Allt Om Norrtälje fyller två år och bjöd Norrtäljes näringsliv på 75 biljetter till ett säljevent på Oscarsteatern. Evenemanget hade tusen deltagare, inklusive några av Sveriges mest framträdande företagsledare och entreprenörer. Bland deltagarna fanns Samuel Christiernin, från Norrtälje, känd från bland annat sitt engagemang för ungdomar, inte minst för kommunens satsning “Egen sommar”. Han glänste senast när han åt lunch med Kungen – men denna gång var det han själv som blev krönt till konung med sin vinnande sälj-pitch.
Det var på tisdagen förra veckan som eventet ägde rum på prestigefyllda Oscarsteatern, där en imponerande skara av Sveriges säljelit och företagsledare sammanstrålade för att ta del av Mikael Arndts och hans företag ”Closers Only”s säljevent. Bland föreläsarna på eventet fanns tungviktare som Andreas Kullberg, vd på Astrid AI och retorikexperten Elaine Eksvärd. Men det var inte bara de etablerade namnen som drog till sig uppmärksamhet på eventet.
– Vi ville ge tillbaka till de som hjälpt oss att växa och vi tycker det är viktigt att stötta det lokala näringslivet i Roslagen, säger Alexander Hall, vice VD på Roslagen Media Group, som äger Allt Om Norrtälje.
– Vi bjöd in representanter från Freijorna, Handelsstaden, Coompanion och Företagarna Roslagen. Som lök på laxen var det en av dem som vi bjudit in till eventet som vann pris för “bästa sälj-pitch”, vilket var riktigt kul, fortsätter han.
En höjdpunkt under eventet var när fem slumpvalda deltagare fick chansen att göra en säljpitch inför publiken med tusen personer och med Mikael Arndt som stenhård kritiker. En av dem var Samuel Christiernin, som med sin spontana och karismatiska pitch inte bara vann publikens hjärtan utan även tävlingen.
– Pitchen blev succé och hela fem stycken bolag stod på kö för att få skriva upp sig på ett av mina paket för reklamfilmer när vi skulle kliva av scenen. Pitchen blev en publikfavorit och jag vann tävlingen, säger Samuel stolt.
Det var 1000 säljare i publiken. Du jobbar inte som säljare Samuel – vad tror du var anledningen till att just du vann tävlingen?
-Jag förespråkar att vara öppen och alltid ta för sig när möjligheterna dyker upp. Självklart kändes det lite pirrigt – jag menar vi hade ju inte direkt någon tid att förbereda oss och på den lilla tiden vi stod backstage i väntan på att få kliva upp kände jag att det är ingen idé att jag försöker planera vad jag ska säga. Jag går ut och “wingar” det som flyter, och tydligen gick det bra, säger vinnaren.
Hur var känslan på scenen?
– Väl på scen försökte jag bara njuta av ögonblicket. Jag hade nästan svårt att ta in att det satt från tårna upp till taket fyllt med företagsledare, säljchefer och grymma entreprenörer, säger Samuel.
Hur var känslan efteråt?
– Att sedan tilldelas förstapriset med en stående ovation från ett fullsatt Oscarsteater är ju bara helt ofattbart. En dröm gick i uppfyllelse, något jag inte kunde föreställa mig på morgonen när jag vaknade och tog mig till eventet, avslutar Samuel.