Från och med idag ansvarar Norrtälje kommun för destinationsutvecklingen inom turism och besöksnäring i egen regi, en förändring som syftar till att bredda och tillgängliggöra utbudet för turister över hela kommunen.
Det är från och med 1 februari som kommunen tar över ansvaret för destinationsutveckling inom turism och besöksnäring, som tidigare hanterats av destinationsbolaget Visit Roslagen AB, vilket Allt Om Norrtälje skrivit om tidigare.
– Vi ser fram emot att skapa en mer tillgänglig och spridd turistnäring i hela Norrtälje kommun. Genom att utveckla fler infopoints tillsammans med företag, föreningar och kommunala verksamheter runt om i kommunen ska vi skapa arbetssätt som inte fokuserar turismen till en plats, utan snarare sprider den, säger Ida-Maria Olofsson, strateg på näringslivsenheten och den som leder den projektgruppen som jobbar med återtagandet, i ett pressmeddelande.
För att ytterligare engagera och inkludera lokala aktörer i den nya inriktningen, har kommunen redan inlett en dialog med besöksnäringen. Ett möte hölls i november där aktörerna fick dela med sig av sina tankar och önskemål för den framtida destinationsutvecklingen. Viktiga aspekter som diskuterades inkluderade bland annat en ny evenemangskalender, framtiden för den lokala turistbyrån, samt strategier för att öka synligheten för Norrtälje som destination.
Som en del av det nya initiativet har kommunen utvecklat en ny evenemangskalender, där lokala arrangörer kan registrera sina evenemang kostnadsfritt och utnyttja kommunens marknadsföringskanaler.
– Vi strävar efter att göra turistinformation och upplevelser tillgängliga för alla, oavsett var de befinner sig i vår fantastiska kommun, säger Ida-Maria Olofsson.
Turistbyrån på Lilla Brogatan kommer att fortsätta sitt arbete under kommunens ledning, efter en kort stängningsperiod för flytt 29-31 januari.