Pär Johnsson sålde sommarhus till Sveriges kändaste influenser – utan att veta om det!

Annonssamarbete

publicerad 22 januari 2024
- av Roslagen Media Group AB

När fastighetsmäklaren och gårdsägaren Pär Johnsson ovetande sålde ett hus till en av Sveriges mest kända influencers, blev hans värld plötsligt föremål för strålkastarljuset. Men det var inte det enda som satte Pär i rampljuset – en förfallen kvarn som han lyckades förvandla till en succé berättar också historien om hans framgångar.

Men historien om Pär börjar i en annan ände, nämligen i hans hem. Fast nu är gården utanför Norrtälje som varit i familjens ägor i tre generationer mer än bara ett hem. Det är den avkoppling och det fritidsintresse som gör att han varje dag kan komma till jobbet med laddade batterier. Det är dock inte genom att sitta framför teven och kolla senaste avsnittet av en ny realityserie.

– Nja, inte riktigt. Vi har hundar, höns, lite skog och ängar som ska slås. Att göra ett pass som gårdskarl är mitt sätt att återfå energi. Många tycker jag är lite knäpp som inte har en robotgräsklippare, utan hellre föredrar att åka runt sex timmar i en åkergräsklippare. Men det är ju roligt!

Skulle du anse att det är långsökt att dra en parallell mellan att vara en fastighetsmäklare och jobbet som bonde?

– Haha kul fråga, faktiskt inte, bägge yrkeskategorier jobbar hårt och är i princip aldrig lediga. En av många faktorer bönder ständigt behöver ha kontroll på – som de inte kan påverka – är väderförhållanden. Om det är varmt eller kallt, om det ska regna mycket eller lite. Så är det lite med oss fastighetsmäklare, det är många omvärldsfaktorer som vi måste ha koll på för att kunna prestera i yrket. Dessutom tror jag att vi också är duktiga på att stanna upp och njuta av stunden, trots att man befinner sig i ett sorts konstant ekorrhjul.

Utöver hårt kroppsarbete ligger sälj honom varmt om hjärtat, vilket inte går att ta miste på när man träffar Pär. På en kurs för några år sedan berättade en säljcoach att Pär var den första deltagare som han hade stött på som både kunde prata på både in- och utandning. Dock har han inte gått en kurs i nutida internetkändisar.

– Jag kanske inte följer nöjessidorna så noga. För en gång sålde jag ett hus till en av Sveriges kändaste influensers utan att veta om det. Det var min assistent som efteråt berättade det, och hela kontoret hade väldigt kul åt det.

Pär figurerade i två avsnitt på kändisens plattform, utan att initialt veta om det. Att köparna under visningen filmade var inget han la märke till. Men det gjorde sonen i familjen som såg det på sociala medier, han blev mäkta förvånad att se sin pappa.

– Min son fick ju reda på det och då blev jag nog den häftigaste person på hela jordklotet för en stund. I mina barns värld fanns det inget större än att jag var med där. Men jag vill rikta en eloge till köparna, de var mycket trevliga och bra att ha att göra med.

Pär Johnssons professionella resa som säljare har varit imponerande. Han började jobba inom sälj som 20-åring, då han sålde bilar.

– Jag blev på en stor gala utnämnd som den bästa Skodaförsäljaren i hela Sverige, vilket var en stor ära att få.

Om man därmed kan hävda att Pär vunnnit SM-guld i Skodaförsäljning är en definitionsfråga. Men hans hunger för affärer slutade inte där. År 2008 kände han att det var dags att förverkliga en gammal dröm och bli mäklare.

– Min gamla barndomskompis Björn övertalade mig att börja jobba på Mäklarhuset vilket jag inte ångrat en enda sekund. Det bästa med att arbeta här är den starka gemenskapen och glädjen som genomsyrar kontoret. Det finns en enorm mängd kunskap på kontoret, så det finns alltid någon att rådfråga när jag stöter på utmaningar.

Pär stänger inga dörrar när det gäller fastighetsförsäljning; han säljer allt från gårdar och fritidshus till villor, bostadsrätter och lite kommersiellt.

– Geografiskt fokuserar jag huvudsakligen på Norrtälje norrut med huvudinriktning på Vätö och dess omgivningar. En trend på fastighetsmarknaden som fascinerar mig just nu är hur yngre spekulanter, särskilt när det gäller fritidshus, söker efter egendomar med den karaktär och stil som deras mor- och farföräldrar hade.

Men det mest populära objekt han någonsin visat var något helt annat.

