Från hockeyrinken till egen klinik – Norrtälje Rygg & Ledklinik hjälper roslagsborna med sina kroppar

Annonssamarbete

uppdaterad 30 september 2025 publicerad 29 september 2025
– av Roslagen Media Group AB
Efter år på elitnivå, där naprapaterna gjorde störst skillnad för hans egen kropp, föddes drömmen om att en dag öppna en egen klinik i hemstaden Norrtälje. Sagt och gjort – nu hjälper han andra med besvär. BILD: Andreas Mattsson

När hockeykarriären tog slut öppnades en annan bana för Robin Bejman. Efter år på elitnivå, där naprapaterna gjorde störst skillnad för hans egen kropp, föddes drömmen om att en dag öppna en egen klinik i hemstaden Norrtälje. Sagt och gjort – nu hjälper han andra med besvär.

Det var naprapatbehandlingarna som hjälpte mig mest under åren som hockeyspelare.

Med över 10 000 behandlingar bakom sig tog han över lokalerna från Hans Törne. I dag driver Robin Norrtälje Rygg & Ledklinik i lokalerna och fokus ligger på det personliga och långsiktiga för patienterna.

— Det var naprapatbehandlingarna som hjälpte mig mest under åren som hockeyspelare. Redan på naprapathögskolan bestämde jag mig för att en dag öppna en klinik i Norrtälje. Nu kan jag skräddarsy såväl behandling som upplevelse så att den passar en Rospigg – det ska vara tryggt och personligt, säger Robin Bejman.

På kliniken möter han patienter i alla åldrar – från tvååringar till nittiosexåringar. Behandlingarna omfattar bland annat ledjusteringar, mjukdelsbehandling med pressur eller dry needling och individuellt anpassade hemövningar.

Robin bejman behandlar ledproblem hos en patient.
Robin Bejman har utfört över 10 000 behandlingar. FOTO: BILD: Andreas Mattsson

Helhetsperspektivet beskriver han som centralt i behandlingen. Smärta i kroppen sätts i samband med livsstil, vardag och rörelsemönster.

Det är både ekonomiskt och bra för kroppen

— Att förebygga att smärtan kommer genom att gå på ett besök innan man har ont är populärt och något jag rekommenderar då det blir färre besök över ett år än om man väntar tills problemen uppstår. Så det är både ekonomiskt och bra för kroppen, säger Robin.

Norrtälje Rygg & Ledklinik skiljer sig också från många andra aktörer i branschen genom att kombinera justeringsteknik, den så kallade dropptekniken, med ett helhetsperspektiv på kroppen.

I stället för att bara lindra symtomen arbetar man för långsiktiga lösningar som minskar risken för återkommande besvär. På kliniken går det dessutom utmärkt att nyttja sitt friskvårdsbidrag.

— Vi tar emot Benify, Epassi och Edenred, men det går såklart att skicka in kvittot för behandling hos oss till sin arbetsgivare, säger Robin.

För Robin är det också viktigt att kliniken är djupt rotad i det lokala. Att verka i hemstaden Norrtälje, där han själv har sin bakgrund, gör att relationen till patienterna blir personlig.

Alla, oavsett ålder, ska känna sig välkomna och trygga hos oss.

— Min vision är att vi ska vara det självklara valet vid besvär från rörelseapparaten i Norrtälje kommun. Alla, oavsett ålder, ska känna sig välkomna och trygga hos oss. Det handlar inte bara om att ta bort smärta, utan om att skapa förutsättningar för ett friskare och mer aktivt liv, säger Robin Bejman och ger sina bästa tips för en smärtfri vardag.


Norrtälje Rygg & Ledkliniks bästa tips för en smärtfri vardag

  • Variera din rörelse – kroppen mår bäst av att inte fastna i samma position hela dagen. Ta mikropauser och rör på dig ofta.

  • Stärk bål och rygg – enkla övningar för mage och rygg minskar belastningen på leder och förebygger smärta.

  • Lyssna på kroppen – små signaler som stelhet eller trötthet är ofta varningar. Sök hjälp innan problemen växer.

