Annons

Vilgot, 17 om höjd åldersgräns för A-traktorer: “Vi hade inte kunnat ha vårt företag”

publicerad 7 mars 2024
- av Daniel Rämsell
EU-parlamentets förslag om att höja åldersgränsen för A-traktorer till 16 år väcker oro bland unga entreprenörer vars A-traktorer är arbetsredskap eller färdmedel till och från arbetet. Vilgot Dovander, 17 år uttrycker oro över förändringen.
Annons

EU-parlamentets förslag om att höja åldersgränsen för A-traktorer till 16 år väcker oro bland unga entreprenörer vars A-traktorer är arbetsredskap eller färdmedel till och från arbetet.

Annons

EU-parlamentet föreslog nyligen en höjning av ålders- och hastighetsgränserna för A-traktorer, ett beslut som väckt starka känslor bland undgomar i bland annat Norrtälje, en av Sveriges mest A-traktortäta kommuner. Förslaget innebär att åldersgränsen för att få köra A-traktor sannolikt kommer att höjas från nuvarande 15 år till 16 år, och att ett B1-körkort kommer krävas.

Det finns många exempel på unga företagare i Norrtälje kommun som utnyttjar sina A-traktorer för att kunna driva företag vid sidan om sina studier.

En av dessa är Vilgot Dovander, 17 år, som har drivit ett företag inom trädgårdstjänster med hjälp av sin A-traktor sedan han var 15 år, och han uttrycker sin oro iför den eventuella förändringen:

– Jag tror inte att det här är så bra. Vad är skillnaden mellan en 15-åring och en 16-åring? Många ungdomar kommer få det svårt att ta sig till skolan, jobb och träning, säger Dovander.

Dovander påpekar att en senare start i arbetslivet och försenad trafikvana inte är fördelaktigt, särskilt i en kommun som Norrtälje där avstånden kan vara stora.

Annons

– Unga kommer senare ut i arbetslivet och får ett år senare trafikvana, vilket heller inte är fördelaktigt inför B-körkortet, förklarar han.

För Dovander och hans kompanjon Albin Stenberg, som genom Norrtälje kommuns “Egen sommar”, drivit ett företag i över två år och där A-traktorn har varit avgörande arbetsredskap hade det inte varit möjligt att driva företaget – åtminstone inte så tidigt som varit möjligt hittills.

– Vi hade inte kunnat ha vårt företag eftersom vi är beroende av att kunna köra A-traktor i arbetet. Det är ett arbetsfordon för oss, säger Vilgot. Han uttrycker även oro för att förändringen kan sätta käppar i hjulet för andra unga med entreprenörsambitioner och förhindra dem från att ta sig till sommarjobb, skola eller fritidsaktiviteter.

Beslutet om att höja åldersgränsen väntar nu på förhandlingar med EU:s medlemsstater, och det är ännu oklart när ett slutgiltigt beslut kan fattas.

– Jag tror att det här får konsekvenser för hela samhället, avslutar Vilgot.