– Det var en gammal kvarn som det blev ett enorm fokus omkring. Magiskt ställe och en spännande historia, vilket jag tänkte kunde användas för att locka till intresse.

Det gjorde det. Kvarnen hade nämligen varken indragen el eller vatten och det kändes som tiden stått still sedan 50-talet. Det låg bråte blandat och bilvrak lite varstans på hela den insynsskyddade tomten. Sönderkrossade fönster med ett tjockt lager damm och omålade plankor gav känslan av att befinna sig mitt i en klassisk amerikansk skräckfilm. Många mäklare hade nog i den stunden skruvat på sig och bara sett svårigheterna med försäljningen. Men inte Pär, det gav honom istället en briljant idé.

– Jag fick listningen på sensommaren men tänkte att det här skulle göra sig bra till Halloween, så jag släppte objektet då och tematiserade det i enlighet med högtiden. Det gjorde att lokalpressen, Aftonbladet, Expressen, Hus och hem samt Tidningen Land kom och gjorde reportage om objektet. Intresset bara fortsatte efter det, och till slut hade jag 268 bokade sällskap. Dagen när jag skulle ha visningen kändes det som att öppna porten till Liseberg en högsommardag, det var fullständigt galet. Över 2000 människor kom för att titta på kvarnen, att se kön ringla längs den långa grusvägen var overkligt.

Succén var ett faktum. Folk på internet började använda bilder på objektet till Halloween-fester. Budgivningen? Den gick också bra och Pär lyckades få ihop affären till säljarnas belåtenhet.


Tre snabba

Vad är den vanligaste missuppfattningen människor har om ditt yrke?

Att man tjärnar enorma pengar och bara glider omkring. Vi jobbar istället nästan dygnet runt för våra klienter och är alltid påkopplade.

Vilken superkraft skulle vara mest användbar i ditt jobb som mäklare?
Stanna tiden så man kan hinna med allt.

Vad är det konstigaste önskemålet en köpare eller säljare någonsin haft?
Kontraktsskrivning mitt i natten, tror vi skrev avtal hemma hos säljaren 02:00 på natten. Men vad gör man inte för att få ihop affären?

Från UF till åtta anställda: 18-åringarna som driver Roslagens Gårdstjänst

Annonssamarbete

publicerad 20 december 2024
- av Roslagen Media Group AB
– Det är fantastiskt att vi som 18-åringar kan bedriva en fullskalig verksamhet med anställda. Just nu är det mycket fokus på snöskottning, men på sommaren handlar det mycket om gräsklippning och trädgårdsarbete, säger Samuel Lindevall. FOTO: RMG

Roslagens Gårdstjänst, drivet av de två unga entreprenörerna Vilgot Dovander och Samuel Lindevall, har på kort tid blivit ett etablerat namn inom trädgårds- och fastighetsskötsel i Roslagen.

Företaget startades som ett UF-projekt under hösten 2023 och omvandlades till ett aktiebolag i juni 2024. Nu har de unga entreprenörerna åtta timanställda och ett kontor i Sika utanför Norrtälje, och tillsammans driver de verksamheten vid sidan av sina studier på Rodengymnasiets teknikprogram.

– Vi har varit kompisar sedan högstadiet och går i samma klass på Rodengymnasiets teknikprogram. Jag har haft liknande företag i flera år genom “Egen sommar”, och när det var dags för UF startade vi Roslagens Gårdstjänst tillsammans, berättar Vilgot Dovander.

– Det är fantastiskt att vi som 18-åringar kan bedriva en fullskalig verksamhet med anställda.

Företaget erbjuder tjänster som snöskottning på vintern och trädgårdsskötsel under sommaren.

18-åringarna driver ett eget aktiebolag vid sidan av sina studier. På kort tid har de lyckats etablera sig på marknaden. I bild: Samuel Lindevall, vd för Roslagens Gårdstjänst FOTO: Roslagen Media Group

– Det är fantastiskt att vi som 18-åringar kan bedriva en fullskalig verksamhet med anställda. Just nu är det mycket fokus på snöskottning, men på sommaren handlar det mycket om gräsklippning och trädgårdsarbete, säger Samuel Lindevall.

– Vi är mycket för att stötta lokalt.

Deras engagemang för det lokala genomsyrar verksamheten.

– Vi är mycket för att stötta lokalt. När vi lämnar in en maskin på service gör vi det hos en lokal firma istället för ett större bolag, säger Samuel.

