Annons
Flygfyren

Rå rock och klassisk metal intar Norrtälje

Publicerad Idag 09:40 – av Tobbe Rydsheim
Happy Shitty Band värmer upp publiken med energifylld rock när de intar scenen på Kapellet i Norrtälje. FOTO: Amanda Griberg
2 min läsning
Annons

En kväll med både nostalgi och energi väntar när Kapellet i Norrtälje bjuder in till livespelning.

På scen står Ivory – A.D. 1982, med rötter i 80-talets hårdrocksscen, tillsammans med den lokala rockakten Happy Shitty Band. Kvällen samlar därmed två klassiska sound och uttryck inom rock och metal.

Ivory bildades under 1980-talet och återvänder nu till scenen, något som väntas locka både gamla fans och en yngre publik.

Annons

Spelningen äger rum den 27 juni och som förband kliver Happy Shitty Band in och värmer upp publiken med rå, rak och energifylld rock’n’roll.

— Vårt sound är autentisk och ofiltrerad rock’n’roll med glimten i ögat, säger sångaren Tommy "Rockpipan" Hedlund.

Bakom kulisserna präglas bandet av humor och självdistans, men på scenen är inställningen en annan.

— Det är mycket humor backstage, men när vi väl står på scenen tar vi musiken och framför allt glädjen och energin den ger – på stort allvar.

Publiken kan räkna med en intensiv spelning.

— Det blir chock, energi och seriös underhållning på ett glatt, rått och lite humoristiskt sätt, säger Hedlund.

Hedlund är närmast bekant för Norrtäljeborna efter att han vann Rockklassikers tävling "Rockstjärna för en dag", något som Allt om Norrtälje tidigare skrivit om.

Annons

Hur ser ni på den lokala musikscenen just nu?

— Den lokala musikscenen i Norrtälje har äntligen börjat mogna till sig igen. Det har varit lite halvdött tidigare, men det har börjat röra på sig, avslutar sångaren.

Annons

Fakta: Livekväll på Kapellet

Datum: 27 juni
Plats: Kapellet, Norrtälje
Genre: Rock / Metal

Läs mer

På scen:
Ivory – A.D. 1982
Happy Shitty Band

Laddar bokningsbara aktiviteter…

Folkfest på IP trots svensk storförlust

Publicerad 2026-06-22 – av Tobbe Rydsheim
Två fulla läktare, blågula supportrar och VM på storbild. FOTO: AON
2 min läsning
Annons
Flygfyren

Två fulla läktare, blågula supportrar och VM på storbild. Trots Sveriges storförlust mot Nederländerna blev det folkfest på IP Sportcentrum på midsommardagen.

VM-festen på IP Sportcentrum i Norrtälje drog i gång med familjedag, aktiviteter och premiärfest på lördagen den 20 juni.

Redan när området öppnade vid 16-tiden fylldes platsen av barnfamiljer, fotbollssupportrar och sommarglada besökare. På området fanns bland annat hoppborg, femkamp samt mat- och dryckesservering.

Annons

När Sverige senare ställdes mot Nederländerna på storbild var båda läktarna fyllda. Publiken följde matchen engagerat från första till sista minuten.

– Vi är otroligt nöjda med premiärhelgen. Arenan fylldes av fotbollsintresserade i alla åldrar och det blev en härlig folkfest med storbildsfotboll, aktiviteter, mat och gemenskap. Att se människor samlas, umgås och heja fram lagen tillsammans är precis den känsla vi vill skapa med VM-festen i Norrtälje, säger Vanessa Ellnebrant, projektledare på Norrtälje Handelsstad.

Janne Westerlund bjöd på show i pausen. FOTO: AON

I halvtid uppträdde Norrtäljekomikern Janne Westerlund tillsammans med John ”Shazaam” Landenfelt och framförde sin VM-låt inför publiken.

