NORRTÄLJE. 2Gringos, ett företag baserat i Älmsta, bestående av barndomsvännerna Kristofer Reinsson och Niklas Karlsson har lanserat en online-golfshop. Företaget siktar på att erbjuda golfare en plattform där de kan hitta unika och iögonfallande produkter som berikar golfupplevelsen och accentuerar personligheten hos den individuella golfaren med fokus på hållbarhet.
Älmstaduons företag omfattar en rad produkter designade för att sticka ut från mängden. Första kollektion, ”Broken Clubs Club”, har redan mottagit stor uppmärksamhet, enligt Kristofer och Niklas. Kollektion innehåller bland annat hattar tillverkade av 100% återvunnet material, ekologiska t-shirts och en speciell golfbollstämpel. Produkterna är inte bara av hög kvalitet, utan de representerar också 2Gringos engagemang för hållbarhet och miljömedvetenhet.
– För oss är hållbarhet mer än bara en självklarhet. När vi ändå skulle skapa något från grunden insåg vi att vi hade möjligheten att göra det på ett hållbart sätt. Till exempel är vår “Bucket hat” tillverkad av 100% återvunnet material. De kepsar vi tillverkar sys i Jämtland, och vår sömmerska använder spilltyger, vilket gör varje keps unik och minskar avfallet, säger Reinsson.
Utöver sin egen kollektion erbjuder företaget ett noga utvalt sortiment av sällsynta golfmärken från hela världen. Vännerna beskriver att det är i deras online-shop som golfare kan hitta produkter som verkligen representerar den individuella attityden på golfbanan som många golfare efterfrågar.
Barndomsvännerna beskriver hur de blev inspirerade till att starta företaget och varför de valde att fokusera på golfindustrin.
– Både jag och min kollega spelade golf som juniorer, men vi tog en paus under en längre tid innan vi återupptog golfen för några år sedan. När vi insåg att vår talang för golf hade försvunnit, men vi fortfarande älskade spelet, började vi söka efter utrustning som kunde kompensera för vår bristande talang, säger Niklas.
Niklas fortsätter med att förklara varför de kände att det fanns en möjlighet att fylla en lucka för de golfare som inte vill passa in i den traditionella golfnormen.
– Vi blev inspirerade att fokusera på golfindustrin och starta 2Gringos. Vi strävar efter att erbjuda unika och distinkta golfkläder och tillbehör, så att golfare kan uttrycka sin personlighet och stil på golfbanan på ett sätt som känns autentiskt för dem, säger Niklas.
De delar även sin vision om framtiden och potentiella utmaningar med att driva en online-butik i golfindustrin.
– Som en startup måste man göra allt själv, vilket innebär att den här sommarsemestern går åt till att vara hemma och packa ordrar. Sen är det inte helt enkelt att nå ut till alla kunder som vi önskar, när vi är så pass nya som vi är, säger Niklas.
I en annars så formell och konservativ golfbransch vill Älmstaduon bana väg för en ny gemenskap som värdesätter olikheter och kreativitet inom golfen.
– Vi brinner för att göra golfen rolig och festlig, där alla golfare kan gå sin egen väg och uttrycka sin unika stil även på golfbanan. Vi tror att det är hög tid för golfen att anpassa sig efter golfarna istället för att kräva att golfarna anpassar sig till en traditionell golfnorm. Genom vårt företag strävar vi efter att bryta gamla stereotyper och erbjuda produkter som låter golfare vara sig själva fullt ut, avslutar Kristofer Reinsson.
För mer information om 2Gringos och deras produkter, besök 2gringos.se.
FOTO: Privat