Annons

”Är Persson en fullständig idiot?” – första gången jag fick den frågan var i lumpen

Uppdaterad 2025-08-20, Publicerad 2021-11-14 – av Redaktionen
5 min läsning
Annons
Flygfyren

SIGNERAT POVE

Jag gjorde militärtjänstgöring på I1 i Kungsängen, Kungliga Svea Livgarde, fint ska det va, i början av 1980-talet.

En lika lärorik som märklig tid. I dag har en del ungdomar börjat göra ”lumpen” igen och vad jag tycker om det vet jag inte.

Annons

Vad jag däremot vet är att det för mig var en tid för kunskapsinhämtning, både sådan jag haft nytta av och rent onödigt vetande.
Vi ”män” brukar säga att man bara minns det roliga från lumpen, att man förtränger allt elände som i vissa fall förknippas med den.

Själv minns jag massor av roligt, massor av tristess, massor av vansinne och massor av möten med både underbara och obegripliga människor.

Jag ska fokusera kring de senare här nu.

Vi städar av kändisarna först:

Thomas Bodström låg på min pluton på 6:e kompaniet. Ni vet han som senare blev Sveriges justitieminister. Ja, jävlar i havet…

Jag säger så här: Hade nån sagt då i skogarna kring Kungsängen att Bodström en dag skulle bli minister, hade jag skrattat mig fördärvad och sagt nåt i stil med att ”ja troligen samtidigt som jag via militärkupp tar makten i Venezuela”.

Bodström var… hm… en egenartad, lat, pojke med ett enormt tjejtycke. Minns jag rätt hade han ett helt kompani med tjejer som servade honom med mackor och varm choklad längs vägen när vi gick tremilamarschen i centrala Mordor, förlåt, Stockholm. Han för överjävlig på fotboll också, om man nu kan vara det och ändå spela i AIK.

Annons
Flygfyren

Vi hade också Jeff Hällegard, hockeyspelare i Djurgården, om man nu kan anses vara det när man spelar i Djurgården. Han var en sjövild glädjespridare, trots att han spelade väl tuff ibland på regementet.

Fler var inte kändisarna som jag minns det.

Men: profiler fanns det gott om. På gott och ont.

Vi hade Conny Nilsson här från Norrtälje, en lugn oerhört snäll figur som dessvärre inte finns med oss längre. Vi hade Janne Edlund också han från Norrtälje, lika ”ung i sinnet” då som nu…

Sedan hade vi Johansson och Johansson. I lumpen kallar man alltid varandra vid efternamn på grund av de där namnskyltarna med just efternamnen. Den ene Johansson kallade vi Larsson för att skilja dem åt.

Larsson blev en nära vän till mig. Han var från Arboga och det var i källaren hemma hos honom jag satt och drack öl när Skutskärsbon Anders Lillen Eklund vann EM-guld i tungviktsboxning 1985. Bara en sån sak.

Nästa gång jag såg Lillen var när han satt och spelade gitarr och sjöng i ett öltält inför en speedwaymatch i Hallstavik. Så kan det gå, typ…

Men åter till den andre Johansson, han som inte kallades Larsson.

Sicken lirare… Han missade aldrig ett tillfälle att göra fel eller att göra bort sig. Om han var dum, lat eller bara ointresserade vet jag ens inte i dag.

Johanssons mest fenomenala idiotinsats var följande:

Vi var ute i fält. Hade slagit läger och lytt order om att gräva och bygga eldställningar för oss alla.

På plats i tältet. Då fick Johansson order om att larmminera runt vårt läger ifall den lede fi skulle dyka upp.

Johansson släpade sig i väg. Och återkom och rapporterade till Kapten Garsten att ordern var utförd till belåtenhet. I alla fall Johansson belåtenhet. Kaptenen anade inte vad som snart skulle ske.

Nån av oss hade eldvakt i natten när torkställningen plötsligt gungade till (det var liksom själva larmet från utevarande vaktpost. Ordern spred sig snabbt i tältet: ”Besätt eldställningarna!”.

Nu jävlar skulle fienden få smaka lösplugg ur k-pistar och ak-4:or.

På med kängor och mössa, bössa, mask. Och ut.

Ingen, jag upprepar, ingen, hann fram till sin eldställning innan hela lägerplatsen var upplyst som av tusentals strålkastare. I skarpt läge hade vi blivit slaktade av, troligtvis eftersom vi pratar 80-tal, ryssen.

Johansson, den stjärnan, hade inte orkat gå så långt under sin larmmine-runda. Alla larmminor satt alltså mellan vårt tält och våra eldställningar…

Vissa, läs befälen, blev vansinniga på Johansson, med vissa, läs alla rekryter, skrattade så att ryssarna inte hade behövt skjuta för att vi skulle döden dö. Sicken lirare, Johansson.

