Annons

Norrtäljepodden tillbaka – ny studio och nya planer för säsongen

Norrtäljepodden

Uppdaterad 2026-02-25, Publicerad 2026-02-18 – av Norrtäljepodden
Norrtäljepodden
Avsnittets deltagare står på trappan och ser glada ut
2 min läsning
Annons

Ny inspelningsmiljö, uppdaterad teknik och planer på videopodd. I säsongspremiären markerar Norrtäljepodden en tydlig nystart – med både praktiska förändringar och nya ambitioner.

Den nya säsongen av Norrtäljepodden inleds från en uppgraderad studio på campus i Norrtälje. Programledarna Nicklas Salmin och Malin Butler konstaterar direkt att mycket är nytt.

– Vi är igång! Det är helt nytt det här, säger de i premiären när den nya utrustningen testas för första gången.

Annons

Podden produceras av Joshua Schmaus och Lukas Ekberg på Allt om Norrtälje, som också ansvarar för den tekniska omställningen. Ambitionen är att göra produktionen mer mobil och minska risken för de tekniska problem som tidigare kunnat uppstå vid externa inspelningar.

– Vi har varit med om så mycket tekniskt strul, konstateras i avsnittet – något som den nya utrustningen ska råda bot på.

Ett tydligt steg framåt är planerna på att komplettera ljudformatet med rörligt material. Från och med kommande avsnitt är målet att även erbjuda en videoversion av podden, där delar av samtalen publiceras i sociala medier.

– Det blir inte bara en podd, utan en vodd, säger redaktionen om satsningen.

Samtalet rör sig också mellan aktuella och lättsammare ämnen, som ungas skärmtid och semlans nya roll som Upplands landskapsbakverk. Kombinationen av lokala nyheter, vardagsreflektioner och framtidsplaner sätter tonen för säsongen, där ambitionen är att fortsätta utveckla podden och nå fler lyssnare i Norrtälje.

Klicka här för att lyssna på avsnittet.

Annons

Annons

Transkibering av avsnittet:

Visa transkribering av avsnittet

 Ja, det är... 

 

Vi är igång! Vi 

 

är igång! 

 

Herregud. 

 

Wow. Det är helt nytt det här. 

 

Vi är gamla. 

 

Vi är gamla. 

 

Formatet är nytt. 

 

Nortelepodden är kvar. 

 

Vi är kvar. 

 

Men... 

 

Vi är på campus Vi 

 

har 

 

helt ny material 

 

Ja precis En helt ny poddrestring som kom idag Som vi inte har testat någonting Så vi hoppas att det här går ut eten någon gång Jag 

 

tycker att det låter lite konstigt 

 

Du tyckte det var mycket diskant Och 

 

det 

 

kunde inte lösa just nu Men vi tänker att vi tar det i etapper 

 

Ja, vi får vara lite vuxna där.

 

Ta det lite pö om pö. 

 

Och vår jingle, den är inte inprogrammerad i den här dongeln som finns Och 

 

producenterna vägrar sjunga. 

 

Ja, det är nytt Vi har två producenter. 

 

Vilka är det? 

 

Tja jag heter Lukas. Jag kommer från Roden. 

 

Jag 

 

går FS24 tvåan nu. 

 

Det här är grekiska FS24 17 kolon B. Vad betyder de där sakerna?

 

Det är jag osäker på 24 

 

måste vara för när ni började skolan Det är 

 

F23 som är över oss Och så fanns det F22 Jag vet inte när de började med det faktiskt 

 

Jag 

 

vet inte varför de började med det För att hålla koll Ja hålla 

 

koll är bra Vi har ju ljudproducenten här också 

 

Jag går i samma klass som Lukas Heter Joshua Ja men jag har väl koll på vad FS står för Och 

 

vad står det för då?

 

Försäljning och service 

 

Försäljning service? Ja Ah, där kom ni in Epiphany 

 

Ja 

 

Alright, så att ni är ju de som har fått upp den här tekniken 

 

Ja, precis Så 

 

ni har ju lyckats med ena delen Av vad programmet heter, service Men försäljningen Det har vi inte kommit in på än 

 

Det 

 

kanske vi gör sen 

 

Inte än 

 

Ni har inte sålt någonting i podden än så länge Vi får ju se, ni kommer vara kvar hela terminen i det här fall Ja Och vara liksom, de som sitter vid scenen av Och är stand-ins Eller vad heter det Malin på nöjes språk Ja 

 

det kan man väl säga Och även när vi ska ut på byn kanske 

 

Det ska vi.

 

Det ska vi. 

 

För vi har köpt sådana saker i alla fall. Så vi kan nu vara lite mer mobila. 

 

Ja. 

 

För vi har varit med i så mycket tekniska strul att när man är ute på stan och sen sitter man och spelar in och sen kommer man hem. Nej men det var inget inspelat för att någon jävla sladdjävel åkte ut och då bröts hela inspelningen.

 

Och i och med att vi tycker att man pratar så mycket så upptäcker vi sådana saker väldigt sent. 

 

Ja. Ja Men till exempel en sak som du har duckat Och det grövsta Det är ju att du skulle ju Du skulle ju kallbada och gå ut i snön med Uffe Hälsing Ja, 

 

nu är det ju så att Den här säsongen har ju precis börjat Så det var ju tur att vi inte hade säsong Liksom när badet skulle ske Nu är det ju nästan vår 

 

Det är för sent mig nu Men 

 

Uffe 

 

sitter ju och väntar på dig 

 

Ja, men jag är en prokastinerare av rang, så löftet gäller, men jag tror inte att vi tog blod på exakt när.

 

Ja, jag tror att ni gjorde det. Vi sa ju din födelsedag och den har ju passerat. Den 

 

har ju passerat, 

 

många 

 

gånger. 

 

Nu 

 

är man gammal Men 

 

snart så kommer det Och 

 

vi håller på att spela in Nu ska jag kolla bara att det ser ut som att vi spelar in Ja det ser ut som att vi spelar in Vi är lite osäkra Det kommer vara lite bambe på halvis Men det ska bli ett trevligt avsnitt 

 

Hoppas på det 

 

Vi kommer bli våldgästare någon gång av Alex och Daniela också 

 

Spännande Jag 

 

tycker 

 

det är lite kul just idag 

 

Att 

 

vi firar det kinesiska nyåret Är det bara jag som är så himla hajpad för det?

 

Ja, du har snackat på kontoret ganska länge hela morgonen om det här nyåret. Nu får du berätta, vad är det där? 

 

Alltså jag visste inte ens om att det fanns, men har man TikTok? Det har väl ni grabbar? 

 

Ja, det har båda vi. 

 

Får ni också mycket feed om, er feed om det kinesiska nyåret? 

 

Jag själv personligen får inte så mycket.

 

Men jag har hört om det innan kanske runt 2020 eller 2022 fick jag upp det då och då. Men jag var inte så jätteintresserad jag var så ung. Jag ville bara hem och spela mest efter skolan. 

 

Okej 

 

Men du är ju halvt thai. Firar man sådana här nyår i Thailand? Eller kör man med det västländska? 

 

Jag är osäker.

 

Alltså jag har aldrig firat nyår i Thailand. Hemma brukar jag bara... Det är ju kör svenska traditionen Gå ut och smälla förverkerier bara. Och ta det lugnt Då 

 

har du läxat nästa vecka Om det kinesiska nyåret är på något sätt Involverat i Den thailändska kulturen 

 

Jag kan kolla in det 

 

Nästa vecka är det i sportlåd Jag 

 

kan 

 

fortfarande kolla in det 

 

Menar 

 

du att vi ska klara oss själva då?

 

Jag vet inte, hur ska vi till? 

 

Jag tror att vi kan gå åt skogen 

 

Men 

 

det som vi får inte göra idag För att pajera det här nya nyåret Vi får ju inte klippa håret Och vi får inte gå ut med soporna. Och 

 

det kopplat till det svenska nyåret. 

 

Ja, för då ska det dra med sig otur. 

 

Okej 

 

Är 

 

det här på något sätt, har du sagt det här till våra affärer i Norrtäljestad?

 

Nej. 

 

Nej. Det pågår lite brott mot det svenska nyåret. 

 

Är det så? 

 

Ja, men uppenbarligen. Det finns ju många frisörer som just nu sitter och klipper Ja just 

 

det. Dang it. 

 

Okej varför får man inte ge det för? 

 

Nej men det ska bidra till lite otur och så. 

 

Jag förstår inte kopplingen. Varför otur? Jag förstår lika lite egentligen en spegel som går sönder, otur.

 

Nycklar på bordet, otur. Gå under en stege, otur. 

 

Det 

 

är också no sense. 

 

Det är det, men det sitter ändå djupt rotat i en. 

 

I vår kultur, ja Men du menar för att genera så får man inte klippa sig på nyåret? 

 

Japp Men 

 

det finns en koppling till någonting, eller finns det en logik Just 

 

det här med soporna det är att du slänger iväg något bra ändå.

 

Man 

 

får inte slänga något. 

 

Inte ens sopor? 

 

Nej. 

 

En döråtta då? Den ska vara inne? 

 

Alltså det här kan inte jag. 

 

Om mormor dör på den tjugonde nyåret, ska hon ligga kvar? Eller är 

 

det bra att dö nu? Alltså... Jag tänkte om man... Det 

 

här är din spaning. Du reinkarnerar. Man måste ligga, ens lik måste ligga kvar under...

 

Hur länge pågår senaste nyåret då? 

 

Är det femton dagar? 

 

Nu kollar du på våra producenter. 

 

Jag gillar ju bara att ta till mig sånt som låter kul och härligt. 

 

Och 

 

när jag fick reda på det här, då det som... Innefattar det kinesiska nioåret det är ju att det ska bidra med passion och driv och nytänk 

 

Och 

 

det passar ju mig.

 

Ja, verkligen. Du är en nytänk. 

 

Ja, 

 

och 

 

nu har vi startat om här igen. 

 

Vi 

 

är liksom på gång. 

 

Säsong. 

 

Och det har ju skett lite förändringar 

 

sen 

 

sist. Sist vi spelade in, det var ju november va? 

 

Jag är inte Rayman, jag har inte sånt detalj inne. 

 

Bra länge. 

 

Det 

 

har hänt grejer i alla fall. 

 

Så 

 

nu bara blickar vi framåt.

 

Men två veckor nyår, i vårt nyår det är 24 timmar. 

 

Ja, det räcker. Vi klarar inte mer. 

 

Det är tolv timmar i vårt nyår. Nyår börjar typ sex på kvällen på nyårsdagen. Och sen så pågår det kanske två på natten. 

 

Sen 

 

är jag ju ingen med i nio år. 

 

Men 

 

du menar, kineserna firar sig i nio år i två veckor. 

 

Ja, femton dagar.

 

Femton dagar. Okej nu kommer in två personer här. 

 

Och 

 

i vårt lilla poddstudio. Här var 

 

det varmt och mysigt. 

 

Ja, alla ser det. Det svinkallt uppe på kontoret. Och här är det ganska varmt och mysigt. Om ni byter plats då. Är mer att man ska 

 

sitta på knäna här? 

 

Nej men vi gör lite lokal då mellan producenterna.

 

De får stå upp ett tag då. När det kommer nya gäster. Jag vet inte hur... Nästa gång får vi lösa lite bättre En 

 

tron 

 

Ska dela på 

 

den här, 

 

Mikael? Ja gör vi 

 

Det är 

 

som att ni ska sjunga en duett nu 

 

Det känns på riktigt som att jag sitter i Joe Rogan Experience Det här är bästa studien 

 

är Joe Rogan Vilka har vi här?

 

Jag är så nyfiken 

 

Det är jag som har accepterat budgeten för den här nya poddutryssningen. Tack 

 

Alex! 

 

Det är på grund av mig vi har så här Alex. Tack 

 

vare. 

 

Tack vare. 

 

Gammal lärare kommer jag här. 

 

Men 

 

han är ju norrman. 

 

Ja just det, han är ju svensk. 

 

Jag är norrman jag har 

 

precis 

 

fått avslag på mitt svenska medborgarskap.

 

Varför? Vi kan väl flika in varför. Det inte för att du är terrorist utan... 

 

Nej för att de vill ha bild på mitt pass som jag glömde. Och så skulle jag överklaga dem med den perioden de har gått ut. Jag ska ansöka om återvandringsbidrag här, jag har fått 350 000 och stickat till Norge. Ja, 

 

perfekt. 

 

Så du är inte svensk Daniela du svensk?

 

Nej, jag är halvsvensk. Vad 

 

är du mer då? 

 

Jag är halvkirjenare. Är 

 

du svensk medborgare? 

 

Det är jag. 

 

För du kommer ihåg tid då att man måste lägga in passet inom tio dagar som inte Alex kommer ihåg. 

 

Ja, jag kommer ihåg grejer åt dig nu faktiskt. Det var jag som sa att vi skulle kika förbi här. 

 

Ja det är bra, bra kombo.

 

Och sen har vi Joshua, han är ju inte svensk han är ju tysk 

 

Okej Du 

 

har Lukas han är inte svensk han är halvtaj 

 

Okej 

 

Malin Butler, bara Butler låter inte svenskt Ja 

 

men det har vi också gått igenom här på morgonen Att första gången jag var gift Var ju med en amerikan Ja 

 

men då är du amerikan Och vad gör du då?

 

Men du är ju... Ja, vad är du? Du är ju rospigg. 

 

Ja, men jag jude också. 

 

Det också. Så 

 

att ingen är svenskare. Helt 

 

perfekt 

 

planning, 

 

tycker jag. 

 

Är vi Sverige-hater hela bunden? 

 

Ja Något jag vill slå ett slag för är att jag är same. Du 

 

är same? Okej bra. Så vi har mångfald Fall det här. 

 

Men 

 

Daniel och Daniela och Alex Daniel är ju vår andra kollega.

 

Så Daniela Daniel blir ju limrik i munnen. 

 

Ska vi ringa Daniel också? 

 

Det var någon som ringde mig faktiskt. Till nästa gång ska vi kunna få in telefonen i den här mixerbordet som vi har. Men det har vi inte ännu. 

 

Perfekt. 

 

Men vilka är ni? Alexander, 

 

jag driver ju Roslagen mediegrupp som ligger bakom den här podden.

 

Vi är transparenta här istället för aktuellt politiken. Som lite såhär dolt Ägs av socialdemokraterna 

 

Så 

 

är vi transparenta 

 

Både 

 

och jag är liberaler 

 

Vi 

 

är väppna med Folk brukar skämta om att vi är Liberalt propaganda Maskineri 

 

Men 

 

vad säger vi om det Niklas? 

 

Vi har ju lite Breaking 

 

news Vill 

 

du breaka?

 

Ja, 

 

ska 

 

jag göra det? 

 

Ja, gör det. Vad roligt. Nej, Daniela vet inte. 

 

Nej Daniela vet inte, men 

 

för 

 

att kontra de här åsikterna 

 

de 

 

här framförda ja, Du 

 

menar att en tidning oftast har en politisk ton 

 

Ja men precis. Nortelli tidnings ledarsida är ju centerpartistisk etc. Sen så finns det Dagens etc. Sen finns det Kvartal Alla har ju sina politiska kopplingar på något sätt.

 

Svenska Dagbladet är ju moderat. Ja, 

 

men vad ska vi göra då? Jo, vi ska göra något totalt unikt. 

 

Vi 

 

ska... Vara Sveriges förmodligen första politiska ledarsida med ledare av olika politiska färg 

 

Wow! Så 

 

vi kommer ha två stycken socialister, 

 

två 

 

stycken liberala och två stycken konservativa. 

 

Så 

 

att alla åsikter får komma till tals på vår nya ledarsida.

 

Så vill man veta vad som kommer hända i politiken i Norrtälje från och med första mars till valet, 

 

då 

 

är det allt om Norrtälje som kommer vara den nya politiska lägerhällen. 

 

Oh, vad rotvilligt. 

 

Så det är en ganska stor sak Nu kan man inte längre säga att vi är en liberal tidning För nu öppnar vi upp för alla åsikter 

 

Vi är allting 

 

Eller 

 

ingenting 

 

Ska 

 

vi 

 

se vilka det är då?

 

Det kan vi göra 

 

Börjar du då? 

 

Jag är en av dem. 

 

Det 

 

är två per läger. Det är en socialistisk liberal och en konservativ. För liberalerna så är jag och Robert Peronius. 

 

Gruppledaren för liberalerna. 

