Annons

Vet du inte vad en komplimang är ska du vara tyst

Uppdaterad 2025-08-20, Publicerad 2021-11-12 – av Redaktionen
4 min läsning
Annons

SIGNERAT POVE

Jag vet inte ens var jag ska börja.

Generellt anser jag att det inte finns någon som helst anledning för mig eller någon annan att ge en komplimang angående utseende till en okänd människa.

Annons

Inte alls, faktiskt.

Men de som ändå tycker sig vilja göra det?

Okej, kurs för osäkra män (men fortfarande gäller det inte kompletta främlingar som mottagare):

Komplimang: Gud vad du passar bra i den där tröjan. Färgen matchar dina ögon till hundra procent!

Slisk (ej komplimang alltså): Gud vad den där tröjan framhäver din fina kropp på ett läckert sätt.

Jag blir mörkrädd över många mäns, och en del kvinnors faktiskt, sätt att reagera och agera i kölvattnet av #metoo. Senast kopplat till en hyfsat dum krönika i ämnet i Svenska Dagbladet.

I kommentarsfälten under krönikan åker tolv skämskuddar fram när jag läser mäns, oftast medelålders eller äldre, reaktioner på effekten av bland de viktigaste rörelserna någonsin: #metoo.

Annons

En hel hög medelålders och äldre män säger sig inte längre våga ge en kvinna en komplimang.

Herregud. Jösses.

Snacka om att inte ha fattat någonting.

Lär er skillnaden då.

Men det är för svårt, kanske. För det är enklare att bara känna sig kränkt av att inte som förr få häva ur sig vad som helst kopplat till en främmande tjej eller kvinnas utseende.

Clowner är ni, ni män som inte fattar skillnaden.

Dessutom förstör ni för alla andra, för alla i gruppen ”män som respekterar tjejer och kvinnor” och kan avgöra vad som är okej eller inte att säga. Och till vem.

I den gruppen ingår alltså INTE de män som med svettpärlor i pannan och på överläppen, på krogen ragglar fram till en kvinna de inte känner och bara:

- Fan vad läcker du är, ofta samtidigt som en hand landar på henne.

I den gruppen ingår inte heller en sliskig chef som på konferens med nån promille alkohol i blodet ”äntligen” ska ”berätta vad hen tycker om hen”, få tala klarspråk.

Och kanske fråga om hen vill med och ha lite mys på ”rummet”.

Sexuella antydningar, beröringar och kommentarer är okej i en relation, där båda känner varandra, där BÅDA har klart för sig vad som gäller i just deras relation.

Jag säger och har sagt massor av saker till den partner jag lever med och de jag levt med, som verkligen inte passar till främlingar. Som jag inte skulle ens drömma om att säga till någon annan.

Min partner vet när jag skämtar, vet när jag menar allvar – och vi skaffar oss ett sätt att samtala och ge komplimanger till varandra som vi är överens om funkar för oss.

Och det kan som sagt sannerligen vara något som för andra kan vara långt över en gräns, inte minst när det gäller saker som sägs med glimten i ögat, som skämt.

Vissa saker kan man säga bara om man känner mottagaren.

Det är okej att säga till sin partner att hen har fin kropp, har vackert hår, fin frisyr, fina ögon, vackra tänder, klär sig snyggt, sexigt.

Men i min värld säger man inget av det till en främling. För du vet ingenting.

Dels vet du vet inte vad hon uppskattar.

Och ännu värre, dels vet du inte om hon sedan får stryk av en svartsjuk man som hört det du sagt. Inte ovanligt det, tyvärr…

Känner du inte kvinnan i fråga, håll truten om du inte bara vill föra en vanlig konversation.

Och även då, om mottagaren inte ens vill prata med dig: bara backa. Gå därifrån.

Och det som borde vara det mest självklara är att det liksom inte finns någon som helst anledning att som helt främmande man berömma till exempel en servitris, kassabiträdes eller sjuksköterskas bakdel eller framdel, hur imponerad du än blir av den.

Var bara tyst.

Och för att vara övertydlig: Det är fortfarande okej, och har väl alltid varit, att berömma någon för något den gjort eller gör. Det är många i samhället dessvärre alldeles för dåliga på.

Där ska det vara fritt fram oavsett vem vi möter. Det kan aldrig vara fel att berömma någon för det den gör.

Till exempel att bara tacka servitrisen för det jobb hon gjort.

Vi börjar där, tror jag.

Pove Persson - Mitt Roslagen

Annons
Laddar bokningsbara aktiviteter…

Trygg i Norrtälje kommun: Grönt läge – men oro kring unga

Publicerad Igår 06:00 – av Tobbe Rydsheim
Norrtälje kommun bedöms vara i ett normalt trygghetsläge. Samtidigt finns fortsatt oro kring ungdomar som rör sig i riskmiljöer. FOTO: AI-Genererad
1 min läsning
Annons

Norrtälje kommun bedöms vara i ett normalt trygghetsläge. Samtidigt finns fortsatt oro kring ungdomar som rör sig i riskmiljöer, enligt Trygg i Norrtälje kommun.

