Annons
Annons från Svensk Fastighetsförmedling Norrtälje

God jul från Allt Om Norrtälje

publicerad 24 december 2024
- av Daniel Rämsell
Julen är en tid för traditioner, reflektion och gemenskap. För oss på Allt om Norrtälje är det också en tid att blicka tillbaka på året som varit och påminna oss själva om varför vi gör det vi gör – varje dag, året om och vi vill tacka våra läsare.
Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Julen är en tid för traditioner, reflektion och gemenskap. För oss på Allt om Norrtälje är det också en tid att blicka tillbaka på året som varit och påminna oss själva om varför vi gör det vi gör – varje dag, året om och vi vill tacka våra läsare.

Vi är stolta över att kunna säga att vi levererar lokaljournalistik till invånana i Norrtälje kommun, utan betalvägg. I en tid då många nyheter stängs in bakom prenumerationskrav vill vi istället vara tillgängliga för alla.

Vår nyhetsrapportering har blivit en självklar del av vardagen för 40 000 unika läsare varje månad. Det är en förtroendegåva från er, våra läsare, och vi bär den med största respekt. Och vi utvecklas hela tiden för att leverera en så bra produkt som möjligt.

Vår redaktion är unik. Alla vi som arbetar med Allt om Norrtälje är födda, uppvuxna och bor i Norrtälje kommun. Vi känner platserna, människorna och samtalen på torget.

Vi delar läsarnas kärlek till Norrtälje kommun, och engagemanget för att se kommunen växa och utvecklas. Den lokala förankringen är vår styrka och vårt fortsatta löfte till er: vi är en del av er gemenskap, och vi vill spegla er vardag på ett sätt som är nära och relevant.

Varje dag bevakar vi nyhetsflödet i Norrtälje kommun. Vårt uppdrag är att berätta historier som behöver berättas, lyfta de röster som annars kanske inte hörs och belysa det som händer i kommunens alla hörn – från små byar till stadens kärna.

I vårt arbete känner vi ett ansvar för att vara en viktig del av den demokratiska infrastrukturen i Norrtälje – det är det vi vill bidra med.

Det är inte alltid enkelt. Att driva en nyhetssajt kräver tid, resurser och hårt arbete, men vi drivs av övertygelsen att en välfungerande demokrati börjar lokalt. Att ge er nyheter utan kostnad är vårt sätt att bidra till en mer informerad och inkluderande kommun, där alla röster är lika mycket värda.

När vi nu går in i julhelgen vill vi tacka er läsare för att ni följer oss, tipsar oss och engagerar er i vår rapportering. Utan er är vi inget. Tillsammans gör vi Norrtälje starkare, mer informerat och mer sammanhållet.

God jul önskar vi på Allt om Norrtälje – er lokala nyhetskälla, alltid nära och alltid tillgänglig.

Annons

Vinromantik i Norrtälje!

publicerad 30 januari 2024
- av Jonas Spångberg
Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Som icke Norrtälje-bo finns många skäl till att känna avund när man kommer hit. Vinter som sommar. Norrtälje är inte bara en härlig blandning av den gamla staden och ny modern arkitektur, utan utbudet av restauranger av hög kvalité och finess höjer stadens värde än mer. I mitt tycke. Jag menar, bara utmed Hamnpromenaden ligger tre restauranger av det slaget. Förstklassigt läge, fina lokaler och intressanta menyer. Det är fler än i hela Åkersberga. Som råkar vara min hemort. Det är till en av dessa restauranger jag är på väg.

Bild på Jonas Spångberg.

Till Wine & Dine. Jag ska träffa Tobias, som äger och driver stället. Det har nämligen visat sig att vi delar en passion -vin. Vad är det som gör vin så intressant då? Vad gör att en vinintresserad kontaktar en annan? Jo, det finns en romantik kring vin oöverträffad av någon annan jordbruksprodukt på jorden. Att tillverka vin, med alla sina komplexa dofter och smaker, är lika mycket en konst som vetenskap. Det krävs kunskap och höga insatser att förvandla druvor till vin. Till exempel, regn precis innan skörd sväller druvorna och bidrar till mindre kraft i smaken. Utspädda, kan man säga. Lång växtsäsong tillåter rikliga och komplexa smaker att utvecklas. Sluttningen eller marken där druvorna växer, och dräneringen av den, antalet soltimmar druvorna utsätts för, påverkar smaken och kvalitén av druvorna. För att inte tala om hur man behandlar druvorna efter att man plockat dem! Och hur man plockar dem.

