Det nystartade norrtäljebandet 59 Cuts, bestående av Albert Bergström, Ben, Kim och Nils, har skickat in sitt bidrag till Melodifestivalen 2025. Gruppen, som bildades på ett minst sagt okonventionellt sätt, hoppas nu att deras för Melodifestivalen unika sound och kreativa låtval skall ta dem hela vägen till den stora scenen.
Albert Bergström, som är välkänd i Norrtälje, både för sitt företag Bergströms Ur & Guld och genom den uppmärksammade “Guldjakten” som ägde rum förra sommaren, berättar hur bandets resa började:
– Det hela började som en rolig idé efter sju öl på DG’s i Norrtälje. När vi väl började skapa låten insåg vi att den blev riktigt bra, betydligt bättre än vi hade förväntat oss.
Bandet har döpt sig till 59 Cuts, ett namn med koppling till Albert Bergströms yrkesbakgrund som guldsmed. Namnet är en lek med ordet “cuts”, som syftar på slipningar på en diamant.
– En briljantslipad diamant har 58 fasetter, eller “cuts”, och vi ser oss som den femtionionde facetten som gör diamanten fulländad. Det är lite av ett internt skämt för guldsmeder, förklarar Albert.
Förutom Albert, som sjunger och spelar en drivande roll i bandet, består 59 Cuts av Ben, som både är sångare och en av låtskrivarna, Kim, som skapat musiken och står bakom bandets noggranna analyser, Olivia, som också är låtskrivare samt Nils, som sitter bakom trummorna. Tillsammans har de skapat en låt som Albert beskriver som något som verkligen sticker ut.
– Vi representerar folket. Vi är inte ett typiskt Melloband som har professionella låtskrivare, erfarna artister och ett skivbolag i ryggen. Men med det sagt skulle G:son vara avundsjuk om han visste hur bra låten är, säger Albert självsäkert.
Bandets målsättning är solklar – de vill ta sig in i Melodifestivalen 2025. För att nå dit har de analyserat vad som krävs för att sticka ut.
– Vi hade tur som har Kim med oss. Han gjorde en djupgående analys av vad som krävs för att sticka ut och maximera chansen att komma med i Mello. Efter hans diagram och Excelfiler skapade vi en låt med ett budskap som är väldigt aktuellt i dagens samhälle och som sticker ut genremässigt, förklarar Albert.
Om bandet lyckas ta sig in i tävlingen återstår att se, men de är förberedda på såväl framgång som motgång – med övervikt åt framgång. Albert berättar att de nämligen redan har bokat bord på Imperiet den 27 november för att fira.
Det låter som att ni har tagit ut segern i förskott!
– Ja, det har vi, säger Albert och skrattar. Om vi mot förmodan inte kommer med i Mello, så kommer vi att spela in en musikvideo och ändå ha världsrelease på låten. Antingen kommer vi med i Mello eller så gör vi det inte. Rent matematiskt är det med andra ord 50/50, avslutar Albert och skrattar.