Annons

Till alla mina kärlekar inom vården – jag är snart tillbaka

Uppdaterad 2025-08-20, Publicerad 2022-04-03 – av Redaktionen
3 min läsning
Annons

SIGNERAT POVE

Jag är narkoman. Så, nu var den lilla saken avslöjad.

Tack och lov bara trygghetsnarkoman, har jag upptäckt på äldre dar, men ändå.
Hade nån påstått det för 20 år sedan, eller 30, hade jag skallat vilt omkring mig.
Trygghet är för mesar. Tyckte jag då.
Trygghet är för klokt folk. Tycker jag nu.

Annons
Flygfyren

Att jag tar upp detta, som jag motvilligt misstänkt en längre tid, har med sjukvården att göra.
Efter att ha, ja, jag lider fortfarande av sviterna av den vilket den som ser mig i dagarna ser, haft en elak inflammation i bakhuvudet har jag haft mången och underbar, om än stundtals smärtsam, kontakt med sjukhuspersonal på Norrtälje sjukhus och personal på Citikliniken i Norrtälje.

Blev uppskuren i bakhuvudet tre gånger för att få ur inflammationen.
Oskönt. Extra oskönt då det tydligen inte går att bedöva en inflammation.
Jag satte nya personliga rekord i smärta.
Ja, det är okej att säga grattis…
Ni som inte tror mig gällande smärtnivån? Prova själva…

När jag låg inlagd ett dygn för kontroll och uppföljning och beslut om eventuell ny uppskärning slogs jag av hur jag trivdes där. Och att jag inte kan låta bli att bli kär i all personal som jobbar med sjukvård, ja vård över huvud taget.

Sickna hjältar de är. Hur de sprider lugn och en känsla av trygghet när en patient (läs Pove) ligger där och överdriver sin utsatthet genom att på fullaste allvar inbilla sig att de skurit upp för mycket, för djupt, så att huvudet lossnar om han vrider på det.
Jag vill liksom hitta nån svaghet hos dem där i min kärleksdimma.

Men det är ju så att är man dålig så att man behöver vård är ju ett sjukhus det bästa stället du kan vara på. Tveklöst. Och en med mina (ibland, bara ibland) tendenser till hypokondri, ska jag eventuellt hyra ett rum där och flytta in.

Gud så tryggt, lugnt och skönt jag kommer sova, andas, trygghetsknarka då. Fördjupa mitt beroende med öppet hjärta och öppna ögon.

Jag borde kanske förstått det här tidigare i mitt liv, mitt beroende alltså. För när jag tänker efter har jag de gånger jag flugit, vilket jag avskyr (ni vet, hade det varit meningen att människor ska flyga hade vi haft vingar) varit fylld av skräck, men hittat, om än tillfälligt, botemedel utöver whiskey.

Annons

För att lugna mig, få trygghet i dessa plåtrör med motorer, har jag genom åren stirrat på flygvärdinnorna i en utsträckning och med en övertydlighet som borde gjort mig till omtalad snuskgubbe fast det inte hade ett dugg med sånt att göra.

Jag stirrade för att nån sagt att om flygvärdinnorna ser lugna ut är det, ja, lugnt.
Funkade till nån berättade för mig att de är tränade i att se just lugna ut.
Så jag fortsatte och fortsätter med att få hjärtstopp varje gång landningsställen fälls in… ni vet det där lätt dunkande ljudet.
Nå väl. Åter till sjukhuset.

Jag vill ju så gärna säga till alla mina nya kärlekar på sjukhuset och vårdcentralen, han som hon som hen, när jag tvingas hem att ”hoppas vi ses här igen snart”, men det är väl en lätt skruvad önskan i ett sjukhus slår det mig…

Det är ju mer ett lite glatt ”hoppas vi inte ses igen” som borde lämna munnen.
Så fick det bli den här gången.
Och jag lommade hem med krossat hjärta av att lämna alla mina nya kärlekar.
Kan man få vård för det tro?
Akuten, här kommer jag!

