Annons

Ann-Sophie Holgersson ny förbundsdirektör för Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje

Uppdaterad 2025-08-20, Publicerad 2023-11-02 – av Redaktionen
3 min läsning
Annons

Direktionen för kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje har utsett Ann-Sophie Holgersson till ny förbundsdirektör. Ann-Sophie kommer närmast från en roll som förvaltningschef i Vaxholms stad och har lång erfarenhet som chef inom både sjukvårds- och omsorgssektorn, bland annat inom Tiohundra AB.

Ann-Sophie Holgersson har bred erfarenhet inom områdena sjukvård och omsorg. Hon har under åren 2007–2011 haft olika befattningar i Tiohundra AB, senast som verksamhetschef med plats i bolagsledningen, där hon utvecklat en djup kunskap inom respektive område. Därefter innehaft ledande befattningar som beställarchef och myndighetschef inom äldreområdet i Nacka kommun, myndighetschef inom socialtjänsten i Vallentuna kommun samt nuvarande uppdrag som förvaltningschef i Vaxholms stad. Ann-Sophie är i grunden utbildad socionom, vilket ytterligare förstärker hennes samlade kompetens.

– Vi är mycket nöjda med rekryteringen av Ann-Sophie Holgersson. Vi är övertygade om att hon kommer att bidra med sin breda erfarenhet inom både sjukvård och omsorg och tack vare sin bakgrund vara väl rustad att hantera den komplexa roll som förbundsdirektör innebär, säger Hanna Stymne Bratt, ordförande direktionen, Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje.

Annons

Region Stockholm och Norrtälje kommun har tillsammans bildat Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje som är beställare av både sjukvård och omsorg i Norrtälje där Tiohundra AB är ett helägt bolag. Den unika modellen är även känd som Norrtäljemodellen.

– Jag ser med spänning, nyfikenhet och ödmjukhet fram emot mitt uppdrag som förbundsdirektör, ett ärofyllt uppdrag i och med den unika Norrtäljemodellen. Jag ser också fram emot att lära känna alla samarbetspartners för att säkra Norrtälje invånare en så högkvalitativ, tillgänglig, förebyggande och hälsofrämjande sjukvård och omsorg som möjligt. Mitt hjärta brinner särskilt för förebyggande åtgärder och tidiga insatser, och jag ser fram emot att tillsammans med medarbetare och chefer leda vår organisation mot en vård och omsorg som är både nära och hållbar. Jag tror på den kraft som uppstår när alla vård- och omsorgsgivare samt övriga samarbetspartners arbetar tillsammans, säger Ann-Sophie Holgersson

– Jag ser fram emot ett fortsatt nära samarbete med den nya förbundsdirektören och välkomnar henne till kommunkoncernens ledningsgrupp. Tillsammans kommer vi att ha en nära samverkan kring Norrtäljemodellen och kring andra samverkansområden där vi har gemensamma intressen mellan primärkommunen och Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje, säger Anette Madsen, kommundirektör i Norrtälje kommun.

Ann-Sophie Holgersson börjar sin anställning den första februari, 2024.

– Jag är förvissad om att Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje, med Ann-Sophie Holgersson som förbundsdirektör, kommer att främja nära samarbete och utveckling tillsammans med det helägda bolaget Tiohundra AB samt övriga vård- och omsorgsgivare, för att erbjuda bästa möjliga vård och omsorg för Norrtäljes invånare. Den så kallade Norrtäljemodellen, med dess innovativa arbetssätt, är känd såväl nationellt som internationellt, säger regiondirektör Emma Lennartsson Region Stockholm.

Ann-Sophie Holgersson efterträder Ulrika Lindberg, ordinarie ekonomichef och tillförordnad förbundsdirektör. Fram till dess att Ann-Sophie Holgersson tillträder sin tjänst kvarstår Ulrika Lindberg som tillförordnad förbundsdirektör.

