Norrtälje Energi har gått ut med en uppmaning till sina kunder att vara vaksamma mot elhandelsbolag som falskeligen påstår sig samarbeta med dem.
Bolaget har mottagit flera rapporter om företag som genom telefonsamtal eller dörrknackningar försöker vilseleda privatpersoner.
– Kunder har blivit kontaktade på olika sätt genom telefonsamtal eller dörrknackningar. Vi vill förtydliga att vi inte samarbetar med andra elhandelsbolag, säger Sandy Österman, kommunikatör på Norrtälje Energi.
Risken med kontakterna är enligt Norrtälje Energi att kunder kan bindas till elhandelsavtal på felaktiga grunder.
– Det är flera företag som arbetar i någon slags gråzon med lite olika agendor. Vi vet inte exakt vilka företag det rör sig om, men risken är att man binder upp sig på avtal som inte är fördelaktiga, säger Österman.
Norrtälje Energi uppmanar sina kunder att vara försiktiga och inte fatta några förhastade beslut vid kontakt från elhandelsbolag.
– Man kan alltid höra av sig till oss om man är osäker eller har frågor. Vi rekommenderar också att man ber om skriftlig information från företagen, säger hon. Det här är företag som vi har hört om tidigare och som brukar finnas med på Konsumenternas energimarknadsbyrå, tillägger Österman.
För att säkerställa att kunderna inte blir lurade hänvisar Norrtälje Energi till Konsumenternas energimarknadsbyrå, som listar elhandelsföretag med frekventa klagomål.