Den senaste lägesbilden, för vecka 26, visar att Norrtälje, Rimbo och Hallstavik alla bedöms vara i grönt läge. Det innebär ett normalt läge där ordinarie insatser bedöms räcka.

I Norrtälje lyfts oro kring ungdomar och unga vuxna. Det ska bland annat handla om yngre personer som umgås med äldre, planlöst spring och ökat häng vid busstationen och Kryddan.

Annons

I den kommunövergripande lägesbilden nämns också oro för att ungdomar rekryteras till grov kriminalitet, bland annat via sociala medier. Det beskrivs som en fråga som rör enstaka individer.

I Rimbo finns fortsatt vaksamhet kring motorburen ungdom, alkohol och normbrytande beteende.

Annons

Man misstänks för rattfylleri efter vinglig färd

Publicerad 2026-06-26 – av Tobbe Rydsheim
En man i 30-årsåldern misstänks för rattfylleri efter att en bil setts köra på fel sida av vägen i Norrtälje. FOTO: AI-genererad
1 min läsning
Annons
Flygfyren

En man i 30-årsåldern misstänks för rattfylleri efter att en bil setts köra på fel sida av vägen i Norrtälje.

Det var vid 21.12 på torsdagskvällen som polisen fick in uppgifter om en bil som körde på fel sida av Furusundsvägen under en längre sträcka.

Polisen stoppade bilen och föraren, en man i 30-årsåldern, fick följa med till polisstationen för ytterligare provtagning.

En anmälan om misstänkt rattfylleri har upprättats, enligt polisens händelserapport.

Annons
Flygfyren

Annons

Man åtalas för misshandel och hot på Väddö

Publicerad 2026-06-26 – av Tobbe Rydsheim
En man i 60-årsåldern åtalas för skadegörelse, misshandel och olaga hot. Bild: AI-genererad
1 min läsning
Annons
Flygfyren

En man i 60-årsåldern åtalas för skadegörelse, misshandel och olaga hot efter en händelse på Väddö förra sommaren.

Enligt stämningsansökan ska mannen den 11 juli 2025 ha slagit sönder fönsterrutor på en bil som tillhörde en kvinna.

Mannen åtalas även för misshandel. Enligt åklagaren ska han ha slagit kvinnan med en krycka och därefter knuffat omkull henne.

Annons

Han åtalas också för olaga hot mot en annan person. Enligt åtalet ska mannen ha hotat att döda personen eller uttalat ett liknande hot. Åklagaren bedömer att hotet var av sådant slag att det kunde framkalla allvarlig rädsla för den egna säkerheten.

Mannen erkänner skadegörelsen men nekar till misshandel och olaga hot.

Annons

Vet du vad livspusselfeminism är?

Publicerad 2026-06-26 – av Robert Beronius
2 min läsning
Annons

Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Den stora jämställdhetsfrågan 2026 handlar om friheten att få vardagen att fungera. Hur får familjer livet att gå ihop?  

För många småbarnsföräldrar är det inte viljan som saknas. Problemet är att dygnet har för få timmar. Att hinna hämta på förskolan eller vabba utan dåligt samvete, att sköta arbetet, ta hand om barnen och samtidigt finnas där för en åldrande förälder är en utmaning som allt fler känner igen.

När vardagen inte går ihop är det fortfarande oftast kvinnor som betalar priset. I form av mer stress, lägre inkomster, sämre pension och färre möjligheter att göra karriär. Det märks i hela landet, också här i Norrtälje kommun.

Annons

Därför presenterar Liberalerna nu en ny inriktning för jämställdhetspolitiken: livspusselfeminism. Utgångspunkten är enkel. Politikens uppgift är inte att tala om hur människor ska leva sina liv. Politikens uppgift är att ge människor bättre möjligheter att välja själva.

Liberalerna föreslår därför bland annat en jämställdhetsbonus på 30 000 kronor per barn för föräldrar som delar lika på föräldraledigheten. Liberalerna vill också införa ett småbarns-RUT för familjer med barn under 12 år, som ger barnfamiljer möjlighet att köpa avlastning när åren är som mest intensiva. Dessutom vill Liberalerna stärka barnfamiljernas ekonomi genom lägre skatt på arbete och ett barnavdrag.

Det handlar alltså om reformer som gör verklig skillnad i människors vardag. Det är reformer som ger människor mer tid, större frihet och bättre möjligheter att förena arbete med familjeliv.

Här i Norrtälje, liksom i resten av Sverige, avgörs nämligen jämställdheten runt köksbordet, vid förskolegrinden och på arbetsplatserna. Där fattas varje dag de beslut som formar människors liv – vem som vabbar, vem som går ned i arbetstid och vem som tackar nej till nästa karriärmöjlighet.

Därför handlar Liberalernas jämställdhetspolitik mindre om pekpinnar och mer om frihet. Mindre om symboler och mer om lösningar. Mindre om konflikt och mer om att ge människor makten över sin egen vardag.

För ett samhälle blir starkare och mer jämställt när familjer får livet att fungera.

Annons

Annons