NORRTÄLJE. Krav på vinterdäck, bilbälte och en tydlig gräns för antalet passagerare är några av de krav som transportstyrelsen föreslår till regeringen efter en utredning. Dessutom bör hastighetsgränsen på 30 km/timme kvarstå.
Antalet olyckor med A-traktorer har ökat markant de senaste åren och enligt ett pressmeddelande från Transportstyrelsen finns det över 50 000 registrerade A-traktorer runt om i landet. I takt med ökat antal A-traktorer har också olyckorna ökad drastiskt. Bara under 2021 skedde 368 olyckor med personskador där A-traktorer varit inblandade. Det är ungefär tre gånger så mycket som det genomsnittliga antalet olyckor mellan åren 2016- och 2019.
En annan fråga som transportstyrelsen har analyserat är frågan om en hastighetsökning från nuvarande 30 km/timme till 40 km/timme. Slutsatsen Transportstyrelsen drar är dock att hastigheten bör vara oförändrad.
– Att höja till 45 kilometer i timmen har aldrig varit aktuellt eftersom alla traktorer med konstruktiv hastighet över 40 kilometer i timmen kräver B-körkort och därmed skulle det bli 18-årsgräns för att kunna köra A-traktor. Däremot har vi analyserat möjligheten att höja till 40 kilometer i timmen, men bedömer att det inte bör göras i detta läge när antalet olyckor ökat så kraftigt, säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen.
Alla håller inte med
– Jag tycker att de flesta saker de lägger fram är positiva och behövda. Jag anser dock att en hastighetsökning av A-traktorer är ett måste eftersom de är betydligt säkrare än mopedbilar som ändå får köra 45 km/ timme. Många kommer nog förhålla sig till reglerna inför besiktning för att sedan bygga om efteråt, Säger Anton Ahlberg, 21 år och ordförande i ideella föreningen Motorburen Ungdom Norrtälje.
Transportstyrelsen krav i korthet
• Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.
• Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.
• Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.
• Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.
• Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.
• Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.
• Kraven på utrustning för avgasrening skärps.
• Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.
• Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.
KÄLLA: Transportstyrelsen
FOTO: Roberth Oldstam