  • Tänk på vardagen – ergonomi vid datorn, hur du sitter i bilen eller lyfter hemma påverkar kroppen mer än man tror.

  • Sov ordentligt – återhämtning är avgörande för att muskler och leder ska fungera optimalt.

  • Förebygg istället för att släcka bränder – boka en kontroll även när du känner dig frisk. Det blir färre besök och mindre smärta på sikt.

Faktaruta Norrtälje Rygg & Ledklinik

Hemsida: norrtaljerygg.se

E-post: robin@norrtaljerygg.se

Telefon: 070-441 19 33

Ge dina trädgårdsmaskiner nytt liv – så tar du hand om dem inför vintern

Annonssamarbete

publicerad 17 september 2025
– av Roslagen Media Group AB
Gräsklippare som ska servas.
När gräset slutat växa och löven har fallit till marken är det redan dags att tänka på nästa säsong. Genom att serva och ta hand om sina trädgårdsmaskiner redan under hösten förlänger man livslängden och undviker onödiga driftstopp när våren kommer.

När gräset slutat växa och löven har fallit till marken är det redan dags att tänka på nästa säsong. Genom att serva och ta hand om sina trädgårdsmaskiner redan under hösten förlänger man livslängden och undviker onödiga driftstopp när våren kommer. Lättviktsmotor delar med sig av sina bästa tips.

Att rengöra maskiner som gräsklippare, trimmers och robotgräsklippare innan de ställs undan för vintern är avgörande för att de ska hålla i längden. Gräsrester och jord kan annars orsaka rost och igensättningar som skadar maskinerna och förkortar livslängden.

Att rengöra maskiner som gräsklippare, trimmers och robotgräsklippare innan de ställs undan för vintern är avgörande för att de ska hålla i längden. FOTO: Lättviktsmotor

– Många väntar till våren och då kan skadan redan vara skedd. Gör man service redan på hösten är maskinen dessutom redo att användas direkt när gräset börjar växa, säger Johan Blomberg, arbetsledare  på Lättviktsmotor.

Förutom rengöring är det viktigt att se över bland annat filter, knivar och tändstift. Service kan ge stor skillnad i prestanda och driftsäkerhet.

Det är bättre att förebygga än att stå utan fungerande utrustning

– En välservad maskin sparar såväl tid som pengar. Det är bättre att förebygga än att stå utan fungerande utrustning när man behöver den som mest, berättar Blomgren.

Läs mer om Lättviktsmotors service och boka tid här

Robotgräsklippare kräver dessutom lite extra omsorg: Batterier, mjukvara och sensorer behöver mer än en snabb rengöring. Därför erbjuder Lättviktsmotor särskilda service- och förvaringspaket.

– En robotgräsklippare är mer som en liten dator än en traditionell maskin. Batterierna ska skötas rätt, mjukvaran kan behöva uppdateras och sensorerna måste kontrolleras för att klipparen ska fungera säkert och effektivt. Därför har vi tagit fram olika paket som gör att varje kund kan välja den nivå av service som passar deras behov, säger arbetsledaren.

Lättviktsmotor har flera servicepaket för robotgräsklippare – välj det som passar dina behov.

Hos Lättviktsmotor i Norrtälje finns även möjlighet till vinterförvaring. Maskinerna tas då in, servas och förvaras under optimala förhållanden.

Hos oss förvaras maskinerna i rätt miljö och med full service.

– Hos oss förvaras maskinerna i rätt miljö och med full service. Det innebär att kunderna slipper oroa sig för att exempelvis batterier som laddar ur eller delar som rostar under vintern, fortsätter han.

Johan Blomberg berättar hur man bäst tar hand om sina trädgårdsmaskiner inför vintern. FOTO: Lättviktsmotor

Låt Lättviktsmotor ta hand om din maskin över vintern 

Med rätt underhåll redan nu får maskinerna bästa möjliga start när nästa säsong drar igång, och ägaren slipper såväl stress som oväntade kostnader.

