Annons

Uffe och Pernilla: “gensvaret vi fick från alla Norrtäljebor var överväldigande”

Uppdaterad 2025-08-20, Publicerad 2022-03-08 – av Daniel Rämsell
3 min läsning
Annons

annons

NORRTÄLJE/UKRAINA. Uffe och Pernilla har spenderat tid, pengar och kärlek åt de Ukrainska invånarna sedan i fredags. Resan var minst sagt spännande att följa och överväldigande för paret - här är sammanfattningen:

annons
annons

Uffe Helsing och Pernilla Ahlgren (Läs även denna artikel: ) åkte i fredags med släp till Polen, för att via den Ukrainska gränsen skänka nödvändighetsartiklar och insamlade pengar till drabbade kvinnor och barn.

Annons

Idén föddes i bilen påväg upp till Kungsberget under tisdagen förra veckan - på fredagen bar det av till Ukraina. Det var mycket logistik som skulle ordnas med på kort varsel och många hinder på vägen.

-Under onsdagsnatten fick vi reda på inte får köra med dubbdäck i Polen. Pernilla fick byta till dubbdäck och min pappa bytte till sommardäck på min mormors släpkärra, berättar Helsing.

Efter många turer och strul kring släp och lån av skåpbil fick fick Helsing åka till Arlanda för att ordna med ett provisoriskt pass på torsdagen, eftersom de behövde komma iväg så tidigt som möjligt dagen därpå.

Paret åkte sedan till Karlskrona under fredagen för att ta båten över till Polen, där det under lördagsmorgonen blev minst sagt ett abrupt uppvaknande.

-Vi blev väckta av kaptenens meddelande i högtalarna, där han berättar att någon ramlat över bort kl 05:00 och att en stor sökinsats startades, säger Uffe.

Paret skulle varit framme i Polen klockan 07:30, men på grund av sökinsatsen var de framme strax efter 14 på lördagseftermiddagen. Men strulet slutade inte där.

- När vi skulle köra av färjan så fungerade inte bryggan vi skall köra av på. Vi körde av färjan i Gdynja först kl 16:00, åtta timmar försenade, berättar Paret.

Annons

De sträckkörde sedan till Gränsstaden Chelm vid den Ukrainsk - Polska gränsen.

Väl i Chelm möttes de upp av ett trettiotal Scouter som hade en uppsamlingsplats i källaren på en skola.

- De va så tacksamma och glada att vi kom och så var det sanslöst skönt att veta att vi fick fram allt material till precis rätt personer. Det kunde inte bli bättre, säger Helsing.

Ahlgren och Heling märkte, förutom hjälpinsatserna inte av kriget särskilt mycket.

- Vi märkte inte av kriget mer än att det var som ett pärlband med bilar och bussar som kom körandes från gränsen och in mot Polen när vi åkte ut mot Chelm. Vi mötte även flera karavaner med ambulanser som kom körandes med blåljusen på från gränsen och in mot Polen, säger han.

I skrivande stund är Pernilla och Uffe påväg hem. Senare än tänkt, eftersom båten ånyo var försenad. Uffe och Pernilla förmedlar att det var mycket ukrainska kvinnor och barn på färjan tillbaka till Sverige. 

- Vi är lyckliga att vi gjorde resan. Gensvaret vi fick från alla Norrtäljebor var överväldigande och man märker hur mycket kärlek och gemenskap det trots allt finns bland oss, säger paret. 

En lyckad resa, inte minst ur ett humant och välgörande perspektiv. Paret har redan hunnit planera nästa resa och nu ser de över möjligheten till att åka snart igen.

- Det blev tydligt hur mycket man kan göra och åstadkomma bara man vill och vågar försöka trots att vi inte hade någon planering inför det vi gjorde eller en plan för hur vi skulle genomföra resan. På under en vecka så har vi lyckats starta insamlingen, åka till polen och leverera allt till precis rätt personer på rätt plats, avslutar Helsing

annonser
annonser
Annons
Laddar bokningsbara aktiviteter…

Larm om trafikolycka – påkörd person i Norrtälje

Publicerad Idag 14:07 – av Tobbe Rydsheim
En person blivit påkörd i Norrtälje på måndagsförmiddagen. FOTO: AON
1 min läsning
Annons

Det var på måndagsförmiddagen, klockan 13.54, som en olycka inträffade på en parkeringsplats i närheten av Estunavägen i Norrtälje. Räddningstjänst kallades till platsen för att hantera situationen.

- Det är en person som har blivit påkörd på en parkering, personen är vaken och talbar, uppger en operatör vid räddningstjänstens ledningscentral till Allt om Norrtälje.

Artikeln kan komma att uppdateras.

Annons

Annons

Varnar för falska sms om hantavirustest

Publicerad Idag 12:54 – av Tobbe Rydsheim
Falska sms som påstås komma från Smittskydd Stockholm skickas just nu ut. BILD: AI-Genererad
1 min läsning
Annons

Falska sms som påstås komma från Smittskydd Stockholm skickas just nu ut. Mottagare uppmanas att inte klicka på länkar eller lämna ut personuppgifter.

Smittskydd Stockholm varnar för falska sms som utger sig för att komma från verksamheten.

Enligt Smittskydd Stockholm handlar meddelandena bland annat om påstådda läkarbesök eller hantavirustest i bostaden. Men sms kommer inte från Smittskydd Stockholm eller Region Stockholm.

