Rospiggarna Speedway står inför en avgörande höst. Klubben har nu lanserat en kampanj med målet att få in 1,5 miljoner kronor – pengar som krävs för att säkra fortsatt spel i Bauhausligan under 2026.
Det var på fredagseftermiddagen som Rospiggarna gick ut med en kampanj med en vädjan om att stötta klubben, som är i ett tufft ekonomiskt läge på grund av eftersläp från tidigare säsonger.
När den nuvarande ledningen klev in våren 2024 möttes de av en klubb i djup kris, såväl ekonomiskt som organisatoriskt.
Finanserna i år ser betydligt bättre ut enligt Andersson, men problem kvarstår. Bland annat har man, förutom ett skuldbagage från tidigare säsonger, under säsongen som varit släpat efter med löner till såväl förare som till lagledaren Mikael Teurnberg.
– Vi hade över två miljoner i förlust när vi klev in 2024 på våren och det var liknande siffror 2021 och 2020. När vi kom in så hade Rospiggarna ingen publik, lågt antal partners. Funktionärerna gick på knäna och var på väg bort. Det var stendött, och vi har behövt satsa samtidigt som vi måste bromsa, säger Jonas Andersson.
Enligt honom har klubben under de senaste två säsongerna arbetat metodiskt med att minska förlusterna, stärka intäkterna och bygga upp organisationen från grunden.
– Vi lyckades få tillbaka de ideella, publiken, öka partners otroligt mycket och fått ordning på laget. Vi är inte många som jobbar i ledningen och vi går på knäna men klagar inte över det.
För att möta framtiden har klubben infört nya arbetssätt för att stärka organisationen.
Att publiksiffrorna ökat under säsongen ser Andersson som ett kvitto på att klubben är på rätt väg, men att det inte är den enda lösningen.
– Folk verkar tro att mer publik från årets halva säsong löser alla problem. Det visar bara intresset, stödet och ett kvitto på att vi jobbar rätt. Vi ska inte lockas in i vad andra klubbar gör.
Nu ser klubben dock ut att gå mot ett plusresultat i år, enligt Andersson, men de gamla skulderna tynger Rospiggarna för mycket för att kunna vara kvar i högstaligan.
– Vi behöver agera tillsammans, här och nu för att få in 1,5 miljoner kronor för att säkra klubbens framtid. Vi ska fortsätta gasa och bromsa i harmoni. Bjuder vi inte på en bra produkt har vi ingenting. Vi kan inte bjuda på en bättre produkt än vad vi har råd med, avslutar ordförande Jonas Andersson.
Utöver kampanjen planerar klubben också att under insamlingsperioden lotta ut priser, erbjuda hälsningar från profiler och på olika sätt uppmärksamma dem som bidrar till insamlingen.