Annons
Annons från Svensk Fastighetsförmedling Norrtälje

Culinar bjuder in till ett traditionellt julbord med twist – hundar välkomnas

Annonssamarbete

publicerad 29 september 2023
- av Roslagen Media Group AB

Med en stark betoning på tradition och kvalitet, bjuder restaurang Culinar i Norrtälje in till ett julbord som riktar sig främst till företagare. Med plats för 200 gäster och en scen redo för underhållning, lovar ägaren Behnam Djavani en minnesvärd Culinarisk upplevelse.

När julen närmar sig

, letar många efter den perfekta platsen för att njuta av ett traditionellt svenskt julbord. För de som söker en kombination av tradition och kvalitet, kan Culinar vara svaret.

Behnam Djavani, ägare av Culinar menar att julen har en speciell plats i allas hjärtan med förmån för tradition snarare nytänk.

– Vi vill värna om det traditionella och se till att våra gäster får en härlig kväll, säger han. Trots detta, skiljer sig Culinar från mängden genom att erbjuda en stor lokal med plats för upp till 200 julbordsgäster, samt en scen med avancerade ljud- och bildmöjligheter.

Även om tradition är det mest essentiella på Culinars julbord menar ägaren att hållbarhet och miljövänlighet också är i fokus.
– I största möjliga mån använder vi närproducerade och ekologiska produkter, förklarar Djavani. Det är viktigt att vara miljömedveten, fortsätter han.

Beträffande maten, kan gästerna förvänta sig allt som hör till ett traditionellt julbord.

– Allt man förväntar sig hitta på ett traditionellt julbord finns att avnjuta. Det är enkelt och behöver inte vara mer än så, tillägger han.

Men det är inte bara maten som står i centrum. Underhållning är en viktig del av julupplevelsen och så även på Culinar.

– De flesta av våra julbordsbesökare gillar att anordna sin egen underhållning, men vi hjälper ofta till med entertainment och bokningar av artister och underhållning till julborden om så önskas, säger Djavani.

För de med särskilda kostbehov eller allergier, erbjuder Culinar substitut för att säkerställa att alla kan njuta av julbordet. Och för de som vill ta med sig en bit av Culinar hem, kommer restaurangen att erbjuda jultalrikar för take-away under hela december.

Behnam förklarar att han är djurvän och vill att julen skall vara inkluderande snarare än exkluderande och anser att våra fyrfota vänner också skall ha en plats att värma sig på i juletider.

– Alla djur bortsett från spindlar är välkomna! Julen skall vara inkluderande, inte exkluderande, förklarar Djavani som har en förkärlek till hundar.

När det kommer till utmaningar, känner sig Djavani trygg med sin erfarenhet som krögare.
– Vi är vana krögare med stor erfarenhet beträffande evenemang och julbord, säger han.

Avslutningsvis, när Djavani får frågan om vad han vill att gästerna ska ta med sig som ett bestående minne från julbordet, svarar han:
– Att det finns en skönhet i det traditionella. Det behöver inte vara så flashigt eller nytänkande. Det traditionella svenska fungerar bra och är väldigt trevligt och något att vara stolt över.

Och för de som undrar vilken rätt man absolut inte får missa på Culinar’s julbord?
– Vår Jansson är helt fantastisk, åtminstone enligt våra gäster, avslutar Djavani med ett leende.

BOKA JULBORDET HÄR: 076 023 35 34
Eller maila till:  info@culinarcatering.se

Annons

Från UF till åtta anställda: 18-åringarna som driver Roslagens Gårdstjänst

Annonssamarbete

publicerad 20 december 2024
- av Roslagen Media Group AB
– Det är fantastiskt att vi som 18-åringar kan bedriva en fullskalig verksamhet med anställda. Just nu är det mycket fokus på snöskottning, men på sommaren handlar det mycket om gräsklippning och trädgårdsarbete, säger Samuel Lindevall. FOTO: RMG

Roslagens Gårdstjänst, drivet av de två unga entreprenörerna Vilgot Dovander och Samuel Lindevall, har på kort tid blivit ett etablerat namn inom trädgårds- och fastighetsskötsel i Roslagen.