Annons

Mottagare uppmanas att inte ringa upp telefonnummer som anges i meddelandena, inte klicka på länkar och inte lämna ut personuppgifter.

Annons

Dags att släppa loss utelivet i Norrtälje

Publicerad Idag 06:00 – av Robert Beronius
2 min läsning
Annons
Flygfyren

Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Det finns många absurda regler, inte minst inom alkoholpolitiken. Ändå tar vi många regler för givna, Kanske eftersom vi är vana vid dem.

Sedan den 1 juni får vinbarer sälja vin utan matservering. Det är en bra reform, men det behövs fler avregleringar.

Är det till exempel rimligt att en bar inte får förbereda drinkar i förväg, utan måste blanda varje cocktail först när kunden beställer? Att en hotellgäst inte får ta med sig en öl från hotellbaren upp till sitt eget hotellrum, trots att exakt samma rum redan har en minibar? Eller att Systembolaget inte får sälja kylda drycker?

Annons

Och varför är det förbjudet att ta med sitt eget vin till en restaurang? I stora delar av världen är så kallad BYOB – Bring Your Own Bottle – ett självklart koncept. Gästen tar med flaskan, restaurangen tar en avgift för glas, servering och service. Alla vinner. I Sverige är det förbjudet.

Absurdheterna fortsätter.

Den som vill bedriva gårdsförsäljning möts av regler som känns hämtade ur en gammal sketch: bara en kassa får finnas, och särskilda kunskapsprov krävs även för verksamheter som redan har serveringstillstånd.

Levande restauranger och barer skapar tryggare stadsmiljöer, fler mötesplatser och attraktivare stadskärnor. De gör att människor faktiskt möts i verkligheten i stället för att isoleras hemma. Precis som parker, bibliotek och kollektivtrafik är utelivet en del av vår sociala infrastruktur.

Vill vi ha levande städer måste vi också våga ha ett levande uteliv.

Därför är det välkommet att Liberalerna nu vill förenkla flera av de mest orimliga reglerna: tillåta färdigblandade drinkar, göra det möjligt för Systembolaget att sälja kylda drycker, förenkla reglerna för gårdsförsäljning och låta restauranger erbjuda BYOB. Lokalt i Norrtälje kommun vill Liberalerna också avskaffa avgiften för uteserveringar och evenemang.

Det verkligt märkliga är kanske inte förslagen i sig, utan att de ännu inte blivit verklighet.

Annons

Det är dags att släppa loss utelivet och införa en modernare alkoholpolitik.

Annons

Tjejbaciller skadar inte

Publicerad 2026-06-06 – av Sverker Nyman
2 min läsning
Annons
Flygfyren

Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Med jämna mellanrum ställer SOM-instititet vid Göteborgs Universitet frågor till en politikerpanel, som nu senast innehöll hela 3 269 respondenter. Frågorna gäller aktuella politiska spörsmål. Svaren ställs mot resultaten av den stora SOM-undersökningen förra året, där befolkningen, dvs väljarna, ger sina uppfattningar tillkänna. 

Resultaten av den senaste pinfärska undersökningen borde vara alarmerande för Tidöblocket. Undersökningen visar tydligt att blockets politiker inte går i takt med sina väljare.

En fråga handlade om vinster i välfärden. Där går oppositionen i takt med väljarna. Men bland moderaterna ansåg 17 % av politikerna att det vore bra att förbjuda vinsterna i välfärden men hela 58 % av väljarna. Motsvarande siffror för SD är 35 % och 64 %. Det finns alltså en mycket stark opinion i SD som vill förbjuda vinster i välfärden. Syns det i partiets timbroistiska politik?

Annons

En annan fråga gällde om den offentliga sektorn borde minskas. Föga förvånande tycker 75 % av politikerna i  moderaterna att det är mycket eller ganska bra, men bara 32 % av moderata väljare. Inom SD är motsvarande siffror  65 % och 34 %. Inte heller här går politikerna/partiledningarna i takt med sina partiers väljare.

Man kan filosofera om vad det beror på. Undersökningen visar också att kvinnorna, som oftare arbetar inom offentlig sektor, är mer skeptiska till vinstuttag i välfärden och mer positiva till den offentliga sektorn. Kvinnor verkar alltså uppskatta den offentliga sektorns satsningar på skola, vård och omsorg mer än män. De kan se konsekvenserna av en minskande offentlig sektor i form av nedskärningar. De drabbas mer än män. De begriper bättre vad en minskning av den offentliga sektorn i verkligheten innebär.

Är det någon som minns förra seklets diskussioner om en närande och en tärande sektor? Den offentliga (eller ofantliga, som det sas) sektorn skulle vara tärande, den privata närande. Med andra ord: en sjuksköterska i en privat inrättning är närande, en sjuksköterska i Tiohundra är tärande. En brandman i en industribrandkår skulle vara närande, en bandman i en kommunal brandkår skulle vara tärande. En lärare på Engelska skolan tär, en på Roden när. Hål i huvet, är väl den tänkbara kommentaren. Men tänkesättet finns kvar hos den nyliberalt anfäktade högern. Och hos partiledningarna, medan väljarna ofta har en annan uppfattning.

Välfärdsfrågorna är centrala i denna valrörelse. Hoppas bara att väljarna följer sina övertygelser i sakfrågor och inte låter grupptillhörigheten avgöra. Och att män börjar tänka litet kvinnligt. Några tjejbaciller skadar inte.

Annons