Andelen laddbara bilar bland nyregistreringarna i Norrtälje minskade under fjärde kvartalet 2024, i kontrast till en viss ökning på riksnivå. Samtidigt visar ny statistik att koldioxidutsläppen från nya personbilar i Sverige ökar för första gången på många år.
Det är under det fjärde kvartalet 2024 som 47 procent av alla nyregistrerade personbilar i Norrtälje var laddbara, vilket inkluderar rena elbilar och laddhybrider.
Av dessa utgjorde rena elbilar 33 procent av nyregistreringarna. Totalt registrerades 337 nya bilar i Norrtälje kommun under perioden, varav 51 procent var fossildrivna.
Jämfört med tidigare år har andelen laddbara bilar minskat i Norrtälje. Under samma period 2022 nådde andelen laddbara fordon sin topp på 57 procent.
På nationell nivå ökade andelen laddbara bilar något under slutet av året, men Norrtälje placerar sig ändå långt ner på listan över kommuner med hög andel laddbara nyregistreringar. Kommunen rankas som 102:a i landet av totalt 290 kommuner.
Koldioxidutsläppen från nya bilar i Sverige har ökat från 61 till 64 gram per kilometer under 2024, enligt branschorganisationen Mobility Sweden. Det är första gången på många år som en sådan ökning rapporteras, något organisationen menar hotar Sveriges möjligheter att nå EU:s klimatmål för vägtransporter.
Mobility Sweden pekar på behovet av mer effektiva styrmedel för att öka elektrifieringen av fordonsflottan.
Statistiken bygger på uppgifter från Trafikanalys och SCB och avser fjärde kvartalet 2024 och som Newsworthy analyserat.