Vidare så är vin är en avspegling av en specifik plats från en viss tid med sina unika förutsättningar, tillverkat av människor med passion och generationers förfinad kunskap. Vin är ett levande väsen som ändrar personlighet med tiden. Inte nödvändigtvis till det bättre, det är en smaksak, men det förändras. Tänk bara, vin tillverkat för hundra år sedan är fullt drickbart idag, och ger en koppling till en svunnen tid och de människorna som odlade och plockade druvorna innan de sedan tillverkade vinet. Spännande!

Men detta gäller långt ifrån alla de viner som erbjuds på Systembolagets hyllor. Tyvärr. Men på Wine & Dine erbjuds de. Utanför lokalen tar Tobias emot mig i minusgrader och snålblåst. Dessvärre slår dörren igen bakom honom och låser oss ute. Vi öppnar inte förens klockan tre, förklarar Tobias och tar fram mobilen för att ringa personalen där inne. På hyllor i värmen innanför de höga fönstren står hundratals vinflaskor i parad. Vi blir snart insläppta och finner plats i ett par sköna fåtöljer i en luftig och ljus lokal som med sin inredning känns varm och välkomnande. Glatt berättar Tobias om sin passion till mat och dryck, kärleken till Italien, och hur detta ligger till grund för beslutet att öppna en vinbar här i Norrtälje. Modigt, tycker jag, som vet att Stockholm genomgått en vinbars-boom de senaste åren och erbjuder en mängd bra ställen. Åker man då inte dit om man vill gå ut? Det kanske man gör, säger Tobias, men det finns fortfarande många som stannar i Norrtälje och det är här jag vill vara verksam.


Bild på Wine & Dine längst hamnpromenaden medan det snöar. 

Menyn på Wine & Dine erbjuder få större rätter, fokus ligger på mindre assietter som man med fördel kan ta in några utav och dela inom sällskapet. Och prova vin till. Vinlistan på Wine & Dine är ihopsatt med fokus på mindre producenter där kvalité och hantverk är tydligt. Vinlistan är spännande läsning för en vin-nörd, och här finns såklart viner från de kända distrikten i de stora vinländerna men även från små och inte så kända, men ack så bra. Som Alto Adige i nordligaste Italien, hemvist för otroligt goda vita viner. Här finns även vin från länder som Ungern och Portugal, där båda levererar fantastiska viner till bra pris. Såklart erbjuds även vin på glas, vilka ändras med jämna mellanrum för att erbjuda den nyfikne möjligheten att prova sig igenom utbudet och upptäcka vin och hur fantastiskt gott det kan vara.


Bild på Wine & Dines vinmeny där det står ”in vino veritas” vilket betyder ”i vinet finns sanningen.

Prova till exempel en spännande Chianti Classico ihop med en burrata med sardeller. Eller varför inte prova den vita druvan Kerner som är populär i Syd Tyrolen och Tyskland, som det tyvärr bara finns två viner av på Systembolaget. Timmen jag och Tobias har att ses på är snart förbi, uppslukad av vinsnack och vinanekdoter. Vi skiljs åt med överenskommelsen att slå våra intressen ihop och göra något tillsammans i vinets tecken. Jag går mot bilen mer avundsjuk på Norrtälje-borna nu än innan. Tänk, en fantastisk vinbar mitt i stan, skapad av passionen och kärleken till mat och dryck. Men att sälja in det hemma som ett skäl att flytta till Norrtälje inser jag kommer bli svårt. Men jag ska bidra till förkunnandet av vin på mitt sätt. Med vintips och lättsmält fakta kring vad som får visst vin att vara just det vinet. Många tips framöver kommer att komma från Systembolagets beställningssortiment, från bra producenter som gör vin i mindre skala av hög kvalité. För hittar du en producent av kvalitativa viner så är även deras enklare viner av hög kvalité.