Annons

Annons
Laddar bokningsbara aktiviteter…

Varnar för falska sms om hantavirustest

Publicerad Idag 12:54 – av Tobbe Rydsheim
Falska sms som påstås komma från Smittskydd Stockholm skickas just nu ut. BILD: AI-Genererad
1 min läsning
Annons
Flygfyren

Falska sms som påstås komma från Smittskydd Stockholm skickas just nu ut. Mottagare uppmanas att inte klicka på länkar eller lämna ut personuppgifter.

Smittskydd Stockholm varnar för falska sms som utger sig för att komma från verksamheten.

Enligt Smittskydd Stockholm handlar meddelandena bland annat om påstådda läkarbesök eller hantavirustest i bostaden. Men sms kommer inte från Smittskydd Stockholm eller Region Stockholm.

Annons

Mottagare uppmanas att inte ringa upp telefonnummer som anges i meddelandena, inte klicka på länkar och inte lämna ut personuppgifter.

Annons

Dags att släppa loss utelivet i Norrtälje

Publicerad Idag 06:00 – av Robert Beronius
2 min läsning
Annons

Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Det finns många absurda regler, inte minst inom alkoholpolitiken. Ändå tar vi många regler för givna, Kanske eftersom vi är vana vid dem.

Sedan den 1 juni får vinbarer sälja vin utan matservering. Det är en bra reform, men det behövs fler avregleringar.

Är det till exempel rimligt att en bar inte får förbereda drinkar i förväg, utan måste blanda varje cocktail först när kunden beställer? Att en hotellgäst inte får ta med sig en öl från hotellbaren upp till sitt eget hotellrum, trots att exakt samma rum redan har en minibar? Eller att Systembolaget inte får sälja kylda drycker?

Annons

Och varför är det förbjudet att ta med sitt eget vin till en restaurang? I stora delar av världen är så kallad BYOB – Bring Your Own Bottle – ett självklart koncept. Gästen tar med flaskan, restaurangen tar en avgift för glas, servering och service. Alla vinner. I Sverige är det förbjudet.

Absurdheterna fortsätter.

Den som vill bedriva gårdsförsäljning möts av regler som känns hämtade ur en gammal sketch: bara en kassa får finnas, och särskilda kunskapsprov krävs även för verksamheter som redan har serveringstillstånd.

Levande restauranger och barer skapar tryggare stadsmiljöer, fler mötesplatser och attraktivare stadskärnor. De gör att människor faktiskt möts i verkligheten i stället för att isoleras hemma. Precis som parker, bibliotek och kollektivtrafik är utelivet en del av vår sociala infrastruktur.

Vill vi ha levande städer måste vi också våga ha ett levande uteliv.

Därför är det välkommet att Liberalerna nu vill förenkla flera av de mest orimliga reglerna: tillåta färdigblandade drinkar, göra det möjligt för Systembolaget att sälja kylda drycker, förenkla reglerna för gårdsförsäljning och låta restauranger erbjuda BYOB. Lokalt i Norrtälje kommun vill Liberalerna också avskaffa avgiften för uteserveringar och evenemang.

Det verkligt märkliga är kanske inte förslagen i sig, utan att de ännu inte blivit verklighet.

Annons

Det är dags att släppa loss utelivet och införa en modernare alkoholpolitik.

Annons

Tjejbaciller skadar inte

Publicerad 2026-06-06 – av Sverker Nyman
2 min läsning
Annons

Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Med jämna mellanrum ställer SOM-instititet vid Göteborgs Universitet frågor till en politikerpanel, som nu senast innehöll hela 3 269 respondenter. Frågorna gäller aktuella politiska spörsmål. Svaren ställs mot resultaten av den stora SOM-undersökningen förra året, där befolkningen, dvs väljarna, ger sina uppfattningar tillkänna. 

Resultaten av den senaste pinfärska undersökningen borde vara alarmerande för Tidöblocket. Undersökningen visar tydligt att blockets politiker inte går i takt med sina väljare.