Det blev ofta fel när Johansson var inblandad.

Ibland även när jag var inblandad. En natt skulle vi driva med grannplutonen och smög oss fram till ett av deras tält. Beväpnade med en ask lösa patroner, lösplugg, som vi fullständigt ogenomtänkt skulle hälla genom skorstenen in i deras glödheta kamin…

Ingen vidare idé.

Persson (ja, undertecknad) klättrade upp i ett intilliggande träd, ut på en gren och när han sedan sträckte sig ut nådde han precis så att han kunde hälla ned pluggen.

Det smattrade kan man säga. Kaminlocket, genomskinligt röd av värmen, flög av och det vara bara tur att det inte landade på någon i tältet.

Vi flydde.

Befäl vansinniga. Utredning inleddes. Hela tredje pluton stod uppställda och idioten som gjort detta skulle plockas ut…

Ingen sa något. Allra minst jag. Tills befälen sa att ”om den som hällde i dessa lösplugg inte erkänner får ingen i plutonen lämna regementet på tre veckor”.

0,3 sekunder senare vreds alla övrigas huvud i en synkroniserad rörelse mot mig. Jag kände hotet om kompanistryk hänga som ett åskmoln över mig… Munnen var torr. Jag försökte spotta lite coolt, men ingen saliv kom. Bara ett konstigt ljud som det blir när man spottar utan spott.

Jag tvingade till sist mig själv att erkänna dådet.

- Är Persson en fullständig idiot? frågade närvarande befäl.

Jag sa inget, men känner nu att det kan ha varit startskottet för den vanligaste fråga folk ställt mig genom åren.

Det blev tre veckors hemreseförbud. Det hårdaste straff jag fått i mitt liv.

Än så länge.

Pove Persson - Mitt Roslagen

Annons
Laddar bokningsbara aktiviteter…

Varnar för falska sms om hantavirustest

Publicerad Idag 12:54 – av Tobbe Rydsheim
Falska sms som påstås komma från Smittskydd Stockholm skickas just nu ut. BILD: AI-Genererad
1 min läsning
Annons

Falska sms som påstås komma från Smittskydd Stockholm skickas just nu ut. Mottagare uppmanas att inte klicka på länkar eller lämna ut personuppgifter.

Smittskydd Stockholm varnar för falska sms som utger sig för att komma från verksamheten.

Enligt Smittskydd Stockholm handlar meddelandena bland annat om påstådda läkarbesök eller hantavirustest i bostaden. Men sms kommer inte från Smittskydd Stockholm eller Region Stockholm.

Annons

Mottagare uppmanas att inte ringa upp telefonnummer som anges i meddelandena, inte klicka på länkar och inte lämna ut personuppgifter.

Annons

Dags att släppa loss utelivet i Norrtälje

Publicerad Idag 06:00 – av Robert Beronius
2 min läsning
Annons
Flygfyren

Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Det finns många absurda regler, inte minst inom alkoholpolitiken. Ändå tar vi många regler för givna, Kanske eftersom vi är vana vid dem.

Sedan den 1 juni får vinbarer sälja vin utan matservering. Det är en bra reform, men det behövs fler avregleringar.

Är det till exempel rimligt att en bar inte får förbereda drinkar i förväg, utan måste blanda varje cocktail först när kunden beställer? Att en hotellgäst inte får ta med sig en öl från hotellbaren upp till sitt eget hotellrum, trots att exakt samma rum redan har en minibar? Eller att Systembolaget inte får sälja kylda drycker?

Annons
Flygfyren

Och varför är det förbjudet att ta med sitt eget vin till en restaurang? I stora delar av världen är så kallad BYOB – Bring Your Own Bottle – ett självklart koncept. Gästen tar med flaskan, restaurangen tar en avgift för glas, servering och service. Alla vinner. I Sverige är det förbjudet.

Absurdheterna fortsätter.

Den som vill bedriva gårdsförsäljning möts av regler som känns hämtade ur en gammal sketch: bara en kassa får finnas, och särskilda kunskapsprov krävs även för verksamheter som redan har serveringstillstånd.

Levande restauranger och barer skapar tryggare stadsmiljöer, fler mötesplatser och attraktivare stadskärnor. De gör att människor faktiskt möts i verkligheten i stället för att isoleras hemma. Precis som parker, bibliotek och kollektivtrafik är utelivet en del av vår sociala infrastruktur.

Vill vi ha levande städer måste vi också våga ha ett levande uteliv.

Därför är det välkommet att Liberalerna nu vill förenkla flera av de mest orimliga reglerna: tillåta färdigblandade drinkar, göra det möjligt för Systembolaget att sälja kylda drycker, förenkla reglerna för gårdsförsäljning och låta restauranger erbjuda BYOB. Lokalt i Norrtälje kommun vill Liberalerna också avskaffa avgiften för uteserveringar och evenemang.