 

Så ni 

 

ska skriva för Alton och Tälje på ledarsidan ur ett liberalt perspektiv. Sen så kommer vi ha två konservativa.

 

Det kommer vara André Kronvall, gruppledare för Sverigedemokraterna. 

 

Sen 

 

kommer det vara Carl Eos. Också är Sverigedemokrat och blivit lite känd där på senast, han driver podden Skratta eller Gråta och syns på Riks då och då, fick kicken på facket för att han var Sverigedemokrat, skriver lite på Kvartal, ja precis, jag tycker han är ganska rolig att lyssna på faktiskt.

 

Och sen har vi två socialister. Nu 

 

kanske ditt Fodora-bud ringer här nu. Ja, 

 

just det. Fodora, fortsätt. Ja, sen har vi två socialister här också. Och det kommer vara Katarina Wahlgren. Som alla vet vem det är som har rappat i regionfullmäktige. 

 

Ja. 

 

Så det var en lite rolig grej Och den andra kommer vara Vem då på socialistsidan Jag 

 

snackar med ditt Fodora bud där Du ställer Fodora via min telefon 

 

Så är det inte Nyman 

 

Vem 

 

det då Niklas Det 

 

är en socialdemokrat och en gammal journalist Och en gammal ledarskribent från Åland Han är en ganska rolig följd När han går upp i talarstolen i kommunfullmäktige Så brukar han säga ganska intressanta saker Olika perspektiv Han är inte formad streamlined 

 

Säger 

 

det som man förväntar sig En klok och intressant herre.

 

Det var ett långt svar på vem jag är när vi kom in på ledarsidan. Men det var för att jag var politiker. Roslagen mediegrupp är politiker. Ordförande för företagarna Roslagen driver företagsfrågor 

 

 

Norrtälje. Sitter i Roslagsbostäder, Roslagens Sparbank och lite där och var. Och bredvid mig så sitter Daniela Och vem är Daniela då?

 

Finbysak 

 

Verkligen 

 

Nej det är inte ett fint besök Jag är här för att stanna. 

 

Det är bra. 

 

Mitt namn är Daniela. Oj, den här rör sig jättemycket 

 

Gravitationen på borten. 

 

Jag är faktiskt nyanställd här på Roslade Ingerde Group. 

 

Det 

 

här idag, tisdag, är min andra dag på jobbet. Och jag är anställd som Key Account Manager.

 

Så jag är, man kan säga, Alexanders klon håller jag på att bli. 

 

Min Alex? 

 

Ja, min är Alex. Vilken 

 

härlig titel. 

 

Eller hur? Och jag är väldigt snurrig i huvudet för det är mycket åt. 

 

Det har varit korvstoppning för 

 

dig. Ja, det kan man säga. 

 

Men 

 

jag vill verkligen säga att jag tycker om alla här jättemycket. Och det känns som att vi har, jag sa det till Niklas igår, det känns som att vi har känt varandra länge 

 

Ja, och då hade vi bara känt varandra i fyra timmar.

 

Åtta timmar Åtta 

 

timmar till 

 

och med. Det var slutet av vår 

 

Om Niklas hade lyssnat på mitt tjat så hade ni fått ett ansikte på oss under den här podden. Så hade ni kunnat se våra fina ansikter när vi pratar. Jag 

 

vet. 

 

Men det blir, jag har fått utlovat att nästa avsnitt så, bara för det så ska Malin ta upp kameran här och fotografera oss.

 

Men... Men nästa avsnitt, då kan ni, då blir det inte bara en podd utan det blir en vodd 

 

Vad är en vodd då? Det måste vi klara. 

 

Ja men det är en videopodd så att du kan lyssna på den som vanligt på Spotify men du kan också kolla på den. 

 

Man kan få lite klipp. Ja 

 

men precis så se lite klipp på sociala medier eller lyssna på podden i helhet där man faktiskt ser oss prata och se våra ansiktsuttryck och 

 

se 

 

där vi sitter och liksom gör grimager åt varandra 

 

Men måste man ju klippa sig innan varje poddavsnitt.

 

Men 

 

idag är det väldigt tjusigt. 

 

Ja men jag har varit på kommunhuset på ett möte då måste man liksom klippa det lite. Annars kommer här i trasig kläder. 

 

Ja men det händer ju. kommer han i mjukisbyxor och jordgårdskläder som Bina Drammen sa. 

 

Ja precis, han kritiserar mig för det. 

 

Ja, 

 

tur att 

 

flika in här en kortis.

 

Ja, 

 

men 

 

du är medier och river kan man också säga. 

 

Ja precis. 

 

Du den som har koll på hur man liksom når ut med sina budskap i Roslaget. 

 

Ja precis, det är det jag jobbar på just nu i alla fall. 

 

Och Rospegg. 

 

Rospig 

 

Born and raised 

 

i Norrtälje 

 

Vad är ditt bästa Norrtäljetips? 

 

Mitt bästa Norrtäljetips är att Ta en promenad Runt hamnen och Societsparken när det är vår Tidigt på morgonen, för då är det typ bara Gamlingar Och folk med hundar som är ute och går Så att man är så ostört 

 

Malins ålder Vad är gamling för Daniela?

 

 

80 gamlig? 

 

Ja, 

 

min ålder. Nästan på målsnöret. 

 

Ja nej det är helt fantastiskt. Det gjorde jag hela förra våren. Men 

 

på vintern då? 

 

Då jag instängd och spelade Minecraft. 

 

Minecraft? 

 

Ja. Du 

 

visade mig igår 

 

Jag är jättenördig. 

 

Din TikTok-gård, du fick ju 3 miljoner views för att du spelade Sims. 

 

Det är 

 

helt galet.

 

Det har inte jag visat dig. Nej för tre år sedan så gick jag viral på min TikTok. Det enda jag gjorde var att jag spelade Sims och filmade när jag gjorde det där Coolt Ja, du gick överallt i världen. 

 

Du lite större hotellepodden. 

 

Så hon kommer hjälpa alla företag i rost. tre miljoner visningar. Ja, genom att lägga ut en video där hon spelar Sims på kontoret.

 

Så 

 

vill man veta hur man syns, då är det Daniela man ska prata med. 

 

Exakt exakt. Tveka inte på att ringa mig. 

 

Okej toppen, jag ska ju gå upp och käka min pizza Som kom här nu från Fodora Men jag lämnar tillbaks Som 

 

Lukas då kan man För den är uppe där nu 

 

Toppen toppen Superkul 

 

att ni kom ner 

 

Tack, tack ni kommer säkert vara med flera gånger När veckorna Blir till månader och månader Blir till år och år, blir till århundraden Alright Då har vi ju varit inne på Kinesiska nyåret och vi har ju ett manus som Malin så fint har gjort men som jag får inte röra det Du har ju gjort att inte jag kan redigera det dokumentet 

 

Jag är ju lite sån här pdf-nazist 

 

Ja, vi snackade om det innan att du är en sån typ av människa som när du gör ett dokument i Google, 

 

då 

 

ligger du på din egna enhet, inte ligger du i den gemensamma driven.

 

Och jag verkar vara den enda människan i hela universum som ligger saker på rätt ställe först. 

 

Ja, men det är lite som att springa naken på gatan tycker jag. 

 

Ja, det kanske jag är en Ja, det 

 

förstår vi liksom. 

 

Det 

 

är din grej. 

 

Ja, men du hade en in- och utlista. 

 

Jag tänker lite så här, saker som vad vill du göra 2026?

 

Eller do's and don'ts liksom. 

 

Vad 

 

vill du ta bort 2026? 

 

I allmänhet. Du 

 

får säga vad du vill. 

 

Ja, det är en bra fråga. Just nu så jag lite trött på vintern. Så jag har haft en drömbild av att varför ska man ta semester på sommaren när det är så fint här? Varför åker man inte iväg? Ta sina fem semesterveckor under vinterhalvåret.

 

Men det går inte. Min utelista handlar väl om att jag inte planerar så som jag vill planera. Varför följer du inte drömmar? 

 

Kan inte du bara ta ditt pick och pack och dra? Du kan väl jobba? Någon annanstans. 

 

Ja precis. Men sen ska det, ja. Jo, precis. Så att utelistan, det är min egna förmåga att göra det jag vill.

 

Tror du det kommer ske en förändring under 2026? 

 

Nej. 

 

Nej, perfekt. 

 

2027, jag är prokrastinerad och rang. Så att jag lägger över till 2027. 

 

Mm. Bra do-listen. 

 

Ja, och jag vill gå på fler fredagskviss på Imperiet. 

 

Det är bra. Det 

 

är lite incest här nu, för du är en av de som driver Imperiet. Och high-fivar Imperiet.

 

Det är incestaktigt liksom. Det gillar inte norrtäljeborna, att det blir kladdigt. Men det här är väl en kladd som jag står för. 

 

Ja, men de som är rädda för att ska bli kladdigt behöver inte vara så rädda. För egentligen. Jag tycker att det börjar bli så varmt att man blir lite snurrig i huvudet. 

 

Jaha, klimaterat 

 

redan.

 

Nej, men vi kommer ju vara ute hos alla under året. 

 

Alla? 

 

Nu 

 

lovar vi väldigt mycket. 

 

Varenda 

 

rosbygd kommer få besöka oss. 

 

Alla lokaler vi ska besöka, butiker. Alla som vill ha oss på besök kan skrika till oss. 

 

Då mejlar man notaljepodden ät vadå? 

 

Alltomnortalje.se Det står på våra sociala medier också. Vad man kan skicka in.

 

Och skicka en förfrågan. För 

 

det är nytt i säsong två. Att vi har en dedikerad funktionsbrevlåda. 

 

När 

 

man kan nå oss på. Nortaljepodden. Och att då ska vi försöka komma ut lite också. Nu ringer änglarna. Min telefon har inte ringt på två veckor. Nu ringer den hela tiden den första. 

 

Det är så typiskt. 

 

Men okej nu har jag liksom visat vad jag tycker om in- och utelista för 2006.

 

Vad har du själv att komma med på den fronten? 

 

Jag ska typ göra mig av med allt jag inte tycker är behagligt längre. 

 

Hotellpodden tillhör inte den kategorin då? 

 

Nej, den ska ju få vara kvar i allra högsta grad. 

 

Den 

 

ska ju utvecklas och bli något stort 

 

här 

 

i hela Roslagen. Det är ju så. Men saker som inte känns bra kommer jag att...

 

Och 

 

det 

 

kan vara allt från fula kläder som har legat i min byrålåda 

 

till 

 

annat som 

 

ska lägga bakom mig. Det är väldigt brett då. 

 

Ja. Man 

 

får se om man har kvar det på friendlistan på Facebook 

 

Ja men precis. Precis Det kan ske vad som helst Niklas Salmin kanske jag måste lägga till En dag 

 

Du tar bort mig varje tisdag 

 

Efter 

 

podden Vi 

 

spelar 

 

in på tisdagar Det 

 

gör vi 

 

Varje tisdag Nu 

 

är 

 

tisdag lunch 

 

Det var därför Alex fick sin lunch Och vi inget samarbete med Fodora by the way.

 

Nej det har vi inte. Inget betalt i alla fall. Jag är ju fan pro-medlem. Jag glömde ta bort den där pro-grejen. Man fick gratis två månader sen var 

 

det kört 

 

sen måste man ta bort den också men det hinner jag aldrig 

 

något som jag vill sluta med under 2026 är dumskrollandet 

 

dumskrollandet jag 

 

har ofantligt mycket böcker hemma dålig sängbelysning 

 

så 

 

jag läser för lite och bara ligger och scrollar på min telefon vad 

 

var det skärmtid?

 

svinhög har 

 

du kollat? 

 

jag vågar inte 

 

Våra grabbar då? Vad har ni för skärmtid? 

 

Jag tror 

 

att ni har kanske... Vad kan ni ha? Är det tvåsiffrig timmantal? 

 

Nej jag tror inte jag har så högt faktiskt. 

 

För ni är till i den här åldern där vi gamlingar, vi klagar på er för att ni har så hög skärmtid. 

 

Ja. 

 

Är det många i er ålder som sitter på åtta timmar per dag?

 

Jo, men det tror jag. Det 

 

tror jag 

 

definitivt. Det tror jag definitivt 

 

Okej nu kollar jag upp min daglig genomsnitt Skärmtid här nu Jag har tagit fram Nu ska vi ha en tävling här Vi är fyra personer runt i rummet Vi har två 40-plussare Och två stycken 18-åringar Jag har daglig genomsnitt Två timmar och 39 minuter Det 

 

var inte så farligt 

 

Nej Det är den första som blottar mig Men det var mitt nyckling också, blottan.

 

Malin. 

 

Det där gick fort. 

 

Ja, vad har du Joshua då? 

 

Jag har ett genomsnitt på fem timmar och fyrtio minuter. 

 

Åh jävlar, det där är för mycket man. Vad gör du? Du slänger bort ditt liv. 

 

Du 

 

är i Nortellis framtid. 

 

Ut och spela fotboll som vi gjorde när vi var små. 

 

Ja, men det är väl mycket när man ska lägga sig på morgonen.

 

Du ligger inte så i fem timmar innan du ska gå och ligga dig. 

 

Ja, nej Jag 

 

vet 

 

faktiskt inte. 

 

Men du är ju skolan. 

 

Ja. 

 

Sitter du på lektioner och kollar på telefon? 

 

Ja, ibland kan 

 

jag. Nej 

 

Jo. 

 

Oj oj oj Här kommer jag fram. Jenny. Jag 

 

hade tidigare stängt av det när jag nollställde min telefon. Så den inställningen hade stängt av.

 

Jag kan 

 

gissa på att jag har minst tio timmar. 

 

Tio timmar? Ja, du är ju ännu värre än Joshua. 

 

Ja, definitivt Jag sitter också vid datorn på kvällarna ibland, så det är... 

 

Ja, men det räcker inte in i skärmtiden. Det är ännu värre då. 

 

Ja, det är mycket 

 

Tio timmar skärmtid plus dator, fem timmar. Då har vi nio timmar kvar.

 

Skolan åtta timmar. Så all annan tid än skolan det är ju egentligen på skärmen. 

 

Ja, alltså det är mellan det och när jag tränar då brukar jag inte använda telefonen så jättemycket. Då lyssnar på musik.

 

Nu känner jag mig som en extrem boomer. 

 

Du går in på inställningar så scrollar du ner, 

 

så 

 

finns en skärmtid lite längre ner. 

 

Skärmtid. 

 

Jag 

 

får inte upp det. 

 

Nej, okej. Men man får din telefon, ska vi kika nu. Är det inte skärm Okej sorry. Du har ju inte, nu såg, du har ju inte Apple. 

 

Du 

 

har ju inte iPhone. Det kanske inte finns skärmtid på samma sätt då.

 

Jo, men jag vet att det finns det. Bara det att jag måste... 

 

Ja, men vi kan väl konstatera att genom den här högst vetenskapliga undersökningen så har ungdomarna någonting att jobba på. Ni är Norrtäljes framtid ni ska bo och verka i den här kommunen hela era liv. Ni ska ägna ert liv åt att bygga upp den här kommunen så att det är en världens bästa plats att bo på.

 

Kan man inte sitta på telefon så mycket? 

 

Kloka ord. 

 

Det 

 

är sant. 

 

Det blir en lavett här nu. Från gubbe till en ungdom. Jag vet ju själv hur det var när man var 18. Man tyckte att gubbarna hade inte så mycket att komma med. Så är det samma sak här. 

 

Ja kanske. Men jag kan säga hur mycket jag fick på året på min dator för det fick jag se på en app jag hade, hur mycket tid jag hade spenderat på min dator.

 

Och det var 1500 timmar 

 

framför 

 

datorn. 

 

Oj 1500 timmar. Jag 

 

har en siffra. 4,6 timmar. Alltså 4 timmar och 6 minuter i snitt. 

 

Du är som en 18-åring i ditt surfande. 

 

Ja, det är det jag säger. Det är därför jag vill dra ner. 

 

Ja, bra. Bra. 

 

New year, new me. 

 

Du går efter det kinesiska nyåret och vi andra går efter den gregoianska kalendern.

 

Ja, 

 

men... Jag måste ju ändå hålla sociala medierna uppe så att det är en 

 

del 

 

av mitt arbete. 

 

Det är en del av ditt arbete. Och våra grabbar här kommer ju också hålla dem uppdaterade. Men okej från en sak till en annan Har ni läst Allt Något Hälliga? 

 

Ja, 

 

slaviskt. Grabbarna? 