Företaget startades som ett UF-projekt under hösten 2023 och omvandlades till ett aktiebolag i juni 2024. Nu har de unga entreprenörerna åtta timanställda och ett kontor i Sika utanför Norrtälje, och tillsammans driver de verksamheten vid sidan av sina studier på Rodengymnasiets teknikprogram.

– Vi har varit kompisar sedan högstadiet och går i samma klass på Rodengymnasiets teknikprogram. Jag har haft liknande företag i flera år genom “Egen sommar”, och när det var dags för UF startade vi Roslagens Gårdstjänst tillsammans, berättar Vilgot Dovander.

– Det är fantastiskt att vi som 18-åringar kan bedriva en fullskalig verksamhet med anställda.

Företaget erbjuder tjänster som snöskottning på vintern och trädgårdsskötsel under sommaren.

18-åringarna driver ett eget aktiebolag vid sidan av sina studier. På kort tid har de lyckats etablera sig på marknaden. I bild: Samuel Lindevall, vd för Roslagens Gårdstjänst FOTO: Roslagen Media Group

– Det är fantastiskt att vi som 18-åringar kan bedriva en fullskalig verksamhet med anställda. Just nu är det mycket fokus på snöskottning, men på sommaren handlar det mycket om gräsklippning och trädgårdsarbete, säger Samuel Lindevall.

– Vi är mycket för att stötta lokalt.

Deras engagemang för det lokala genomsyrar verksamheten.

– Vi är mycket för att stötta lokalt. När vi lämnar in en maskin på service gör vi det hos en lokal firma istället för ett större bolag, säger Samuel.

Vilgot har givit tillbaka till framtidens entreprenörer genom att nu vara ledare på kommunens satsning Egen sommar två år i rad.

– Jag fick otroligt mycket stöd och kunskap när jag var deltagare och har känt att det är viktigt att kunna ge tillbaka av de erfarenheter jag erhållit – det har varit uppskattat bland deltagarna, säger Vilgot.

Utmaningarna som entreprenörer är dock inte få.

– Det är en utmaning att bygga upp ett företag och få det att växa. Kundnöjdhet är något vi prioriterar högt eftersom det är nyckeln till långsiktig framgång, säger Vilgot.

Vilgot Dovander brinner för att stötta det lokala och är numera ledare på Norrtälje kommuns satsning ”Egen sommar”. FOTO: Roslagen Media Group

Vad har ni för vision med företaget?

– Vi vill bli ett etablerat och välkänt företag i Roslagen. Efter det får vi se hur allt utvecklas, säger Samuel. Vi satsar även på att kunna dra på oss större uppdrag där kommunen är en tilltänkt kund, fortsätter han.

Vilgot och Samuel visar att det med hårt arbete och engagemang går att bygga något stort, även som unga entreprenörer.

– Vi brinner för entreprenörskap och det är det som vi tycker är roligt och brinner för. Vi är här för att stanna, avslutar Samuel.

Roslagens Gårdstjänst

📍  Argonvägen 2, 761 97 Norrtälje

📞  Kontakta oss på: +46 79 347 55 14

E-post: Info@roslagensg.se

 

 

Annons
Annons från Svensk Fastighetsförmedling Norrtälje

Från Lohärad till Schweiz och tillbaka – Madebywiks tar chokladhantverket till nya höjder

Annonssamarbete

publicerad 4 december 2024
- av Roslagen Media Group AB
Efter flera år av framgångsrik pralinproduktion i hemmaköket och en resa till chokladens mecka i Schweiz fortsätter paret att fördjupa sitt engagemang för hållbarhet och kvalitet. Företaget Madebywiks har inte bara vuxit i omsättning utan även i ambitioner, trots utmanande tider.