Osäker på vad din maskin behöver? – kontakta Lättviktsmotor för rådgivning 

Lättviktsmotors bästa tips – så tar du hand om trädgårdsmaskinerna inför vintern

  • Rengör ordentligt – ta bort gräs, jord och löv som annars kan orsaka rost.
  • Se över slitdelar – kontrollera filter, knivar och tändstift, byt vid behov.
  • Töm tanken – undvik gammalt bränsle som kan orsaka problem till våren.
  • Ladda batterier – särskilt viktigt för robotgräsklippare.
  • Förvara rätt – torrt, frostfritt och gärna inomhus.
  • Byt olja – särskilt på bensindrivna maskiner, gammal olja kan skada motorn.
  • Smörj rörliga delar – kedjor, hjul och leder håller längre med lite fett eller olja.
  • Kontrollera lufttryck – på maskiner med däck, rätt tryck förhindrar sprickor och deformation.
  • Uppdatera mjukvaran – för robotgräsklippare kan det finnas nya programvaror som förbättrar prestandan.

”Jag ville inte vänta” – 19-åriga Amanda satsar allt på egen firma

Annonssamarbete

publicerad 11 augusti 2025
– av Roslagen Media Group AB
Entreprenören Amanda Hoffman framför Norrtäljes enda muralmålning, i dagsljus.
Amanda Hoffman har på ett år gjort Hoffmans Städservice till ett välkänt namn i Roslagen.

Från gymnasiet till företagare över en natt – Amanda Hoffman har på ett år gjort Hoffmans Städservice till ett välkänt namn i Roslagen.

Med en studentmössa i handen och en affärsidé i huvudet tog Amanda Hoffman från Rimbo det ovanliga steget att starta aktiebolag – redan som 18-åring. I dag, ett år senare, är hon 19 år och driver Hoffmans Städservice AB, som är ett växande företag som bygger på kvalitet, kundnöjdhet och modet att gå sin egen väg.

När många nyblivna studenter funderar på nästa utbildning eller söker sitt första jobb, bestämde sig Amanda Hoffman för något helt annat – att bli sin egen chef.

– Jag har många företagare omkring mig, vilket inspirerade mig att våga ta steget att starta eget. Jag ville satsa på något direkt och inte vänta, säger hon.

I dag erbjuder Hoffmans Städservice AB hemstädning, kontorsstädning, flyttstädning, trappstädning och fönsterputs i Roslagen, och efterfrågan växer.

Varje kund är unik, så det gäller att man är flexibel.

– Varje kund är unik, så det gäller att man är flexibel. Det är mycket fönsterputs, flyttstädningar och hemstäd. Jag har också flera kunder jag hjälper regelbundet, vilket jag tycker är roligt och är ett kvitto på att kunderna är nöjda med det jag gör.

Amanda arbetar i dag ensam i företaget, men planen är att inom kort ta nästa steg.

– Min förhoppning är att få in så mycket jobb att jag behöver anställa. Det vore kul att ta in större uppdrag, som kommunen eller större företag.

Samtidigt är det friheten som gör företagandet extra meningsfullt.

– Det bästa är att jag styr min tid helt själv. Allt jag gör är för min egen verksamhet, och det ger en frihet som jag verkligen uppskattar, säger hon.

Vad har du för utmaningar?
– Det är klart att det ibland är tufft att stå för allt själv, men samtidigt är det precis det som gör att jag växer, både som person och som företagare, säger Amanda.

Trots att hon bara är 19 år gammal har Amanda redan hunnit lära sig mycket om ansvar, planering och affärsmannaskap, något hon gärna vill förmedla till andra unga som står i valet att våga starta eget.

Mitt råd är att bara köra, då har man redan kommit halvvägs

– Det svåraste är att våga ta första steget. Men när man väl gör det och sätter i gång, så kommer det andra med tiden. Mitt råd är att bara köra, då har man redan kommit halvvägs, avslutar hon.