Vilgot har givit tillbaka till framtidens entreprenörer genom att nu vara ledare på kommunens satsning Egen sommar två år i rad.

– Jag fick otroligt mycket stöd och kunskap när jag var deltagare och har känt att det är viktigt att kunna ge tillbaka av de erfarenheter jag erhållit – det har varit uppskattat bland deltagarna, säger Vilgot.

Utmaningarna som entreprenörer är dock inte få.

– Det är en utmaning att bygga upp ett företag och få det att växa. Kundnöjdhet är något vi prioriterar högt eftersom det är nyckeln till långsiktig framgång, säger Vilgot.

Vilgot Dovander brinner för att stötta det lokala och är numera ledare på Norrtälje kommuns satsning ”Egen sommar”. FOTO: Roslagen Media Group

Vad har ni för vision med företaget?

– Vi vill bli ett etablerat och välkänt företag i Roslagen. Efter det får vi se hur allt utvecklas, säger Samuel. Vi satsar även på att kunna dra på oss större uppdrag där kommunen är en tilltänkt kund, fortsätter han.

Vilgot och Samuel visar att det med hårt arbete och engagemang går att bygga något stort, även som unga entreprenörer.

– Vi brinner för entreprenörskap och det är det som vi tycker är roligt och brinner för. Vi är här för att stanna, avslutar Samuel.

Roslagens Gårdstjänst

📍  Argonvägen 2, 761 97 Norrtälje

📞  Kontakta oss på: +46 79 347 55 14

E-post: Info@roslagensg.se

 

 

Från Lohärad till Schweiz och tillbaka – Madebywiks tar chokladhantverket till nya höjder

Annonssamarbete

publicerad 4 december 2024
- av Roslagen Media Group AB
Efter flera år av framgångsrik pralinproduktion i hemmaköket och en resa till chokladens mecka i Schweiz fortsätter paret att fördjupa sitt engagemang för hållbarhet och kvalitet. Företaget Madebywiks har inte bara vuxit i omsättning utan även i ambitioner, trots utmanande tider.

Hos Tobias och Malin Wik i Lohärad har det aldrig doftat godare av choklad. Efter flera år av framgångsrik pralinproduktion i hemmaköket och en resa till chokladens mecka i Schweiz fortsätter paret att fördjupa sitt engagemang för hållbarhet och kvalitet. Företaget Madebywiks har inte bara vuxit i omsättning utan även i ambitioner, trots utmanande tider.

Tobias berättar om hur deras erfarenheter från besöket på chokladfabriken Felchlin har bekräftat att de är på rätt kurs när det gäller hållbar pralinproduktion.

– För oss blev resan en bekräftelse på att vi använder oss av rätt choklad. Felchlin har en tydlig hållbarhetsprofil, med allt från sjukvårdsprogram för sina kakaobönder till strikt motstånd mot slaveri inom produktionen, vilket givetvis är viktigt för oss, säger Tobias.

Trots att chokladpriserna har stigit med 30–40 % på grund av torka, krig och problem inom odlingsindustrin, har paret Wik valt att hålla sina egna priser stabila.

– Vi har låga omkostnader och väljer istället att satsa på våra trygga smaker som vi vet att kunderna älskar. Det gör att vi kan hålla våra kostnader nere, trots de ökade priserna på råvaror, förklarar Tobias.

Tobias berättar att en av de mest spännande nyheterna för paret är att deras efterlängtade gårdsbod nu är på gång att bli verklighet. Planen är att öppna boden under 2025, där kunderna kommer att kunna beställa praliner och hämta upp dem direkt på plats.

– Det blir lite som en minimarknad där vi inte bara kommer att erbjuda våra chokladprodukter, utan också andra lokala delikatesser. Vi vill skapa en levande bod där besökare kan uppleva mer än bara choklad, säger han.

Förutom gårdsboden planerar Tobias och Malin också att starta pralinkurser under nästa år. Kurserna är tänkta för alla, från nybörjare till mer erfarna chokladälskare, med fokus på att ha kul och lära sig pralinhantverket.

– Vi vill att det ska vara en rolig och lärorik upplevelse. Målet är att folk ska få med sig såväl kunskap som glädje när de går härifrån, säger Tobias entusiastiskt.

Tobias och Malin Wik i köket där chokladen förvandlas till praliner. FOTO: RMG

Tobias berättar att den positiva responsen från kunderna är en viktig drivkraft för företaget. Deras fokus på att leverera en njutningsfull upplevelse genom sina produkter förblir kärnan i verksamheten, och de är fast beslutna att låta ännu fler upptäcka deras passion för choklad.