 

En liten bit. 

 

Jag är 

 

inte så mycket inne på sånt.

 

Du sitter ju tio timmar per dag på din telefon. Då kan jag väl ägna några timmar åt allt om att tälja väl? 

 

Ja jag kan försöka. Men man har ju växt upp med det och man är så fast med det. 

 

Man 

 

vill ju sluta men det är ju så svårt att komma ut. 

 

Hur 

 

det själva... Det känns som neutralt som att andas nästan.

 

Bara komma hem, 

 

man 

 

är trött och man vill bara avslappna sig. 

 

Telefonen är liksom en kroppsdel för dig? 

 

Ja, det kan man säga för många ungdomar. 

 

Men på Allnortelli så har vi Daniel, han skrev en artikel igår om att Uppland, som är det landskap som vi tillhör har fått en ny bakverk en landskapsbakverk. Vet ni vilken det är?

 

Jag gissar på att är Semlan. 

 

Du har ju läst allt de källiga så bra. Semlan har ju tyvärr får man väl säga, 

 

blivit 

 

rösta i någon form av omröstning som vi inte vet hur den går till. Det är gjort av Epoch som är någon form av elgiganten. Så det finns kommersiellt intresse bakom det här. Så jag vet inte hur pass legit det är.

 

Men då har man kommit fram till att det är Semlan som är Upplands bakverk. Och det fanns ju tre andra eller det fanns ju tre alternativ att välja mellan. Det var ju Semlan och Rim och Bullen. 

 

Rim 

 

och Bullen förlorade. 

 

Hur kommer det sig att det blir dem och inte en dammsugare? 

 

Jag tror i och med att det var en kommersiell hook på det hela.

 

Att 

 

de tog upp alla bakverk som fanns hela Sverige fördelade dem på 25 landskap så att inte alla kunde ha röstat på Semlan. För då kanske Semlan hade vunnit över allt. Kanelbullen tror jag hade vunnit över Semlan, men förutom det så. 

 

Jag har lite svårt att förstå hela hypen med just Semla. För det är ju liksom, det är en bulle, det är grädde, det är mandelmassa, alltså det är lite mycket av allt.

 

Och sen finns det ju galningar som har den här bullen i mjölk också. Helt galen typ av människa. 

 

Ja du, det här är mycket svingande mot hårt arbetande rospiggar som inte vill något annat än att njuta sig sämla. Ja 

 

men jag förstår inte hypen. Jag tycker inte det är så gott. 

 

Okej, det kanske är en åldersfråga då.

 

Vad tycker ni grabbar? 

 

Jag borde ju då tycka om 

 

det. Jag är inte så förtjust i sämre själv så jag vet inte vad jag ska säga. När det var sämre dag när jag var mindre då, jag smakade det men jag käkade aldrig grädden för jag var inte så förtjust i grädden Ja, 

 

tränar. 

 

Så jag käkar bara brödet. Jag 

 

kör då, tyskar.

 

Tyskan. 

 

Ja, nej men jag tycker väl sämre är goda. Men man kan inte äta mer än en. Då får man ju inte magen och Men 

 

om ni fick välja själv Och skapa en helt ny Dessert Sötsak som ska vara Landskapsdessert Bakverk Om 

 

vi fick skapa en 

 

Något du vet eller kan Något du tycker om extra mycket 

 

Det är väl en chokladboll kanske.

 

Ja, men du ser. 

 

Ja, 

 

den finns redan. Jo, 

 

men den är ju liksom... Kallad 

 

som ett annat förr i tiden. 

 

Det är ju ett household name, en chokladboll. Varför äter vi inte mera av dem? Varför har inte de en speciell 

 

premiär? Ja får Luka svara nu. Du ska sitta inne på svaret. 

 

Det är en riktigt svår fråga faktiskt att kunna svara på det.

 

Varför kokladbollen inte har en dag för sig själv? 

 

Det kanske den har till och med. Det 

 

kanske den har men inte vad jag vet i alla fall. 

 

Men vi har ju ett ansvar för bakverket. Varför jag sa tyvärr på att Semlan blev korat är för att den konkurrerade med Rimbobullen. 

 

Och 

 

Rimbobullen förlora 

 

och då blev du ledsen jag 

 

blev lite ledsen, inte för att vi vet ju, alla som lyssnar på podden vet ju att jag har ett litet ansträngt förhållande till Rimbo 

 

som 

 

Nortelli-kille så gillar man inte de andra delarna av roslagen man är fast i sitt lilla hud och mitt hud är Nortelli det 

 

har 

 

alltid varit den här lilla derby-känslan mellan Hallstad och Rimbo men I det här fallet så när det kommer till Uppland så är man då liksom iklämats i rollen som Norrtälje kommunbo liksom.

 

Och då blev man lite kränkt över att inte Rinbo Bullen vann. 

 

All right. Alltså du blev lite patriotisk i alla fall. 

 

Ja ja, ja Till sist 

 

och syvende. 

 

Nej men jag får ju snacka skit om Rinbo och Halsta. 

 

Jag 

 

får tycka att Halsta är ett skitställe. Men en stockholmare får inte säga att Halsta är ett skitställe.

 

Då jävlar. 

 

Nej just det. Men finns det någon Halsta-Viksbulle? 

 

Det kan jag inte tänka mig. 

 

Nej. 

 

Det 

 

kan vara er uppgift 

 

Att skapa en Nej 

 

och söka om det finns 

 

Det kan vi söka upp 

 

Men 

 

visste ni att det fanns en Rimmelbulle Ni är unga 

 

Inte 

 

jag, jag visste inte Jag har koll på det men jag vet inte Vad det är för bulle Det 

 

är typ en bulle Med typ Vanilj inuti Och sen så är det någon form av frosting På Det är min bild av Rimmelbulle 

 

Alltså den är ju världskänd i hela Sverige.

 

Ja, i alla fall i Rimbo. 

 

Ja fast den var ju med i min mammas kokbok, kommer jag ihåg. Är 

 

hon kokboksförfattare? 

 

Nej. Alltså hon hade kokbok hemma 

 

Ja, nej men så jag googlade upp det där lite, jag såg att Café Chocolat i Rimbo, de hade förra året en Rimbo-bullens dag, den kör första 

 

maj. 

 

Så de verkar ju ändå försöka liksom få att, ja men förstärka Rimbo-bullens roll i samhället.

 

Så 

 

jag tänker att vore lite trevligt att på sikt då kanske att vi hotar upp statusen för Rimbo-bullen. 

 

Slå ett slag för Rimbobullen På 

 

olika sätt och vis Jag vet inte hur man ska göra det Men det finns väl kloka människor Ja 

 

men alltså Herregud det har ju Daniela 

 

Daniela ja hon 

 

Gör Rimbobullen viral 

 

Vår virala Medarbetare som kan allt om Make 

 

Rimbogreat again

 

Några mer saker där innan vi måste lägga på Hörde jag på att säga Ehm På Altenhotellet fanns det en ny artikel om en person som verkar kunna vara med på det här Uffe Helsing-provet som du vill att jag ska göra. 

 

Ja. 

 

Det här är en snubbe som en Josef från Afghanistan. Han tältar alltså året om. 

 

Ja. Vilken jävla kille jag kan bli ganska imponerad av en sån snubbe 

 

att 

 

jag är ganska, jag blir väldigt imponerad 

 

jag 

 

är ju väldigt lat av mig i grunden och vill inte frysa 

 

det märker du verkligen när du försöker få med mig på såna typ av liknande saker ja, 

 

men det kommer ju hända snart kan du inte backa ut men 

 

tror du att han fryser?

 

nej 

 

alltså 

 

jag tror att man du är ju militärkille Du kan ju sånt här. 

 

Ja, men det handlar om lager på lager på lager. 

 

Och så får man skala av det. Men det här gamla hela uttrycket som föräldrar sa när man var liten. Andas, slappna av. 

 

Det främsta tipset oavsett vad man gör, det är att hålla sig torr. Det är basic.

 

Håller man sig torr så brukar andra lösa sig. Håller man sig torr så har man en eldstad eller en öppen eld. Det brukar lösa det mesta. Plus också att man måste ha någonting mellan sig själv och himlen Fimlen är ju förädisk, den kan ju liksom droppa ner saker på en. 

 

Åh tusan! Good to know! 

 

Men han tältar ju, så det har ju han löst.

 

Och värmekällor, man behöver ju ta, bra sovsäck så funkar det liksom 

 

Det gamla klassiska liggunderlaget. 

 

Ja det också precis. Men man behöver inte liggunderlag, man kan ju slakta en kran, det får man inte göra. Försök inte uppmuntra till olagligheter. Men är man i nöd då slaktar man bara en gran. Så lägger man sig på en decimeter lång bädd av gran.

 

Det 

 

kan stickas en del. 

 

Nej, inte om man avklädde på sig. Då är det väldigt skönt och harmoniskt faktiskt. 

 

Ja, då så. Det 

 

finns ingen möjlighet att harmoniskt ligga naturen och sova. 

 

Är det någonting ni vill göra? Sova i tält nu under vintern 

 

Under vintern vet jag inte men sommaren skulle vara någonting.

 

Jag skulle alltid vilja testa det, att tälta ute. 

 

Har du inte gjort det med skolan? 

 

Nej. 

 

Inte högstadiet heller? 

 

Nej faktiskt inte. 

 

Men ska ni göra lumpen? 

 

Jag blev nekad för ADHD. Och jag är medicinbehovet så jag fick inte skriva ett sms eller mail oavsett vad. 

 

Jag 

 

vet inte vad Joshua... 

 

Han är lite svensk han får inte.

 

Han 

 

är tysk. Visst du är inte svensk eller hur? 

 

Nej, jag är från Tyskland. 

 

Just det. Då får jag lumpen i Tyskland. 

 

Ja, det får jag. är jag... 

 

Bundeswehr. 

 

Ja. 

 

Heter det så? 

 

Bundeswehr. 

 

Bundeswehr. Okej min tyska är dålig. 

 

Nej men det okej 

 

Men man får ju såhär tyska försvar, alltså såhär det ligger ju kvar lite såhär kontonationer från några år tillbaka i tiden när tyska försvaret var lite större och lite mer...

 

Lite skrikigare. 

 

Eller vad tänker du på då? 

 

Nej men har du liksom kontemplerat kring det Har du tänkt på det? 

 

Nej det har jag väl inte gjort. Inte så mycket. 

 

Det där är man trött att höra som tysk då. Alla referenser till 

 

dåtida 

 

ledare. Du har hört det mycket heller? 

 

Ja, det har jag gjort. 

 

Det är knappt att din farfar levde då.

 

Det här jättelänge sedan. 

 

Ja, jag tror inte han gjorde det faktiskt. 

 

När föddes din farfar då? 

 

Det vet jag inte. Det är väl 50... Ja, till med 

 

efter 

 

kriget. 

 

Dina föräldrar födda på 70-talet kanske? 

 

Ja, något sånt. 

 

Och 

 

deras föräldrar i sin tur kanske är födda på 50-talet. Så det är farfars far, han kanske hade lite...

 

Han kanske var ond mot mina företrädare. 

 

Och 

 

bifen kommer tillbaka nu. 

 

Det var dit du ville komma hela tiden. 

 

Jag träffade någon tysk för länge sedan. Och de var jättetrötta på att höra på det där. Vi på läger med Roma Sesko i Danmark. Görring Kupp, Dana Kupp. Och då bodde vi bredvid några tyskar. Och då pratar vi om det där Och de blir torklackiga De hör ju det hela tiden Jag tycker synd man fann det där länge sedan 

 

Ja arvssynden är väl lite svår att bära Ja 

 

men verkligen Gud vad klokt är Malin 

 

Där kom den 

 

Sista artikeln då som vi har på Alton Tälje Som faktiskt har en ny app Det vet inte om vi har pratat om 

 

Inte pratat om det va Vi 

 

skaffar en ny höstas Mycket mycket bättre än den förra Går mycket snabbare 

 

Med 

 

ilfart kan man klicka fram en artikel den förra laggade liksom det tog typ en sekund ja, det är lite nödigt men sådant är det då sitter grott ska öppna 

 

nu på torsdag 

 

det är på torsdag 

 

det står i artikeln 

 

på allt 

 

om Nortelie 

 

och även 

 

apotek det 

 

finns ju ingen apotek på Knuppertorgna 

 

nej det gör ju inte det 

 

tycker skönt?

 

Och slippa det. 

 

Nej, men jag tycker att är... Varför finns det tre apotek ner på stan? Som är en i liksom... En vid flygfyren och en vid kopet där uppe. 

 

Precis. Nej, men det blir ju superhärligt. Alltså lite mer liv och rörelse. 

 

Att 

 

det händer något nytt Och väldigt många nortelliebor verkar glada för att just apoteket ska komma 

 

till 

 

Knutby torg.

 

Det 

 

finns väl två apotek i Nortellie? Det här är väl apoteket apoteket? 

 

Är det det? 

 

Eller? Ja, gör så, nickar. 

 

Du 

 

har koll? Då 

 

så. Det ska bli spännande. De ska väl också ha kul grejer nu på torsdag. 

 

Ska dit? 

 

Ja. Och den som lever får se Om 

 

det 

 

kanske blir något inspelat Du 

 

tar med dig grejen alla fall 

 

Får 

 

vi se om du kan trycka på knappen Ja det 

 

är det också 

 

Det 

 

är mycket grejer som ska klickas 

 

Nu är det bara Josh som trycker på knappar Så han får väl ha en liten crash course Ja precis 

 

Ja men det där får man ju inte missa 

 

Är det något mer man ska inte missa I helgen kanske

 

Nej det vet jag väl inte. Jag har inte sån koll på vad som händer. 

 

Vad ska ni göra? Träna? 

 

I helgen, det är vilodag för mig så ta det lugnt. Slappna av. 

 

Kan vi inkludera telefonen i vilodagen? 

 

Definitivt 

 

Definitivt 

 

Det 

 

här är ju ett breakthrough. Vi påverkar en ungdom i taget 

 

för 

 

att komma bort från telefonberoendet.

 

Men det här kan vi inte dubbelkolla. Eller kan vi? 

 

Nej. 

 

Jag kan försöka göra mitt bästa. Ibland är lillebrorsan så sugen på att börja träna. Så jag brukar ta med han till gymmet ibland för att visa hur man gör allting rött. Han är tolv nu. 

 

Ja det är bra. 

 

Så han är jättenyfiken på att träna och sånt. Men när jag drar dit han, han gillar att springa på springbrandet hela tiden.

 

Så 

 

varje gång jag kollar bort när jag håller på att sätta på en massa vikter Se han springa runt och leta efter massa grejer. 

 

Skippar du lägg dig då? 

 

Nej, jag gillar faktiskt att köra ben. Lyftsätt mycket nu. Jag skippade det faktiskt i ett år nästan när jag gillade förut. Men jag kommer tillbaka in i det nu.

 

Ja, du är en stor kille. Det ser man inte här. 

 

Nej. 

 

Men är jättestor. 

 

Vad är favoriten på gymmet att träna? 

 

Det är nästan hela kroppen skulle jag säga, 

 

men 

 

det är lite svårt att träna mage för när jag kör mina forearms då behöver jag dra ner hela kroppen så för att kunna köra, nu kommer man inte se det här, men dra ner så och då spänner jag.

 

Han gör någon liten rörelse med kroppen. 

 

Ja, då behöver jag dra ner hela kroppen. Och så spänner jag magen också för att hålla fast min kropp. Så 

 

jag 

 

inte rör på mig så mycket. Så jag fick träningsverk en dag efter att jag hade kört forearms. Så jag kunde inte köra magen nästa dag för det gjorde så ont.

 

Du brukar klaga på det när du kommer upp hit. När du bär någonting. Att du har ont i kroppen från dagen innan. 

 

Ja, jag gillar att köra. Jag kör typ tre, fyra timmar brukar mina pass vara. Så jag kör ju länge och vilar bra emellan. Men det är rejält träningsverk dagen efter. 

 

Du klagade lite för att när jag kom med grejerna med den här poddutrustningen.

 

Det var ett ganska stort paket som kanske vägde 20 kilo. Och då tog jag ju såklart som gubbe jag är så ringde ner. Så fick ni komma och bära upp det här stora tunga paketet. Det är en lyx som man inte ofta har. Att kunna ha unga pojkar som kan bära saker åt en liksom. 

 

Men 

 

det var inte klagomål där. 