Prisvärda hantverk som hyllorna i butikerna inte stoltserar med. Så om du inte redan gjort det, skapa ett konto på Systembolagets hemsida. Först ut är ett fantastiskt vitt vin från topproducenten Cantina Terlan i Alto Adige i nordöstra Italien, gjort på druvan Sauvignon Blanc. Druvorna är odlade på uppemot 600 meters höjd, vilket ger varma dagar och kyligare nätter som bidrar till en finfin syra i vinet. Men skräms inte av den, syra är en bra egenskap när det kommer till livslängd av vin, och är den avstämd med smaken så får man ett fräscht och mycket smakrikt vin. Som detta. Finns på hyllorna på vissa Systembola gsbutiker. Winkl Sauvignong Blanc, 2022. Pris 199kr, art.nr. 2799.

Nästa vin är ett rött vin från lite längre söder ut i Italien, nämligen Abruzzerna. Producenten heter Umani Ronchi och är även de en riktigt bra producent med viner i flera prisnivåer. Det här vinet är en blandning av druvorna montepulciano och cabernet sauvignon, där monteplciano är en populär druva utmed den italienska östkusten där producenten håller till. Vinet bjuder på fin körsbärsfrukt, viol och örter. Det är sällsynt med den här sortens kvalité under hundralappen! Finns på fasta sortimentet. Bianchi Montepulciano d’Abruzzo, 2022. Pris 91kr, art.nr. 7126.

Annons

AI och lokal charm: Hur Norrtäljes företag kan bli ’top of mind’

publicerad 24 januari 2024
- av Linus Albertsson Engman
Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Nu när 2023 snart är tillända så bör man som företagare se tillbaka på vad som gått bra och mindre bra, samt agera på relevanta initiativ när 2024 är på intåg. Jag jobbade tidigare på en varumärkeskonsult som i en daglig julkalender belyst just detta i sina sociala medier, med ett nytt perspektiv varje dag. Ni kan säkerligen gissa vad 90% av dessa insikter handlar om – just det; AI:s intågande och dess inflytande för 2023 och framåt. Jag tycker dock man spelar för mycket på detta, och glömmer själva essensen av ens verksamhet – kunderna.

Med AI:s hjälp kommer vi kunna optimera vår försäljning och på riktigt effektivisera diverse processer, vilket jag själv är en förespråkare för. Men låt oss inte glömma bort att det är människor som till syvende och sist köper våra produkter och tjänster. Därför vill jag lämna med ett inspel till 2024 som kanske aldrig varit viktigare än nu, och som jag hoppas företag på lokal nivå tar med sig – att alltid vara top-of-mind hos konsumenten inom din specifika bransch.

När jag exempelvis skulle sälja min lägenhet för några år sedan, var det en specifik mäklarfirma som omedelbart dök upp i mitt huvud och som jag började att höra av mig till – även om firman i sig räknas som mer premium och tar ett högre arvode. Denna top of mind-effekt är inte en slump. I en stad där mäklarfirmor är många och konkurrensen är hård, blir det allt viktigare för företag att sticka ut. Det handlar inte enbart om att erbjuda en tjänst eller vara, utan om att skapa ett varumärke som folk kommer ihåg och litar på. Kom ihåg att 99% av dina potentiella kunder inte är i ett köpläge, men marknadsför du endast din existens gentemot dessa, så kommer denna ”sovande massa” att vara en extremt lönsam del för dig i framtiden. Du kommer inte kunna mäta detta imorgon genom konverteringar/klick etc, men du kommer få tillbaka det mångfalt i form av stabil försäljning över tid.

Ett utmärkt exempel ur verkligheten läste jag för att tag sedan i en artikel i Wall Street journal – om det globala fenomenet Airbnb:s strategiförflyttning sedan några år tillbaka. Genom att flytta fokus från väldigt konverterande sökmarknadsföring som bara riktade sig till kunder som är beredda att boka hotell nu, till bred varumärkesmarknadsföring, har Airbnb lyckats bli mer än bara en tjänst – de har blivit ett varumärke som folk tänker på då och då, och som blir det självklara valet när det är dags för att resa. De har minskat sin reklambudget och istället investerat i att bygga sitt varumärke genom PR och marknadsföringskampanjer, vilket har lett till deras mest lönsamma kvartal därefter någonsin.

Denna strategi är särskilt relevant för lokala tjänsteföretag. I en stad som Norrtälje, där exempelvis flera mäklarfirmor konkurrerar om kundernas uppmärksamhet, eller där fem restauranger trängs och konkurrerar om kunderna på samma gata, blir det avgörande att inte bara fokusera på direkta försäljningstekniker såsom prispress eller tillfälliga rabatter. Istället bör de sträva efter att skapa ett varumärke som människor kommer ihåg och associerar med positiva värden som tillförlitlighet, lokal kunskap och engagemang i samhället.