Pove Persson - Mitt Roslagen

Annons
Laddar bokningsbara aktiviteter…

Hovrätten fastställer Think Pink-domar

Publicerad Idag 13:31 – av Tobbe Rydsheim
Hovrätten fastställer domarna mot Tommy Karlsson på Samstorps gård och den så kallade Rånäsbonden. FOTO: AON
2 min läsning
Annons

Svea hovrätt fastställer i huvudsak domarna mot de två markägare i Norrtälje kommun som tagit emot avfall från Think Pink. Samtidigt sänks fängelsestraffet för Think Pinks tidigare vd Fariba Andersson, tidigare känd som Bella Nilsson, från sex till fem år.

Målet har haft starka kopplingar till Norrtälje genom avfallsupplag på bland annat Samstorps gård på Rådmansö och i Rånäsområdet. Allt om Norrtälje har tidigare rapporterat om åtalet mot de lokala markägare som tagit emot avfall från Think Pink.

När åtalet väcktes beskrevs Think Pink-härvan som Sveriges största miljöbrottsutredning. Enligt åtalet ska stora mängder bygg- och rivningsavfall ha grävts ner eller lagrats på flera platser i landet, däribland på fastigheter i Norrtälje kommun.

Annons

Enligt Norrtelje Tidning fastställer hovrätten i huvudsak domarna mot Tommy Karlsson på Samstorps gård och den så kallade Rånäsbonden. För Tommy Karlsson justeras dock dagsboten ned något.

Den miljökonsult som enligt åtalet ska ha utfärdat felaktiga intyg kopplade till bland annat Samstorps gård och en fastighet i Rånäs frias däremot helt av hovrätten, enligt Norrtelje Tidning.

Hovrätten gör i övrigt samma bedömning som tingsrätten att flera personer inom Think Pink-koncernen gjort sig skyldiga till grova miljöbrott. Målet omfattar avfallshantering på 18 platser runt om i landet.

Fariba Andersson får sitt fängelsestraff sänkt från sex till fem år. Hon och hennes tidigare make Thomas Nilsson döms även till att betala omfattande skadestånd och får näringsförbud.

Hovrätten friar samtidigt Leif-Ivan Karlsson, som under en period hade en ledande roll i bolagskoncernen.

Det återstår nu att se om domen överklagas till Högsta domstolen.

Annons

Annons

Fakta: Think Pink-målet

Huvudperson: Fariba Andersson (tidigare Bella Nilsson)
Hovrättens straff: Fem års fängelse
Tidigare straff: Sex års fängelse

Läs mer

Lokala kopplingar:
• Samstorps gård på Rådmansö
• Rånäsområdet

Målet omfattar:
18 platser runt om i Sverige

Friade i hovrätten:
• Leif-Ivan Karlsson
• En miljökonsult

Elsparkcykelolyckor i Norrtälje når ny rekordnivå 2025

Publicerad Idag 07:00 – av Tobbe Rydsheim
Aldrig tidigare har så många personer skadats i elsparkcykelolyckor i Norrtälje. FOTO: AI-genererad genrebild
1 min läsning
Annons
Flygfyren

Aldrig tidigare har så många personer skadats i elsparkcykelolyckor i Norrtälje. Under 2025 registrerades 22 skadade personer i kommunen.

Enligt statistik från Transportstyrelsens olycksdatabas Strada, som analyserats av Newsworthy, skadades 22 personer i olyckor med elsparkcyklar i Norrtälje kommun under 2025.

Det är sex fler än året innan och den högsta siffran som hittills registrerats i kommunen.

Annons

Utvecklingen följer en tydlig trend i både länet och landet. I Stockholms län registrerades 1 203 skadade personer i elsparkcykelolyckor under 2025, jämfört med 821 året innan. I hela Sverige skadades 6 498 personer och sju personer omkom.

Enligt Newsworthy är de flesta elsparkcykelolyckor singelolyckor. Nationellt uppges personer under 25 år vara inblandade i ungefär hälften av fallen.

Mot den bakgrunden har samtidigt Trygg i Norrtälje under maj månad uppmanat föräldrar att prata med sina barn om trafiksäkerhet och sätta tydliga regler för användningen.