 

Den träffade muskeldelen när jag precis hade kört dagen innan i början av veckan.

 

Den träffade axeln och biceppen för mig. 

 

Jag får beklaga. Nej 

 

det är lugnt. 

 

Lärare Jenny kanske lyssnar på det här och avslutar den här praktikperioden för att ni... Fick göra saker som man inte får göra bära tunga grejer jag skrev på någon kontrakt där ju det är arbetsmiljö vi snackar om så 

 

skulle 

 

myndigheter få gärna utreda den här skandalen som har skett 

 

all 

 

right, nu är det så att vi har gått över tid 

 

det brukar 

 

vi göra, det är alltid så trevligt att gå över tid det 

 

är ju det och 

 

vi har ingen jingle, det kommer inte att släcka Vi har ingen, som Alexander var inne på, ingen video.

 

Men jag kan bara hänga på det. Jag har också träningsvärk idag faktiskt jäklar vad jag tog igår. 

 

Vad 

 

gjorde du för något? Jag 

 

gick på pass igår. 

 

Jaha, sån gympapass.  Friskispass. 

 

På Nordic Wellness gjorde jag ett pass. Ett body pump. 

 

Det finns ju bara Nordic nu. Nordic och friskes. Ja 

 

just det. Det stämmer ju.

 

Det finns inget annat. 

 

Nej. 

 

I Rimbo finns friskis. I Hallsta finns friskis. 

 

Finns 

 

någonting som är en Independent gym här? Hiteå finns ju, precis här på campus. 

 

Nej, så min kropp är lite trött idag också. Men jag gillar det, att ha träningsverk. 

 

Det 

 

är en skön känsla. Det bättre än att vara bakis. 

 

Ja, faktiskt.

 

Det finns få saker som är bättre än bakis.

 

Eller 

 

allt är bättre än bakis Det finns saker som man 

 

väljer 

 

framför bakis Särskilt det här vet inte de här två grabbarna om Men efter 37 Då jävlar, då går det ner för 

 

Ja, det gör det faktiskt Då är det bara att lägga ner Så 

 

varannan vatten på imperiet kan vi konstatera 

 

All 

 

right, Joshua Du får trycka på off-knappen För det är du som har tryckt på det mest Inte nu, men vi måste bara säga hej då Kan man trycka på den så här liten Så de får höra den här standardljuden Vi avslutar med standardljud Och sen när den slutar Då slutar avsnittet Tack 

 

för att ni har lyssnat Tack Titta

 

Laddar bokningsbara aktiviteter…

Från handmålade praliner till trädgård – Norrtäljepodden möter Malin Nord

Norrtäljepodden

Publicerad 2026-06-11 – av Tobbe Rydsheim
Norrtäljepodden möter mångsysslaren Malin Nord. FOTOMONTAGE: AON
1 min läsning
Annons

Tobias Rydsheim och Malin Butler är tillbaka med ett nytt avsnitt av Norrtäljepodden. Den här gången gästas de av mångsysslaren Malin Nord.

Malin Nord flyttade till Norrtälje 2018 och har sedan dess hunnit prova flera kreativa yrkesbanor. Hon har drivit egen chokladbutik, handmålat praliner, arbetat som byggmålare och jobbar i dag som trädgårdsanläggare.

I avsnittet berättar hon om vägen från choklad och konfektyr till trädgårdsarbete, om skaparlust, yrkesbyten och varför praliner kan vara små konstverk.

Annons
Flygfyren

— Efter första lektionen hade jag redan köpt hem allting och stod hemma och gjorde på kvällarna, säger Malin Nord om hur chokladintresset började.

Samtalet rör sig också mellan renoveringsmåleri, fruktträd, julgranar, pollinering och livet i Norrtälje.

Lyssna på Spotify

https://open.spotify.com/episode/1qKNBoemjDsgHwBsD6rte5?si=NCHmWqy1TPGsFSRuuet8Zg

Annons
Flygfyren

Norrtäljepodden om sommar, svett och träningsvärk

Norrtäljepodden

Publicerad 2026-06-02 – av Norrtäljepodden
Programledarna Malin Butler Thunberg och Tobias Rydsheim. FOTO: Camilla Åsvik
1 min läsning
Annons
Flygfyren

I veckans Norrtäljepodden pratar Tobias och Malin om sommarvärme, bad, kroppslukt, bar överkropp och träningsvärk efter gympass.

 

Samtalet rör sig vidare till klassiska sommarproblem. Tobias berättar om sin vattenfyllda golvfläkt, medan Malin resonerar kring badlusten som färskvara: när behovet av ett dopp väl infinner sig gäller det att bada direkt.

Annons
Flygfyren

Duon diskuterar också hygien, kroppslukt och oönskade dofter i vardagen. Även skor och strumpor får utrymme, där samtalet bland annat landar i tubsockans möjliga återkomst och frågan om strumpor i sandaler.

Avsnittet tar dessutom upp män som går med bar överkropp i sommarvärmen. Malin lyfter orättvisan i att män kan ta av sig tröjan offentligt på ett sätt som kvinnor sällan kan göra utan att väcka reaktioner.

Mot slutet berättar Malin om sin återkomst till gymmet och den efterföljande träningsvärken. Som vanligt blandas vardagsobservationer, sidospår och personliga bekännelser i ett samtal om sommarens små och stora bekymmer.

Lyssna på Spotify 

 

Annons
Flygfyren

Reinkarnationer, Eurovision och fästingar i nya Norrtäljepodden

Norrtäljepodden

Publicerad 2026-05-21 – av Norrtäljepodden
Programledarna Tobias Rydsheim och Malin Butler
2 min läsning
Annons

Malin och Tobbe diskuterar Eurovisions vinnare och förlorare, funderar över fästingarnas framfart i Roslagen och resonerar kring tidigare liv – och om ett medium kanske borde gästa podden.

Årets Eurovision engagerade båda värdarna. Tobias uttrycker sympati för den svenska representanten Felicia och tycker att hon förtjänade mer stöd.

– Jag tycker lite synd om henne. Hon förtjänade mer stöd, inte minst av våra svikare till grannländer som inte hjälpte till, säger Tobbe.

Annons
Flygfyren

Bulgariens vinnare får däremot ett gott omdöme.

– Hon tog scenen, hon ägde scenen. Det var leverans, högoktanigt, säger Tobias.

Diskussionen leder vidare till gamla schlagerfavoriter. Malin lyfter fram Bobbysocks klassiker ”La det svinge” som sitt personliga favoritbidrag.

– Vilken jävla dänga. Den blir man glad av, säger Malin.

Avsnittet tar senare en mer filosofisk vändning när Malin berättar om sin övertygelse om att hon levt tidigare liv, bland annat i Stockholm under en fattig era och möjligen i krig.

– Ibland kan man träffa människor och känna: ”Den här människan har jag känt hela livet.” Det är för att ni känt varandra i ett tidigare liv, berättar Malin.

Tobias har själv fått höra av en häxa att han är en ung själ, möjligen i sitt första eller andra liv – något han menar kan förklara varför han har svårt att relatera till ämnet.

Annons

Nu hoppas duon på fler övernaturliga inslag i podden.

– Kan vi inte ta med en medial person någon gång i programmet? Som kanske kan göra en sån här läsning på oss, säger Malin.

 