Det räcker inte med att vara bra på det man gör; man måste också kommunicera detta effektivt, brett samt skapa en känslomässig koppling till kunderna. Det är så man blir ”top of mind” – inte bara när kunderna aktivt letar efter en tjänst, utan även i de stunder då behovet först uppstår. Att vara det första namnet som kommer till tanke innebär en enorm fördel i en konkurrensutsatt marknad.

Så till alla lokala företagare, lyft blicken och tänk brett när det kommer till er marknadsföring. Bygg ett varumärke som sticker ut, ett som folk kommer ihåg och litar på. Det är inte bara ett sätt att attrahera nya kunder, det är ett sätt att bli en del av gemenskapen – och på sikt, en del av era kunders liv.

Linus Albertsson Engman

Annons
Annons från Svensk Fastighetsförmedling Norrtälje

Framtiden för lokalt företagande och vår arbetsplatskultur i Norrtälje kommun

publicerad 1 januari 2024
- av Linus Albertsson Engman
Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Jag är inte ett stort fan av anekdotisk bevisföring. Människor med detta personlighetsdrag dras inte alltför sällan med ett tillhörande surgubbesyndrom. Däremot så slog en sak mig häromveckan när jag snabbt tittade in på Linkedin och scrollade igenom flödet med jobbannonser av ren nyfikenhet för att se om annonser i en storstad är annorlunda gentemot en mindre stad – vilket visade min tes om den rejäla skillnaden på hur jobb i storstäder jämfört med småstäder framställs. I Stockholm är var och varannan annons en ”Business Development Manager” eller ”Performance Analytics Manager”. I Norrtälje hittar vi istället ”Superhjälte inom försäljning” eller ”Digital marknadsförare”. I Stockholm skriver man vilken historia företagen har, vilka visioner framåt som finns här och varför de finns till och till vilka kunder, i Norrtälje pratar vi om att vi har trevliga kolleger och lite friskvårdsbidrag på sin höjd.

Jag säger inte vad som är bra eller dåligt, men jag är övertygad om att jag ser ett symptom på ett större fenomen; att lokala företag inte har samma fokus på hur man vill kommunicera ut vilka man vill vara, vare sig det är mot potentiella kunder eller framtida medarbetare. Jag tror på det lokala företagandet och att Sverige behöver bli mer diversifierat för att vi ska ha ett land som lever utanför storstäderna. Men jobbet måste börja med att de lokala företagen börjar förstå hur man ska tänka kring dessa frågor för att marknadsföra sig själva, både mot kunder och inte minst framtida kolleger.

För det första måste företagen i Norrtälje inse att dagens talanger söker mer än bara ett jobb. De söker en arbetsplats som erbjuder en känsla av syfte och tillhörighet. Företagen måste visa upp sin företagskultur och värderingar i alla aspekter av sin rekryteringsprocess. Det kan innebära att man lyfter fram hur företaget bidrar till den lokala gemenskapen eller miljön, eller hur det stödjer personalens personliga och professionella utveckling. Genom att kommunicera dessa aspekter kan företag i Norrtälje locka till sig individer som söker mer än bara ett arbete – de söker en plats där de kan göra skillnad.

För att förbättra sina chanser att locka talanger måste företagen också se till att de är synliga där talangerna finns. Idag innebär det att ha en stark närvaro på nätet och på sociala medier. Att använda plattformar som ovan, eller varför inte Facebook och Instagram för att inte bara annonsera lediga tjänster utan också för att visa upp företagskulturen, medarbetarnas framgångar och företagets verksamhet kan öka företagets attraktivitet.

Dock så behövs det även en genomtänkt strategi kring varumärket i stort. När företag på lokal nivå ska attrahera kunder och talang; titta på hur attraktiva branschkollegor har gjort i andra lokala sammanhang. Våra fantastiska företag i Norrtälje behöver ta lite inspiration från andra och sätta mer tydliga interna varumärkesstrategier kring hur man vill uppfattas – det är ett extremt kraftfullt verktyg för att växa långsiktigt.