Hoffmansstädservice som drivs av 19-åringen Amanda Hoffman.
Amanda Hoffman, 19-år, driver Hoffmans Städsservice. FOTO: Roslagen Media Group

Faktaruta Hoffmans Städservice

Tjänster: Hemstädning, storstädning, flyttstädning, fönsterputsning, kontorsstädning, trappstädning

Telefon: 072-216 31 03

E-post: amanda@hoffmansstad.se

Webbplats

Norrtäljes guldgosse blir klockentreprenör – Albert Bergström lanserar eget märke

Annonssamarbete

publicerad 23 juni 2025
– av Roslagen Media Group AB
Albert med kollega visar upp det nylanserade klockmärket.
Redan 2004 väcktes idén när han arbetade i en urbutik i Karlskrona. Intresset för klockor tog fart och tanken på ett eget märke började gro. Men först 21 år senare blev drömmen verklighet. FOTO: Roslagen Media Group

Han är en välkänd figur i Norrtälje, mest känd som stadens guldgosse genom Bergströms Ur & Guld. Albert Bergström har, bland mycket annat, engagerat Norrtäljeborna genom den uppmärksammade guldjakten i Norrtäljeån, skickat in bidrag till Melodifestivalen och vunnit pris för bästa Klockmasterbutik i Sverige. Nu tar han nästa steg med lansering av sitt eget klockmärke.

– Det här är en dröm jag burit på i över 20 år, säger han.

Redan 2004 väcktes idén när han arbetade i en urbutik i Karlskrona. Intresset för klockor tog fart och tanken på ett eget märke började gro. Men först 21 år senare blev drömmen verklighet.

– Det var inte förrän jag träffade en gammal vän som arbetat som klockgrossist som allt tog fart. Han hade designat egna modeller tidigare och gav mig inspirationen att våga satsa på riktigt. Han har betytt mycket genom den här processen.

Vägen dit har inte varit spikrak, men Albert har haft en tydlig drivkraft.

Det handlar om nyfikenhet – klarar man av det?

– Det handlar om nyfikenhet – klarar man av det? Jag tror att det finns några enstaka butiker som faktiskt tagit fram sitt eget klockmärke och säljer, men det är nog lätträknat. Det är inte bara att trycka på en knapp och börja sälja. Det har tagit mig två år, sedan jag började satsa ordentligt på detta, till att jag nu kan börja sälja i butik.

En av de största utmaningarna för Albert visade sig dock vara oväntad.

Berätta – vad har varit den största utmaningen i detta?

– Namnet, helt klart, säger Albert och skrattar. Jag hade ungefär tio arbetsnamn och hann till och med ta patent på ett annat. Jag var redo att trycka urtavlorna, men det kändes inte hundraprocentigt.

Vändningen kom när han gick tillbaka till sitt företags rötter.

Namnet andas kvalitet, hantverk och lokal historia – precis som jag vill att klockorna ska göra.

– Mitt företag har funnits i Norrtälje i över hundra år. Från början hette vi Karl Gran Guldsmed – det var han som startade verksamheten 1910. När jag insåg det blev det glasklart. Det här var en möjlighet att sluta cirkeln och samtidigt hedra företagets ursprung. Namnet andas kvalitet, hantverk och lokal historia – precis som jag vill att klockorna ska göra.

Designen beskriver han som klassiskt skandinavisk, med rena linjer och en nedtonad elegans. FOTO: Roslagen Media Group

Albert berättar att kollektionen inledningsvis består av fem modeller i fyra varianter vardera – totalt 20 olika klockor, med både länk och läderarmband. En andra lansering planeras redan om några månader.

Designen beskriver han som klassiskt skandinavisk, med rena linjer och en nedtonad elegans.

– Jag vill inte skapa något som skriker för mycket. Min klocka ska inte nödvändigtvis synas som en Karl Gran vid första anblick, den ska kännas rätt på handleden, passa många och vara tidlös i sin design.

Klockorna har detaljer som inspirerats av Roslagen, exempelvis en modell med grön urtavla, inspirerad av färgerna på algerna på Vätö.

– Jag var orolig att ingen skulle gilla den, men det har visat sig vara tvärtom. Just den gröna modellen är den som flest verkar fastna för, säger Albert.

Albert berättar att kollektionen inledningsvis består av fem modeller i fyra varianter vardera. Totalt 20 olika klockor, med både länk och läderarmband. En andra lansering planeras redan om några månader. FOTO: Roslagen Media Group

Ett unikt inslag är att klockorna säljs med en boett utan logotyp för att skapa plats för gravyr.