Lyssna på Spotify

Annons
Visa avsnittets transkribering

Tobbias:God morgon, god dag. Det här är Tobias. Och Malin. Från Norrtäljepodden i samarbete med Allt om Norrtälje.
Malin: Det är exakt det det är. Hur är läget?
Tobbias: Jodå, det är bra. Jag är morgontrött här nu och det, det ska inte, jag kan inte ljuga om det.
Så att jag kan låta lite extra vimsig i dag. Eh, men utöver det så har vi ytterligare en regnig förmiddag här i Norrtälje. Eh, för er som lyssnade på förra avsnittet så vet ni att jag tycker om det.
Malin: Mm. För du blir kreativ.
Tobbias: Ja.
Malin: Jag blir mest blöt.
Tobbias: Ja.
Malin: Och jag sitter lite nervös i och med att jag har gått upp och det regnade med all elektronik vi har här.
Ja just det. Mm. Så blir jag electrified så vet ni.
Tobbias: Då, då beror det på att det kan vara vattendroppar från ditt hår som droppar rakt ner i mikrofonen. Exakt. Men du är torrskodd i alla fall. [00:01:00] Ja, det är jag. Det är huvudsaken. Ja,
Malin: det är noga. Det, man brukar ju säga det, man ska ha torra strumpor i, ut i fält.
Tobbias: Ja precis.
Då klarar man allt. Och så ska man vara torr bakom öronen också sägs det.
Malin: Ja, det är värre med tror jag. Är det? Ja, jag är nog, jag är nog rätt barnslig periodvis.
Tobbias: Ja ja, ja du tänker, nu ska vi se, du tänker bildligt och inte bokstavligt. Exakt,
Malin: exakt. Men det är ett bra jäkla uttryck och jag vet inte var det kommer ifrån.
Tobbias: Det kommer vi att ta reda på i framtiden när vi går vidare och utvecklar Språkpodden.
Malin: Just det. För det, den finns ju ännu inte tror jag.
Tobbias: Nej, det finns ju Språket i P3 tror jag den heter. Det är en ganska intressant podd faktiskt.
Malin: Ja. Är det något du lyssnar på?
Tobbias: Ja. Ja, coolt.
Malin: Men hördu, vad har hänt i veckan?
Berätta för oss.
Tobbias: Ja, eh, tankarna går ju lite här. Det börjar ju bli [00:02:00] fästingsäsong. Eh, speciellt i egenskap av rospigg så vet vi ju att, att det är väldigt mycket fästingar i vårt område där vi bor. Eh, och det här med TBE-spruta, det är det som jag funderar på nu. Jag, jag kommer inte, kommer inte riktigt ihåg när jag tog sist och det är dags för det igen.
Malin: Alltså, det där är jag sämst i världen på. Jag är inte en anti-vaxxer per se, men jag har så jäkla dålig koll på sånt. Jag vet att jag har tagit någon.
Tobbias: Ja, men det, jag tror att anti-vaxxer eller inte just TBE-sprutan, det bör man nog ta om man bor såhär nära skärgården.
Malin: Jag kan skryta med att jag haft borrelia en gång.
Tobbias: Ja, du har det? Ja
Malin: visst.
Tobbias: Jag
Malin: blev jättesnurr-- jag var yr och liksom bara snurrig och matt. Eh, men jag klarade mig ganska [00:03:00] bra.
Tobbias: Ja vissa kan ju bli riktigt dåliga, långtidssjuka. Eh, men oklart vad om den där TBE-sprutan, det, den förebygger inte borrelia då.
Malin: Nej.
Tobbias: Nej, utan det är väl, är det hjärnhinneinflammation?
Just det. Tror jag.
Malin: Vilket jag också känner en kille som haft-
Tobbias: Ja. -som barn. Ja, det, det där ska man hålla sig borta. Det, det är inte helt...
Malin: Problemfritt.
Tobbias: Problemfritt. Och man kanske inte ens kommer ut på andra sidan som jag har förstått. Precis. Ja. Men brukar du få mycket fästingar då?
Malin: Eh, jag kan säga att jag har haft två i mitt liv.
Tobbias: Oj! Och
Malin: en klättrade på. Nej, en klättrade på mig. Så att det är väl ungefär som alla andra. De gillar inte mig.
Tobbias: Oj. Antar jag. Men beror det här på då att de inte skulle gilla dig att det är något fel på, på ditt blod? Kanske. Eller är det att du är [00:04:00] stadsråtta?
Malin: Eh, det är nog en härlig mix.
Tobbias: En härlig mix.
Malin: Ja,
Tobbias: faktiskt.
Ja, nej men för jag brukar ha ett gäng varje fästingsäsong. Nu rör jag mig i och för sig ute i naturen en del. Eh, ute i skärgården, där är det helt hopplöst ju. Man kan liksom kliva i land på en ö med en fot och sen så är det fästingar på en.
Malin: Men vet du vad, vet du vad jag nästan tycker är värre? Nej. Ormar.
Tobbias: Ja, ja. Alltså ute på öarna, det
Malin: känns som att det är orm överallt.
Tobbias: Jo, jo, det, det stämmer ju. Men det, är det inte lättare att akta sig för ormar än för fästingar?
Malin: Jag vet inte det där. Alltså det känns som att man har blivit ilurad hela livet. Att ja, men ormar är mer rädd för dig än vad do, du är för dem.
Och jag tror att det är bara bullshit.
Tobbias: Mm, men tänk såhär då. Eh, vi har ju en orm som [00:05:00] man ska akta sig för. Mm. Men tänk hur många fästingar det finns som man ska akta sig för.
Malin: Mm. Ja, procentuellt är det en jäkla skillnad. Ja. Men jag har ju precis fått clearat att jag ska ut i skärgården på midsommar. Ja.
Wohoo, grattis skärgården! Ja. Eh, så det kanske inte är någon dum idé att jag ska förbereda mig lite.
Tobbias: Mm. Nej men ta TBE-sprutan, man vet aldrig. Och på ämnet så, alltså det, det... Folk som har katter till exempel- Just det. -de känner ju till om man har en utekatt, att de, de kan ju dra in en jäkla massa fästingar.
Hundar och sådär också. Eh... Och sen jag har faktiskt en kompis som vi kan kalla för Grädd-Martin. Han fick en fästing på Götgatan i Stockholm en gång.
Malin: Du ser? Man går inte säker någonstans. Nej,
Tobbias: jag gick, jag gick bredvid Grädd-Martin när vi upptäckte då att han hade en fästing på sig på Götgatan i Stockholm.[00:06:00]
Malin: Inte ens ute i bushen.
Tobbias: Han har i senare samtal hävdat att den kommer ifrån Grisslehamn.
Malin: Ah, han har gått runt med den där ett tag.
Tobbias: Ja, och han stod i Nyhetsmorgon och hade den fästingen på sig i direktsändning. Men jag hävdar ändå bestämt att den kommer säkert från Götgatan.
Malin: Och Peter Jihde sa ingenting?
Tobbias: Nej, han, han tittade inte på Martins mage då innan, innan det drog i gång där.
Malin: Men i och med att jag nu ska ut i skärgården. Jag har aldrig firat midsommar i skärgården. Jag kanske behöver lite. Nej, jag kanske behöver lite tips och vett och etikettregler som inte jag vet om. Finns det några?
Tobbias: Ja, det där med vett och etikett, det är väl det som brukar försvinna fortast på ett nyår-- eller midsommarfirande i skärgården.
Men nej, men du ska väl äta sill och dricka nubbe [00:07:00] och sjunga rospiggska sånger. Oh! Och dansa lite och sen så kommer resten naturligt tror jag.
Malin: Okej.
Tobbias: Det är ju ett väldigt, ett väldigt snapsstyrt liv som den äkta rospiggen under ett midsommarfirande lever.
Malin: Ja, men där, där är jag lite orolig för jag är inte en snapstjej.
Tobbias: Nej.
Malin: Och dricker jag för mycket av den varan, då somnar jag bara. Så att det kan bli väldigt kort midsommar.
Tobbias: Ja, men det är ändå en lång, lång dag och natt. Det är ljust väldigt länge på midsommarafton. Så jag tror att det kommer hjälpa dig att hålla dig vaken.
Malin: Okej. Ja, men jag ska plocka mina sju blommor, lägga under kudden, dricka snaps, potatis och sill och vara glad och undvika fästing.
Tobbias: Ja.
Malin: Summerat.
Tobbias: Precis. Över till [00:08:00] nästa del.
Malin: Fast jag är lite pirrig för midsommar.
Tobbias: Ja, men du kommer ha det roligt, Malin. Och sen så vill jag ha en beskrivning, en review.
Malin: Ja, men det kommer. Absolut. Jag lovar. Men det var en kul vecka tycker jag. Det var det såhär, Eurovisionvecka. Just
Tobbias: det.
Malin: Det har hänt mycket.
Alltså det var mycket arga miner, sura miner, glada miner över Felicia som sjöng för Sverige.
Tobbias: Ja Ja, jag tycker lite synd om henne. Jag tyckte hon förtjänade bättre, äh, förtjänade mer stöd. Inte minst utav våra svikare till grannländer som inte hjälpte till här nu. Faktiskt. Det brukar de ju göra.
Malin: Ja.
Tobbias: Har jag för mig.
Malin: Ja, alltså man brukar väl supporta varann just i sådana här forum. [00:09:00]
Tobbias: Ja.
Malin: Men vi, vi blev ju liksom omkörda av Bulgarien av alla länder.
Tobbias: Ja, ändå, ändå en värdig vinnare tycker jag. Jag tycker att det var en tjej som hade riktig popstjärneaura. Ja. Hon tog scenen, hon ägde scenen och det var inte den mest perfekta rösten, vilket det absolut inte behöver vara, men hon levererade.
Det var leverans, högoktanigt.
Malin: Lite som en gammal gubbe skulle ha sagt: "Det är klipp i den tjejen." Det
Tobbias: är klipp i den tjejen, ja absolut. Så att jag säger ingenting. Jag har, jag har inga åsikter kring henne, inga negativa åsikter kring henne som vinnare. Äh, däremot så tycker jag att Sverige förtjänade bättre för att det var så mycket annat som vi fick höra i Eurovision som var, som hade väldigt mycket lägre kvalitet.
Malin: Mm. Ja, det är, det är ju högt och lågt där.
Tobbias: Ja, [00:10:00] det, det är det verkligen. Att Finland var så himla hyllade eller hajpade.
Malin: Var det Linda Lampenius fiolspeleri? Ja. Vilket alltså är inte vi väldigt förtjusta i det överlag här i Sverige att det- Ja,
Tobbias: men fan låten, jag vet inte. Det var in-- den slog inte, slog inte an en sträng i mig.
Malin: Äh, jag, jag träffade min gode vän Janne Westerlund som är finländare. Äh, och han översatte den och han tyckte att texten är så ofantligt fin. Så och han var väldigt berörd av låten.
Tobbias: Ja, det kan man vara. Och det absolut fanns det kvaliteter i den. Jag säger inte att det var en dålig låt, men jag förstår inte hajpen kring den.
Malin: Och det där är ju väldigt svårt liksom för oss som inte pratar alla språk i världen, äh, att förstå innebörden av texten.
Tobbias: Ja, [00:11:00] men, men jag tycker nödvändigtvis inte att man behöver sjunga på ett språk som alla andra förstår för att ha en hit i just Eurovision. Det skulle nästan vara kul om alla sjöng på sitt eget modersmål.
Äh, jag skulle absolut kunna se att det skulle funka för att musiken är ju faktiskt ett universellt språk. Det
Malin: är
Tobbias: det.
Malin: Och tidigare så fick man ju inte byta språk i Eurovision. Jag vet inte vilket år de ändrade det, att man fick ändra till engelsk text.
Tobbias: Vad då? Så att om man har en originallåt på svenska och så kör man den på engelska i Eurovision menar du?
Malin: Ja, men precis. För förr var det såhär. Sjöng du på svenska så var det svenska som gällde i final.
Tobbias: Men det måste ha varit en gammal regel för jag kommer ihåg Take me to your heaven.
Malin: Ja, precis. Men nu snackar vi då kanske sjuttio-åttiotal där. Ja,
Tobbias: för nittiotal då, då var det okej att göra så i alla
Malin: fall. Och där blev vi också blown away.
Tobbias: Roger [00:12:00] Pontare har ju sin på engelska också. Just det. Men va--gick han till Eurovision? Ja men visst gjorde han det. Jo, fan han vann Mello i Sverige.
Malin: Men är det fortfarande så att det har länge varit Israel och Sverige som har vunnit flest Eurovision va?
Tobbias: Ja, nu ska jag inte låtsas som att jag vet. Ja, de pratade en del om det här i sändning när jag lyssnade med ett halvt öra.
Att Sverige har många segrar under bältet, det vet vi alla. Israel oklart. De var ju föremål för kontrovers i år då. Just. Men det verkade som det gick bra för dem. Sen kan jag undra hur mycket är politik och hur mycket är musik i den här tävlingen. Men det kan vi låta ligga för i dag.
Malin: Ja men precis. Men jag tycker ändå att du ska få outa din absoluta favvoshlager igenom tidigare.
Tobbias: Oj,[00:13:00]
nu tog du mig på sängen. Jag
Malin: förstår det.
Tobbias: Låt mig få fundera på den där medan du berättar din.
Malin: Här kommer den. Bobby Sox, La det swinge.
Tobbias: Jaha, norskt.
Malin: Ja, men vilken jävla dänga. Den blir man glad av.
Tobbias: Ja.
Malin: Och sen har jag även fakt-- eller jag har två. Alltså, Janne Lucas växeln Hallå, hallå.
Tobbias: Ja, okej, jag fattar. Men sådana här, alltså, schlagers i den bemärkelsen, old school schlagers, jag tycker att de är dåliga.
Malin: Tycker du det? Ja. Har du, har du någonsin druckit en massa öl och bara känt att nu är min intelligensnivå ganska låg? Nu kör jag bara.
Tobbias: Många gånger.
Malin: Ja, och då sitter de som en jävla smäck.
Tobbias: Ja, det är kanske sant, men det, det blev väl bra. Alltså, kval-kvalitativa låtar med Loreen.
Malin: Mm. Ja, just det. [00:14:00]
Tobbias: Först var det de här flams och fjantlåtarna och sen så, så blev det ju lite mera
Alltså Euro disco dunk fast schlager, typ Take me to your heaven och sånt där. Men sen hände det någonting och det blev lite mera moget och lite mera- Påkostat kanske. Ja, mm. Ja, nu börjar jag svamla. Vi klipper där. Tack.
Malin: Take two. Ja men nej men faktiskt, vi kan gå vidare för att jag läste i Allt om Norrtälje faktiskt.
Som vi alla gör noggrant. Eller hur? Bra. Att Norrtälje kommun ökar ju i befolkningen. Ja just det. Ja, och vi har ju också väldigt, väldigt gammal population. Får man säga så? Många äldre. Hög
Tobbias: [00:15:00] medelålder. Det
Malin: har vi. Och någonting jag har märkt av ganska mycket på senare tid att det finns militanta pensionärer som inte är på bra humör.
Det har jag stött på. Det är inga glada miner och det är rollatorer som kör som pansarvagnar. Är det någonting du har märkt av? Jag känner det såhär, fan borde man inte vara ganska glad och avslappnad såhär på ålderns höst?
Tobbias: Jo, jo men nu när du säger det så det är väl klart. Det går ju såklart att hitta.
Och det finns väl två sidor utav det myntet. Det ena är att man irriteras och störs utav det. Och det andra är att det känns kulturellt rätt och riktigt. Om vi då kör den här roslagsvinkeln då då. Så ska ju rospiggen vara lite [00:16:00] surmulen och grinig. Och är det så att det är rospiggar som du, som du riktar dolken mot här nu, då tycker jag ändå att med all rätt ska de vara så.
För att det är, det finns ett visst kulturellt värde i det- Så de gör rätt, jag har fel. Det säger inte nödvändigtvis att du har fel. Det kan hända att det, att det just de här exemplen som du tar upp, att det kan vara inflyttade stockholmare till exempel och då är det en helt annan sak.
Malin: Ah, det är olika. Då får man inte vara.
Då får man visa lite vördnad. Då
Tobbias: blir det ocharmigt. Men är det någon som i generationer har Eller är en produkt utav generationer utav rospiggar som har ett grinigt och lite surmulet kynne. Ja, då är det någonting som är vackert. För då ska det vara så. Ja. Det är k-märkta människor normalt. Jag förstår
Malin: det, jag förstår.
Nej, för jag, jag blir ju glad av små dumma saker. Eh, [00:17:00] och alltså bara att man håller upp dörren för någon och någon kan bli väldigt, väldigt glad för den lilla gesten. Många säger inte ens tack, utan bara grymtar lite sådär.
Tobbias: Jag förstår. Har-- Det känns ändå som att du sitter på några konkreta exempel här som du har reagerat på.
Malin: Ja, jag höll på att krocka med en, en sån här attackrollator häromdagen.
Tobbias: Jaså?
Malin: Och då fick jag en ond blick, men jag tänkte vi har ju lika mycket rätt att vara där. Och, och det måste jag också säga att jag, jag vek ju av, av respekt för någons ålder och rollator. Eh, men, men det vart bara en ond blick. Men sen fick jag också just det här när jag höll upp dörren för en man i veckan som blev innerligt glad och tackade.
Och sa, då sa, svarar man ju såhär: "Det var så lite så." Och så fick jag svaret: "Inte för mig."
Tobbias: Jaså.
Malin: Ja, det är fint.
Tobbias: Jaså, ja, okej. Ja, den, det var ett hugg i hjärtat. Men jag kan [00:18:00] tänka såhär också att hur man blir bemött utav äldre, det är väldigt tydligt för mig då som, kallas jag för medelålders man?
Malin: Jag vet inte riktigt vad man är.
Tobbias: Jag är trettionio, är jag medelålders då?
Malin: Jag, jag kan liksom inte de här gränserna.
Tobbias: Oavsett. Om jag är ute och går tillsammans med mitt barn, min dotter, då blir jag oerhört mycket bättre bemött utav till exempel äldre damer än om jag kommer där själv, lite lufsig med gitarren på ryggen eller skejtboarden under armen.
Eh, då, då kan, då kan det nog hända att jag blir lite-- Jag får onda ögat så riktat mot mig. Men går jag där med min söta lilla dotter, då är det leende på läpparna och hela den biten.
Malin: Ja, men det kan jag förstå för hon är väldigt söt.
Tobbias: Det, det [00:19:00] hör-- Ja, ja, det är hon. Eh, men det där upptäckte jag i då, när jag blev förälder.
Att, att gå tillsammans med sitt barn gör att, i alla fall nu talar jag för mig själv, att jag blir bemött på ett helt annat sätt i typ alla sammanhang. I butiker, i, på gatan, i ja,
Malin: whatever. Men har du blivit alltså direkt dåligt bemött? Någon som hytte med näven eller liksom?
Tobbias: Ja, jo men det har jag väl.
Malin: Är det så?
Tobbias: Ja, men nu, nu väntar du dig exempel såhär. Jag kommer inte på något- Nej, inte mer. Men ja, i allmänhet så det är klart att man, man träffar ju på människor som man inte drar jämt med alla gånger. Man kanske har olika, olika sätt att se på vem hade företräde här i trafiken [00:20:00] eller i, i butiken och vad det nu än kan vara.
Malin: Men jag tycker, jag tycker ändå såhär, det finns någon liten hyfs av att man ska morscha och se lite. Man kan ju ge något, ett leende. Som Dolly Parton brukar säga: "If you see a person without a smile, give him yours."
Tobbias: Mm, det är väl fint.
Malin: Jättefint sagt
Tobbias: av
Malin: Dolly. Ja, Dolly
Tobbias: Parton, tack för visdomarna.
Malin: Mm. Men, men hur tror du själv att du skulle vara som gammal panskiss?
Tobbias: Ja men ibland kan jag ju romantisera det där gringubbe-grejen, men det är heller inte särskilt... Äh, som person så tror jag att jag är ganska avslappnad och det blir vad det blir. Och jag hoppas att det kommer öka med åldern. Jag vill bli en väldigt obrydd gubbe som bara tar svan, livets svanesång med en klackspark.
[00:21:00] Mm. Jag hoppas det i alla fall. Så att, så att jag inte blir tyngd utav ångest och livsleda.
Malin: Det låter jäkligt tungt.
Tobbias: Det kanske beror på hur man mår. Äldre personer som, som har mycket krämpor och, och sådär. Man vet ju inte. Det kan ju vara det. Du vet själv när man, om man har sovit dåligt eller känner sig ur form eller har ont eller vad det nu kan vara.
Då kan det hända att, att man svär en extra gång och det tunga mörka moln som svävar runt en.
Malin: Alltså, det där är ju det jobbigaste med att kommit över fyrtiostrecket. Det här när man bara kan vakna och kroppen överraskar med en och ha ont någonstans. Och man inte gjort någonting.
Tobbias: Ja, jo men det finns ju många nya bekymmer då upp i åldrarna som man inte kände till.
Själv börjar jag ju komma i klimakteriet.
Malin: [00:22:00] Jaha! Berätta mer. Vad har du vallningar?
Tobbias: Nej, det där var faktiskt ett skämt. Jag tror inte ens att män kommer i klimakteriet va?
Malin: Jo, men det finns ett manligt klimakterie har jag läst.
Tobbias: Ja, jag är inte där ännu. Nej,
Malin: men tycker du att-- Vissa, vissa är ju såhär har ju åldersnoja, vill inte åldras och bara saknar ungdomen.
Hur känner, hur känner du med den delen?
Tobbias: Blir väldigt påtagligt för var dag som går. Eh... Jag har åldersnoja och jag är också väldigt nostalgisk. Jag är nostalgiker och väldigt sentimental kring ungdomen och känner att många saker längtar jag tillbaks till många ögonblick. Och inte, inte bara ögonblick utan vibes, känslan som man hade under en viss period.
Det är [00:23:00] inte så kul att bli vuxen.
Malin: Tycker, alltså jag, där är jag ju helt tvärtom. Jag är ju väldigt osentimental, kall och hård. Och sen har jag ju levt mitt liv i hundraåttio stort sett fram till nu. Så att jag har ju liksom, jag har svårt att minnas saker. Alltså visst, jag kan också bara liksom, men då får jag gräva fram ett minne och känna den här viben och sådär.
Men jag tycker det är ganska schysst att bli äldre.
Tobbias: Jo, alltså såhär då. I första avsnittet som jag var med, då pratade vi lite grann om nittiotalet och ja, var nostalgiska kring det. Och jag vill nödvändigtvis inte säga att jag skulle vilja vara ett barn igen. Nej. Men jag saknar viben som var då. Det skulle jag vilja ha tillbaka.
Jag kanske skulle vilja vara trettionio år men leva 1994.
Malin: Mm. Jag skulle vilja leva 69, alltså [00:24:00] 1969.
Tobbias: Ja, du är lite mer hippisk, hippie-esk.
Malin: Ja, jag vill, jag hade velat vara med på Woodstock.
Tobbias: Ja, jo men det hade jag kunnat tänka mig också. Men jag kanske hade varit på Woodstock 1994 istället.
Malin: Ja, eller så kanske vi hade legat i krig, alltså varit med i armén.
Eller kanske inte jag då, men jag kanske hade varit hemma med barn.
Tobbias: 1944.
Malin: Ja, man vet aldrig.
Tobbias: Kanske, ja.
Malin: Alltså, det finns epoker i historien som man kanske inte riktigt är sugen på.
Tobbias: Nej, men det skulle vara trevligt att besöka. Vara tidsresenär, tidsturist.
Malin: Men jag tror ju att jag har levt ett tidigare liv.
Tobbias: Mm.
Det tror jag nog att du tror. Och berätta lite mer om det, tack.
Malin: Får jag det?
Tobbias: Ja, en liten kort.
Malin: Nej men jag har minne av när jag var liten och vi var i [00:25:00] Stockholm. Jag har ju liksom aldrig bott i Stockholm när jag var liten då. Men jag visste tydligen var vi skulle och jag kände igen gränder och jättemycket konstigt redan då.
Så att jag tror jag har bott i Stockholm då. På någon fattig tid.
Tobbias: Okej. Stockholm var ju väldigt fattigt under väldigt lång tid.
Malin: Ja, och du vet hur barn kan vara liksom att man sticker före
Tobbias: och
Malin: hittar rätt. Och sen brukar jag, alltså jag vet inte också, vi pratade ju om krig förra veckan äh och jag brukar också få känslan när jag tittar på krigsfilmer att jag liksom känner igen mig, att jag har varit där.
Så här jag känner typ doften av gunpowder.
Tobbias: Ja, ja det är ju många, många människor som hävdar att det, ja det här med reinkarnation, om man har levt tidigare liv och hit och dit. Många som bär väldigt starka vittnesmål kring sånt här och det är intressant.
Malin: Ja, [00:26:00] och någonting som är coolt och här får man ju tycka precis hur man vill.
Äh det säger, om man tror på det här, vilket jag gör, så kan det vara så att jag träffar mitt livs kärlek. Det i tid, i ett tidigare liv kan ha varit min bror eller till exempel min partner i krig. Att vi har liksom stridit tillsammans sida vid sida och haft ett så här bond. Och du vet, ibland kan man ju träffa människor som man känner såhär, ja men du vet, den här människan har jag känt hela livet.
Tobbias: Mm just det.
Malin: Ja, det är för att ni känt varann i ett tidigare liv.
Tobbias: Ja, det är intressanta tankar ur både ett psykologiskt och spirituellt ba ba ba ba.
Malin: Ja, så att nej men det, det är väl det vi har att se fram emot höll jag på att säga. Eller det, nu, nu tänkte jag, nu jag pratade innan jag sa.
Tobbias: Det var, ja men det var en gång...
Du märker att jag inte riktigt kan bolla det här [00:27:00] med dig. Och det kanske finns en anledning till det. Att en gång så träffade jag på en häxa som sa sig kunna se sånt här, vem man har varit tidigare och så vidare. Och då fick jag sagt till mig att jag var en väldigt ung själ och att det här kanske var mitt första eller andra liv.
Malin: Just.
Tobbias: Ja, så om vi då utgår från att jag är en väldigt ung själ och låt oss säga att det här är mitt första liv, då kan inte jag relatera till det här.
Malin: Nej.
Tobbias: Förrän kanske nästa liv.
Malin: Ja. När vi har en ny podd kanske.
Tobbias: Precis. Då kanske jag kan spinna vidare på det här mer. Men as it is, right now. Jag
Malin: är blott en ung själ.
Ja, men det, det får du vara. Jag respekterar det. Tack för det. Ja, och jag tror att jag har levt flera svängar.
Tobbias: Mm du känns ändå klok och så på många olika sätt. Tack. Grundad och [00:28:00] jordad och stabil så. En klok gumma.
Malin: Ja, attack! Exakt det. Och men, men när jag pratade innan och tänka så var det det jag tänkte på att eftersom ett medium har sagt till mig att snart kommer den stora kärleken och den kommer vara grundad i att liksom det kommer bli en såhär som yin och yang, power couple.
Ni kommer liksom såhär verkligen hitta hem i varandra.
Tobbias: Och så blev det istället poddkollegan Tobias Rydseim.
Malin: Eh ja, det blir inte rätt alla gånger. Nej,
Tobbias: du sökte, du sökte den riktiga kärleken, men du fick en poddkollega.
Malin: Ja.
Tobbias: Men kan vi inte ta med en, en medial person nån gång i det här programmet?
Jättegärna. Som kanske kan göra nån sån här läsning på oss och får vi det här svart på vitt. Ja. Är jag en ung själ? Är du en klok gammal gumma?
Malin: Tänk om det skulle vara tvärtom.
Tobbias: Ja.
Malin: Att du är, du är en gammal klok gubbe [00:29:00] och jag en ung själ som aldrig har levt tidigare.
Tobbias: Det hade varit intressant. Då kan det vara så att jag är väldigt avtrubbad och stängd.
Då kanske den här mediala personen kan lösa mina knutar.
Malin: Just det. Men har vi en medial person som lyssnar så kan ju den mediala personen skriva till oss på Norrtälje podden @alltomnorrtälje.se.
Tobbias: Gör det.
Malin: Eller in på våra sociala medier på Facebook eller Instagram. Och häng med. Vi kör. Ja. Men ja, alltså, det är ju mycket
Vi lever ju på nätet mycket. Är klockan väldigt mycket? Nej,
Tobbias: kör på.
Malin: Eh och jag, jag vet inte om, om det är jag som ska böja mig och be om ursäkt. Jag, vi har ju gjort personer upprörda. Kanske mest jag. Låt höra. Ja, eh jag blev varse om och jag tyckte ju själv eh att jag var lik Cliff Burton som vi pratade om i förra [00:30:00] poddavsnittet.
Eh det här hamnade ju då ute i etern och på sociala medier och människor har blivit upprörda. Jaså? Har de blivit det nu då? Eh det har kommit kommentarer om att det är inte alls likt.
Tobbias: Mhm.
Malin: Ni vet inte vad ni pratar om.
Tobbias: Mhm.
Malin: Eh inte likt alls. Alltså att det var, jag var inte lik. Och de är-- Till och med dödskallar efter kommentaren.
Har du hört på maken? Det
Tobbias: här låter ju allvarligt. Eh jag vet inte hur vi ska gå vidare med det här, men jag tycker att jag kan se likheten och jag är ändå hårdrockare och vet vad jag pratar om.
Malin: Mm. För det är en ganska hård kommentar. Ni vet inte vad ni pratar om.
Tobbias: Jo, det vet vi Sluta, sluta ge kommentarer som är [00:31:00] dumma.
När vi visst vet vad vi pratar om.
Malin: Ja, jag har väl inte lika imponerande mustasch som Cliff, det kan jag hålla med om.
Tobbias: Nej, precis. Och så är du utav fel kön. Om du då ska vara Cliff Burton.
Malin: Ja, precis. Och sen hade ju han mer jeansväst och det har inte jag alls.
Tobbias: Jeansjacka. Men du hade ju det på dig det tillfället då du tyckte att du var lik.
Så att, nej, jag tycker att de här kommentarerna rinner av oss som vatten på en gås.
Malin: Ja, jag tycker också det. Men, men återigen kommentera gärna.
Tobbias: Ja, gör det. Men det är ändå lite eggande och lite triggande och lite kul. Bygger en spänning såhär om det inte bara är ros som man får. Ja, nej men
Malin: det, man ska ha både ris och ros tycker jag.
Det är helt, helt rätt. Men ska jag be om ursäkt?
Tobbias: Nej, jag tycker inte det.
Malin: Jag ska stå på mig.
Tobbias: Ja, stå på dig och jag vet inte. Jag kanske också fick mig en släng utav den där sleven. Jag vet inte.
Malin: Ja, i och med att [00:32:00] det var ni vet inte vad ni pratar om.
Tobbias: Ja, nej men jag tänker inte be om ursäkt för det i alla fall.
Nej,
Malin: jag tycker då, fan. Nu blev jag arg. Mm, ja men bli det. Ja, fan, nu vet jag inte ens. Jag, jag är out of words. Ja, men
Tobbias: så är det. Om man lägger ut saker på nätet, då får man ta det att det kan finnas oliktänkande.
Malin: Ja. Men tycker, känner du att det är av vikt? Brukar du kommentera saker på internet?
Tobbias: Allt mer sällan.
Eh, speciellt när det kommer till öppna, öppna forum. Jag brukar tänka efter en gång innan. Men ibland, du vet ibland så kliar det verkligen i fingrarna om jag börjar författa något och sen tänker jag: "Vad vinner jag på det här? Nej, jag suddar och sen går jag vidare i mitt liv."
Malin: Ja. Men [00:33:00] jag, jag kan bli mest förundrad över de här konstiga kommentarerna.
Eller att mer att man vill dela med sig: "Såhär tycker inte jag."
Tobbias: Ja, ja precis. Ja, det där, nej men det, det här är nästan ett helt avsnitt med internetetikett. Nettikett som det kallas va?
Malin: Jag tycker, jag tycker också vi spar den till ett senare tillfälle.
Tobbias: Faktiskt. Ja, men där, där finns det mycket att säga.
Och sen å ena sidan, det är ju vad vi tycker. Det handlar alltid om vad man själv tycker och sätter sig själv i centrum på något vis. Vad är facit? Jag vet inte.
Malin: Det finns väl knappt någon faktiskt.
Tobbias: Men det är så när många människor ska samsas på en liten planet, då kommer man kasta paj på varann åt alla håll och kanter.
Malin: Ja, och det är ingen idé att säga något för då har man ingenting sagt.
Tobbias: Nej, tala är silver men att-
Malin: Tiga är guld. [00:34:00]
Tobbias: Ja.
Malin: Och det är perfekt när man har en podd som denna.
Tobbias: Ja, och det kanske nästan är ett bra sätt att avsluta podden på också. Att vi inte säger så mycket mer. Faktiskt,
Malin: nu håller vi snattran tills nästa vecka.
Tobbias: Ja, och har ni, som Malin har varit inne på tidigare, har ni, vill ni ändå kommentera och tycka till utom, utav, angående vårt programinnehåll, ris och ros. Både och. Välkommen till sociala mediekanalerna eller per e-mail. Ja,
Malin: det går jättebra. Men hörni, tusen tack för i dag.
Tobbias: Tusen
Malin: tack och ha det bra och vi ses och
Tobbias: hörs.
Malin: Puss och hej.
Tobbias: Varma kramar

