Varje år försvinner hundratals miljoner kronor i skattepengar från Stockholmsregionens skolor när skolkoncerner plockar ut vinst. Det sker även här i vår kommun, där våra gemensamma skattepengar går till vinster i stället för att användas till fler lärare, upprustning av skollokaler eller en starkare elevhälsa. Det är orimligt. Skattepengar ska gå till eleverna, inte till skolkoncernernas aktieägare.
Forskning pekar dessutom på att elever som gått i vinstdrivande skolor i genomsnitt har lägre inkomster senare i livet. En viktig förklaring är att dessa skolor i lägre grad anställer behöriga lärare.
Moderaterna hävdar ofta att ett förbud mot vinstutdelning skulle innebära att skolor tvingas stänga. Men skolor försvinner inte bara för att vinstuttagen stoppas. En skola kan drivas med hög kvalité utan att överskottet lämnar verksamheten. Det finns många idéburna och kooperativa skolor som visar just det.
I själva verket är det ofta vinstdrivande friskoleetableringar som sätter press på kommunala skolor. När elevunderlaget splittras har kommunen fortfarande ansvar för att erbjuda en likvärdig skola i hela kommunen, samtidigt som resurserna per skola minskar. Det leder till underfinansiering av de kommunala skolorna.
Det får särskilt tydliga konsekvenser i en landsbygdskommun som Norrtälje. Vi vill att det ska finnas förskolor och skolor runtom i hela Roslagen, inte bara där marknaden bedömer att en etablering är lönsam. Barns rätt till en bra skola får aldrig avgöras av postnummer eller avkastningskrav.
Vinstjaktens snedvridning av skolsystemet är oacceptabel. Vi socialdemokrater vill reformera friskolesystemet och fasa ut marknadsskolan, så att alla barn får de absolut bästa förutsättningarna att bygga sin framtid. Vinstjakten ska bort från svensk skola och skattepengarna ska stanna där de gör som mest nytta: i klassrummen.
Johannes Salo, kandidat till Riksdagen (S)