Det verkligt märkliga är kanske inte förslagen i sig, utan att de ännu inte blivit verklighet.

Annons

Det är dags att släppa loss utelivet och införa en modernare alkoholpolitik.

Annons
Flygfyren

Tjejbaciller skadar inte

Publicerad 2026-06-06 – av Sverker Nyman
2 min läsning
Annons

Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Med jämna mellanrum ställer SOM-instititet vid Göteborgs Universitet frågor till en politikerpanel, som nu senast innehöll hela 3 269 respondenter. Frågorna gäller aktuella politiska spörsmål. Svaren ställs mot resultaten av den stora SOM-undersökningen förra året, där befolkningen, dvs väljarna, ger sina uppfattningar tillkänna. 

Resultaten av den senaste pinfärska undersökningen borde vara alarmerande för Tidöblocket. Undersökningen visar tydligt att blockets politiker inte går i takt med sina väljare.

En fråga handlade om vinster i välfärden. Där går oppositionen i takt med väljarna. Men bland moderaterna ansåg 17 % av politikerna att det vore bra att förbjuda vinsterna i välfärden men hela 58 % av väljarna. Motsvarande siffror för SD är 35 % och 64 %. Det finns alltså en mycket stark opinion i SD som vill förbjuda vinster i välfärden. Syns det i partiets timbroistiska politik?

Annons

En annan fråga gällde om den offentliga sektorn borde minskas. Föga förvånande tycker 75 % av politikerna i  moderaterna att det är mycket eller ganska bra, men bara 32 % av moderata väljare. Inom SD är motsvarande siffror  65 % och 34 %. Inte heller här går politikerna/partiledningarna i takt med sina partiers väljare.

Man kan filosofera om vad det beror på. Undersökningen visar också att kvinnorna, som oftare arbetar inom offentlig sektor, är mer skeptiska till vinstuttag i välfärden och mer positiva till den offentliga sektorn. Kvinnor verkar alltså uppskatta den offentliga sektorns satsningar på skola, vård och omsorg mer än män. De kan se konsekvenserna av en minskande offentlig sektor i form av nedskärningar. De drabbas mer än män. De begriper bättre vad en minskning av den offentliga sektorn i verkligheten innebär.

Är det någon som minns förra seklets diskussioner om en närande och en tärande sektor? Den offentliga (eller ofantliga, som det sas) sektorn skulle vara tärande, den privata närande. Med andra ord: en sjuksköterska i en privat inrättning är närande, en sjuksköterska i Tiohundra är tärande. En brandman i en industribrandkår skulle vara närande, en bandman i en kommunal brandkår skulle vara tärande. En lärare på Engelska skolan tär, en på Roden när. Hål i huvet, är väl den tänkbara kommentaren. Men tänkesättet finns kvar hos den nyliberalt anfäktade högern. Och hos partiledningarna, medan väljarna ofta har en annan uppfattning.

Välfärdsfrågorna är centrala i denna valrörelse. Hoppas bara att väljarna följer sina övertygelser i sakfrågor och inte låter grupptillhörigheten avgöra. Och att män börjar tänka litet kvinnligt. Några tjejbaciller skadar inte.

Annons

Stal för 46 000 kronor i fritidshus på Blidö – döms till fängelse

Publicerad 2026-06-06 – av Tobbe Rydsheim
En man i 40-årsåldern har dömts till fem månaders fängelse för inbrottsstöld vid en fritidsbostad på Blidö. FOTO: AI-genererad
1 min läsning
Annons

En man i 40-årsåldern har dömts till fem månaders fängelse för inbrottsstöld vid en fritidsbostad på Blidö. Mannen erkände gärningen.

Enligt uppgifter från Norrtälje tingsrätt ska mannen ha tagit sig in i en fritidsbostad och stulit saker till ett sammanlagt värde av cirka 46 000 kronor.
Händelsen ägde rum någon gång mellan den 23 och den 25 april 2025 på Blidö.

Mannen erkände gärningen under förundersökningen. Erkännandet stöds av bland annat DNA-analys som hittades på platsen.

Annons

Tingsrätten anser att brottet är förhållandevis allvarligt. Som skäl lyfter domstolen bland annat att fritidshuset används som ägarens primära bostad ungefär halva året, att stöldgodset hade ett betydande värde och att huset lämnades i stor oreda efter inbrottet.

Mannen förekommer under 23 avsnitt i belastningsregistret och har tidigare dömts för bland annat inbrottsstöld.

Tingsrätten bedömer att brottsligheten är ny och nyupptäckt, vilket innebär att gärningarna begicks före en dom som meddelades vid ett senare tillfälle.

Mannen ska betala skadestånd med 8 000 kronor till målsäganden och 46 750 kronor till försäkringsbolaget.

Nu döms mannen till fängelse i fem månader för inbrottsstöld.

Annons