Sedan starten för två år sedan har Företagslabbet i Roslagen snabbt etablerat sig som en viktig resurs för kommunens blivande företagare. Visionen om att omvandla goda affärsidéer till framgångsrika företag, har medfört att labbet blivit en mötesplats för nytänkande, kreativitet och kompetensutveckling.
Initiativet till Företagslabbet togs under pandemins svåraste tider, med målet att stärka det lokala näringslivet och främja företagande i Norrtälje kommun. Campus Roslagens före detta vd, Ulf Linderholm, tillsammans med Peter Jansson från Nyföretagarcentrum och en styrelse bestående av näringslivsrepresentanter, lade grunden till Företagslabbet.

– Det känns otroligt bra. Det har gått över förväntan, när vi för närvarande hjälper 30 entreprenörer med deras företag. Under hösten har de första företagen lämnat oss med goda förutsättningar att lyckas, säger Peter Jansson, ordförande för Företagslabbet.
Sedan starten för två år sedan har man vuxit explosionsartat med en tydlig ambition om att stärka Norrtälje kommuns position som en företagsvänlig region. Verksamheten präglas av ett djupt engagemang för entrerenörernas behov och idéer, där varje entreprenör ges möjlighet att utveckla sitt koncept i en trygg miljö, med stöd av erfarna rådgivare, kostnadsfritt.
På fredagen firade man med en tvåårslunch, som markerade Företagslabbets andra år av verksamhet och representanter från Norrtälje kommun, Nyföretagarcentrum och det lokala näringslivet samlades för att fira de framsteg och framgångar som uppnåtts hittills.
– Jag vill gärna lyfta det stöd vi fått från politiker, Norrtälje kommun och näringsliv, både när det gäller engagemang och finansiellt stöd, säger Peter Jansson.
Vad är målsättningen på kort sikt?
– En viktig målsättning är att vårt utbildningspaket blir så bra och effektivt som möjligt, för att de företag som lämnar oss ska vara hållbara och framgångsrika, säger Peter Jansson.

Hur ser ni på verksamheten på längre sikt?
– På längre sikt ser vi att Företagslabbet skulle kunna expandera och finnas i flera kommuner i landet. Jag tycker att vi har skapat en unik produkt och vi har redan blivit kontaktade av andra kommuner, avslutar Peter Jansson.