Denise Keyser – tatueraren och socionomen som blev Caspars manager

publicerad 21 januari 2024
- av Daniel Rämsell
Denise Keyser har gått från socionom och tatuerare till en av Norrtäljes mest inflytelserika musikmanagers. Vi möter kvinnan som skapat harmoni mellan passion och profession, och som i en handvändning har förmåga att byta karriärsväg diametralt.
ANNONS:

Denise Keyser har gått från socionom och tatuerare till en av Norrtäljes mest inflytelserika musikmanagers. Vi möter kvinnan som skapat harmoni mellan passion och profession, och som i en handvändning har förmåga att byta karriärsväg diametralt.

Denise Keyser har många strängar på sin lya. Förutom att hon driver café- och yogastudion “Atmajala” nere vid Norrtäljeån blandar hon sina färdigheter som socionom med musikaliska drömmar för aspirerande talanger med dynamisk kraft i musikbranschen. Hon har gått från en bred yrkesbakgrund till att vara passionerad musikmanager åt bland andra Norrtäljesonen och talangen Caspar Camitz, känd från Idol.

Kan du berätta hur startade resan startade?
– Det var egentligen inget särskilt som inspirerade, det var helt enkelt Caspar som frågade om jag kunde tänka mig att vara hans manager. Förutom det så har jag alltid haft ett stort musikintresse, jag är en musikkonsument av rang, säger Denise och skrattar. Sedan kändes det spännande att testa ännu en helt ny bransch, fortsätter hon.

Med erfarenheter som sträcker sig från socionom till tatuerare och yogainstruktör besitter Denise en unik förmåga att navigera i den komplexa musikvärlden. Sedan starten som manager för Caspar har hon utvecklat sitt företag “Shamanic Management” och coachar nu förutom Camitz även talangerna Izhav, Pontus Strandberg, Nicklas Åkerlund och Casparprojektet “Soldåd” som han har tillsammans med Nicklas Åkerlund.

– Min bakgrund har förberett mig på alla sätt kan jag säga. Det har hjälpt mig att kunna ta människor. Min förmåga att nätverka, se möjligheter, förstå system, människor och organisationer, förklarar hon. Jag har även ett gäng högskolepoäng i juridik, företagsekonomi, organisation och ledarkap och psykologi. Det skadar ju inte, fortsätter hon och skrattar.

Kan du beskriva din och Caspars relation?
– Jag skulle beskriva vår relation som nära. Vi känner varandra väl. Det gör att jag har kunnat pusha honom till viss del men även att jag vet att han är en oerhört föränderlig konstnärssjäl, vilket gör att hans väg alltid kommer att vara hans egen, hur oförklarlig den än kan se ut, utifrån, något jag har stor kärlek och respekt för, säger Denise.

Även om Denises mångsidighet har kommit väl till pass i hennes nuvarande roll som manager möter hon ständigt nya utmaningar.

– Det är en konst att få in en boll i en fyrkant. Skämt åsido, säger Denise. Jag förstår varför en roll som manager behövs, det är inte alltid så att branschen matchar artisterna eller vice versa. Mycket i branschen är strukturerat och ordnat efter vissa specifika ramar och cykler och som bekant så är det ju just det som artister och konstnärer utmanar många gånger, säger Keyser.

Denise berättar att Caspar ville avsluta sitt Idolkontrakt för att arbeta som “Independent” och att hon då hade användning för sina juridikkunskaper.

ANNONS:
Denise Keyser är stolt över vad hon åstadkommit tillsammans med sina artister. FOTO: Seke Keyser

– En av de största utmaningarna var att jobba på Caspars vilja att avsluta idolkontraktet genom att få till ett så kallat “fribrev”. Här fick jag kavla upp ärmarna och damma av juridikkunskaperna, det tog nästan sex månader men vi fick ett fint avslut, möjlighet att tacka av alla fina samarbetspartners från den tiden och slutligen landade det i ett fribrev. Ett tack och ett avslut på ett kapitel. Det innebär att Caspar nu jobbat som “Independent artist” i ganska exakt ett år, berättar hon stolt.

Visionen för artisterna är tydlig och strategisk. Med ett strukturerat tillvägagångssätt arbetar Denise för att uppnå mål och visioner som är unika för varje artist.

– Alla har så klart helt olika mål och mitt jobb är att jobba med de mål var och en sätter upp. Jag jobbar i årshjul och vi sätter upp mål och delmål, oftast utifrån en treårsperiod. För det är ungefär den tiden det tar att sätta grunden för och etablera ett företag, berättar hon. För det är vad varje artist är på ett sätt. Vi utvärderar och reviderar fortlöpande. Jag tror stenhårt på alla jag jobbar med och mitt största jobb är nog att övertyga dem själva om det samma, fortsätter hon.

Vad tror du är anledningen till att så många artister valt att arbeta med just dig?
– För att jag genuint driver på allas drömmar med entusiasm, att jag gillar det jag gör och framförallt att jag älskar deras musik. För det är ingen lätt bransch och ”Hard work beats talent”. Jag är inte rädd för att jobba hårt, misslyckas och lyckas igen. Och egentligen finns inga misslyckanden, allt är erfarenheter, reflekterar hon.

Hur balanserar du behovet av att bevara Caspars konstnärliga integritet med de affärsmässiga aspekterna av musikindustrin?
– Det är nästintill en omöjlighet. Men att ha en fot stadigt förankrad på vardera sida är ett måste. Ibland är kompromiss den enda lösningen och andra tillfällen handlar det om att stanna helt och hållet på den ena eller andra sidan. Ibland får en bada i konstnärlig integritet, så som när Caspar skapade sitt album ”Carrying” och ibland får vi hoppa in i ”affärer”. Hur som helst behöver vi ju alla tak över huvudet och mat på bordet. Ibland blandar sig dessa båda sidor på ett fantastiskt sätt, då är det bara att luta sig tillbaka och njuta. Det är viktigt att se båda sidor och med respekt för vardera sida och göra val som i vissa fall är tillräckligt bra, berättar hon.

Vad är du mest stolt över hittills?
– På dessa två år jag och Caspar jobbat har vi ändå hunnit med över sextio publika och privata framträdanden. Allt från små konstvernissager till TV-framträdanden med tittarsiffror över miljonen. Jag har varit delaktig som exekutiv producent på såväl album som singlar, det har släppts massa ny musik, vi har rest, uppfyllt en massa delmål och mål. Jag känner mig både stolt och galet nöjd med det vi åstadkommit, berättar hon. Jag själv har under tiden nätverkat och pluggat, har tagit ett Music Industry Diploma och ett Music Management Diploma, dessa har varit livsviktiga för att förstå och navigera utveckling för alla mina artister, säger Denise.

Pontus Strandberg är en av 2023 års Stim-stependiater. FOTO: Niklas Åkerlund

Dessutom berättar Keyser att Pontus Strandberg, som är i startgroparna för ett Album, just fått förutsättningar till det genom Stimstipendiet. Pontus Strandberg är en av 2023 års Stim-stipendiater. Han är en av sju procent av de sökande som i år tilldelades Stimstipendiet 8 december 2023.

Med en grund i gemenskap och en blick mot framtiden, fortsätter Denise Keyser tillsammans med sina artister att sätta Norrtälje på musikkartan.

– Det är en symfoni av hårt arbete, talang och passion som har resonans långt utanför stadens gränser, avslutar en stolt Denise Keyser.

ANNONS:

Tipsa oss!

Har du ett nyhetstips du vill att vi skriver om? Kontakta oss!

Ladda ner Allt om Norrtäljes mobilapp!