Hos Tobias och Malin Wik i Lohärad har det aldrig doftat godare av choklad. Efter flera år av framgångsrik pralinproduktion i hemmaköket och en resa till chokladens mecka i Schweiz fortsätter paret att fördjupa sitt engagemang för hållbarhet och kvalitet. Företaget Madebywiks har inte bara vuxit i omsättning utan även i ambitioner, trots utmanande tider.

Tobias berättar om hur deras erfarenheter från besöket på chokladfabriken Felchlin har bekräftat att de är på rätt kurs när det gäller hållbar pralinproduktion.

– För oss blev resan en bekräftelse på att vi använder oss av rätt choklad. Felchlin har en tydlig hållbarhetsprofil, med allt från sjukvårdsprogram för sina kakaobönder till strikt motstånd mot slaveri inom produktionen, vilket givetvis är viktigt för oss, säger Tobias.

Trots att chokladpriserna har stigit med 30–40 % på grund av torka, krig och problem inom odlingsindustrin, har paret Wik valt att hålla sina egna priser stabila.

– Vi har låga omkostnader och väljer istället att satsa på våra trygga smaker som vi vet att kunderna älskar. Det gör att vi kan hålla våra kostnader nere, trots de ökade priserna på råvaror, förklarar Tobias.

Tobias berättar att en av de mest spännande nyheterna för paret är att deras efterlängtade gårdsbod nu är på gång att bli verklighet. Planen är att öppna boden under 2025, där kunderna kommer att kunna beställa praliner och hämta upp dem direkt på plats.

– Det blir lite som en minimarknad där vi inte bara kommer att erbjuda våra chokladprodukter, utan också andra lokala delikatesser. Vi vill skapa en levande bod där besökare kan uppleva mer än bara choklad, säger han.

Förutom gårdsboden planerar Tobias och Malin också att starta pralinkurser under nästa år. Kurserna är tänkta för alla, från nybörjare till mer erfarna chokladälskare, med fokus på att ha kul och lära sig pralinhantverket.

– Vi vill att det ska vara en rolig och lärorik upplevelse. Målet är att folk ska få med sig såväl kunskap som glädje när de går härifrån, säger Tobias entusiastiskt.

Tobias och Malin Wik i köket där chokladen förvandlas till praliner. FOTO: RMG

Tobias berättar att den positiva responsen från kunderna är en viktig drivkraft för företaget. Deras fokus på att leverera en njutningsfull upplevelse genom sina produkter förblir kärnan i verksamheten, och de är fast beslutna att låta ännu fler upptäcka deras passion för choklad.

Handgjorda praliner från Madebywiks. FOTO: RMG

– Vi får fantastisk respons från våra kunder och det är det som driver oss framåt. Vi har inga planer på att bromsa in – vi är här för att stanna och vill att folk ska fortsätta njuta av vår choklad, avslutar Tobias.

Annons
Annons från Svensk Fastighetsförmedling Norrtälje

Café Maison är ett stycke Paris i hjärtat av Norrtälje

Annonssamarbete

publicerad 15 november 2024
- av Roslagen Media Group AB

I Norrtäljes nya Hamnpark har Café Maison slagit upp portarna, en plats där passion för mat och kärlek till det parisiska cafélivet möts. Bakom detta charmiga tillskott står Nisreen Alhabbash och hennes man Aladdin Ibrahim, två entreprenörer som har drivit restauranger och kaféer i Norrtälje i över två decennier.

Nisreen kom till Sverige från Palestina år 2000 och slog snabbt rot i Norrtälje. Tillsammans med Aladdin har hon byggt upp flera framgångsrika verksamheter, från Bistro Magasinet till Edsbro Krog, där de gjorde sig kända för sin fokus på kvalitet och hemlagade rätter. Redan vid 21 års ålder tog Nisreen över sin första restaurang och balanserade företagandet med att vara nybliven mamma och student.