En fråga handlade om vinster i välfärden. Där går oppositionen i takt med väljarna. Men bland moderaterna ansåg 17 % av politikerna att det vore bra att förbjuda vinsterna i välfärden men hela 58 % av väljarna. Motsvarande siffror för SD är 35 % och 64 %. Det finns alltså en mycket stark opinion i SD som vill förbjuda vinster i välfärden. Syns det i partiets timbroistiska politik?

Annons

En annan fråga gällde om den offentliga sektorn borde minskas. Föga förvånande tycker 75 % av politikerna i  moderaterna att det är mycket eller ganska bra, men bara 32 % av moderata väljare. Inom SD är motsvarande siffror  65 % och 34 %. Inte heller här går politikerna/partiledningarna i takt med sina partiers väljare.

Man kan filosofera om vad det beror på. Undersökningen visar också att kvinnorna, som oftare arbetar inom offentlig sektor, är mer skeptiska till vinstuttag i välfärden och mer positiva till den offentliga sektorn. Kvinnor verkar alltså uppskatta den offentliga sektorns satsningar på skola, vård och omsorg mer än män. De kan se konsekvenserna av en minskande offentlig sektor i form av nedskärningar. De drabbas mer än män. De begriper bättre vad en minskning av den offentliga sektorn i verkligheten innebär.

Är det någon som minns förra seklets diskussioner om en närande och en tärande sektor? Den offentliga (eller ofantliga, som det sas) sektorn skulle vara tärande, den privata närande. Med andra ord: en sjuksköterska i en privat inrättning är närande, en sjuksköterska i Tiohundra är tärande. En brandman i en industribrandkår skulle vara närande, en bandman i en kommunal brandkår skulle vara tärande. En lärare på Engelska skolan tär, en på Roden när. Hål i huvet, är väl den tänkbara kommentaren. Men tänkesättet finns kvar hos den nyliberalt anfäktade högern. Och hos partiledningarna, medan väljarna ofta har en annan uppfattning.

Välfärdsfrågorna är centrala i denna valrörelse. Hoppas bara att väljarna följer sina övertygelser i sakfrågor och inte låter grupptillhörigheten avgöra. Och att män börjar tänka litet kvinnligt. Några tjejbaciller skadar inte.

Annons

Stal för 46 000 kronor i fritidshus på Blidö – döms till fängelse

Publicerad 2026-06-06 – av Tobbe Rydsheim
En man i 40-årsåldern har dömts till fem månaders fängelse för inbrottsstöld vid en fritidsbostad på Blidö. FOTO: AI-genererad
1 min läsning
Annons
Flygfyren

En man i 40-årsåldern har dömts till fem månaders fängelse för inbrottsstöld vid en fritidsbostad på Blidö. Mannen erkände gärningen.

Enligt uppgifter från Norrtälje tingsrätt ska mannen ha tagit sig in i en fritidsbostad och stulit saker till ett sammanlagt värde av cirka 46 000 kronor.
Händelsen ägde rum någon gång mellan den 23 och den 25 april 2025 på Blidö.

Mannen erkände gärningen under förundersökningen. Erkännandet stöds av bland annat DNA-analys som hittades på platsen.

Annons

Tingsrätten anser att brottet är förhållandevis allvarligt. Som skäl lyfter domstolen bland annat att fritidshuset används som ägarens primära bostad ungefär halva året, att stöldgodset hade ett betydande värde och att huset lämnades i stor oreda efter inbrottet.

Mannen förekommer under 23 avsnitt i belastningsregistret och har tidigare dömts för bland annat inbrottsstöld.

Tingsrätten bedömer att brottsligheten är ny och nyupptäckt, vilket innebär att gärningarna begicks före en dom som meddelades vid ett senare tillfälle.

Mannen ska betala skadestånd med 8 000 kronor till målsäganden och 46 750 kronor till försäkringsbolaget.

Nu döms mannen till fängelse i fem månader för inbrottsstöld.

Annons