Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Entreprenören Anna Kubel är i skrivandes stund aktuell med en kollektion av egendesignade tröjor på Ellos. Hon jobbar främst som fotograf men också med sina sociala medier där hon har ca 150 000 följare. Att bli igenkänd i Norrtälje kanske inte är så svårt när man är uppvuxen här men hur är det egentligen att vara en offentlig person?

På Anna Kubels uppfart lyser solen med sin frånvaro och den gråaktiga hösten gör sig påmind som att den är här för att stanna. Man kan skymta både barnskor, träningsskor och ridstövlar genom glasrutorna i den gamla dubbeldörren som pryder entrén på det röda huset med vita knutar.

Anna öppnar med ett leende och här inne är det allt annat än grått och trist. Anna ursäktar sig för röran, sätter på kaffe och presenterar både hundar, katter och barn. Att det här kommer bli en lätt intervju det är det ingen tvekan om – Anna älskar att prata och bjuder på sig själv till hundra procent.

Kaffet kokar och sprider en härlig doft i köket och det är inte svårt för ögat att lista ut att Anna både gillar och jobbar med inredning. Hennes flöde på Instagram består av bilder på både inredning, bakverk, barn och blommor.

– Det har alltid varit mitt fokus från start, att folk ska se mitt konto som härligt, det ska vara inspirerande att titta på mina bilder.

Anna började blogga redan som 15 åring och skrattar åt att det faktiskt är snart 20 år sen. På gymnasiet gick hon Media och älskade att fotografera, så bloggen handlade om hennes vardag blandat med bilder kort och gott.

Tidigt 2000 tal kunde man inte ana att det skulle bli ett framtida jobb av att skriva dagbok online.

– Jag hade ingen tanke utan har bara alltid tyckt om att uttrycka mig i bild. Det var det som faktiskt var det avgörande i min karriär, blandat med att jag var så tidig i branschen.

Hon berättar att det var 2016 som hon insåg att hon verkligen kunde jobba med sina sociala medier, företag hörde av sig och ville göra samarbeten och hon tror att hon var bland dem första att verkligen använda sig av en systemkamera som hon sen visade upp på Instagram.

– Att just det i sig var en grej för så få år sen är egentligen helt galet, men jag minns verkligen hur folk hörde av sig om frågade hur sjutton jag fick över bilderna till mobilen från systemkameran.

Det tog snabbt fart med hennes samarbeten och tillsammans med hennes jobb som fotograf så kan hon idag livnära sig på detta.

– Ju fler följare – desto fler vill jobba med dig, så är det ju.

På frågan om det inte är en stress och press att ständigt jaga följare eller att hela tiden jaga likes så svarar Anna att det inte är något hon tänker på.

– Det är såklart superviktigt för det är ju så man får jobb, företag hör av sig och vill såklart veta vad man har för räckvidd innan dem går in i ett samarbete med mig. Men jag tror att man måste ha distans och inte vara för hård mot sig själv. Jag kan ju bara hoppas på att det jag själv gillar och visar upp är saker andra också gillar.

Anna berättar vidare om att hon tror att nyckeln är att försöka vara personlig men inte för privat. Hon väljer noga ut vilka delar av sitt liv hon visar upp för omvärlden, för familjen och privatlivets skull.

– Det gäller också att inte jämföra sig för mycket med andra, det finns så otroligt mycket duktiga människor där ute så skulle jag göra det skulle det inte fungera.

Annas jobb består ju av två delar. Den största delen är fotograferandet. Anna får uppdrag av olika företag , det kan vara att fota allt från klädkollektioner, inredning, porslin och annat kopplat till hemmet. Medan den andra delen är hennes sociala medier där företag av olika slag vill göra samarbeten i marknadsföringssyfte.

Vad är då största myten om att jobba som ”influenser”?

– Det är nog att folk tror att man lägger ut en bild och tjänar pengar. Jag tror inte man tänker på allt bakom en bild/inlägg, planeringen och alla möten med kunderna inför ett samarbete.

Anna menar att det bästa med jobbet ändå är variationen.

– Det är ju inte ovanligt att man ska fota julkampanjer mitt i sommaren och sommarbilder mitt i vintern säger Anna och skrattar.

Hon har också gjort en tapetkollektion för Sandbergs tapeter och en kulörkarta för Nordsjö, vilket såklart är bland det bästa hon gjort.

– Att få skapa något man älskar från grunden är helt fantastisk och en ynnest att få möjlighet att göra.

Att vara influenser betyder att man är väldigt exploaterad och ständigt syns i människors dagliga flöden och trots en mycket positiv bild så finns det oxå en baksida.

Anna berättar att hon självklart skulle bli ledsen om hon skulle bli illa bemött eller bedömd som privatperson men att det på något sätt är olika saker och att hon nästan aldrig får elaka kommentarer.

– Jag tror det beror på att jag inte delar så mycket av mina egna åsikter. Självklart är klimatfrågan superviktig för mig men det skriver jag inte om. Jag ger mig inte in i diskussioner på det viset, och då har inte så många åsikter om mig heller.

Anna tar en sista klunk ur kaffet som måste ha kallnat vid det här laget.

– Det finns så otroligt många andra människor som driver sådana frågor som är bättre än mig på det. Det behövs konton som har fokus på det härliga i livet där man kan pausa och bara bli glad .

Att det är härligt i Annas hem och närvaro och att hennes sociala medier blir ett rum för just inspiration kan man efter ett besök i Nodsta absolut skriva under på.

Sanne Wiman
Allt om Norrtälje

Anna Kubel

Ålder:
33 år

Bor:
Nodsta utanför Norrtälje

Familj:
Sambo , två barn, hästar, hund, katter och kaniner.

Instagram:
https://instagram.com/annakubel?utm_medium=copy_link

Facebook Comments Box