”De gånger jag var gladast blev musiken sämst”

Norrtäljepodden

Publicerad 2026-05-13 – av Norrtäljepodden
Norrtäljepoddens programledare Tobias Rydsheim och Malin Butler.
2 min läsning
Annons

I senaste avsnittet av Norrtäljepodden berättar programledaren Malin Butler om sin nya tatuering och passar samtidigt på att avisera en återkomst till standupscenen. Avsnittet rör sig också genom ämnen som militärövningen Aurora 26, spelglädje och kreativitetens relation till motgång.

Malin Butler, som leder Norrtäljepodden tillsammans med Tobias Rydsheim, kommer till inspelningen med en öm arm

– Av goda skäl.

Annons

Hon hade kort dessförinnan besökt en tatuerare i Norrtälje och fått Elvis Presley tatuerad på armen.

– Det är ju min favoritsnubbe i livet, förklarar hon.

Tatueringen saknar ännu hår på motivet, något Malin skrattar åt, men stoltheten över valet är tydlig.

Samtalet glider snart in på hennes karriär som komiker. Malin beskriver sig som standup queen i Roslagen

– En titel hon inte tänker ge upp, trots att det gått ett tag sedan senaste framträdandet.

– Jag vet inte om det är en varning eller ett hot att jag kommer tillbaka, säger hon med ett leende i rösten.

Hon berättar bland annat om ett framgångsrikt gig som förband till Lennie Norman

Annons

– En av Sveriges mest etablerade komiker, som för övrigt är aktuell med spelningar i Norrtälje i sommar.

Tobias Rydsheim delar med sig av ett eget scenminne: i helgen spelade han med ett tributeband inför fjorton betalande gäster I Skebobruk, ett opretentiöst projekt som kretsar kring punkbandet NOFX.

– Spelglädje har inga gränser. Det är kul att hålla på, konstaterar han.

De båda diskuterar även sambandet mellan konst och motgång. Tobias, som skriver musik till bandet Wormwood, menar att hans bästa skivor tillkom under de tyngsta perioderna.

– Konsten föds ur lidandet

– det är faktiskt sant, säger han.

Militärövningen Aurora 26 tar också plats i samtalet, och väcker reflektioner kring beredskap och vad det innebär att leva i en tid av ökad försvarsvilja. Ingen av de två har gjort lumpen, men Tobias avslöjar att han skickade in en ansökan till hemvärnet under den tidiga fasen av Rysslands invasion av Ukraina

Norrtäljepodden leds av Tobias Rydsheim och Malin Butler och produceras av Joshua Schmaus och Lukas Ekberg på Allt om Norrtälje.

 

