. Senast idag har jag varit i kontakt med bedrägerisektionens brottsförebyggande enhet och pratat kring hur vi ska nå ut med information om bedrägerier till unga, eftersom även unga personer blir drabbade av den här typen av bedrägerier.
Är det något särskilt som allmänheten bör tänka på?
– Var kritisk. Logga aldrig in på BankID och klicka aldrig på länkar som kommer på SMS om du är osäker.
Även biblioteken i Norrtälje kommun har gått ut med en varning för bedragare.
– Vi har inte hört att någon av våra besökare har blivit utsatt för detta, men vi har gått ut med en varning på vår hemsida, säger Lena Saltberg, bibliotekschef i Norrtälje kommun.
Vad ska allmänheten tänka på i detta avseende?
– Man ska vara vaksam. Vi som organisation ringer aldrig upp någon besökare och ber om deras personuppgifter.
Behöver man använda BankID i någon biblioteksprocess?
– Inte när man ringer oss. Däremot, om man vill byta pinkod, så behöver man legitimera sig med BankID, men för det måste man komma in fysiskt till biblioteket.
Så här skyddar du dig:
- Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig. Lägg istället på luren!
- Inga myndigheter eller seriösa företag ringer och ber dig att signera med Bank-ID eller bankdosa. Det är ett tecken på att du pratar med en bedragare.
- Identifiera dig aldrig med Bank-ID på uppmaning av någon som kontaktar dig, lämna heller aldrig ut personuppgifter, betalkort eller koder.
- Om du är osäker, ta i så fall namn och titel och ring tillbaka till myndigheten eller företaget på ett telefonnummer du redan har sparat eller på ett telefonnummer som du själv söker fram.
- Om du mottar ett sms med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri. Kontakta endast myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer och inte via telefonnummer som står i meddelandet.
- Det händer att bedragare vill följa upp samtalet med ett hembesök för att ta betalkortet i fysisk besittning och även komma över värdeföremål i hemmet: Släpp därför inte in en okänd person i ditt hem.
KÄLLA: Polisens hemsida