– Jag har graverat smycken och klockor i över 20 år och vet hur mycket det betyder när man ska ge bort något personligt. Här ska kunden själv få sätta sin egen prägel.

Extremt viktigt för mig att klockorna håller högsta kvalitet.

Klockorna, som släpps den 27 juni exklusivt för Norrtäljebor och dess besökare, har hundra meters vattentäthet och safirglas.

– Förutom den lokala förankringen i detta har det varit extremt viktigt för mig att klockorna håller högsta kvalitet.

Vad har du för vision med klockmärket?

– Jag tar ett steg i taget. Jag har det så pass förspänt att detta är ett projekt inom mitt redan befintliga företag, så jag har ingen press. Det här får ta den tid som jag vill att det ska ta. Jag vill vara nöjd med de klockor som jag släpper, och det kan få ta tid.

När han höll den första färdiga klockan i handen firade han med champagne.

– Det var en mäktig känsla och en viktig milstolpe. Mottagandet har också varit över förväntan. Surret går, både bland Norrtäljeborna och bland andra klockbutiker. Det känns stort, och det här är bara början, avslutar han.

Fakta – Bergströms Ur & Guld

Adress:

Tullportsgatan 3E, 761 30 Norrtälje

Telefon:

0176-107 21

Webbplats: Bergströms ur & Guld

Öppettider:

Måndag: 10.00–18.00

Tisdag: 10.00–18.00

Onsdag: 10.00–18.00

Torsdag: 10.00–18.00

Fredag: 10.00–18.00

Lördag: 10.00–15.00

Söndag: Stängt

Gas och NHL i fokus – Gasolfyllarna i Norrtälje ger sina bästa tips för säker hantering

Annonssamarbete

publicerad 26 maj 2025
– av Roslagen Media Group AB
Björne håller sin hand på en gasolflaska.
Med personlig service, fokus på säkerhet och ett brett utbud har Stiina Blomsten och Björne Roslund skapat en lokal succé i Formel 1-klass – här är deras bästa tips på hur du sköter om dina gasprodukter på ett säkert sätt. FOTO: Roslagens Media Group

Sedan starten för tre år sedan har Gasolfyllarna i Norrtälje blivit ett självklart val för både privatpersoner och företag som behöver gasolprodukter, påfyllning eller installation. Med personlig service, fokus på säkerhet och ett brett utbud har Stiina Blomsten och Björne Roslund skapat en lokal succé i Formel 1-klass – här är deras bästa tips på hur du sköter om dina gasprodukter på ett säkert sätt.

Gasolfyllarna i Norrtälje drivs av paret Stiina och Björne – ett initiativ som växte fram ur ett eget behov.

– Vi har ett landställe på Överlöpe och märkte att gasolen ofta var slut i Norrtälje när vi kom hit på fredagar. Vi handlade då i Järfälla och undrade varför det inte fanns något liknande här i Norrtälje. När vi frågade Gasolfyllarna om detta sade de: “Vill ni starta upp i Norrtälje?” Och vips… så blev det, berättar Stiina.

Efter att ha sålt sin lägenhet i Stockholm och flyttat till Norrtälje öppnade de butiken, och sedan dess har verksamheten rullat på. Trycket är stort, särskilt under sommaren.

Gasolfyllarna i Norrtälje är en del av ett större franchisekoncept med tio fyllningsstationer och fem återförsäljare i mellersta Sverige. De erbjuder allt från gasolinstallationer och påfyllning i lösvikt till försäljning av gasolrelaterade produkter, såväl i butik som via webbshop.

Betalar för det man faktiskt fyller på med

– Vi har allt från gasol till LPG, grillar, muurikkor och en del tillbehör man kan behöva till fritidshus, husvagnar och restauranger. Hos oss fyller man på sin gasol i lösvikt, även om flaskan inte är helt tom. Det gör att man bara betalar för det man faktiskt fyller på med, säger Stiina.

Det finns många fördelar med lösviktsfyllning, berättar paret. Dels för att det är mer ekonomiskt för kunden, men också ur ett hållbarhetsperspektiv. Flaskorna används längre och det blir mindre transport och avfall.

