Låga grundvattennivåer har fått Norrtälje Vatten och Avfall (NVAA) att införa bevattningsförbud i Edsbro. Om vattenförbrukningen inte minskar riskerar boende med kommunalt vatten att bli utan vatten.
Bevattningsförbudet gäller sedan den 22 juni.
Enligt NVAA är grundvattennivåerna så låga att vattenförbrukningen behöver minska för att säkerställa dricksvattenförsörjningen i området.
Förbudet innebär att vatten från den allmänna va-anläggningen inte får användas för att vattna gräsmattor, trädgårdar eller större planteringar med vattenslang, vattenspridare eller sprinklersystem.
Det är däremot tillåtet att vattna sparsamt med vattenkanna. Regnvatten får också användas.
Det är även förbjudet att fylla eller byta vatten i pooler, badtunnor och spabad. Mindre plaskpooler omfattas inte av förbudet.
Biltvätt utanför bilvårdsanläggningar är inte heller tillåten. Detsamma gäller användning av högtryckstvätt eller vattenslang för rengöring av exempelvis fasader och altaner.
Förbudet omfattar också bevattning av fotbollsplaner, tennisplaner och parkytor.
NVAA uppmanar alla i området att vara sparsamma med vattnet. Bevattningsförbudet gäller tills vidare.