Annons
Flygfyren

Fakta: Råd från Trygg i Norrtälje

• Kör med båda händerna på styret
• Lägg bort mobilen
• Åk en person per elsparkcykel

Läs mer

• Anpassa hastigheten
• Kontrollera vilka regler som gäller för fordonet

S vill ge gratis TBE-vaccin till barn

Uppdaterad Idag kl 12:47, Publicerad Idag 06:00 – av Tobbe Rydsheim
Socialdemokraterna vill införa kostnadsfri TBE-vaccination för alla barn och unga mellan 3 och 18 år i Region Stockholm. Fotomontage: AI-genererad/Genrebild
1 min läsning
Annons

Socialdemokraterna vill införa kostnadsfri TBE-vaccination för alla barn och unga mellan 3 och 18 år i Region Stockholm. Norrtälje pekas samtidigt ut som ett av de områden där behovet är som störst.

Förslaget presenteras som ett vallöfte inför regionvalet 2026. Om Socialdemokraterna får gehör för satsningen ska alla barn och unga i åldern 3–18 år erbjudas gratis TBE-vaccination från 2027.

Bakgrunden är den ökande spridningen av TBE i länet. Enligt statistik som Newsworthy tidigare sammanställt rapporterades 31 fall i Norrtälje kommun under 2024, den högsta siffran som hittills registrerats i kommunen.

Annons
Flygfyren

– Familjens ekonomi ska inte få avgöra om ditt barn är skyddat mot TBE. Vi vill därför göra det möjligt för fler att få kostnadsfri vaccination, säger Hanna Jokio (S), regionrådskandidat i Region Stockholm, i ett pressmeddelande.

Region Stockholm erbjuder redan kostnadsfri TBE-vaccination för vissa barn. Socialdemokraternas förslag innebär att erbjudandet ska utökas till att omfatta alla barn och unga i den aktuella åldersgruppen.

Partiet beräknar att satsningen skulle kosta omkring 28 miljoner kronor under det första året.

 

Annons

Ge pedofiler digitala vistelseförbud

Publicerad Idag 06:00 – av Robert Beronius
2 min läsning
Annons
Flygfyren

Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Barn ska kunna vara trygga på nätet och kunna spela online-spel utan att riskera att möta vuxna män som söker sexuella kontakter. Så ser det inte ut i dag.

Siffrorna är alarmerande. Enligt en rapport från Stiftelsen Allmänna Barnhuset har vart fjärde barn i Sverige utsatts för groomingförsök  Var tredje ung har fått frågor om att skicka nakenbilder. För många börjar det med en komplimang, ett vänligt meddelande eller någon som verkar bry sig. Sedan flyttas gränserna steg för steg tills barnet hamnar i en situation präglad av hot, skam och exploatering.

Detta är en brottslighet som flyttat in i barnens mobiltelefoner. Därför måste också samhällets motåtgärder följa efter.

Annons
Flygfyren

Regeringen har skärpt lagstiftningen. Grooming kan numera ge fängelse. Sedan nyligen är det också olagligt för vuxna att skapa konton där de utger sig för att själva vara barn i forum där barn och unga rör sig. Polisen har också fått fler verktyg för att avslöja förövare innan de hinner begå övergrepp. Det är välkomna steg.

Men det räcker inte. Den som dömts för att ha groomat barn bör inte fritt kunna röra sig på samma digitala plattformar där nya offer finns. I den fysiska världen accepterar vi kontaktförbud och vistelseförbud för att skydda utsatta människor. Samma princip borde kunna gälla på nätet.

Därför har Liberalerna helt rätt när de förslår att personer som dömts för groomingbrott inte ska ha tillträde till sociala medier och andra digitala plattformar där barn finns – ett digitalt vistelseförbud, eller fotboja, precis som förövare i den fysiska världen.

Det behövs också mer kunskap i skolan, socialtjänsten och rättsväsendet. Fler vuxna måste förstå hur unga luras in; genom bekräftelse, pengar, skamkänslor och hot om att avklädda bilder och filmer ska spridas. Fler vuxna måste se varningssignaler. En ung person som plötsligt har mycket pengar, drar sig undan eller har ångest över mobilen behöver vuxna som ställer frågor och vuxna som kan ge rätt hjälp.

Den digitala världen är inte en parallell verklighet. För dagens barn är den en del av vardagen. Därför kan samhället inte heller lämna barnen ensamma där. De ska veta att samhället och de vuxna alltid står på deras sida.

Annons

Annons