– När vi kom till Norrtälje såg vi att det fanns potential, men vi ville också bidra till att skapa mer liv i stadens centrum. Med Café Maison vill vi ta det ytterligare ett steg och skapa en plats där människor kan samlas och njuta, säger Nisreen.

En touch av Paris vid vattnet

Café Maison är inspirerat av de mysiga kaféerna i Paris – en idé som föddes när Nisreen och Aladdin besökte den franska huvudstaden.

– Det vi älskade i Paris var hur varje café var en plats för möten, gemenskap och lugn. Vi ville ta med den känslan hit till Norrtälje. Här ska du kunna slå dig ner med en perfekt bryggd kaffe, njuta av en färsk macaron och känna att tiden stannar för en stund.

Caféet har snabbt blivit en naturlig samlingsplats, inte minst tack vare sitt unika läge i Hamnparken och samarbetet med coworking-konceptet “Close to Home”.

Kvalitet och hantverk i varje detalj

Nisreen och Aladdin lägger stor vikt vid kvalitet och autenticitet. Allt från bröd till bakverk görs från grunden – inget halvfabrikat hittar vägen till Café Maisons kök.

– Våra baguetter är en stolthet, vi bakar dem färska varje dag och fyller dem med noggrant utvalda råvaror. Vi märkte snabbt att det fanns en efterfrågan på hälsosamma lunchalternativ, så nu erbjuder vi också matlådor för de som har ont om tid men ändå vill äta gott och nyttigt.

En del av hamnens utveckling

Förutom att vara en plats för fika och lunch har Café Maison snabbt blivit en populär destination för de som arbetar i och omkring Hamnparken. Samarbetet med Close to Home innebär att caféet förser coworking-medlemmarna med frukost och fika under möten.

– Det här är ett helt nytt koncept för oss, men vi har älskat att anpassa oss till det. Att kunna servera nybryggt kaffe och frukost till entreprenörer och frilansare känns fantastiskt. Vi vill att Café Maison ska vara en plats där kreativitet och idéer kan frodas.

Visionen framåt

Nisreen och Aladdin ser Café Maison som en långsiktig satsning. De planerar att ständigt utveckla verksamheten för att möta gästernas behov och bidra till Norrtäljes växande kaféscen.

– Vi är inte klara än. Vi lyssnar på våra gäster och anpassar oss efter vad de vill ha. Vår vision är att Café Maison ska vara en central del av grannskapet, där både lokalbor och besökare kan känna sig hemma.

Café Maison är inte bara en plats för kaffe och bakverk, utan också en vital del av Norrtäljes hamnutveckling. Här välkomnas alla – från grannar som tar en morgonpromenad till företagare som behöver en paus i arbetsdagen.

Faktaruta:

📍 Pilgatan 13–15, Hamnparken, Norrtälje

📅 Öppet måndag till lördag

📞 För bokningar och förfrågningar, kontakta oss på: 0176-29 22 80

Annons

Det gamla möter det nya när Mäklarhuset har renoverat och byggt till

Annonssamarbete

publicerad 13 november 2024
- av Roslagen Media Group AB
Mäklarhuset i Norrtälje har genomgått en omfattande förvandling med såväl varumärkesändring som renovering av sina lokaler. Det gamla möter det nya i en harmonisk blandning när kontoret nu expanderat och fått en ny, modernare prägel.

Mäklarhuset i Norrtälje har genomgått en omfattande förvandling med såväl varumärkesändring som renovering av sina lokaler. Det gamla möter det nya i en harmonisk blandning när kontoret nu expanderat och fått en ny, modernare prägel.

Hösten 2023 påbörjade Mäklarhuset en stor renovering av sitt kontor i Gamla stan i Norrtälje. Förvandlingen skedde i etapper, där den äldre delen renoverades först, följt av nybyggnation under våren 2024. Förutom att modernisera lokalerna har företaget som helhet även förnyat sitt varumärke för att stärka sin position på marknaden.

