Norrtälje Vatten och Avfall vill bli bättre på att möta kundernas förväntningar. Nu lanserar man mätbara mål som ska följas upp och redovisas öppet.
NVAA har tagit fram tio mål som speglar kundernas vanligaste önskemål och kommer att följas upp och redovisas löpande. Listan över kundmål ska vara dynamisk och kan komma att uppdateras utifrån nya behov.
– Vi vill visa att vi menar allvar med att lyssna på våra kunder. Nu blir det svart på vitt. Våra kunder har ett högt förtroende för vårt grunduppdrag, men vi vet att vi upplevs som fyrkantiga ibland. Det beror på att vi har stora samhällsutmaningar och strikta lagkrav att förhålla oss till, säger Andreas Lundin Lindgren, VD på Norrtälje Vatten och Avfall, i ett pressmeddelande.
Kundmålen har tagits fram med stöd av kundundersökningar som genomfördes under hösten 2024. Samtidigt har NVAA infört nya arbetssätt för att mäta kundnöjdheten i realtid.
– Bolaget och våra entreprenörer består av kompetenta människor som dagligen arbetar för hållbarhet och för att skapa en trygg plats för alla som bor, vistas och har verksamhet i Norrtälje kommun. Det finns många goda idéer på hur vi kan utveckla vår verksamhet, både hos medarbetare och invånare. Dessa idéer vill vi ta hand om, säger Andreas Lundin Lindgren.
Hur ofta kommer ni att se över och eventuellt revidera målen?
– Vid behov, till exempel om kunderna kommer med nya önskemål eller om mål tappar sin relevans. Helst inte oftare än någon gång om året, säger Fredrik Lindh, avdelningschef för press och kommunikation på NVAA.
Samtidigt konstaterar Lindh att vissa mål är mer utmanande än andra men hoppas att det ökade fokuset på dialog med kunderna ska bidra till ett bättre arbete framåt.
– Vi arbetar för våra kunder, kommunens invånare och verksamheter och för en hållbar samhällsutveckling. Vi hoppas att det här kan bidra till att fler vill komma till oss med idéer och hjälpa oss att bli bättre för alla dem som vi arbetar för, säger han.