Annons

Allt Om Norrtälje fyller ett år

publicerad 6 november 2022
- av Redaktionen

Videoannonser

NORRTÄLJE. Allt om Norrtälje är kommunens enda digitala publikation som är öppen och gratis för alla. Idag fyller sajten ett år. – Vi är överväldigade av det faktum att sidan besökts 2,3 miljoner gånger, säger Nicklas Salmin som är ansvarig utgivare för Allt om Norrtälje.

Annons

Det var för ett år sedan som sajten lanserades. Då som nu var tanken att erbjuda gratis nyheter och reportage till kommunens invånare. Något som nu har blivit succé och gjort att nyhetssajten bland annat kunnat anställa en reporter.

Annons

– I början lade vi egna pengar på frilansare, men sedan i somras har vi tack vare våra annonsörer kunnat anställa en reporter på deltid, vilket är superroligt, säger Nicklas Salmin.


Annons

Allt om Norrtälje har koncentrerat sig på lokalt innehåll i ämnena nyheter, nöje, kultur och sport. Dessutom täcker man sådant som händer i Norrtälje, Rimbo, Hallstavik och Väddö. Daniel Rämsell är huvudreporter och ser en tydlig tendens kring vilka artiklar som läses mest.

Annons

– Vi vill vara så nyanserade som möjligt och samtidigt ge läsarna det de vill läsa om. Vi ser att efterfrågan på nyheter avseende brottsligheten i kommunen är hög och skapar interaktion mellan våra läsare. Vi viktar alltså lite åt det hållet i nuläget, säger Daniel Rämsell.    

Nyhetssajten har tagits emot väl av läsarna, inte minst skvallrar besöksstatistiken om detta. Sedan starten 19 oktober 2021 har nyhetssidan besökts totalt 2,3 miljoner gånger och Allt Om Norrtälje har publicerat 470 artiklar. 

– Det är fantastiskt att vi på ett år kunnat skapa en så pass populär nyhetssida. Vi vill tacka alla våra antal läsare och annonsörer för att vi får möjligheten att erbjuda kommunens invånare journalistik som är tillgänglig för alla, säger Nicklas Salmin.

Allt Om Norrtälje har på ett år på allvar kunna konkurrera mot lokala mediehus med betydligt större muskler.   

– Vi har gjort allting själva, från att programmera hemsidan till att varje dag se till att det finns nya artiklar att tillgå och sedan pusha det i sociala medier. Att vi haft 330 000 unika besök på sajten vittnar om att vi lyckats. För vi har haft en tydligt strategisk plan från början och är väldigt försiktiga med kostnader, säger Nicklas Salmin.