Lyssna på Spotify

Annons
Visa hela transkriberingen

2026_0512_0935
Malin: [00:00:00] Bra.
Tobbe: Och det rullar.
Malin: Vi rullar.
Tobbe: Välkommen.
Malin: Välkommen.
Tobbe: Till.
Malin: Till Norrtäljepodden.
Tobbe: Med Malin Butler and Tobias Rydseheim.
Malin: Utan jingel.
Tobbe: Utan jingel i dag. Och det har sina anledningar. Men mer om det i ett annat avsnitt av Norrtälje-podden.
Malin: Som är producerat i samarbete med Allt om Norrtälje.
Tobbe: Det stämmer bra det.
Malin: Ja, hur är läget Tobias?
Tobbe: Jo, jag tycker att det är trevligt att det regnar faktiskt. Att det är en liten mulen grådass i dag för att då känner jag mig mycket mer kreativ. Och de här kraven att göra stordåd, de försvinner och då blir det lättare att uträtta just stordåd. Och i dag är ett utav stordåden [00:01:00] podcastinspelning.
Malin: Ja, men alltså det är ganska mysigt, men hade man inte legat eller velat ligga under en filt hemmavid.
Tobbe: Jo, det hade man också velat göra, men det kommer, kommer du att få göra sen.
Malin: Ja, jag vet. Man-- Men man vill ju bara ligga med någon, någon käresta och mysa en dag som denna. Men det, det har vi inte heller. Så att det kanske kommer.
Tobbe: Det räcker med katten.
Malin: Ja, jag har inte ens någon katt. Jag har det så jäkligt.
Tobbe: Ja.
Malin: I sinom tid.
Tobbe: Det är inte lätt för dig.
Malin: Nej, för fasiken. Livet är hårt.
Tobbe: Ja. Och någonting som också är hårt, du har skvallrat lite här tidigare om att du är lite öm i dag.
Malin: Mm.
Tobbe: I armen. Har du gjort illa dig, Malin?
Malin: Nej, jag har varit och tatuerat mig.
Tobbe: Jaha.
Malin: Hos den eminenta Kribba som vi har här i stan.
Tobbe: Jaså?
Malin: Vår favorittatuerare. [00:02:00] Hur
Tobbe: gick det för, för Kribba då?
Malin: Ja, men det gick bra. Vi hade det väldigt trevligt. Mm. Mycket skoj, skämt och snack. Och så tatuerade han min arm som jag har längtat länge efter.
Tobbe: Och då undrar ju alla lyssnare här: Vad har du för motiv nu då på armen?
Malin: Ja, men det är ju min favoritsnubbe i livet.
Det är ju Elvis Presley.
Tobbe: Och det har vi ju, vi har ju talat om Elvis tidigare i ett äldre avsnitt här i Norrtäljepodden. Mm. Mm. Så att då, då kan man säga att vi har slutit en cirkel här nu då.
Malin: Ja, det enda som han saknar just nu på min arm är hår.
Tobbe: Jaha.
Malin: Så det ser lite ut som Elvis om han hade haft cancer och behandlat den då då.
Tobbe: Ja, det behöver inte vara så, så illa. Ja, eller rakats. Kanske rakats.
Malin: Ja.
Tobbe: Det är många, många män i dag som är snaggade och rakade utan att- Har varit med om någonting.
Malin: Du [00:03:00] är ju delvis snaggad.
Tobbe: Ja, delvis. Tre-- två tredjedelar av mitt huvud.
Malin: Mm. Hur mycket tid lägger du ner på ditt hår i veckan?
Tobbe: Det var mer förr när jag hade jämnlångt hår.
Malin: Mm.
Tobbe: Eh, men nu jag brukar snagga en gång varje, ja varje fredag brukar jag göra det.
Malin: Mm. Det är fredagssnaggen.
Tobbe: Det har blivit en tradition.
Malin: Men är det inte svinsvårt att snagga runt om?
Tobbe: Ja, det var det första gångerna. Men sen så utvecklade jag en förmåga där. Utvecklade den förmågan. Mm.
Malin: Snyggt. Ja, du är väldigt tjusig i håret.
Tobbe: Tack så mycket. Det är du också. Eh, trots att du säger själv att du ser ut som Cliff Burton.
Malin: Ja, alltså det, jag blev påmind om det när jag såg mig själv på bild när vi hade ett videosamtal.
Tobbe: Mm.
Malin: Och jag gick hem sent i natt. Då såg jag faktiskt [00:04:00] väldigt mycket ut som Cliff Burton.
Tobbe: För er som inte vet hur Cliff Burton ser ut så bär han ljus jeansjacka och långt, lite krull-- eller inte krulligt, men vågigt långt brunt hår.
Mm. Han spelade bas i Metallica en gång i tiden.
Malin: Han dog ju faktiskt i Sverige.
Tobbe: Ja, det var ju en bussolycka där som, som var hemsk och satte djupa spår i rockvärlden.
Malin: Mm. Var det -86?
Tobbe: Jo, det var det
Malin: nog
Tobbe: va.
Malin: Nej, det var, det var fruktansvärt.
Tobbe: Mm.
Malin: Han var inte alls gammal. 25, 26 då kanske?
Tobbe: Ja, nåt sånt. De var ju en ungtuppar då.
Malin: Men jag vet inte om det var någon komplimang till mig själv så att säga. Men jag tyckte det var ganska roligt.
Tobbe: Ja, ja men jag tycker den, den var, den var ackurat
Malin: och
Tobbe: rolig. Ursäkta mig. Okej.
Malin: Men har, har du själv fått [00:05:00] såna hära att någon säger: "Du är så himla lik..."
Tobbe: Mm. En gång så var jag på en kryssning och då var det någon som kom fram och sa att jag hade en dubbelgångare på den kryssningen.
Malin: Mhm.
Tobbe: Och sen så kom han, det var på en rockkryssning där jag var i egenskap av artist då. Eh, och då var det-- kom den killen fram till mig sen och ba: "Ja, det är jättemånga som har kommit fram till mig och trott att jag är du." Eh, och han var ganska lik faktiskt.
Malin: Okej.
Tobbe: Lite längre än mig dock, men vi hade samma grundfeatures och frisyr och, och sådär.
Malin: All right. Tog ni bild?
Tobbe: Nej, jag filmade tror jag.
Malin: Bra. Eh, i och med att jag, jag har ju ganska många kepsar i mitt liv. Jag gör ju lite av både ditten och datten. [00:06:00] Så får jag höra ibland att jag är väldigt lik hon som kör standup.
Tobbe: Ja, ja, ja.
Malin: Och ibland får jag höra att jag är så otroligt lik hon som är på Imperiet.
Och ibland får jag-- eller jag får frågan liksom: "Har du en syrra som, som kör standup eller något? Du är så himla lik henne."
Tobbe: Och så är det ju du då-
Malin: Mm.
Tobbe: Som är standupdrottning i Roslagen.
Malin: Ja. Fast nu har jag inte kört på länge, men jag, men jag kommer tillbaka.
Tobbe: Identifierar du dig fortfarande som en standup queen?
Malin: Eh, ja, det, det måste jag väl nästan få göra va?
Tobbe: Ja, det tycker jag att du
ska
Malin: göra. Jag har ju inte kört på länge av massa olika anledningar. Men ja, de här anledningarna har ju lite utav försvunnit nu. Så att nu är det liksom no stopping me.
Tobbe: Mm, mm.
Malin: Så att, eh, jag vet inte om det är en varning eller ett hot att jag kommer tillbaka.
Tobbe: Det här med standup är intressant. Hu-hur mycket har du varit runt och giggat?
Malin: Alltså jag [00:07:00] har faktiskt, alltså varit runt en hel del. Eh, och jag är ju en sån här människa som gör hundra saker samtidigt och inte riktigt låter det sjunka in eller njuter av det. Eh, och det ångrar jag nästan alltid.
Tobbe: Men, men i din standupkarriär har du några såna här highlights som, ja, men honorable mentions?
Malin: Ja, alltså, eh, när jag började med standup, då, då var det många som sa till mig såhär: "Man ska aldrig gå fö-gå på före de här stora komikerna som ni, för du liksom, du kommer bara bomba." Alltså göra ett riktigt dåligt gig. För att, ja men det är som ett dåligt förband. Man vill bara liksom att det ska ta slut.
Eh, och jag har faktiskt rivit, eh, innan stora, stora komiker. Då.
Tobbe: Ja och rivit betyder på standupspråk att man har-
Malin: Gjort något riktigt bra.
Tobbe: Man har gått upp och [00:08:00] manglat.
Malin: Jajamänsan. Eh, så en, en, eh-- den gå-- alltså jag, jag blir sällan nerve-- alltså jag blir inte nervös på att stå på scen, utan mer såhär: Kommer jag komma ihåg vad jag ska säga?
Och, eh, kommer-- alltså om jag tittar på publiken, det kan ju vara väldigt olika publik. Kommer de att, eh, hantera min humor bra?
Tobbe: Mm, jag förstår ja.
Malin: Eh, och då hade jag ett gig och jag skulle gå på innan Lennie Norman.
Tobbe: Varför känner jag igen det namnet?
Malin: Han är ju lite äldre. Han, han är ju liksom Sveriges största gamla komiker.
Tobbe: Nej men vänta nu, jag läste hans namn På
Malin: Allt om Norrtälje kanske?
Tobbe: Nej, men-
Malin: För han kommer ju gigga i-
Tobbe: Just det, ja ...
Malin: i Norrtälje i sommar.
Tobbe: Det var därför jag hade... Ja, fortsätt.
Malin: Yes. Och då kände jag såhär: "Undrar hur det här kommer att gå?" Och det var typ kaos i publiken för att jag var-- Jag gjorde det bra och det är jag fortfarande [00:09:00] nöjd över.
Tobbe: Men vad, vad är din, vad är din style då? Är du fräck eller är du arg eller vad?
Malin: Jag gillar att blanda upp mig själv lite och svänga lite. Jag kan vara ganska behaglig, men jag vill alltid lämna ett litet avtryck och att då man hajar till lite. "Nej, men vad säger hon?"
Tobbe: Vad säger hon som i att du är lite hård eller lite-
Malin: Lite fräck.
Tobbe: Ja, lite under bältet.
Malin: Jajamän, ja men det gillar man. Och det gillar ju ofta publiken också. Det är också mycket snack om att man inte egentligen tycker det är okej. Man ska inte dra under bältet-skämt, men det skrattar alla åt.
Tobbe: Tycker du att det är lättare eller svårare när det är stor eller liten publik?
Malin: Jag tycker själv mycket mer om liten publik. Jag tycker det är mycket härligare att gigga då. För det känns lite såhär, är det för [00:10:00] stor publik så känns det nästan som att man har en föreläsning ibland. Lite sådär.
Tobbe: Jag tycker att det är mycket läskigare att stå, eller läskigt tycker jag väl inte längre, men det är mera spänt med en li-- För en liten publik.
Malin: Ja, för det, det kanske du har lite erfarenheter av.
Tobbe: Ja.
Malin: Liksom ganska nyligen. Vill du prata om det?
Tobbe: Jaha, ja, ja, nu i helgen.
Malin: Ja.
Tobbe: Ja, men jag har ju några kompisar som vi, vi har ett, ett renodlat tribute band. Alltså, vi spelar bara covers för ett punkband. Och vi som ingår i det här bandet kommer från lite olika musikaliska bakgrunder.
Men vi har samlats kring att vi, vi tycker väldigt mycket om just bandet No Effects. Så då spelar vi bara No Effects covers i, i den [00:11:00] här uppsättningen då. Och vi tar det här, vi tar inte det här på så stort allvar. Vi har gjort-- Det här var tredje gången vi spelade, stod på scen tillsammans och det här, det kanske var femte gången som vi spelade tillsammans överhuvudtaget.
Så vi har knappt repat. Och då spelade vi i Skebo bruk av alla ställen. Åkte dit och rev av ett gig och det var 14 pers där, betalande gäster. Och sen så var det det andra bandet och så var det De som jobbar där. Och ja, det var, alltså det var roligt. Men i det där, i det bandet så finns det absolut ingen ambition och det är totalt opretentiöst.
Så nej, jag kan inte säga att det var läskigt så. Men de gångerna som jag har stått på scenen och ska göra någonting [00:12:00] som jag verkligen står för, liksom att det betyder någonting, då är det klurigare om det är en liten publik än om det är en superstor.
Malin: Har du fått göra någon sån här skivbolagsgig när man liksom bara ska visa upp sig?
Tobbe: Någon sån här showcase grej? Nej, det har jag nog inte.
Malin: För det verkar ju fruktansvärt faktiskt.
Tobbe: Det känns ju mer som en sån här idol audition på något vis.
Malin: Ja, men lite såhär titta på apan i buren.
Tobbe: Mm. Nej, inom mitt skrå så jag vet tror inte ens att sånt förekommer.
Malin: Kanske inte gör det.
Tobbe: Nej.
Malin: Skönt ändå.
Tobbe: Ja.
Malin: Men vad tar du med dig från helgen då och helgens gig?
Tobbe: Nej, men det, det jag tar med mig är att...
Eller det är inget jag tar med mig. Det är någonting jag tog dit och tog med mig hem. Det är att spelglädje, det har inga gränser. Det är kul att hålla på. Så var det med [00:13:00] det.
Malin: Ja, men kan inte du också känna som jag känner ibland? Det kan vara ganska tråkiga gig, men det var roligt runt omkring. Bra människor.
Man kanske gick och kollade på ett roligt museum eller vad som helst. Men själva giget var ganska blekt.
Tobbe: Ja, jo men det kan ju bero på omständigheter och den, den mest bidragande omständigheten till att jag kanske inte har fått feeling under ett gig. Det, det har att göra med hur många timmar jag har sovit innan.
För att ibland kan det vara hemska flygtider och sånt där. Man sticker i väg hemifrån vid tre på natten och sen ska man lira nästan tjugofyra timmar senare. Kanske spela tolv på natten liksom kommande. Hur blir det nu med dygnet? Ja, du förstår vad jag menar. Ja. Och då, och rest hela dagen och sådär. Är man inte fräsch i huvudet så kan ju det vara en väldig [00:14:00] utmaning.
Och då kanske inte alla gånger det känns så bra.
Malin: Ja.
Tobbe: Men omständigheterna runt omkring kanske var, som du säger, roliga. Kanske såg någon, var inne och besökte någon trevlig bensinmack någonstans och-
Malin: Det är så underskattat med bensinmackar.
Tobbe: Ja.
Malin: Efter många timmar i bil så kan det vara som en oas som man ser.
Tobbe: Precis. Jo men det, jo men det finns, innan vi ska gå vidare i programmet. Men en anekdot. Det var när vi var med Mona Garm i Rumänien för, ja det var ett par somrar sedan. Och det var så fruktansvärt varmt när vi kom dit och hoppade in i en minivan på flygplatsen som skulle ta oss till festivalen vi skulle spela på.
Och den här bussen hade ingen air condition. [00:15:00] Det var någon riktig skrotbil liksom.
Malin: Och då är ni fem killar i en buss.
Tobbe: Ja, plus chaufför. Alltså det var så fruktansvärt varmt. Jag kan inte uttrycka hur varmt det var. Det var, kroppen gick i panic mode och jag tror att motorn eller hur det var började koka sen.
Så att ja men vi skulle stanna på en bensinmack för att kolla till motorn och då sprang jag in där på den här macken där det fanns air condition och jag bara dök ner i ett handfat där och typ duschade av mig i kallvatten och köpte en massa vatten som jag vällde i mig. Det var en oas. Jag kommer aldrig glömma den lättnaden.
Det var som du vet när man har suttit i en bastu för länge och dörren är stängd liksom. Får inte gå ut.
Malin: Fan vad jobbigt. [00:16:00] Men blev det bra gig på kvällen sen?
Tobbe: Ja, det blev det för att det- Då var det svalt. Ja, vi spelade sent och det hann dyka förbi ett åskväder också som rensade luften. Så då var det faktiskt lite svalt.
Malin: Men någonting som jag brukar tänka mycket på, som jag nämnde tidigare, att när livet inte riktigt går i dur så är det ju jäkligt jobbigt att vara komiker. Det är ju många komiker som är ganska mörka i sig liksom och har det som en outlet att vara lite pajjes på scen sådär. Men jag tycker det är jobbigt när det är motgångar och så kan man vara liksom rolig på scen.
Men du som spelar liksom tuff rockmusik, har du-- Är det din outlet då?
Tobbe: Ja, alltså det, när jag skriver musik för Wormwood då där jag skriver musik, det är ju mycket känslor och mycket negativa känslor och sånt där samlat i det där. Så det är verkligen en outlet. [00:17:00] De gånger som jag har haft glädje i livet så har det inte blivit lika bra musik.
Och det finns ett exempel på det. Det finns en av skivorna som jag har skrivit, den jag tycker är sämst. Det var nog för att jag var som gladast under den perioden. Men sen finns det speci-- De två skivorna jag tycker är bäst, då hade jag mest motgångar. Så att det här med att konsten föds ur lidandet, det är faktiskt sant tycker jag.
Och det tycker jag genomsyrar alla konstformer Ja, i alla fall av all konst som jag uppskattar personligen. Eh, oavsett om det är film eller musik och, och måleri och vad det nu än kan vara. Så det, det som tilltalar mig mest, det är ju den konsten som det finns en tår i.
Malin: Mm.
Tobbe: Ja. Med det sagt så är jag inte bara, är det inte bara mörka moln på [00:18:00] min himmel, utan jag kan ju uppskatta mycket annat också som är roligt och skoj och lättsamt.
Mm. Eh, men just i de här mer pretentiösa konstformerna så tycker jag att det ska vara lite moloket och eländigt.
Malin: Då blir det bra.
Tobbe: Ja.
Malin: Ja, faktiskt. Men, men nu har vi ju, nu är vi lite tuffa, sorgsna och hårda här känns det som.
Tobbe: Ja.
Malin: För jag tänkte vi kunde prata om krig.
Tobbe: Okej.
Malin: Är det, är du, är du fine med det?
Tobbe: Ja, vi kan göra ett försök.
Jag har, nu höll jag på att säga tyvärr. Jag har lyckligtvis inga personliga erfarenheter av det.
Malin: Ja, men det är väl skönt. Men många har ju det tyvärr.
Tobbe: Mm.
Malin: Och så har det ju varit den här stora övningen i Norrtälje eller hela Sverige.
Tobbe: Just det.
Malin: Aurora 26.
Tobbe: Yes.
Malin: Eh, och då blir man ju påmind om krig. Det blir jag i alla fall.
Alltså att se militär, militärbilar överallt, helikoptrar.
Tobbe: Mm.
Malin: Eh, tycker du det är obehagligt? Eller får du den såhär känsla av att såhär: "Shit, det kan hända"?
Tobbe: [00:19:00] Eh, ja, alltså jag, jag tycker att det både inger nån slags trygghet såhär att man ser att landet ändå har en plan-
Malin: Mm. -
Tobbe: så att säga. Eh, sen det beror på hu-vilket sätt man angriper den tanken.
Det är klart att, eh, skulle det bli skarpt läge så kommer jag ju inte tycka att det är så trevligt.
Malin: Nej.