Handgjorda praliner från Madebywiks. FOTO: RMG

– Vi får fantastisk respons från våra kunder och det är det som driver oss framåt. Vi har inga planer på att bromsa in – vi är här för att stanna och vill att folk ska fortsätta njuta av vår choklad, avslutar Tobias.

Café Maison är ett stycke Paris i hjärtat av Norrtälje

Annonssamarbete

publicerad 15 november 2024
- av Roslagen Media Group AB

I Norrtäljes nya Hamnpark har Café Maison slagit upp portarna, en plats där passion för mat och kärlek till det parisiska cafélivet möts. Bakom detta charmiga tillskott står Nisreen Alhabbash och hennes man Aladdin Ibrahim, två entreprenörer som har drivit restauranger och kaféer i Norrtälje i över två decennier.

Nisreen kom till Sverige från Palestina år 2000 och slog snabbt rot i Norrtälje. Tillsammans med Aladdin har hon byggt upp flera framgångsrika verksamheter, från Bistro Magasinet till Edsbro Krog, där de gjorde sig kända för sin fokus på kvalitet och hemlagade rätter. Redan vid 21 års ålder tog Nisreen över sin första restaurang och balanserade företagandet med att vara nybliven mamma och student.

– När vi kom till Norrtälje såg vi att det fanns potential, men vi ville också bidra till att skapa mer liv i stadens centrum. Med Café Maison vill vi ta det ytterligare ett steg och skapa en plats där människor kan samlas och njuta, säger Nisreen.

En touch av Paris vid vattnet

Café Maison är inspirerat av de mysiga kaféerna i Paris – en idé som föddes när Nisreen och Aladdin besökte den franska huvudstaden.

– Det vi älskade i Paris var hur varje café var en plats för möten, gemenskap och lugn. Vi ville ta med den känslan hit till Norrtälje. Här ska du kunna slå dig ner med en perfekt bryggd kaffe, njuta av en färsk macaron och känna att tiden stannar för en stund.

Caféet har snabbt blivit en naturlig samlingsplats, inte minst tack vare sitt unika läge i Hamnparken och samarbetet med coworking-konceptet “Close to Home”.

Kvalitet och hantverk i varje detalj

Nisreen och Aladdin lägger stor vikt vid kvalitet och autenticitet. Allt från bröd till bakverk görs från grunden – inget halvfabrikat hittar vägen till Café Maisons kök.

– Våra baguetter är en stolthet, vi bakar dem färska varje dag och fyller dem med noggrant utvalda råvaror. Vi märkte snabbt att det fanns en efterfrågan på hälsosamma lunchalternativ, så nu erbjuder vi också matlådor för de som har ont om tid men ändå vill äta gott och nyttigt.

En del av hamnens utveckling

Förutom att vara en plats för fika och lunch har Café Maison snabbt blivit en populär destination för de som arbetar i och omkring Hamnparken. Samarbetet med Close to Home innebär att caféet förser coworking-medlemmarna med frukost och fika under möten.

– Det här är ett helt nytt koncept för oss, men vi har älskat att anpassa oss till det. Att kunna servera nybryggt kaffe och frukost till entreprenörer och frilansare känns fantastiskt. Vi vill att Café Maison ska vara en plats där kreativitet och idéer kan frodas.

Visionen framåt

Nisreen och Aladdin ser Café Maison som en långsiktig satsning. De planerar att ständigt utveckla verksamheten för att möta gästernas behov och bidra till Norrtäljes växande kaféscen.

– Vi är inte klara än. Vi lyssnar på våra gäster och anpassar oss efter vad de vill ha. Vår vision är att Café Maison ska vara en central del av grannskapet, där både lokalbor och besökare kan känna sig hemma.

Café Maison är inte bara en plats för kaffe och bakverk, utan också en vital del av Norrtäljes hamnutveckling. Här välkomnas alla – från grannar som tar en morgonpromenad till företagare som behöver en paus i arbetsdagen.

Faktaruta:

📍 Pilgatan 13–15, Hamnparken, Norrtälje

📅 Öppet måndag till lördag

📞 För bokningar och förfrågningar, kontakta oss på: 0176-29 22 80

Det gamla möter det nya när Mäklarhuset har renoverat och byggt till

Annonssamarbete

publicerad 13 november 2024
- av Roslagen Media Group AB
Mäklarhuset i Norrtälje har genomgått en omfattande förvandling med såväl varumärkesändring som renovering av sina lokaler. Det gamla möter det nya i en harmonisk blandning när kontoret nu expanderat och fått en ny, modernare prägel.