Björne och Stiina framför sin butik i Norrtälje.
Gasolfyllarna i Norrtälje drivs av paret Stiina och Björne – ett initiativ som växte fram ur ett eget behov. FOTO: Roslagen Media Group

Vad har ni störst efterfrågan på?

– Det är gasen som det är störst efterfrågan på. Men vi försöker utöka sortimentet inför varje säsong. Vi vill ha så brett utbud som möjligt för kunderna.

Under vinterhalvåret är det restauranger och byggarbetsplatser som utgör den största kundgruppen för Gasolfyllarna i Norrtälje. Under sommaren utökas kundgruppen med privatpersoner och sommargäster.

Gasolfyllarna i Norrtälje har också blivit populära för sin tillgänglighet och snabba service.

Vi får ofta bra feedback på vår service.

– Det är nästan som en Formel 1-depå här. Man kör in, vi fyller på och man är snabbt vidare. Vi får ofta bra feedback på vår service.

Säkerhet är en hörnsten i verksamheten. Gasol är en säker energikälla när den används rätt, och Gasolfyllarna arbetar proaktivt genom kundinformation.

– Vi får in många flaskor som ser gräsliga ut. Vi informerar alltid om säkerhet. Som exempel får man aldrig förvara gasolflaskan under grillen vid användning – bara vid förvaring. Vi tipsar också om att kontrollera slangar, packningar och andra tillbehör som slits med tiden, säger Stiina.

Som ett extra samtalsämne i butiken dyker ofta Stiinas bror upp i konversationerna – den före detta NHL-proffset Arto Blomsten, vars tröja hänger i butiken.

– Det är alltid någon som känner igen honom och börjar prata hockey, säger Stiina och ler. Man får kombinera hockeysnack med att prata säkerhet kring gasolhanteringen.

Gasolfyllarnas tio bästa tips för säker hantering av gas

  1. Förvara alltid gasolflaskor stående
    Flaskorna ska stå upprätt – både under förvaring och användning – för att säkerhetsventilen ska fungera korrekt.

  2. Förvara flaskor utomhus
    Gasol är tyngre än luft och kan samlas i sänkor vid läckage. Förvara därför flaskor utomhus i väl ventilerade utrymmen, aldrig i källare, garage eller inomhus.

  3. Kontrollera slangar och kopplingar regelbundet
    Slangar ska vara hela och mjuka. Byt ut dem om de är spruckna, torra eller äldre än fem år. Testa kopplingar med läckspray eller såpvatten – aldrig med öppen låga.

  4. Stäng ventilen när flaskan inte används
    Ventilen ska alltid vara stängd när flaskan inte är i bruk – även om du bara pausar grillningen.

  5. Skydda flaskan från värme och direkt solljus
    Höga temperaturer kan öka trycket i flaskan. Placera den inte nära eld, grillar, värmeelement eller i direkt sol under längre tid.

  6. Använd rätt typ av regulator och slang
    Säkerställ att regulatorn är godkänd för svensk standard och att slangens dimension och material är avsett för gasol.

  7. Transportera flaskor säkert i bilen
    Om du måste frakta gasolflaskor, ska de stå uppspända i bilen, gärna i bagageutrymmet med god ventilation. Lämna aldrig en flaska i en varm bil.

  8. Lämna in flaskan för kontroll vid misstanke om skada
    Skadade eller rostiga flaskor ska inte användas. Lämna dem till en auktoriserad fyllningsstation eller gasolfirma.

  9. Använd endast gasolflaskor från auktoriserade leverantörer
    Flaskor ska vara märkta, CE-godkända och fyllda av en certifierad aktör. Fyll aldrig flaskor själv.

  10. Ha alltid brandsläckare eller brandfilt nära till hands
    Vid användning av gasolgrillar eller gasolvärmare bör du ha en godkänd brandsläckare eller brandfilt inom räckhåll.

    Kontaktuppgifter

    📍Vilhelm Mobergs gata 12, 761 46 Norrtälje

    📞 Direkt: 0176-204910

    E-post: norrtalje@gasolfyllarna.se