– Vi tog klivet att utföra en utbyggnad av vårt kontor i samband med att vi gjorde en rebranding av vårt varumärke och vi behövde fler arbetsplatser. Tidigare hade vi ett temporärt bygglov där syftet var att lösa en platsbrist under tiden som vi jobbade fram ett bra förslag på en ny byggnad, berättar Malin Wallin, koordinator och delägare på Mäklarhuset i Norrtälje.

Mäklarhusets lokaler ligger i Norrtäljes gamla stadsdel, vilket ställde särskilda krav på varsamhet under byggnadsprocessen för att bibehålla områdets karaktär och charm. Det krävdes en noggrann anpassning för att det nya skulle smälta in på ett naturligt sätt i den äldre miljön.

– Eftersom vi ligger i Gamla stan i Norrtälje, har allt fått ske med varsam hand. Sedan i mars blev det klart med vår nya utbyggnad som gör att vi har ungefär 120 kvm större och en totalarea på cirka 300 kvm. Nu har vi bättre kontorsytor och en bättre atmosfär för såväl våra mäklare som kunder, säger Wallin.

Malin Wallin, koordinator och delägare på Mäklarhuset i Norrtälje berättar om förändringen som gjorts av Mäklarhusets lokaler. FOTO: Roslagen Media Group

Arkitekten från Sweco lyckades skapa en byggnad som smälter väl in i den historiska omgivningen, samtidigt som den representerar Mäklarhusets nya identitet.

– Läget är fantastiskt i Gamla stan, precis i anslutning till nya hamnen. Det gamla möter det nya på ett väldigt snyggt sätt, säger Wallin.

Utöver renoveringen av den befintliga byggnaden har Mäklarhuset även två lokaler till, vilket ger en ökad kapacitet och fler konferensytor. En på Sjötullsgatan och en längs parkeringen som är en förlängning av den nya byggnaden. För kunderna innebär detta en trevligare upplevelse med modernare lokaler och en atmosfär som reflekterar den nya, fräscha varumärkesprofilen.

– Kundupplevelsen blir trevligare och det är viktigt för oss. Förutom utbyggnaden har vi också totalrenoverat övriga lokaler. Vi valde att satsa under en period när fastighetsmäklarna gick på knäna. Vår målsättning var att komma ut ännu starkare när branschen och konjunkturen skulle vända, och det har vi lyckats med, förklarar Wallin.

Nominerade till Svenska Designpriset

Mäklarhusets förändring har också fått erkännande på nationell nivå. Företaget är nu nominerat till Svenska Designpriset för bästa remake av varumärket.

– Det är ju en kvalitetsstämpel på jobbet som vi gjort med varumärkesändringen och att vi legat rätt i tid med vår förändring. Det är ett kvitto på att vi är ett företag som ligger i framkant. Nivån på våra mäklare matchar också det nya varumärket, vilket är viktigt för oss, säger Wallin stolt.

Mäklarhuset är nominerat till Svenska Designpriset för bästa remake av varumärket. FOTO: Mäklarhuset

Varumärkesbytet har inte bara varit en visuell förändring utan även inneburit en omfattande intern process där alla aspekter av kundupplevelsen samt interna och externa processer har setts över och förbättrats.

– Varumärkesbytet är en resa där vi har satsat på kvalitet genom alla processer, vilket har grottat in sig ordentligt hos våra mäklare. Vi har varit verksamma i Norrtälje kommun i många år och de senaste åtta åren har vi varit störst. Med det sagt har det alltid varit jätteviktigt för oss att hela tiden satsa på att bli ännu bättre och inte nöja oss bara för att vi är störst, avslutar Wallin.

Kontaktinformation

Adress: Sjötullsgatan 7 761 30 Norrtälje

Telefon 0176-550 50

Send this to a friend