Mäklarhuset i Norrtälje har genomgått en omfattande förvandling med såväl varumärkesändring som renovering av sina lokaler. Det gamla möter det nya i en harmonisk blandning när kontoret nu expanderat och fått en ny, modernare prägel.

Hösten 2023 påbörjade Mäklarhuset en stor renovering av sitt kontor i Gamla stan i Norrtälje. Förvandlingen skedde i etapper, där den äldre delen renoverades först, följt av nybyggnation under våren 2024. Förutom att modernisera lokalerna har företaget som helhet även förnyat sitt varumärke för att stärka sin position på marknaden.

– Vi tog klivet att utföra en utbyggnad av vårt kontor i samband med att vi gjorde en rebranding av vårt varumärke och vi behövde fler arbetsplatser. Tidigare hade vi ett temporärt bygglov där syftet var att lösa en platsbrist under tiden som vi jobbade fram ett bra förslag på en ny byggnad, berättar Malin Wallin, koordinator och delägare på Mäklarhuset i Norrtälje.

Mäklarhusets lokaler ligger i Norrtäljes gamla stadsdel, vilket ställde särskilda krav på varsamhet under byggnadsprocessen för att bibehålla områdets karaktär och charm. Det krävdes en noggrann anpassning för att det nya skulle smälta in på ett naturligt sätt i den äldre miljön.

– Eftersom vi ligger i Gamla stan i Norrtälje, har allt fått ske med varsam hand. Sedan i mars blev det klart med vår nya utbyggnad som gör att vi har ungefär 120 kvm större och en totalarea på cirka 300 kvm. Nu har vi bättre kontorsytor och en bättre atmosfär för såväl våra mäklare som kunder, säger Wallin.

Malin Wallin, koordinator och delägare på Mäklarhuset i Norrtälje berättar om förändringen som gjorts av Mäklarhusets lokaler. FOTO: Roslagen Media Group

Arkitekten från Sweco lyckades skapa en byggnad som smälter väl in i den historiska omgivningen, samtidigt som den representerar Mäklarhusets nya identitet.

– Läget är fantastiskt i Gamla stan, precis i anslutning till nya hamnen. Det gamla möter det nya på ett väldigt snyggt sätt, säger Wallin.

Utöver renoveringen av den befintliga byggnaden har Mäklarhuset även två lokaler till, vilket ger en ökad kapacitet och fler konferensytor. En på Sjötullsgatan och en längs parkeringen som är en förlängning av den nya byggnaden. För kunderna innebär detta en trevligare upplevelse med modernare lokaler och en atmosfär som reflekterar den nya, fräscha varumärkesprofilen.

– Kundupplevelsen blir trevligare och det är viktigt för oss. Förutom utbyggnaden har vi också totalrenoverat övriga lokaler. Vi valde att satsa under en period när fastighetsmäklarna gick på knäna. Vår målsättning var att komma ut ännu starkare när branschen och konjunkturen skulle vända, och det har vi lyckats med, förklarar Wallin.

Nominerade till Svenska Designpriset

Mäklarhusets förändring har också fått erkännande på nationell nivå. Företaget är nu nominerat till Svenska Designpriset för bästa remake av varumärket.

– Det är ju en kvalitetsstämpel på jobbet som vi gjort med varumärkesändringen och att vi legat rätt i tid med vår förändring. Det är ett kvitto på att vi är ett företag som ligger i framkant. Nivån på våra mäklare matchar också det nya varumärket, vilket är viktigt för oss, säger Wallin stolt.

Mäklarhuset är nominerat till Svenska Designpriset för bästa remake av varumärket. FOTO: Mäklarhuset

Varumärkesbytet har inte bara varit en visuell förändring utan även inneburit en omfattande intern process där alla aspekter av kundupplevelsen samt interna och externa processer har setts över och förbättrats.

– Varumärkesbytet är en resa där vi har satsat på kvalitet genom alla processer, vilket har grottat in sig ordentligt hos våra mäklare. Vi har varit verksamma i Norrtälje kommun i många år och de senaste åtta åren har vi varit störst. Med det sagt har det alltid varit jätteviktigt för oss att hela tiden satsa på att bli ännu bättre och inte nöja oss bara för att vi är störst, avslutar Wallin.

Kontaktinformation

Adress: Sjötullsgatan 7 761 30 Norrtälje

Telefon 0176-550 50

Send this to a friend