Men på planen blev det ingen svensk succé. Nederländerna vann matchen med 5–1.

Enligt Norrtälje Handelsstad har intresset varit större än väntat.

– Intresset har varit över förväntan och vi är väldigt glada över uppslutningen, säger Ellnebrant.

Trots förlusten fortsätter VM-festen på IP Sportcentrum under veckan. Matcher visas på storbild och området erbjuder fortsatt aktiviteter, mat och dryck för besökare.

Annons

Måndag, tisdag och onsdag öppnar området klockan 17.00. På torsdag, när Sverige möter Japan i den avslutande gruppspelsmatchen, öppnar området redan klockan 20.00 för uppladdning inför matchen.

– Varmt välkomna att följa VM-matcherna med oss hela veckan, avslutar Ellnebrant.

Fakta: VM-festen på IP Sportcentrum

.

Annons

Fakta: VM-fest på Sportcentrum

Plats: IP Sportcentrum, Norrtälje
Måndag 22 juni: Området öppnar kl. 17.00
Tisdag 23 juni: Området öppnar kl. 17.00
Onsdag 24 juni: Området öppnar kl. 17.00
Torsdag 25 juni: Området öppnar kl. 20.00

Läs mer

Matchschema:
Måndag 22 juni:
Argentina–Österrike kl. 19.00
Frankrike–Irak kl. 23.00

Tisdag 23 juni:
Portugal–Uzbekistan kl. 19.00
England–Ghana kl. 22.00

Onsdag 24 juni:
Schweiz–Kanada kl. 21.00

Torsdag 25 juni:
Ecuador–Tyskland kl. 22.00
Japan–Sverige kl. 01.00

Norrtäljekomiker gör VM-låt ihop med känd rappare

Uppdaterad 2026-06-16, Publicerad 2026-06-16 – av Tobbe Rydsheim
Komikern Janne Westerlund har tillsammans med artisten John ”Shazaam” Landenfelt släppt låten ”Långa bollar på GÖK”. Fotomontage: AON
1 min läsning
Annons

Fotbolls-VM är igång – och nu har landslaget fått en egen låt från Norrtäljehåll.

Komikern Janne Westerlund har tillsammans med artisten John ”Shazaam” Landenfelt släppt låten ”Långa bollar på GÖK”, en hyllning till landslagsstjärnan Viktor Gyökeres och den klassiska fotbollslåten ”Långa bollar på Bengt”.

Idén föddes direkt efter Sveriges playoffseger mot Polen, berättar Westerlund.

Annons
Flygfyren

– VM-låten föddes i segereufori efter slutsignalen i playoff mellan Sverige och Polen. Vi var klara för VM och började lägga upp taktiken direkt, säger han.

I låten lanseras en enkel väg till framgång i mästerskapet.

– Hur ska Sverige kunna vinna mot Argentina, Spanien och England? Självklart med långa bollar på GÖK, säger komikern.

Bakom produktionen står Daniel Gyllander från Brottby. Medverkar gör även multimusikern Andy Callahan och artisten Sofie Young.

John ”Shazaam” Landenfelt är sedan tidigare Grammisnominerad artist och medverkar som låtens andra huvudnamn.

Westerlund uppger att han och Landenfelt kommer att finnas på plats vid VM-festen på Sportcentrum i Norrtälje när Sverige möter Nederländerna.

– Har ni tur kanske låten spelas live. Förhandlingarna pågår, avslutar komikern.

Annons
Flygfyren

 

Annons

Norrtelje Jazzdagar fyller stan med musik

Uppdaterad 2026-06-18, Publicerad 2026-06-15 – av Tobbe Rydsheim
Jazz, bluesrock, parad och konserter på flera scener. Den 26–27 juni arrangeras Norrtelje Jazzdagar i centrala Norrtälje. FOTO: AI-genererad genrebild
1 min läsning
Annons
Flygfyren

Jazz, bluesrock, parad och konserter på flera scener. Den 26–27 juni arrangeras Norrtelje Jazzdagar i centrala Norrtälje.

