En journalist har JO-anmält Norrtälje kommun efter att det dröjt fem månader att få ut en ärendelista från kommunens visselblåsarfunktion. I anmälan kritiseras både handläggningstiden och det som beskrivs som omfattande sekretess.
Begäran om handlingar ur kommunens visselblåsarfunktion skickades in den 5 maj 2025, men dokumenten lämnades inte ut förrän den 7 oktober, trots flera påminnelser via såväl mejl som telefon.
Enligt anmälan strider den långa handläggningstiden mot tryckfrihetsförordningens krav på att allmänna handlingar ska lämnas ut skyndsamt.
Lars Lindberger, presschef på kommunstyrelsekontoret, medger att kommunen har brustit i handläggningen.
– Det är dåligt och det borde vi ha klarat mycket snabbare än så. Vi har haft lite personalbrist och vissa byten av rutiner kring hur vi ska hantera de här ärendena. Det som också försvårat detta är att när man arbetar med visselblåsarfunktioen är det väldigt få personer som har tillgång till uppgifterna. Vi borde dock ha haft rutiner som klarar det här, men på grund av detta och sommaren tappade vi bort det, säger han.
Vad för typ av personalbyten har gjorts?
– Det är handläggare som slutat och byten av rutiner som är anledningen till förseningen. Sedan är det ytterst få som får jobba med den här typen av ärenden, vilket gjort att det dröjt.
Vilka personer som hanterar kommunens visselblåsarfunktion kan han inte svara på.
Förutom handläggningstiden klagar journalisten på att korrespondensen mellan Journalisten och kommunens handläggare skickats till kommunstyrelsen.
Lindberger förklarar dock att så inte är fallet.
– Det är fullkomligt vanligt, och att kommunstyrelsen här fått en kopia beror på att det är en funktionsbrevlåda med det namnet och inte själva kommunstyrelsen i sig. Det handlar om att detta ska diarieföras och det har gått till på rätt sätt, säger Lars Lindberger.
När det gäller uppgiften om att stora delar av ärendelistan sekretessbelagts menar Lindberger att inget har sekretessbelagts.
– Inget har sekretessbelagts. Personen i fråga har fått det som den begärt, men alldeles för sent. Det jag tror har hänt är att personen trodde att den skulle få fler uppgifter. Man har fått det man har begärt. Nu har man kommit med en ny begäran och då har man fått de uppgifter som man trodde var sekretessbelagda, säger Lindberger. Vi har alltså inte sekretessbelagt något utan det är det är personen i fråga som inte varit tydlig i sin beställning, fortsätter han.
Hur går kommunen vidare nu?
– Vi ska se till att ingen som begär ut handlingar ska behöva vänta så länge om det är relativt rutinartade handlingar. Det vi har gjort är att vi har handlat upp en tjänst från en extern aktör, så att vi inte ska vara så personberoende. Vem som helst ska inte få titta på det här.