Genom att ta ett holistiskt grepp om rekrytering och anställningsstrategier, och genom att noggrant analysera vad talanger värdesätter, kan företag i Norrtälje bli kraftfulla konkurrenter i kampen om arbetskraften som sipprar till storstäderna. Detta in sin tur kommer att leda till ett mer levande lokalt samhälle som vi alla tjänar på. I framtiden vill jag se lite mer vision och lite mer syfte i annonser även från de lokala företagen, för jag är övertygad om att varje livskraftigt företag har ett sådant!

Annons

Bosses sportkrönika för 2023

publicerad 31 december 2023
- av Bosse Andersson

Sista dagen på året är här, och det har blivit dags att avrunda med en liten tillbakablick på vad 2023 hade att erbjuda, innan vi kliver in i det nya och än så länge okända 2024 och allt vad det innebär.

Vintersäsongen 2023 inleddes redan under hösten 2022, där vi fick veta att det inte skulle bli varken damhandboll eller seniorhockey i Hallsta, så vi fick helt enkelt förlita oss helt på innebandyn och Midas vad gällde lagidrotter. Dessutom hade vi glädjen att få uppleva skidtävlingar i Häverödal, så helt lottlösa på vinteridrott blev vi inte.

Midas herrar vann division 3 och tog klivet upp i division 2. Nere på Lundåsvallen firade både klubb och aktiva framgångar i skidspåren, där man efter några gröna vintrar nu kunde anordna ett flertal tävlingar, både med och utan gevär. Dessutom bjöd klubben på ett flertal väl genomförda mountainbiketävlingar ner på Lundåsvallen.

Fotbollen inleds numera under vinterhalvåret med Upplandscupen, och där kan vi konstatera att varken Hallsta eller Häverödal gjorde några större avtryck, utan försvann ur cupen redan efter gruppspelet. Ferro deltog, som vanligt, inte denna gång heller. Vad gäller seriespelet så gjorde Häverödals damer en kopia av tabellplaceringen från året innan och slutade på en sjätteplats, långt efter det mål man satte upp inför säsongen att bli ett topp tre lag.

Hallstas säsong blev inte heller mycket att skryta om. A-laget, som inledde säsongen som ett division 6-lag, fick en friplats i division 5, och när säsongen var över visade det sig att Hallsta inte alls räckte till. Sejouren i femman blev bara ettårig, och när höstmörkret gjorde sitt intrång stod man där igen som ett division 6-lag. Dessutom hade man även under våren dragit ur och lagt ner sitt B-lag.

Ferros säsong blev en av de bättre på många år då laget slutade på en fjärdeplats i division 7, vilket får ses som klart godkänt. Laget var också det som lockade flest åskådare till sina matcher, trots att man lämnat Malmen för spel på Lundåsvallen i Häverödal. Vi får se om man lyckas iordningställa Malmen till våren och att man åter kan spela sina hemmamatcher bland myggen nere i Herräng igen.

Rospiggarnas säsong handlade mest om mycket snack angående klubbens ekonomi, publikbortfall samt en bana som inte höll elitklass, och där traktorer fick mer uppmärksamhet i media än förarna. Dessutom ploppade många frågetecken upp angående laguttagningarna inledningsvis, då man körde med på pappret bästa lag hemma, medan man åkte med ett reservbetonat lag på bortaovalerna, med storförluster som resultat. Det blev till slut en semifinal och sportslig framgång enligt många, men var det verkligen det?

Man lyckades ta sig till slutspel i absolut sista omgången genom att ta bonuspoängen mot jumbon Smederna och sedan slog man ett underpresterande Piraterna i kvarten, innan man föll planenligt mot Västervik. Där höll man jämna steg i tio heat innan det rann iväg och säsongen tog slut.

MK Orion är klubben som haft störst framgångar under året, med flera stora framgångar både på två och fyra hjul. Eller vad sägs om fyra SM-guld, ett EM-guld, ett EM-silver samt att man även vann tre klasser på Gotland Grand National? Vi kan lugnt konstatera att klubben har all anledning att känna sig både stolta och nöjda med sitt 2023.

Dessutom kan vi glädjas åt att både hockeyn och damhandbollen gjorde comeback under hösten 2023, vilket gör att vi nu går in i ett nytt år med fler lokala sporter att följa, både live och här i skrift. Med dessa ord lägger vi 2023 till handlingarna och blickar framåt mot ett nytt spännande lokalt sportår 2024.

Send this to a friend