Norrtelje Jazzdagar är tillbaka med två dagar av livemusik i centrala Norrtälje.

Evenemanget arrangeras den 26–27 juni och bjuder på konserter på flera platser i stan, bland annat Åtellet, Societetsparken, Lilla torget, Kapellet, Happy Shitty Day, Dolce Bar, Bistro Magasinet, Antep och På Grillen.

Annons

Programmet inleds fredagen den 26 juni på Åtellet, där pianisten Olle Eilestam spelar mellan klockan 18.00 och 20.00.

På lördagen fortsätter jazzdagarna med invigning på Lilla torget klockan 12.00. Därefter blir det parad till Societetsparken, där jazzstipendier delas ut och Pilsnerbandet spelar.

Under dagen och kvällen väntar flera konserter runt om i staden. Bland artisterna finns Old Boys Stompers, Doktor Rulles Jazzklinik, The Family Jukebox, Fourth Wall Trio och Ms Birchbranch & her Jazz and Blues Orchestra.

Även lokala inslag finns med i programmet. Norrtäljebandet Mr Experiment spelar bluesrock på Happy Shitty Day, med musik från 60-talsklassiker till dagens bluesrock. Adam Dahlin Trio feat. Astrid Anderhagen Holmes uppträder på Antep.

Norrtelje Jazzdagar avslutas på lördagskvällen med flera spelningar runt om i centrum.

 

Annons

Annons

Fakta: Ur programmet – Norrtelje Jazzdagar

Fredag 26 juni
18.00–20.00: Olle Eilestam, Åtellet

Läs mer

Lördag 27 juni
12.00: Invigning av Jazzlördagen, Lilla torget
13.00: Parad till Societetsparken
13.45: Utdelning av jazzstipendier, Societetsparken
14.00: Pilsnerbandet, Societetsparken
16.00–18.00: Mr Experiment, Happy Shitty Day
16.00–18.00: The Family Jukebox, Kapellet
17.00–18.30: Doktor Rulles Jazzklinik, Åtellet
18.00–20.00: Old Boys Stompers, Dolce Bar
18.30–20.30: Adam Dahlin Trio feat. Astrid Anderhagen Holmes, Antep
20.00–22.00: Fourth Wall Trio, Bistro Magasinet
21.00–23.00: Ms Birchbranch & her Jazz and Blues Orchestra, På Grillen

Källa: Norrtelje Jazzdagar

Vägglöss på Barnens ö – kollo flyttas

Publicerad 2026-06-12 – av Tobbe Rydsheim
En kollogården Barnens ö på Väddö i har drabbats av vägglöss. Byggnaden ska saneras, men inga sommarkollon behöver ställas in. Foto: SVT/Anticimex
1 min läsning
Annons

En kollogården Barnens ö på Väddö i har drabbats av vägglöss. Byggnaden ska saneras, men inga sommarkollon behöver ställas in. Det rapporterar SVT Stockholm. P4 Stockholm var först med nyheten.

Vägglöss har upptäckts på kollogården Bergängen på Barnens ö på Väddö.

Enligt SVT upptäcktes vägglössen i samband med en privat bokning för omkring två veckor sedan. Gäster slog larm om misstänkta vägglöss, vilket senare bekräftades av Anticimex.

Annons

Barnens ö har därefter inlett saneringsåtgärder. Ett kollo som skulle ha startat på Bergängen på fredag flyttas till en annan gård på området.

Enligt Barnens ö kommer inga kollon att behöva ställas in. Kollogården öppnas inte igen förrän Anticimex bedömer att saneringen är genomförd.

Barnens ö arrangerar sommarkollon för barn från bland annat Stockholms stad, Nacka och Solna. Verksamheten bedrivs på totalt 23 gårdar på området.

Annons
Flygfyren