Tobbe: Eh, men, men just ur ett, u-ur-- Om man angriper det från det här andra hållet att ja, det finns en plan. På det sättet så tycker jag att det är någonting positivt. Eh, men också så tycker jag att det kan vara lite fascinerande med...
Alltså, försvaret gör ju så mycket. Det, det finns så mycket kunskap inom försvaret som jag tycker är spännande, som inte nödvändigtvis handlar om, eh, [00:20:00] just det här att man ska kriga och utplåna, förgöra eller försvara, utan hur man överlever och, och de, de kan massa saker om människans kropp och psyke-
Malin: Mm.
Tobbe: -eh, som är relevant för deras verksamhet. Jag, jag kan tycka att det är fascinerande att få ta del utav sådana saker.
Malin: Mm. Alltså jag håller med.
Tobbe: Också hur, alltså deras omvärldsbevakning och hur de, eh, liksom samlar in information ifrån andra Från främmande makt och sådana här grejer. Jag tycker att det är fascinerande.
Malin: Mm. Men hur, hur, hur är din egen beredskap? Skulle du klara dig länge eller om, om det blir en attack på nationen?
Tobbe: Ja, personligen då när, nu för ett gäng år sedan då när det [00:21:00] började hända saker ute i Europa och sådär så, så ja, jag ska inte säga att jag är en prepper. Det är jag inte. Men nog så såg jag till att hålla mig lite uppdaterad kring läget och jag har en sån här väska.
En, vad heter det? Bug out bag.
Malin: Okej, ja, en sån med lite såhär allt möjligt bra att ha grejer i.
Tobbe: Så ifall det smäller pang oförberett så har jag lite utav det viktigaste.
Malin: Ja.
Tobbe: Och det här med vattendunkar och sånt där, men jag tror jag behöver göra en refill på dem.
Malin: vid en eventuell attack av främmande makt.
Tobbe: Just det. Nej, men jag, jag har, har preppat lit-lite grann och jag behöver göra en refill av vattendunkar och sånt.
Jag hade en massa konserver också.
Malin: Ah.
Tobbe: Men jag tror att de har gått ut för det har ju [00:22:00] gått några år sedan.
Malin: Ja.
Tobbe: Men, men det handlar heller inte bara om, eh, det här med krig, utan, eh, rent generellt så tror jag att jag är lite apokalypsromantiker.
Malin: Mm.
Tobbe: Eh, men då, och det fick vi ju prov på i och med pandemin också.
Malin: Just det.
Tobbe: Eh...
Malin: Hur mycket toapapper köpte du?
Tobbe: Ingen, ja, ingenting höll jag på att säga. Den vanliga, vanliga mängden.
Malin: Ja.
Tobbe: Ja.
Malin: Men, men någonting som jag tänker på, eh, ja alltså jag tänker ganska mycket på krig och elände och katastrofer. Och jag till exempel, jag snusar ju tyvärr. Det ska man ju inte göra. Men tänk att leva utan snus, utan el, men helst av allt utan snus.
Tobbe: Ja, precis. Ma-- Jag pratade med någon som, eh, vem det nu var, som sa att han alltid hade sex stycken stockar snus hemma.
Malin: Oj.
Tobbe: Och alltid se till att ha det och, och liksom fylla [00:23:00] på. Det, det kan ju vara någonting.
Malin: Jag är ju en sån här springa till Hemmakväll fem i tio och köpa en dosa. Så jag är inte beredd alls.
Tobbe: Så skulle jag också vara om, om jag var snusare.
Just det. Men det här, det här är inget betalt samarbete.
Malin: Nej, det är
Tobbe: det inte. Nej, men jag ty-jag tycker ändå såhär, som, som du säger, man är lite romantiker av det här obehagliga.
Malin: Ja, nej men jag gillar ju alltså hela den här zombiegenren och, och katastroffilmer och sånt där gillar jag.
Men, men jag skulle inte säga att jag skulle gilla och vara i det på riktigt. Men det är nog mer tanken och spänningen kring det. Eh, sen finns det ju så klart de människor som har upplevt krig tycker nog helt... De har nog en helt annan uppfattning om det vi sitter och pratar om just nu tror jag.
Tobbe: Oh [00:24:00] ja.
När allt oviktigt blir totalt oviktigt. Alltså det är pure survival.
Malin: Ja.
Eh, men alltså vi, nu har ju, jag har ju ingen bärande samhällsfunktion. Så jag har inte fått någon krigsplacering. Har du?
Tobbe: Eh, jag pratade lite grann- Om det här med, med en kollega faktiskt. Äh ja, men det är lite oklart. Lite oklart, men jag har förstått det som så att alla människor mellan, vad är det, sexton och- Sjuttio?
Någonting. Upp i åldrarna. Blev väl på ett eller annat sätt till slut tilldelade ett uppdrag.
Malin: Alltså det där är intressant för att jag är ju så pass gammal så att när jag gick i gymnasiet, då fanns det ju ett register med alla oss som då var över arton då, eller sexton kanske det var. Så att där i det här [00:25:00] registret skulle det finnas någon slags placering åt mig redan då.
Men det här var ju innan liksom nedrustningen av försvaret.
Tobbe: Men det, det här kan jag, det här kan jag tycka är ändå lite såhär. Vi är två vuxna människor och inte helt säkra, säkra på vad, vad vi skulle ha för roll.
Malin: Mm.
Tobbe: Samtidigt som sånt här är väldigt aktuellt just nu.
Malin: Ja.
Tobbe: Är det att vi är disträ och inte har snappat upp det?
Malin: Mm.
Tobbe: Eller är informationen otydlig? Eller finns det ingen plan?
Malin: Eh alltså, jag är väl inte helt oduglig som människa, men jag tror att just i krig är jag nog rätt kass att ha. Det kanske de ser på MSB redan i dag. Jag vet inte. Men om du nu var tvungen att gå ut i krig, alltså någon kastar åt dig en Kalashnikov.
Det ska vi inte ha eftersom det är Rysslands. En M16 kanske man har [00:26:00] i försvaret. Skulle du då beväpna dig och strida för Sverige liksom?
För familj och fosterland.
Jag har lyssnat på så mycket Sabbath-sånger så jag är redo.
Tobbe: Ja, nej men det där är en, en svår fråga.
Det beror helt enkelt på. Jag skulle vilja säga att ja, absolut. Men det beror ju på under vilka premisser. Vem, vem är det man ska? Alltså, vilket Sverige har vi där och då? Vad är det för anledningar? Men jag menar, skulle vi, skulle någon komma och knacka på dörren här och säga: "Nu, nu får ni flytta på er."
Det är klart att jag inte skulle säga välkommen in.
Malin: Nej, men jag tycker det är intressant. Jag har den här känslan av att [00:27:00] jag skulle beväpna mig och gå ut i strid.
Tobbe: Ja, ja.
Malin: Tänker jag i dag.
Men
sen kanske jag blir skiträdd.
Tobbe: Nej, men jag, jag vill nog tro att jag skulle ställa upp. Men som sagt, det beror på vem är det jag ställer upp för.
Malin: Ja, sant. Men nu, nu som sagt med den här stora övningen så känns det som att Sverige håller på att rusta upp ordentligt. Att vi blir mer som en enhet.
Tobbe: Ja.
Malin: I landet.
Tobbe: Ja, men inte bara Sverige, utan vi får väl, alltså det är ju hela västvärlden i princip minus jänkarna.
Malin: Ja, men hur mycket, hur mycket militärfilm har du kollat på genom din tid på jorden?
Tobbe: Nej, men ungefär genomsnittligt för att vara snubbe. En hel, en hel del, men jag är inte militärt [00:28:00] överintresserad.
Malin: Okej, men Plutonen har du sett?
Tobbe: Ja, det har jag.
Malin: Jäkla kanonrulle.
Malin: Ja, jag kommer ihåg att jag tyckte att den var väldigt bra så jag såg den två gånger, men det var många år sedan.
Malin: Ja, men det är en kanonrulle på riktigt.
Malin: Ja.
Malin: Men det är så man nästan vill se ett krig att man går liksom i Vietnam och röker cigaretter.
Malin: Ja, absolut.
Malin: Och har det mycket trevligt, spelar volleyboll.
Malin: Vi har inte så mycket djungel här dock.
Malin: Nej, alltså
Malin: det- Ett kallare krig.
Malin: Det blir kalla kriget igen. Ja, nej men det är lite krigsromantik kanske. Men det är ju så man vill se hur det ser ut.
Tobbe: Ja, och sen jag tror att, men eller tror, det är klart att alla de här filmerna, de är ju i mångt och mycket förskönande. Man känner ju inte samma känslor som de här, som riktiga soldater gör. Jag tänker med sömnbrist och hunger och stress och hemlängtan och allt det [00:29:00] där. Det vi får se i filmer, det är oftast någon slags hero.
Malin: Ja, och något som inte talas om så mycket, som är ett stort problem inom försvaret i krig, det är ju skavsår.
Tobbe: Ja, just det. Det tycker jag är, nu är jag en lekman på området. Men just det problemet borde man ju ha kommit underfund med.
Malin: Ja. Det här kriget är sponsrat av Nike.
Tobbe: Ja, men precis. Vad beror det på? Jag menar skor och kängor och såhär, det är ju en ganska gammal företeelse.
Malin: Ja.
Tobbe: Så att lösa det problemet borde man ju rimligtvis ha kunnat gjort vid det här laget.
Malin: Men samma sak såhär. Alltså det var inte så många år sedan som jag hörde att det var någon som frös, alltså förfrös fingrar och tår just på när de muckar. Nej inte, vad heter det? Gör
Malin: [00:30:00] lumpen.
Malin: Gör lumpen. Ja. Och det tycker man också såhär, ja men alltså varma kläder måste ju kunna vara ganska basic.
Tobbe: Ja, jag vet inte omständigheterna bakom det där, men Kanske att de stresstestat kroppen på något sätt. Mm,
Malin: kanske det. Har du gjort lumpen?
Tobbe: Nej, jag fick inte göra det för att under den tiden som min generation mönstrade så man skar ju ner försvaret himla mycket och man tog väl egentligen bara de som ville.
Och jag hade väldigt kalla händer för att det var vinter och hade inte haft några vantar på mig. Och jag kände väl att jag skulle fo-foka mer på rock'n'roll. Så jag sa att jag hade för frys i fingrarna och då sa de: "Då får du gå hem." Idag kan jag ångra det. Eh, av flera olika anledningar. Men jag, jag, jag skickade faktiskt in till hemvärnet.
Malin: Mm.
Tobbe: Eh, [00:31:00] nu under Ukraina, Ryssland-grejen. Och det var ju väldigt många som gjorde det. Så att det var fullt sen.
Malin: Alltså när det är fullt på hemvärnet, hur mycket folk var det då?
Tobbe: Jag vet inte.
Malin: Men ändå rätt imponerande att så många bara...
: Men jag ansluter mig till någon sån här gerilla, gerillarörelse sen.
Malin: Ja, då får du en egen basker och så blir det lite plutonen igen.
Tobbe: Ja, men det blir nog något slags eget hopkok ut av allsköns galningar.
Tobbe: Tror du att det är vanligt i krig att det blir sådana här små gerillor? Det känns som det i alla fall.
Tobbe: Verkar väl i alla fall i andra länder.
Malin: Ja, skulle du kunna starta din egna lilla gerillatrupp?
: Ja, det beror ju helt på omständigheterna och vad det är man slåss för så klart.
Jag vet inte.
Malin: Känner du som en ledare mer? [00:32:00]
: Ja, alltså i sånt skarpt läge där det står så mycket på spel. Så jag vågar inte svara på det. Skulle kunna vara så att jag gräver ner mig i någon bunker också.
Malin: Just det.
Tobbe: Vi får se. Vi säger jag. Jag hoppas att vi inte får se.
Tobbe: Nej, faktiskt. Alltså jag hoppas också att vi undviker det på alla sätt och vis.
Malin: Ja.
Tobbe: Jag vet inte hur mycket tid. Vi kan, vi rullar på. Ja, men då har vi mer att tömma i krigskassan eller vad ska jag säga?
Malin: Nej, men vi kan väl gå vidare här. Jag skulle, jag skulle vilja byta ämne.
Tobbe: Ja, vi gör det.
: Jag skrev en art- en liten kort blänkare i Allt om Norrtälje. Jan Emanuel släpper en ny bok som heter Kaos.
Jag tycker att jag skulle vilja ha lite cred här nu för min roliga rubriksättning.
Malin: Det var [00:33:00] väldigt roligt.
Tobbe 3: Ja, vad var det? Jan Emanuels kaos nu i bokform. Jag har inget, inget ont mot Jan Emanuel, men det har ju varit mycket skriverier och kontroverser kring den mannen. Så jag tyckte att jag var lite rolig.
Malin: Ja, men det var väldigt rolig titelsättning. Har du läst någon av hans böcker?
: Nej, jag har faktiskt inte gjort det, men jag kan tänka mig att de är spännande. Jag kanske borde göra det.
Malin: Mm. Det tycker jag verkligen. Vi kanske ska ha en egen bokcirkel.
Tobbe : Ja, det var länge sedan jag läste, alltså på riktigt sådär.
Jag känner att jag inte har tid och sinnesro att sätta mig in i en bok. Jag har för många bollar i luften.
Malin: Kan du lyssna på ljudbok?
Tobbe: Ja.
Malin: Ja, det kan inte jag.
Tobbe: Jag lyssnar, ja men typ vid läggdags kan jag lyssna på ljudbok och kan [00:34:00] lyssna lite grann såhär i bil och så vidare.
Malin: För jag, alltså min hjärna bara skjuter i väg.
Så har jag inte lyssnat på någonting.
Tobbe: Nej, jag förstår, jag förstår det.
Malin: Mm. Så att, nej men faktiskt, ja, den handlar ju om hans tid i Gottsunda vad jag förstår.
Tobbe: Mm. Det är väl inspirerat, det är något kriminaldrama.
Malin: Ja.
Tobbe: Eller kriminalroman.
Malin: Ja, jag kan stoltsera med att jag har bott sex månader i Gottsunda.
Tobbe: Har du?
Malin: Ja.
Tobbe: I vilken tid i livet?
Malin: Alltså jag var, ja nitton, tjugo.
Tobbe: Jaha, men då har du ändå liksom sett lite Gottsunda ur-
Malin: Jajamänsan.
Tobbe: Ur en ung vuxens ögon.
Malin: Mm. Jag trivdes ju inte superbra.
Tobbe: Nej, nej.
Malin: Gjorde jag inte. Och sen, alltså då Uppsala var ju lite annorlunda då. Det kändes verkligen som att man var långt ifrån stan.
Det var som en egen liten stad. Trots att det ligger i [00:35:00] Uppsala.
Tobbe: Jag tycker att det är konstigt att vi Norrtäljebor, om jag pratar om Norrtäljebor svepande, så har vi inte lika stark relation till Uppsala som vi borde ha med tanke på geografiska närheten.
Malin: Nej.
: Men det beror ju på Stockholms närhet.
Malin: Ja, men det där har jag också tänkt på.
Det är få som har relation till Uppsala. Jag har ju bott och verkat i Uppsala på flera platser. Men nej, det är verkligen, jag tycker Uppsala är en jäkla mysig stad som verkligen har vuxit mycket på sistone.
: Jag är nog tillverkad i Uppsala och- Du ser. Även döpt i Uppsala domkyrka faktiskt. Så det är min relation till Uppsala.
Men jag, jag gjorde faktiskt ett ryck här för, för någon vinter sen, hade inget att göra. Så jag åkte in till Uppsala själv och gick och besökte en då ny rockkrog [00:36:00] ensam. Tog bussen dit och så tog jag bussen hem. Jag tyckte att det var väldigt roligt. Jag länge tänkte att jag ska göra om det.
Malin: Jag har faktiskt en anekdot från min ungdom.
När rockbandet Hellacopters var sprillans nya så skulle de göra en spelning på Fellini. Och vi var snorungar då, jag och min kompis Emma. Men vi hade blivit lovade att bli insläppta av en tjej som jobbade där. Så vi var ju svinglada, vi skulle gå på deras spelning på Fellini. Men då var den här tjejen sjuk den dagen.
Så vi kunde inte gå. Så vi hoppades att hon skulle dö.
Tobbe: Vad sa du nu?
Malin: Vi hoppades att hon skulle dö. Vi var, du vet, femtonåriga snorungar som var jättearga för att vi inte fick komma in på spelningen.
Tobbe: Dog hon?
Malin: Nej, hon var förkyld,
typ.
Malin: Men då kunde inte jag gå på den här berömda spelningen som de gjorde på Fellini.[00:37:00]
Tobbe: Nej, och det här har traumatiserat dig på något vis.
Malin: Ja, men lite. Det var så nära. Men i dag med lite mer vuxna ögon känner jag också: "Vad skulle jag gjort där som femtonårig snorunge?"
Tobbe: Ja, det är ingen miljö för en femtonårig snorunge.
Malin: Nej, men det var en bra spelning i alla fall.
Tobbe: Ja, det kan jag tänka mig.
Malin: För den har ju filmats och visats efter det.
Tobbe: Och
Malin: den är omtalad.
Tobbe: Ja, men ett inställt gig är också ett gig. Och nu i det här fallet för dig då som besökare. En inställd konsertvisit är också en konsertvisit.
Malin: Lite som att jag kunde ha gått på Månegarm och Fredlös och Wormwood.
Tobbe: Jag
Malin: var nära.
Tobbe: Ja, det var inte så mycket att se.
Malin: Geografiskt nära var jag
Tobbe: ju.
Malin: Så att det var ju, kör en liten Ulf Lundell genom livet.
Tobbe: Precis.
Malin: Ja,
Tobbe: det var väl hans bevingade ord det [00:38:00] där.
Malin: Ja, precis. För han har ju gjort ganska många sådana. Fast med sina egna spelningar.
Tobbe: Ja, ja. Han har ändå, han kan bära upp det.
Malin: Ja, men gillar du Ulf Lundell?
Tobbe: Nja, alltså ja, vad jag ska säga. Jag har väl inte direkt lagt ner så mycket energi på att ta mig igenom Ulf Lundells diskografi, men han har väl något uppenbarligen.
Malin: För det finns ju många som anser att han är Sveriges Bob Dylan. Jag tycker det är lite strävt att säga det.
Tobbe: Jag säger varken bu eller bä.
Jag säger pass.
Malin: Så har du ingenting sagt.
Tobbe: Jag är neutral. Han får ha den rollen han har i svenskt kulturliv oemotsagt.
Malin: Jag tycker det var fint sagt av dig.
Tobbe: Tack.
Malin: Men jag tror vi ska avsluta här.
Tobbe: Ja, [00:39:00] vi får väl göra det. Det har varit trevligt att få vara en del utav dig, kära lyssnare och din Om det är kväll eller morgon eller vad det nu än kan vara.
Det har varit trevligt att få vara med dig och umgås med dig.
Malin: Mm. Jag håller med Tobias på alla punkter. Så att vi säger väl bara tack för att ni lyssnar.
Tobbe: Tack för att ni lyssnar. Vi kommer tillbaks med massa spännande innehåll som vi har hintat om tidigare. Så det bubblar lite här under ytan hur, hur vi ska lägga upp de här poddarna framledes.
Vi vill ju att du ska få en trevlig stund med Malin och Tobias här på Norrtäljepodden.
Malin: In och kika på sociala medier på Instagram till exempel.
Tobbe: Skriv en liten kråka.
Malin: Gör det.
Tobbe: Får ni ha det så bra. Tack för mig.
Malin: Tack och hej!